AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #1 Skrevet 27. desember 2021 Hvorfor får enkelte alvorlige kriminelle navn og bilder av seg selv i alle aviser, samtidig som andre gjerningspersoner blir beskyttet for alltid? For eksempel Hans Olav Overn som ble dømt for å ha drept sitt eget barn på Toten. Eller med Baneheia-saken Baneheia-saken, hvor Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen ble dømt. Eller ektemannen som tok livet av Janne Jemtland. Alle disse har jo blitt offentliggjort i avisene, etter at de ble dømt i en rettssak. Men i andre saker, for eksempel Christoffer-saken fra 2005, så er gjerningspersonene fremdeles bare kjent som "moren til Christoffer" eller som ste-faren. Eller med Angelica-saken i 2015, så har navnet på moren aldri blitt offentliggjort. men hva er egentlig årsaken til denne forskjellsbehandlingen? Anonymkode: c04c2...fd7 1
Blomsterpotta Skrevet 27. desember 2021 #2 Skrevet 27. desember 2021 Det lurer jeg på også. Navnet til mora til Angelica har jeg visst. Det fikk jeg vel vite her på forumet for lenge siden. Husker ikke navnet nå, men har sett bilder av henne også. 1
Traktor Skrevet 27. desember 2021 #3 Skrevet 27. desember 2021 Det er jo ekstra ille i Baneheia-saken, hvor det nå viser seg at Viggo med overveiende sannsynlighet er uskyldig.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #4 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor får enkelte alvorlige kriminelle navn og bilder av seg selv i alle aviser, samtidig som andre gjerningspersoner blir beskyttet for alltid? For eksempel Hans Olav Overn som ble dømt for å ha drept sitt eget barn på Toten. Eller med Baneheia-saken Baneheia-saken, hvor Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen ble dømt. Eller ektemannen som tok livet av Janne Jemtland. Alle disse har jo blitt offentliggjort i avisene, etter at de ble dømt i en rettssak. Men i andre saker, for eksempel Christoffer-saken fra 2005, så er gjerningspersonene fremdeles bare kjent som "moren til Christoffer" eller som ste-faren. Eller med Angelica-saken i 2015, så har navnet på moren aldri blitt offentliggjort. men hva er egentlig årsaken til denne forskjellsbehandlingen? Anonymkode: c04c2...fd7 Navnet til Angelica har vært offentliggjort. Hun har til og med vært på Tv2 Nyhetene og fortalt historien sin. Camilla Lem Heggelund. https://www.tv2.no/a/10825292/ Anonymkode: 11e02...645 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #5 Skrevet 28. desember 2021 Stefaren til Christoffer har også fått sitt navn spredd, det samme gar moren. Anonymkode: 7dbcd...c12 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #6 Skrevet 28. desember 2021 Samme lurer jeg på. En toppsjef i en kosmetikk-kjede i Sverige drepte sin norske kone. Det har nesten ikke stått noe om det i noen medier, samt at navnene deres ble beskyttet. Hvorfor? Hva gjør at enkelte får navnene sine blottlagt og ikke andre når de har gjort like jævlige ting mot andre? Anonymkode: 0bc7d...bf1 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #7 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Stefaren til Christoffer har også fått sitt navn spredd, det samme gar moren. Anonymkode: 7dbcd...c12 noen sprer påståtte navn (eller bilder) på for eksempel blogg-forum, eller på ulike sosiale medier, er overhodet ikke det samme som at de aller største nettavisene publiserer navn og bilder av dem. Anonymkode: c04c2...fd7 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #8 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvorfor får enkelte alvorlige kriminelle navn og bilder av seg selv i alle aviser, samtidig som andre gjerningspersoner blir beskyttet for alltid? For eksempel Hans Olav Overn som ble dømt for å ha drept sitt eget barn på Toten. Eller med Baneheia-saken Baneheia-saken, hvor Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen ble dømt. Eller ektemannen som tok livet av Janne Jemtland. Alle disse har jo blitt offentliggjort i avisene, etter at de ble dømt i en rettssak. Men i andre saker, for eksempel Christoffer-saken fra 2005, så er gjerningspersonene fremdeles bare kjent som "moren til Christoffer" eller som ste-faren. Eller med Angelica-saken i 2015, så har navnet på moren aldri blitt offentliggjort. men hva er egentlig årsaken til denne forskjellsbehandlingen? Anonymkode: c04c2...fd7 Interessant spørsmål. Personlig har jeg ikke sans for at navn skal spres. Litt pga forbryter, men mest pga familie og andre i nær relasjon. Anonymkode: 1a845...668 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #9 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme lurer jeg på. En toppsjef i en kosmetikk-kjede i Sverige drepte sin norske kone. Det har nesten ikke stått noe om det i noen medier, samt at navnene deres ble beskyttet. Hvorfor? Hva gjør at enkelte får navnene sine blottlagt og ikke andre når de har gjort like jævlige ting mot andre? Anonymkode: 0bc7d...bf1 Av hensyn til resten av familien, tenker jeg. De hadde så vidt jeg vet ikke barn sammen, men hun hadde i alle fall en sønn, og kanskje han også hadde barn fra før? Jeg har ikke funnet resultatet av rettssaken, men tidlig i dekningen var det jo snakk om akutt psykisk sykdom. Alle som trenger å vite vet allerede. Offentliggjøring i sånne saker bidrar ikke til noe annet enn å skade de som står igjen rundt, og stille nysgjerrigheten hos andre. Anonymkode: 72745...3e2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #10 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samme lurer jeg på. En toppsjef i en kosmetikk-kjede i Sverige drepte sin norske kone. Det har nesten ikke stått noe om det i noen medier, samt at navnene deres ble beskyttet. Hvorfor? Hva gjør at enkelte får navnene sine blottlagt og ikke andre når de har gjort like jævlige ting mot andre? Anonymkode: 0bc7d...bf1 Hva mener du forresten med "deres"? Navn og bilde av den drepte kvinnen har vært publisert, og familien hennes har snakket med media. Anonymkode: 72745...3e2
Ferreira Skrevet 28. desember 2021 #11 Skrevet 28. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 27.12.2021 den 13.19): Hvorfor får enkelte alvorlige kriminelle navn og bilder av seg selv i alle aviser, samtidig som andre gjerningspersoner blir beskyttet for alltid? For eksempel Hans Olav Overn som ble dømt for å ha drept sitt eget barn på Toten. Eller med Baneheia-saken Baneheia-saken, hvor Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen ble dømt. Eller ektemannen som tok livet av Janne Jemtland. Alle disse har jo blitt offentliggjort i avisene, etter at de ble dømt i en rettssak. Men i andre saker, for eksempel Christoffer-saken fra 2005, så er gjerningspersonene fremdeles bare kjent som "moren til Christoffer" eller som ste-faren. Eller med Angelica-saken i 2015, så har navnet på moren aldri blitt offentliggjort. men hva er egentlig årsaken til denne forskjellsbehandlingen? Anonymkode: c04c2...fd7 Fordi det har blitt allment kjent før media har tatt i det. Noen er jo også ettersøkte. Endret 28. desember 2021 av Ferreira
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #12 Skrevet 28. desember 2021 Det finnes regelverk på dette og journalistene må følge vær varsom plakaten. Et argument for å publisere navn er når saken har offentlig interesse, men barns rettigheter skal settes øverst. Anonymkode: 0c954...d68
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #13 Skrevet 28. desember 2021 Jeg regner med det finnes et regelverk for dette, og at siktede/dømte sammen med advokaten kan hevde eller pålegge seg en slags annonymitet i media i henhold til dette regelverket. Et annet godt eksempel er fettern til Birgitte Tengs, selv om også her har navn og bilde blitt lekket flere steder utenfor mainstream media. Selv er jeg nysgjerrig på hvorfor det ikke finnes nyere bilder av Laila Bertheussen, men det er vel samme greia som gjelder der. Anonymkode: 35dee...0c8 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #14 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 28.12.2021 den 14.04): Hva mener du forresten med "deres"? Navn og bilde av den drepte kvinnen har vært publisert, og familien hennes har snakket med media. Anonymkode: 72745...3e2 Hvor? Det står ingen steder. Anonymkode: 0bc7d...bf1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå