Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når lar dere være å gå på trilletur med de minste nå på vinteren? Har en liten en på tre uker og er såå klar for å komme meg ut av huset litt 🙈 temperaturen  her varierer mellom ett par minus og opp til ti minus.

Hilsen Førstegansgsmor som føler seg bittelitt hysterisk 🙈🙈

Anonymkode: 5a4d0...b61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lar ikke være å gå tur på vinteren🤷🏼‍♀️ De er så godt pakka inn at de tåler det.

• Liker 2
Skrevet
KristinF skrev (2 minutter siden):

Lar ikke være å gå tur på vinteren🤷🏼‍♀️ De er så godt pakka inn at de tåler det.

Takk for svar 🥰 er så fort å bli usikker på de teiteste ting 🤦‍♀️

Anonymkode: 5a4d0...b61

• Liker 1
Skrevet

Regelen var i hvertfall før at dersom det er kaldere enn -10 skal man ikke ut med babyen.

Når baby er så liten som din ligger den jo godt skjerma i vogna. Det værste er jo kald og sur vind.

Jeg hadde kledd babyen i tynn ull innerst, gjerne strikka ulldress eller tilsvarende over, med ullsokker, ullvotter og ull lue. Og med en god vinter vognpose så holder den seg god og varm 🙂

• Liker 1
Skrevet

Husk å kle deg godt selv også. Spesielt om du ammer. Kan lettere få brystbetennelse om man fryser på brystene. God tur 🙂

Skrevet

Jeg var på trilletur tidligere idag i -15. Babyen hadde på seg to lag ull, oppi voksi urban, og lammeskinn under der igjen. Babyen var god og varm!

Og deilig for hunden og jeg å få godt en skikkelig tur.

Anonymkode: f7b78...758

• Liker 1
Skrevet

Greia med å ikke gå ut i for kaldt er jo ikke pga man er redd for at baby skal fryse, men fordi lungene ikke er ferdig utviklet og det ikke er så bra/behagelig for dem å puste når det er mange minusgrader. 

Da jeg jobbet i bhg for 10-15 år siden gikk vi ikke ut med de minste (1-2 år) når det var -15. Var det -10 var vi kun ute veldig kort eller tok en vurdering på følt temperatur osv. 

Usikker på baby i vogn, antar jo at når de er nedi vogn og vognpose at luften nedi der er varmere enn -10 selv om det er -10 ute?

Anonymkode: 8b971...b35

• Liker 4
Skrevet

Ok googlet litt og det ser ut som jeg har misforstått og at det også er pga baby blir fortere kald enn voksne :P Står litt forskjellig rundt om hvis du googler, både anbefalinger rundt temperatur, påkledning osv :) 

• Liker 2
Skrevet

Babyer vokser jo opp på Grønland og i Sibir og 🤷‍♀️

Anonymkode: 0741d...a97

• Liker 2
Skrevet

Husk at det er lunt nede i vognen :)  Jeg har lest anbefalinger på å unngå å være ute under 10 minus, men det står ulikt på ulike steder. Det er også forskjell på f.eks. 10 minus og vind ved kysten og samme temperatur i stille vær i innlandet. 

Jeg hadde kanskje flaks og fikk den første på sommeren (skjønt opp 30 grader og solsteik på soveromsvinduet var ikke gøy det heller 😅). Men nå med nr. to som jeg ikke har så mange bekymringer, har jeg i hvert fall tenkt at ned til 10 blå går fint, og så blir det en vurderingssak når det er kaldere. Er det skikkelig kaldt ute, følger jeg ekstra med på babyen, unngår å gå lange turer eller dropper det fordi det uansett er mest behagelig innendørs. Under 15 minus blir det sjelden her, men da hadde vi blitt inne. Og det hender jeg tenker det er best selv om det ikke er fullt så kaldt, men er fæl vind. Hvis det er ubehagelig for meg som voksen å gå ute, tenker jeg at det også kan bli det for babyen selv om den ligger lunt i vogna. 

Anonymkode: 8bb23...54a

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk første barn i januar og turte ikke gå tur med ham før det ble maks minus 5. Jeg tenker at kaldere luft ikke er så bra for lungene til en så liten baby. Nå har jeg en på 4,5 mnd og han sover ute inntil maks 10 minus. Er det kaldere har jeg ham inne. Selv om det er lunt i vogna er lufta kald for lungene - tenker jeg. 

Anonymkode: 39213...768

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Babyer vokser jo opp på Grønland og i Sibir og 🤷‍♀️

Anonymkode: 0741d...a97

De har vel hus de også, de bor jo ikke ute i -20... Ikke sikkert de tar med de minste ut i starten de heller om det er veldig kaldt. 

• Liker 1
Skrevet

Da jeg vokste opp lot man barn sove ute i minus 10. barna tok ingen skade av det.

Anonymkode: d1e75...ece

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da jeg vokste opp lot man barn sove ute i minus 10. barna tok ingen skade av det.

Anonymkode: d1e75...ece

Hva vet du om hva som ble gjort da du var baby/barn? :P Det kan godt hende folk tok inn barna sine om det var -15 da også. Min mor gjorde iallfall det har hun sagt. Er mye man tror at ble gjort før uten at man vet, og mye som ble gjort før som ikke var bra. Ingen her har vel hevdet at det er livsfarlig med minusgrader for baby, men det betyr jo ikke at det er optimalt. Du vet vel heller ikke om noen barn fikk forfrysningsskader eller ble syke pga kulde.  

• Liker 1
Skrevet

Mine barn har alltid vært ute i vogna fra de var et par uker gamle. Jeg kler de i 2 lag ull og en god heldress utenpå. Selvfølgelig ullsokker, ullue og ullvotter også. 

I vogna har jeg lammeskinn, tykk vognpose og et rørospledd som jeg tuller baby inn i. Blåser eller snør det bruker jeg regntrekket. Ellers har jeg myggnett over.

Ved typ 15 minus holder jeg de inne.

Anonymkode: 732ae...190

Skrevet

Vi brukte et ute/innetermometer i vogna.  Selv i tjue minus var det alltid 10/15 plussgrader rundt hodet til babyen. Den pusta altså aldri inn så kald luft som utetemperaturen tilsa.

Husk forresten at du lett fryser på deg brystbetennelse om du fryser på hender eller føtter!

Anonymkode: 35db8...156

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...