Gå til innhold

Hvilken samtaler ønsker du at du hadde tatt med samboer før dere fikk barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken temaer og samtaler ønsker du at du hadde tatt med samboer før dere fikk barn? Samboer og jeg planlegger barn. Er det noen temaer vi burde ta spesielt opp? Vi har snakka litt om barneoppdragelse, men ikke så mye. Vi har liksom ikke så mye erfaring og vet ikke hva som trengs å snakkes om. 

Anonymkode: 47a88...5cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi snakket mye om at vi skal være generøse med hverandre og hjelpe hverandre med å få litt søvn og alenetid. Men det viktigste er at mannen skjønner at det ikke er mor som skal gjøre alt i permisjonstiden. Så sørg for at arbeidsdelingen i hjemmet allerede nå er jevn og at han må forberede seg på å gjøre litt mer sånne ting når mor er utslitt med et barn som ammer og er krevende. 

• Liker 9
Skrevet

Det burde være unødvendig, men erfaringsmessig er det faktisk lurt å snakke om at det forventes at begge bidrar like mye og tar like mye ansvar for barnet. 

• Liker 10
Skrevet

Synes det er greit å ha snakket om etternavn, omskjæring/hull i ørene (på baby), hvor involvert man ønsker at øvrig familie skal være - "to ja/ett nei"-regelen. Hvor man skal feire jul og tilbringe ferier er også greit å få med. Og har dere samme planer i livet ellers - bosted, antall barn, etc?

Dette er temaene som har gått igjen hos oss og nær familie iallefall - uenigheter i barneoppdragelse ellers har vært små og sjelden kommet før barnet var flere år gammelt. 

Anonymkode: bf57c...e9f

• Liker 4
Skrevet

At begge har like mye ansvar for baby selv om mor er først hjemme i permisjon. Permisjon er fra jobben din, kveld og natt er dere begge på "vakt". Unne hverandre pauser, være rause mot hverandre når dere er trøtte og slitene. 

Anonymkode: 0a91c...2be

• Liker 3
Skrevet

Vi snakket om alt, men det hindret ikke mannen i å melde seg ut av alt da baby kom.

Anonymkode: f0d27...869

• Liker 8
Skrevet

Barn er en større forpliktelse enn ekteskap, så jeg ville ha diskutert:

Ekteskap? Testamente. Oppdragelse. Arbeidsfordeling. Religion om det er relevant, for dere og barnet. Økonomien fremover, økonomiske planer. Hvis dere får arv, hvordan skal pengene brukes? Forsikringer, for hverandre og barn. Hvordan ønsker dere å leve? Hvor ofte skal dere ha ferie? Hva med jentetur/guttetur, og hvor ofte har man barnefri hvor den andre er hjemme og du er ute? Hva om dere eller barnet blir alvorlig syke? 

Altså alt relevant for fremtiden, og forventninger til livet sammen.

Anonymkode: a720c...7fb

• Liker 1
Skrevet

Det jeg er mest glad for at vi var enige om var at den som var i permisjon hadde ansvar for at baby hadde det bra, og det var det. 

Dersom den som var hjemme laget middag og brettet klær, så var det en bonus. Husarbeid var felles ansvar etter arbeidstid. :)

Den som skulle på jobb fikk også sove om natten. Begynte å jobbe 50% da baby var 3 mndr :) nettene for jobb sov jeg på gjesterom, mannen kom inn med baby for amming, og tok baby ut etterpå. Funket veldig fint - for oss :)

Anonymkode: eada4...9a4

• Liker 2
Skrevet

Økonomi og ansvar. 

Anonymkode: b6485...2f8

Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Økonomi: felles? Hvem betaler hva? Livsforsikring? Sparing til barnet? Forsikre barnet? Ny bolig? Ny bil? 

Ansvar: permisjon? Husarbeid? Sykt barn? Planleggingsdager? Ferie? Nattevåk? Helsestasjon? Tannlege? 

Ferie: sammen? Hvor? Besøke familie? Hyttetur? Syden? Gutte/jenteturer utenom? 

Navn? Etternavn? Dåp? Religion?

Oppdragelse: hva er det viktigste for deg? For han?

Forventninger til deres nye hverdag

Skrevet

Det er mye som kan snakkes om på forhånd, Men som blir helt annerledes når baby kommer. 

feks snakket vi om hvordan våkennettene skulle bli, men da vi stod oppi det var det kun jeg som tok dem. 

Generelt er det mye som kan snakkes om og som begge er enige i før en faktisk står oppi det.

Anonymkode: b9583...e3d

• Liker 7
Skrevet

Man kan snakke og snakke og være så enige som bare det, men når man møter kriser er det ikke dermed sagt at det man har blitt enige om er verdt 5 flate øre. 

Anonymkode: 49aa3...2e1

• Liker 3
Skrevet

Som flere her sier, arbeidsfordeling i permisjonstiden! Er så lett at mor får hoveda svar hele tiden. Jeg måtte ta baby på natt da jeg var i permisjon, fordi far skulle på jobb. Men da far var i permisjon måtte jeg ta baby på natt fordi far måtte ta vare på baby på dagtid. Hadde aldri gjetta at jeg hadde en sånn mann, men det har jeg visst. Snakk om det tredje skiftet også. 

Anonymkode: 31916...349

• Liker 6
Skrevet

Arbeidsfordeling og søvnfordeling i permisjonstiden.

Medisin bruk.

Anonymkode: 2538f...ab3

Skrevet

Skulle ønske vi snakket mer om forventninger til hverandre og om hvor viktig det er å avlaste hverandre med tanke på søvn, egenpleie, egentid, mat osv. 

Det resulterte i at jeg satt med baby store deler av døgnet alene mens samboer fikk sove mer enn masse, spise i fred, ha egentid osv. For min del gikk jeg helt på felgen lenge og ble deprimert fordi jeg følte at jeg ikke fikk være litt alene og ikke fikk være meg selv helt. Ekstremt slitsomt når du ikke føler at du eier deg selv og egen kropp samtidig som du har en baby som er avhengig av deg og puppene for å overleve. Samboer presterte også å bli sur da jeg ba om å få være med to venner uten å ha med baby (da var han ikke så avhengig av puppen lengre), så jeg tok med meg baby for å bevare husfreden.. (da fikk jo han ALENEtid, noe jeg ikke har hatt siden lenge før jeg ble gravid) 

Heldigvis varer ikke denne perioden for evig, og jeg har litt tid for og med meg selv når barnet er i barnehagen. Savner dog å kunne sove ut. 

Anonymkode: ed0b0...38f

Skrevet

Erfaringsmessig er det ikke nødvendigvis helt konkrete spørsmål som blir vanskelige. 

Man kan være enige om hvordan man skal løse A eller B, men dersom man er veldig ulike mennesker fra ulike familier med ulikt verdisyn, så dukker det opp mange mindre ting. Så baller det på seg. 

Min ekskone var fra en helt annerledes familie enn min og så verden på en annen måte. Vi var unge da vi traff hverandre. Hadde jeg vært litt eldre og visst bedre hadde jeg valgt en partner som var likere meg. 

Anonymkode: 4b1b4...d8e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken temaer og samtaler ønsker du at du hadde tatt med samboer før dere fikk barn? Samboer og jeg planlegger barn. Er det noen temaer vi burde ta spesielt opp? Vi har snakka litt om barneoppdragelse, men ikke så mye. Vi har liksom ikke så mye erfaring og vet ikke hva som trengs å snakkes om. 

Det hjalp ikke stort å ha alle samtalene om oppdragelse, hvordan man ønsker ting, hver persons oppgave. Det spørs hva en er villig til å gi opp, ta ansvar for og slike handlinger ser man ofte etterpå.

Det var ikke noe problem å få et barn til med min nye samboer for han skulle selvfølgelig gjøre sin del. Jeg skulle ikke ende opp med alt ansvar alene sånn som med eksen. 

Helt til barnet kom til verden, det ble tøft for han og han stakk fra alt ansvar. Han kom tilbake da barnet var 1 år og bidro mer, men det er fremdeles jeg som tar det meste. 

Anonymkode: 1e603...a63

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Synes det er greit å ha snakket om etternavn, omskjæring/hull i ørene (på baby), hvor involvert man ønsker at øvrig familie skal være - "to ja/ett nei"-regelen. Hvor man skal feire jul og tilbringe ferier er også greit å få med. Og har dere samme planer i livet ellers - bosted, antall barn, etc?

Dette er temaene som har gått igjen hos oss og nær familie iallefall - uenigheter i barneoppdragelse ellers har vært små og sjelden kommet før barnet var flere år gammelt. 

Anonymkode: bf57c...e9f

Hva er "to ja/ett nei"-regelen?

Tusen takk for så mange fine svar! Jeg forstår at vi ikke kan planlegge alt. Men jeg prøver så godt jeg kan å fordele noen av samtalene nå. Mange ting her dere nevner jeg aldri har tenkt på.

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg visste hvor mye ens egen barndom og oppdragelse vises på barnas oppdragelse. Mannen min ble oppdratt mye strengere enn meg. Hans far var mye strengere og mor unnvikende. Han kan kjefte mye mer på barna uten å gå inn i problematikken som skjer og hvorfor barn gjør noe. Min kjære far var mer rådgivende, mye mer til stede og jeg har husker ikke at han kjeftet på oss. Alltid prøvde å sette seg inn i problem.

Anonymkode: e7cee...742

• Liker 1
Skrevet

Ble enige om å ikke ta noen drastiske valg før yngste barnet var 3 år. Var flere tilfeller hvor vi tenkte å gå fra hverandre fordi livet med barn var så krevende. Men vi holdt det vi lovet. Da yngste var litt over 2 så «lettet tåken» og nå har vi det bedre enn noen gang på alle måter. Glad vi var enige om den regelen!

Anonymkode: 8f6ae...95b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...