Gå til innhold

Haster - egenmeldinger!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber på et stort sykehus i HSØ som sykepleier på sengepost og har brukt 3 egenmeldinger i år pga korona.

Jeg mener vi er en IA-bedrift, og at jeg har 8 egenmeldingsdager i året.

Betyr det at jeg kan ta fri resten av uka, og allikevel har jeg 8 nye egenmeldingsdager å ta av over nyttår, eller regnes egenmeldingsåret på en annen måte?

Takknemmelig for raskt svar.

Anonymkode: d0096...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egenmeldinger for egen sykdom går pr 12 mnd, ikke kalenderår.

Anonymkode: 08b7d...13a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er korrekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er riktig.

Anonymkode: 5dae4...fa4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man har mer enn åtte egenmeldingsdager som en ia-bedrift

Anonymkode: 33dc9...ecd

Hvor mange har man?

Er det noen som har en link som ser om det følger kalenderåret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg mener at de starter på null fra nyttår igjen ja.

Anonymkode: 7d87d...81b

Syke barn dager starter på null fra nyttår. Egen sykdom går tilbake 12 mnd. 

IA bedrifter har 24 dager egenmelding totalt, men ikke mer enn 8 dager sammenhengende. 

Anonymkode: cd271...5fa

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Ta fri»?

Hvis du er syk er du syk og må være hjemme uansett om det blir nullstilt eller ikke (det blir ikke det). Hvis du er frisk går du på jobb.

Anonymkode: a2cf0...d41

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom sykehuset ditt er en IA-bedrift har du 24 egenmeldingsdager. Du kan være syk i 8 dager sammenhengende, men husk at hvis du er syk på begge sider av en helg (eller en annen arbeidsfri periode), skal fridagene telle med når du beregner retten til å bruke egenmelding. 

Egenmeldinger for egen sykdom gjelder per 12 mnd. mens omsorgsdager (sykt barn) gjelder per kalenderår. 

Regner med at du er reelt syk selv om du skriver «ta fri».

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ta fri resten av uka"......

Det er ikke det egenmelding er til for.

Anonymkode: 9ca63...397

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Syke barn dager starter på null fra nyttår. Egen sykdom går tilbake 12 mnd. 

IA bedrifter har 24 dager egenmelding totalt, men ikke mer enn 8 dager sammenhengende. 

Anonymkode: cd271...5fa

Hvordan sjekker jeg om bedriften min faktisk er en IA-bedrift, og hvor står det at det er 24 dager? Det betyr jo at en kan ta 8 dager i tre forskjellige omganger.

Da kan jeg jo f.eks ta fri en dag jeg har vakt, så utløser jeg vakans for kollega (godt betalt), så blir hun syk og gir meg en vakans til gjengjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du jobber i Helse Sør/Øst har du 24 egenmeldingsdager. Disse teller fra første fraværsdag og et år fremover. Du kan bruke opp til 8 egenmeldingsdager i samme arbeidsgiverperiode (16 dager).

Egenmeldingsdager skal ikke brukes til å ta fri, men når man er syk og ikke klarer jobbe. Om din arbeidsgiver mistenker at du misbruker egenmeldingsdagen kan du bli frattat retten til å benytte egenmelding.

Anonymkode: e0b61...eb5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammie skrev (1 minutt siden):

Dersom sykehuset ditt er en IA-bedrift har du 24 egenmeldingsdager. Du kan være syk i 8 dager sammenhengende, men husk at hvis du er syk på begge sider av en helg (eller en annen arbeidsfri periode), skal fridagene telle med når du beregner retten til å bruke egenmelding. 

Egenmeldinger for egen sykdom gjelder per 12 mnd. mens omsorgsdager (sykt barn) gjelder per kalenderår. 

Regner med at du er reelt syk selv om du skriver «ta fri».

Så hvis jeg er syk fra mandag til torsdag, men er tilbake på fredag, så er det bare fire dager egenmelding, men hvis jeg er syk på fredag, så er det 9 dager???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan sjekker jeg om bedriften min faktisk er en IA-bedrift, og hvor står det at det er 24 dager? Det betyr jo at en kan ta 8 dager i tre forskjellige omganger.

Da kan jeg jo f.eks ta fri en dag jeg har vakt, så utløser jeg vakans for kollega (godt betalt), så blir hun syk og gir meg en vakans til gjengjeld.

Sjekk personalhåndboken. 

Men det høres jo ut som om du har tenkt å misbruke egenmeldingsordningen. Du vet at arbeidsgiver kan frata deg retten til å bruke egenmelding?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du jobber i Helse Sør/Øst har du 24 egenmeldingsdager. Disse teller fra første fraværsdag og et år fremover. Du kan bruke opp til 8 egenmeldingsdager i samme arbeidsgiverperiode (16 dager).

Egenmeldingsdager skal ikke brukes til å ta fri, men når man er syk og ikke klarer jobbe. Om din arbeidsgiver mistenker at du misbruker egenmeldingsdagen kan du bli frattat retten til å benytte egenmelding.

Anonymkode: e0b61...eb5

Hvem fratar meg retten til å ta egenmelding? Hva er villkårene og kan det klages på? Jeg sier opp jobben over nyttår, men det er vanskelig å kombinere vakter og flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei, jeg jobber på et stort sykehus i HSØ som sykepleier på sengepost og har brukt 3 egenmeldinger i år pga korona.

Jeg mener vi er en IA-bedrift, og at jeg har 8 egenmeldingsdager i året.

Betyr det at jeg kan ta fri resten av uka, og allikevel har jeg 8 nye egenmeldingsdager å ta av over nyttår, eller regnes egenmeldingsåret på en annen måte?

Takknemmelig for raskt svar.

Nei du kan ikke «ta fri» resten av uka. Leder kan trekke tilbake retten din til å (mis)bruke egenmeldinger.

Anonymkode: 9b54c...144

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem fratar meg retten til å ta egenmelding? Hva er villkårene og kan det klages på? Jeg sier opp jobben over nyttår, men det er vanskelig å kombinere vakter og flytting.

Wow. Som ikke helse-Norge har nok problemer for tiden, så skal du altså være såpass drittsekk fordi du har planlagt dårlig? 

Anonymkode: 33dc9...ecd

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...