AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #1 Skrevet 27. desember 2021 Hva er meditasjon egentlig? Hva legger du i begrepet meditasjon? Jeg trodde i utgangspunktet at det er å sitte i lotusstilling og si «oaaaahmmm» og connecte med en annen virkelighet, kind of 🤪 Men er meditasjon egentlig alt der man kobler ut tankekjøret? Er det meditasjon å klemme et tre eller sitte stille og høre fuglene kvitre? Jeg lurer virkelig på hva «mannen i gata» legger i meditasjon. Og: mediterer du? Anonymkode: fb5c3...59b
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #2 Skrevet 27. desember 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg trodde i utgangspunktet at det er å sitte i lotusstilling og si «oaaaahmmm» og connecte med en annen virkelighet, kind of 🤪 Men er meditasjon egentlig alt der man kobler ut tankekjøret? Er det meditasjon å klemme et tre eller sitte stille og høre fuglene kvitre? Anonymkode: fb5c3...59b Det er mange måter å meditere på. Jeg prøver å praktisere mindfulness, som handler mer om å forholde seg til den faktiske og umiddelbare virkeligheten, heller enn å "komme et annet sted." Altså å komme nærmere det som skjer, ikke fjerne seg fra det. Men man kan paradoksalt nok oppleve å få en større avstand til ting som smerte og angst, ved å nærme seg det gjennom meditasjon. Det forsvinner ikke, men det holder deg ikke fast på samme måte. Eller kanskje rettere sagt: du holder ikke fast i det på samme måte. Det blir noe du opplever, og ikke bare en tilstand du er fanget i. Det kan være veldig lærerikt å sitte rett opp og ned og være fly forbanna, for eksempel. Å møte sinne, angst, smerte, og for så vidt glede, med 100% aksept. Anonymkode: 55f47...769 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #3 Skrevet 27. desember 2021 Jeg mediterer. Jeg sitter eller ligger, og puster dypt. Fokuserer på ingenting. Kommer en tanke, lar jeg den gå videre. Fokus er altså på pusten, og å klare å ikke tenke. Stille i hodet Mange liker guidet meditasjon og begynner der. Anonymkode: ee79c...0d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå