AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #1 Skrevet 27. desember 2021 Som tittelen sier, så har jeg ei lita jente på snart elleve uker som gråter hysterisk i bilen. Er heldigvis ikke avhengig av bil til vanlig, men nå i jula så kjørte vi en time hver vei. Jeg sitter i baksetet sammen med henne og stryker henne og snakker/synger til henne, og gråter mye av bilturen selv fordi det føles helt jævlig. Har stoppet mist i turen for å bysse henne litt ettersom at hun også blir helt svett og klam av skrikingen - har på så lite klær som mulig, bare tynn ull så det i alle fall puster og ikke blir helt vått jeg lurer egentlig mest på om hun får varige men av å gråte så hysterisk uten å bli plukket opp? Jeg sitter der med henne men føler meg bare usynlig/ikke eksisterende, men kan jeg være trygg på at hun ikke får varige men? Kan det oppleves som en skrikekur selv om jeg sitter med henne og stryker på henne? Blir helt ødelagt etter hver biltur selv, gråter hele dagen etterpå😟 Anonymkode: 3dadd...055
Kakaoen Skrevet 27. desember 2021 #2 Skrevet 27. desember 2021 Min ene sønn var også slik. Han hylskrek i bilen fra han var 1 mnd til ca 6 mnd gammel. Var et mareritt å ta han med seg. Og siden de var to barn var det ikke like enkelt for meg å trøkke meg ned i midten mellom barnestolene Nå er han snart 6 år og virker ikke til å ha tatt noen skade av skrikingen. Mulig jeg må betale for terapitimene hans når han blir voksen da Han sluttet å hyle da vi kunne bytte til ny bilstol, da satt han høyere og kunne se ut, og mer rett i ryggen. Jeg prøvde ALT uten at noe funket. Så vi hadde ikke så mange lange kjøreturer for å si det sånn. Han hylskrek bare av å kjøre broren til barnehagen (5 min kjøring ) 2
Lilletrille79 Skrevet 27. desember 2021 #3 Skrevet 27. desember 2021 Kan det være at babyen blir kvalm/bilsyk? Vi strevde veldig med å kjøre bil. Alt ble bedre da hun var stor nok til å snu bilsete riktig vei😅det tok en stund da.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #4 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som tittelen sier, så har jeg ei lita jente på snart elleve uker som gråter hysterisk i bilen. Er heldigvis ikke avhengig av bil til vanlig, men nå i jula så kjørte vi en time hver vei. Jeg sitter i baksetet sammen med henne og stryker henne og snakker/synger til henne, og gråter mye av bilturen selv fordi det føles helt jævlig. Har stoppet mist i turen for å bysse henne litt ettersom at hun også blir helt svett og klam av skrikingen - har på så lite klær som mulig, bare tynn ull så det i alle fall puster og ikke blir helt vått jeg lurer egentlig mest på om hun får varige men av å gråte så hysterisk uten å bli plukket opp? Jeg sitter der med henne men føler meg bare usynlig/ikke eksisterende, men kan jeg være trygg på at hun ikke får varige men? Kan det oppleves som en skrikekur selv om jeg sitter med henne og stryker på henne? Blir helt ødelagt etter hver biltur selv, gråter hele dagen etterpå😟 Anonymkode: 3dadd...055 Det går over, babyen er ikke vant til og kjøre ennå. alle mine hatet og kjøre bil fra de far 0-6mnd etter det roet det seg Anonymkode: 39966...71c
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #5 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som tittelen sier, så har jeg ei lita jente på snart elleve uker som gråter hysterisk i bilen. Er heldigvis ikke avhengig av bil til vanlig, men nå i jula så kjørte vi en time hver vei. Jeg sitter i baksetet sammen med henne og stryker henne og snakker/synger til henne, og gråter mye av bilturen selv fordi det føles helt jævlig. Har stoppet mist i turen for å bysse henne litt ettersom at hun også blir helt svett og klam av skrikingen - har på så lite klær som mulig, bare tynn ull så det i alle fall puster og ikke blir helt vått jeg lurer egentlig mest på om hun får varige men av å gråte så hysterisk uten å bli plukket opp? Jeg sitter der med henne men føler meg bare usynlig/ikke eksisterende, men kan jeg være trygg på at hun ikke får varige men? Kan det oppleves som en skrikekur selv om jeg sitter med henne og stryker på henne? Blir helt ødelagt etter hver biltur selv, gråter hele dagen etterpå😟 Anonymkode: 3dadd...055 Ja det vil jeg si kan være skadelig. Når hun ikke får respons på gråten så kan det gå ut over tilknytningen. Det er absolutt ikke meningen å skremme deg og jeg mener ikke at du er en dårlig mor. Men du bør forsøke å finne ut av hva som fører til gråten. Er det stillingsbetingede smerter siden det kun skjer i bilstolen? Jeg skjønner at det er vanskelig da man som regel må ut å kjøre i ny og ne. Men har dere prøvd å legge kjøringa til den tiden hun normalt sett skal duppe? Jeg har selv en på 3 mnd, han er mitt tredje barn. Når han gråter skikkelig i bilstolen stopper vi så raskt det lar seg gjøre og vi kjører ikke videre før det er mulig å sette han i bilstolen igjen uten gråt. Anonymkode: 44e8b...9cf
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #6 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja det vil jeg si kan være skadelig. Når hun ikke får respons på gråten så kan det gå ut over tilknytningen. Det er absolutt ikke meningen å skremme deg og jeg mener ikke at du er en dårlig mor. Men du bør forsøke å finne ut av hva som fører til gråten. Er det stillingsbetingede smerter siden det kun skjer i bilstolen? Jeg skjønner at det er vanskelig da man som regel må ut å kjøre i ny og ne. Men har dere prøvd å legge kjøringa til den tiden hun normalt sett skal duppe? Jeg har selv en på 3 mnd, han er mitt tredje barn. Når han gråter skikkelig i bilstolen stopper vi så raskt det lar seg gjøre og vi kjører ikke videre før det er mulig å sette han i bilstolen igjen uten gråt. Anonymkode: 44e8b...9cf Men hun får jo respons på gråten. Mor sitter rett ved siden av og gir nærhet og omsorg, selv om det ikke hjelper. Blir jo det samme som å si at alle barn med kolikk eller kveldsuro som gråter mye får dårlig tilknytning. Jeg ville kjørt så lite som mulig, men heller ikke hatt dårlig samvittighet for at det blir noen kjipe turer innimellom. Det kommer nok til å gå over etter hvert, og jeg kan ikke se noen grunn til at det skal gi varige skader. Anonymkode: 739a9...a70 12
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #7 Skrevet 27. desember 2021 Opplevde det samme her, babyen gråt helt hysterisk. Det var så ille at hun ikke fikk luft, så vi måtte bare droppe bilkjøring når det sto på som verst. Ble litt bedre rundt 1- års alder. Tok da kun korte turer en periode, før vi økte gradvis. En fast bil- bamse tror jeg også hjalp litt. Anonymkode: b9a39...f76
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #8 Skrevet 27. desember 2021 Har stolen riktig helning? Hvis babyen sitter for bratt vil ikke baby få god oksygentilførsel og det er naturligvis svært ubehagelig. Anonymkode: 0f292...e00 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #9 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men hun får jo respons på gråten. Mor sitter rett ved siden av og gir nærhet og omsorg, selv om det ikke hjelper. Blir jo det samme som å si at alle barn med kolikk eller kveldsuro som gråter mye får dårlig tilknytning. Jeg ville kjørt så lite som mulig, men heller ikke hatt dårlig samvittighet for at det blir noen kjipe turer innimellom. Det kommer nok til å gå over etter hvert, og jeg kan ikke se noen grunn til at det skal gi varige skader. Anonymkode: 739a9...a70 Det er ikke riktig. Gråten stanser jo dersom hun tar baby ut av bilstolen. Ved kolikk er det ingenting som kan stanse gråten. Det vet jeg av erfaring dessverre. Anonymkode: 44e8b...9cf
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #10 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke riktig. Gråten stanser jo dersom hun tar baby ut av bilstolen. Ved kolikk er det ingenting som kan stanse gråten. Det vet jeg av erfaring dessverre. Anonymkode: 44e8b...9cf Det er da ikke skadelig for barnet å gråte mens mor eller far trøster, nå får du rulle inn. Rett og slett slemt og dårlig gjort av deg å skremme en nybakt mor slik. Anonymkode: 86e65...57c 14
Lopploella Skrevet 27. desember 2021 #11 Skrevet 27. desember 2021 Det hjelper ihvertfall ikke på bilopplevelsen at mor sitter ved siden av og gråter hun også. Det er tøft å høre på spedbarnsgråt, men her må du prøve å være den store og trygge, som viser at dette går bra. 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #12 Skrevet 27. desember 2021 Min var også sånn, da hun var 8 mnd begynte hun å spy i bilen. Så har tenkt at hun alltid var bilsyk 🥲 gjør det fremdeles som forovervendt 4 åring. Anonymkode: eade3...11c 1
Lilletrille79 Skrevet 27. desember 2021 #13 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Min var også sånn, da hun var 8 mnd begynte hun å spy i bilen. Så har tenkt at hun alltid var bilsyk 🥲 gjør det fremdeles som forovervendt 4 åring. Anonymkode: eade3...11c Her også. Hun begynte å spy/gulpe. Heldigvis er hun 9 år nå og får reisesyketablett når vi skal på ferie😅
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #15 Skrevet 27. desember 2021 Yngste her hatet også bil, varte vel til nærmere 2 års alder. Fra ca 10 mnd begynte hun å bli voldsomt bilsyk. Dette er bedre nå når hun er 3,5, men nå sovner hun ofte ved bilkjøring over lengre strekk heldigvis. Noen ganger måtte vi bare kjøre bil og da satt jeg enten bak eller vi tok hyppige pauser. Men jeg vet det er forferdelig mens det står på ❤️ Anonymkode: 71e2c...01f 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #16 Skrevet 27. desember 2021 Ingen råd, men her er det helt likt. Vi vurderer å kjøpe ny bilstol i tilfelle den er problemet. Hvilken har du? Anonymkode: 605bd...78d 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #17 Skrevet 27. desember 2021 Lopploella skrev (4 timer siden): Det hjelper ihvertfall ikke på bilopplevelsen at mor sitter ved siden av og gråter hun også. Det er tøft å høre på spedbarnsgråt, men her må du prøve å være den store og trygge, som viser at dette går bra. TS her. Det er jeg helt enig i, skal sies at jeg holder meg rolig. Det er vel mer tårer i øynene - jeg gjør alt jeg kan for å være behersket og tar grininga når jeg har mulighet. de få gangene vi må ta bil så kjører samboer, jeg sitter alltid bak med henne. Legger alltid bilturen til duppen hennes, hun våkner da etter fem-ti minutter og skrikingen begynner. usikker på hvilken bilstol jeg har akkurat nå, skal komme tilbake med svar på det. Takk for alle innspill og svar! ❤️ Anonymkode: 3dadd...055
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #18 Skrevet 27. desember 2021 Vi hadde det også slik. Bar spesielt ikkr med førstemann, og en av oss satt alltid i baksetet. Unngikk bilkjøring så langt det var mulig. Det ble bedre når de gikk over til nytt bilsete, kunne sitte litt mer og se mer. Eldste hatet fortsatt å kjøre bil, men skrek litt mindre. Tror en av oss satt i baksetet hele det første året. Anonymkode: f76bb...dda
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #19 Skrevet 28. desember 2021 Min var nesten 2 år før han godtok bil, og vi bor et sted vi er avhengig av bil 😅😅 Må man så må man. Kan aldri tenke meg han tok skade av det, virker alle fall ikke slik. Anonymkode: e8b9f...f8a 1
Kakaoen Skrevet 28. desember 2021 #20 Skrevet 28. desember 2021 Husker jeg fikk tips om å sjekke babyen for låsninger i nakken. Kan jo hende ho har noe der som gjør fysisk vondt når ho sitter i bilstolen. Verdt å prøve
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå