Gå til innhold

Kan borettslaget ha nøkkel til min leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i et borettslag med rundt 40 enheter i flermannsboliger. Har akkurat kjøpt en leilighet. Idag så skulle vi har noe vedlikehold arbeid som har tilknytning til min leilighet. Jeg er på besøk hos familien i julen. Så kjørte tilbake til leiligheten min, når jeg kom frem så er døren ulåst. Ser ikke ut som noen har vært her, og nå er de 15 minutter forsinket. virker nesten som at borettslaget har gått rundt å låst opp leilighetene. Er virkelig 100% sikker på at jeg låste leiligheten, men begynner jo å lure.

Spørsmålet er egentlig om borettslaget har lov til å ha en nøkkel til min leilighet? Det er ingen felles inngang. Mulig forrige eier har sagt ja til dette, men dette ønsker så klart ikke jeg...

Anonymkode: bd95c...1d3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig med generalnøkkel ja, i tilfelle det skulle skje noe når du er borte.

Anonymkode: d4b69...d84

• Liker 19
Skrevet

Ja, men de har ikke lov til å låse seg inn uten avtale. 

Anonymkode: 5ce99...a72

• Liker 40
  • Nyttig 1
Skrevet

Det gjør heller ikke sak bedre at de har forlat leiligheten din ulåst. Totalt uhørt etter min mening. Jeg skjønner virkelig ikke at de tør. 

• Liker 18
Skrevet

De fleste borettslag bruker systemnøkler, da er det stort sett alltid en generalnøkkel til vaktmester eller lignende. I borettslag må du huske: DU EIER IKKE LEILIGHETEN, borettslaget eier leiligheten din, du eier bare en disposisjonsrett til leiligheten, hvorav du slipper å betale dokumentavgift fordi du faktisk ikke skal overta eierskapet av eiendom (som må tinglyses), borettslaget står fortsatt som eier.

Dette gjør at de har mange rettigheter over din leilighet, avhengig av hva de selv har i vedtektene sine, men det er helt normalt at de har generalnøkkel til når behovet melder seg. Selv om det er veldig dårlig stil om noen låser seg inn uten samtykke,  det hadde jeg klagd til styret på asap hvis du finner ut at det faktisk har skjedd.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke hør på ham over her. Du eier din leilighet, og borettslagets styre, vaktmester eller hvem det måtte være har IKKE lov å låse seg inn uten at du spesifikt har godkjent dette. Jeg ville sendte en formell klage til styret umiddelbart og forlangt en forklaring. 

• Liker 46
Skrevet
smilo skrev (1 minutt siden):

Ikke hør på ham over her. Du eier din leilighet, og borettslagets styre, vaktmester eller hvem det måtte være har IKKE lov å låse seg inn uten at du spesifikt har godkjent dette. Jeg ville sendte en formell klage til styret umiddelbart og forlangt en forklaring. 

THIS! 

Anonymkode: c8c0d...06d

• Liker 5
Skrevet
smilo skrev (29 minutter siden):

Lov om burettslag.

"§ 1-1.Verkeområde. Definisjonar

(1) Lova gjeld for burettslag. Med burettslag er meint eit samvirkeføretak som har til føremål å gi andelseigarane bruksrett til eigen bustad i føretakets eigedom (burett). Burettslag kan også drive verksemd som heng saman med buretten."

Anonymkode: 1b41c...a84

• Liker 11
Skrevet

Gjelder dette sameie også?

Anonymkode: 5efed...943

Skrevet
KapteinJ skrev (9 timer siden):

De fleste borettslag bruker systemnøkler, da er det stort sett alltid en generalnøkkel til vaktmester eller lignende. I borettslag må du huske: DU EIER IKKE LEILIGHETEN, borettslaget eier leiligheten din, du eier bare en disposisjonsrett til leiligheten, hvorav du slipper å betale dokumentavgift fordi du faktisk ikke skal overta eierskapet av eiendom (som må tinglyses), borettslaget står fortsatt som eier.

Dette gjør at de har mange rettigheter over din leilighet, avhengig av hva de selv har i vedtektene sine, men det er helt normalt at de har generalnøkkel til når behovet melder seg. Selv om det er veldig dårlig stil om noen låser seg inn uten samtykke,  det hadde jeg klagd til styret på asap hvis du finner ut at det faktisk har skjedd.

Ikke noe av skriver her stemmer. Ikke spre slik BS for å skremme folk!

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva da?

Anonymkode: 7c7ab...b4f

• Liker 8
Skrevet

Nei. I vårt borettslag, likt slik du beskriver det med flermannsboliger, bytter vi låser og sånn som det passer oss. 

Anonymkode: 1709f...5af

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Aldri i livet 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva da?

At styreleder eller vaktmester har nøkkel til alle boliger. Høres helt fjernt ut for meg, også i borettslag 😳

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I sameiet jeg bor er det systemnøkler og vaktmesteren har en generalnøkkel. Han har ikke lov å låse seg inn uten avtale.

• Liker 4
Skrevet

Tom jeg, som bor i kommunal leilighet, har egen lås og egen nøkkel.

Dette høres rart ut.

Anonymkode: aaf98...418

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I sameiet jeg bor er det systemnøkler og vaktmesteren har en generalnøkkel. Han har ikke lov å låse seg inn uten avtale.

Blir man opplyst om dette?
Vaktmesteren har ingen grunn til å gå inn i våre leiligheter. Det er åpen bygg med 8 enheter, ikke en felles inngang i en lavblokk/blokk eller noe sånt. Kjelleren har alle tilgang til, men bodene våre har de vell ikke tilgang til, eller? 
Nå kjenner jeg at jeg ble litt utrygg. Jeg kjøpte bolig, kun for å slippe dette. Har dårlig erfaring fra utleie med huseier som låste seg inne støtt og stadig og jeg følte meg ikke trygg der for fem flate øre. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tom jeg, som bor i kommunal leilighet, har egen lås og egen nøkkel.

Dette høres rart ut.

Anonymkode: aaf98...418

Jeg har også egen lås og egen nøkkel, men sameiet har systemnøkler og vaktmester har generalnøkkel.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Blir man opplyst om dette?
Vaktmesteren har ingen grunn til å gå inn i våre leiligheter. Det er åpen bygg med 8 enheter, ikke en felles inngang i en lavblokk/blokk eller noe sånt. Kjelleren har alle tilgang til, men bodene våre har de vell ikke tilgang til, eller? 
Nå kjenner jeg at jeg ble litt utrygg. Jeg kjøpte bolig, kun for å slippe dette. Har dårlig erfaring fra utleie med huseier som låste seg inne støtt og stadig og jeg følte meg ikke trygg der for fem flate øre. 

Det husker jeg ikke, det er en del år siden jeg kjøpte.

Her har det var diverse arbeider som har gjort at håndverkere og andre har hatt behov for tilgang til leilighetene. Da har vaktmesteren vært med og låst opp de leilighetene der folk har gitt lov til å låse seg inn i fordi eierne ikke har kunnet ta fri den dagen.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes at det er bs at de har nøkkel. Vaktmester er en fremmed person. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikke noe av skriver her stemmer. Ikke spre slik BS for å skremme folk!

Hva stemmer ikke? At eiendommen juridisk tilhører borettslaget? I så fall tror jeg du må lære deg forskjellen på de ulike eierformene, du har eksklusiv bruksrett til andelen din ja, men du eier ikke selve eiendommen, det gjør borettslaget.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes at det er bs at de har nøkkel. Vaktmester er en fremmed person. 

Da er det jo bare å unngå å kjøpe leilighet der vaktmester eller noen annen har nøkkel til leilighetene. Problem solved.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...