Gå til innhold

Du som slet med langvarige søvnproblemer

Pinkpashion

Anbefalte innlegg

Jeg har stort sett sovet greit hele mitt liv, men brått snudde det. Og jeg sov IKKE. Jeg døgnet flere netter i uka, og etterhvert fikk jeg hjelp hos lege. Har i et halvt år nå gått på beroligende c-prep for den sederende bieffekten, og sover greit. Jeg står opp tidlig hver dag, og holder sånnsett en fin rytme. 

Men nå vil jeg av medisinene. Jeg vil få til å sove som normalt igjen, og skal dermed inn i et strengt regime med søvnrestriksjon. Opp hver morgen klokken 05.00, og legge meg ved midnatt. Deretter legge meg et kvarter tidligere hver uke, forutsatt at jeg sover bra. Har håp og tro på at jeg kan bli «frisk» igjen og ha kontroll over søvnen min.

Hva var din vei ut av søvnproblemene? Og får du «tilbakefall» med søvnløse perioder? 

Endret av Pinkpashion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pinkpashion skrev (1 time siden):

Jeg har stort sett sovet greit hele mitt liv, men brått snudde det. Og jeg sov IKKE. Jeg døgnet flere netter i uka, og etterhvert fikk jeg hjelp hos lege. Har i et halvt år nå gått på beroligende c-prep for den sederende bieffekten, og sover greit. Jeg står opp tidlig hver dag, og holder sånnsett en fin rytme. 

Men nå vil jeg av medisinene. Jeg vil få til å sove som normalt igjen, og skal dermed inn i et strengt regime med søvnrestriksjon. Opp hver morgen klokken 05.00, og legge meg ved midnatt. Deretter legge meg et kvarter tidligere hver uke, forutsatt at jeg sover bra. Har håp og tro på at jeg kan bli «frisk» igjen og ha kontroll over søvnen min.

Hva var din vei ut av søvnproblemene? Og får du «tilbakefall» med søvnløse perioder? 

Det er god prognose for å få tilbake søvnen når du har kortvarige søvnproblemer. Lurt å greie seg uten medisin, tror du kommer til å ha godt resultat hvis du komme deg igjennom den beintøffe behandlingen søvnrestriksjon. Stå opp fem hver dag høres ikke så lett ut. Mine søvnvansker har alltid startet med at jeg begynner å våkne kl fem om morgenen. 

Anonymkode: 5822e...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er god prognose for å få tilbake søvnen når du har kortvarige søvnproblemer. Lurt å greie seg uten medisin, tror du kommer til å ha godt resultat hvis du komme deg igjennom den beintøffe behandlingen søvnrestriksjon. Stå opp fem hver dag høres ikke så lett ut. Mine søvnvansker har alltid startet med at jeg begynner å våkne kl fem om morgenen. 

Anonymkode: 5822e...cde

Takk for svar. Jeg har på en måte tenkt at søvnproblemene var forbigående, og det kan godt hende de er forbi også. Men jeg har dog utviklet mye stress og uro til søvnproblemene. Får jeg sove i natt, hvordan blir natta, blir jeg liggende våken? Bare tanken på å skulle legge meg uten medisiner stresser meg. 

Søvnrestriksjon skal jo være effektivt, og jeg håper det har effekt på meg. Jeg ser ikke mørkt på å stå opp klokken 5, men kanskje jeg etter en uke med lite søvn er kjempesliten og tenker motsatt. Jeg kunne selvsagt valgt å stå opp 06.30, og heller legge meg 01.30. Men jeg tenker jeg heller får brukt tiden på morgenen til trening, fremfor å sitte våken alene utover natta mens resten av familien sover. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn to lenker her til selvhjelpskurs for søvnvansker. De er gratis og laget av en norsk psykolog. Kanskje det kan hjelpe deg med det stresset og uroen du har rundt det å sove? Min erfaring med søvnvansker er at når man greier å kvitte seg med stresset rundt søvnen så er mer enn halve jobben gjort.

https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/kortvarige-sovnvansker/kortvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/

https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/

Anonymkode: cea21...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken medisin går du på? Klarer ikke å gå uten søvn lengre og ingen medisiner funker på meg lengre. Klarer ikke mer

Anonymkode: 4d452...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer fikk hjelp hos fastlegen. Var en studie/behandling de brukte på Haukeland sykehus, fikk ett skriv som han fulgte slavisk. Var tøft i starten, men hjalp med lysterapi og melatonin tabletter. Må fortsatt ta tablettene og holde rytmen på sovingen. Hender han skeier ut, men det beste er å legge seg ca samtidig hele uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilken medisin går du på? Klarer ikke å gå uten søvn lengre og ingen medisiner funker på meg lengre. Klarer ikke mer

Anonymkode: 4d452...fa3

Jeg kommer ikke til å dele hvilket medikament jeg bruker. Jeg har forstått at du sliter mye med søvn og har vært gjennom mange medikament på kort tid. Har full forståelse for at du er fortvilet, men du har fått mange, gode ikke-medikamelle råd, som du ikke har testet enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegglampe skrev (8 timer siden):

Samboer fikk hjelp hos fastlegen. Var en studie/behandling de brukte på Haukeland sykehus, fikk ett skriv som han fulgte slavisk. Var tøft i starten, men hjalp med lysterapi og melatonin tabletter. Må fortsatt ta tablettene og holde rytmen på sovingen. Hender han skeier ut, men det beste er å legge seg ca samtidig hele uka.

Vet du om dette var søvnrestriksjon? Kombinert med lysterapi og melatonin? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg legger inn to lenker her til selvhjelpskurs for søvnvansker. De er gratis og laget av en norsk psykolog. Kanskje det kan hjelpe deg med det stresset og uroen du har rundt det å sove? Min erfaring med søvnvansker er at når man greier å kvitte seg med stresset rundt søvnen så er mer enn halve jobben gjort.

https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/kortvarige-sovnvansker/kortvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/

https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/

Anonymkode: cea21...350

Takk! ☺️ Jeg VET jo selv at jeg fungerer ok på 4 timer søvn og sier det ofte til meg selv for å prøve å koble ut stresset når jeg ligger der og ikke får sove. Men stresset fortsetter i underbevisstheten. Får liksom ikke ristet det av meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...