Gå til innhold

Hvordan takle kommentaren "jeg er så tjukk"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster har bestandig kommentert kropp og vekt. Fra jeg var rundt 10-årsalderen kom hun med kommentarer til meg som at jeg hadde babymage, selv om jeg var en helt normal unge. 

Hun har nå slutta å kommentere familiens vekt, men sier i stedet til stadighet at hun selv er så tjukk. Hun er normalvektig, tynn. I en periode var hun veldig tynn (mener hun sa 50 kg, og hun er 1,65 høy) men sa også da at hun var tjukk. 

Hvordan i all verden skal man møte slike kommentarer? Jeg er usikker på om hun bare har veldig lavt selvbilde eller om hun faktisk sliter med spiseforstyrrelser. I tilfelle det er det siste, så har jeg forstått at man må trå veldig forsiktig med hva man sier.. 

Anonymkode: a7efb...a53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Du har vel normal BMI, og jeg synes du ser normal ut, slutt å prat piss om deg selv. Det er ufint mot meg når du setter meg i denne posisjonen forresten også". 

Noe slikt. 

Slike kjerringfakter er grunnen til at jeg klarer meg helt fint uten dame i husstanden. 

• Liker 9
Gjest Gratinara
Skrevet

Vanskelig problemstilling. Har hatt noen veninner som har samme type kommentarer på lur.. Feks. de synes selv at de er pene, gir utrykk for dette i en del situasjoner men allikevel skal de komme med utsagn når de er med andre som "ååå, jeg er så stygg å feit, herregud ser jo ut som et takras og hvalross på bildet osv." Lurer fortsatt på hva slags virkelighet de lever i da jeg bare ser et vakkert og normalvektig utseende!?  Hva skal man si liksom? Lurer på om det er en måte å få bekreftelse på? Kanskje de føler seg tjukke og stygge å vil motbevise det med andres bekreftelse? Folk med selvtillit i vater som er trygge på seg selv pleier jo ikke å komme med sånne utsagn egentlig. De bare er liksom... Høres jo ut som hu kanskje burde ta seg et par samtaletimer, det er jo på en måte ikke sunt når en normalvektig søker den bekreftelsen? 

Skrevet

Kan du ikke heller bare påpeke at det er uinteressant å snakke om vekt. Og feil å ha så mye fokus på eget utseendet. Viktigere å se utover seg selv og heller tenke på hva en kan gjøre for andre. Det er også mye mere interessant for en selv.

Anonymkode: 71a13...bd2

Gjest Gratinara
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke heller bare påpeke at det er uinteressant å snakke om vekt. Og feil å ha så mye fokus på eget utseendet. Viktigere å se utover seg selv og heller tenke på hva en kan gjøre for andre. Det er også mye mere interessant for en selv.

Anonymkode: 71a13...bd2

Så fantastisk kommentar! Det er jo sånn det egentlig burde være. Orienter vedkommende om at det finnes så uendelig mange andre problemstillinger som er viktigere enn vekt og utseende... Folk sulter i afrika, barnearbeid i Kina, menneskerettigheter i midtøsten... Pense dialogen ut på at de er heldige som er en sædcelle og et unikum som i det hele tatt har nådd egget og blitt født velskapt. Derav burde man ikke klage i det store og det hele... I tillegg er de kvinner med rettigheter, det er ikke en selvfølge tatt verden i betraktning. Utvid horisonten deres!

Skrevet
Realverdien skrev (9 timer siden):

"Du har vel normal BMI, og jeg synes du ser normal ut, slutt å prat piss om deg selv. Det er ufint mot meg når du setter meg i denne posisjonen forresten også".  

Dette er akkurat det jeg har lyst til å si. Skal vurdere å pugge det :D 

Du er nok inne på noe, Gratinara, om at hun søker bekreftelse. At hun venter på at noen skal si at hun ikke er tjukk. Men når du er 50 kilo og 1,65 høy så vet du jo at du ikke er tjukk, med mindre du har en spiseforstyrrelse. 

Jeg har veldig lyst til å si at vekt og utseende ikke er viktig, men jeg blir så redd for å si noe som trigger henne veldig. Har hatt et par lignende kommentarer tidligere til folk som har vist seg å ha spiseforstyrrelser og de tørna fullstendig på meg. 

Skrevet

«Hvorfor snakker du så negativt om deg selv?»

Anonymkode: 1533a...6de

Skrevet

Jeg synes du bare skal ignorere det når hun sier sånt.

Anonymkode: 946d8...12f

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min søster har bestandig kommentert kropp og vekt. Fra jeg var rundt 10-årsalderen kom hun med kommentarer til meg som at jeg hadde babymage, selv om jeg var en helt normal unge. 

Hun har nå slutta å kommentere familiens vekt, men sier i stedet til stadighet at hun selv er så tjukk. Hun er normalvektig, tynn. I en periode var hun veldig tynn (mener hun sa 50 kg, og hun er 1,65 høy) men sa også da at hun var tjukk. 

Hvordan i all verden skal man møte slike kommentarer? Jeg er usikker på om hun bare har veldig lavt selvbilde eller om hun faktisk sliter med spiseforstyrrelser. I tilfelle det er det siste, så har jeg forstått at man må trå veldig forsiktig med hva man sier.. 

Man burde jo si at " ja jammen er du tykk" for da hadde hun sluttet å si slike ting.( Men blitt sur. )

Gi henne heller en bmi kalkulatorapp og si at den viser at hun er normal. Ferdig snakket

Anonymkode: 8654f...7be

Skrevet
Realverdien skrev (10 timer siden):

Noe slikt. 

Noe sånt, ja. 

Eller trenger du å si noe igjen i det hele tatt?

Jeg  svarer på spøk "Ja, du er gigantisk" og så smiler jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er selv ganske overvektig og blir irritert når slanke kvinner fisker etter komplimenter med å si: "Åh, jeg har lagt på meg, se så tykk jeg er! Kjempestor mage!" Også viser de en bitteliten kul.

Jeg har noen ganger svart: "Hvis du er tykk, hva er jeg da?" Da blir de litt snurt.

Anonymkode: 4b276...a94

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er selv ganske overvektig og blir irritert når slanke kvinner fisker etter komplimenter med å si: "Åh, jeg har lagt på meg, se så tykk jeg er! Kjempestor mage!" Også viser de en bitteliten kul.

Jeg har noen ganger svart: "Hvis du er tykk, hva er jeg da?" Da blir de litt snurt.

Så du mener at andres opplevelser ikke betyr noe fordi du har det verre? Og har monopol på å være misfornøyd med kroppen eller observere endringer i kroppen?

Anonymkode: b2f00...307

Skrevet

Er det virkelig så vanskelig når det er søsteren din? Jeg har bare himla med øynene og sagt at "ja, du er jo bælfeit" på en ironisk måte. Bedre enn å ikke si noen ting. Hun leter kanskje etter en respons for å se om det hun ser er realistisk eller ikke.. 

Anonymkode: 99d94...92c

Skrevet

"Syns ikke du ser tykk ut, mer slapp ut. Du får begynne trene, så ser du nok bedre ut etterhvert"

Sånn, da fisker hun ikke mer etter komplimenter fra deg.

Anonymkode: dbde8...d94

• Liker 1
Skrevet

"Slutt å snakk stygt om søsteren min", sier jeg da. "Du er ikke dum/tjukk," og så sier jeg noe positivt, som er sant. 

Anonymkode: f344b...93e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da svarer jeg tilbake; du har ekstrem fedme. 

Anonymkode: 3f553...677

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...