Gå til innhold

Glemte å levere inn filen i PDF på eksamen

Anbefalte innlegg

Gjest Celina holmkold
Skrevet

Jeg glemte helt å gjøre om filen min til PDF format på eksamen, og jeg leverte det inn som en egen fil. Blir jeg strøket av den grunn? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir nok ikke stryk av det alene, men hvis det står som et klart krav blir det fort et trekk i karakter. Spørs veldig på sensor, det er ingen fasit på det her.

Det kan like gjerne gå helt fint, som trekk i karakter - men hvis du styker pga. det så er du veldig uheldig (selv om det mulig hvis det klart bryter med reglene for innlevering).

Anonymkode: 55dac...8f1

• Liker 4
Skrevet

Hva mener du, egen fil? Worddokument? 

Går nok bra, trolig trekkes du en karakter. 

Anonymkode: 50e1e...e64

• Liker 3
Skrevet
Celina holmkold skrev (2 minutter siden):

Jeg glemte helt å gjøre om filen min til PDF format på eksamen, og jeg leverte det inn som en egen fil. Blir jeg strøket av den grunn? 

NEI!

gjorde det samme selv, gikk bra. Fikk dårligere karakter enn vanlig- men i begynnelsen sto det kun om innhold. 
så slapp av det går fint!

Anonymkode: 1a4bf...c05

Gjest Celina holmkold
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

NEI!

gjorde det samme selv, gikk bra. Fikk dårligere karakter enn vanlig- men i begynnelsen sto det kun om innhold. 
så slapp av det går fint!

Anonymkode: 1a4bf...c05

Men det står at tillate filtyper er PDF- og jeg leverte ikke den inn i den typen. Det viktigste for meg er å bestå den. Håper jeg ikke stryker av den grunn omg. Kan sensor åpne oppgavene mine selv om det ikke er PDF format?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva mener du, egen fil? Worddokument? 

Går nok bra, trolig trekkes du en karakter. 

Anonymkode: 50e1e...e64

leverte den inn som et word dokument, men det stod at det skulle være pdf.. dette leste jeg etterpå. jeg tenker at så lenge sensor får åpnet oppgaven min, noe jeg håper dypt, så går det fint

Skrevet

Når jeg har sensurert og det har vært wordfil, har jeg likevel klart å åpne den og det gikk greit. En annen gang var det noe helt annet og jeg klarte ikke å finne et program som kunne åpne filen, og da kunne jeg ikke sensurere.

Anonymkode: f5ab1...c92

Skrevet

Du fikk ikke sletter filen og laste opp på ny? 

Anonymkode: 71e94...9e9

Skrevet (endret)

Det har hendt at f.eks. NTNU har strøket alle som har levert inn med feil format på grunn av at byråkratien sier at det ikke er et gyldig format. Men resultatet var et så stort ramaskrik fra dette at det endte opp med ny sensur for de som ble strøket.

Opplastning av fil i feil format gjør det vanskeligere for sensor å gjøre jobben sin, og dette kan bety at sensor ikke akkurat blir særlig blid når de skal rette oppgaven din... Selv om det kanskje ikke er format som er vurderingskriteriet skal du ikke se bort ifra at sensur blir sur på at de må håndtere din besvarelse enkeltvis og gir deg lavere karakter. 

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 2
Gjest Celina holmkold
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg har sensurert og det har vært wordfil, har jeg likevel klart å åpne den og det gikk greit. En annen gang var det noe helt annet og jeg klarte ikke å finne et program som kunne åpne filen, og da kunne jeg ikke sensurere.

Men jeg åpnet filen flere ganger, og sjekket at dette var riktig fil. Slik at jeg faktisk har levert inn mitt svar. Og det var helt riktig. Men leste over noe kriterier nå, om et med PDF, og min er dessverre ikke PDF. men jeg ser ikke at det skal være et problem å sensurere word format?

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Celina holmkold said:

Men jeg åpnet filen flere ganger, og sjekket at dette var riktig fil. Slik at jeg faktisk har levert inn mitt svar. Og det var helt riktig. Men leste over noe kriterier nå, om et med PDF, og min er dessverre ikke PDF. men jeg ser ikke at det skal være et problem å sensurere word format?

Brukte du Inspera og klarer programmet å forhåndsvise dokumentet ditt? Du kan når som helst logge inn og se din besvarelse for å sjekke.

Jeg håper de har på de to årene jeg ikke har hatt eksamener klart å automatisk konvertere word-dokument om til PDF, det ville løst alle problemene rundt dette her.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 1
Skrevet
Celina holmkold skrev (4 minutter siden):

Det kommer an på hvilket program du leverer i og hvor kyndig sensor er, men jeg vil tro eksamenskontoret får den opp.

Gjest Celina holmkold
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (1 minutt siden):

Brukte du Inspera og klarer programmet å forhåndsvise dokumentet ditt? Du kan når som helst logge inn og se din besvarelse for å sjekke.

Jeg håper de har på de to årene jeg ikke har hatt eksamener klart å automatisk konvertere word-dokument om til PDF, det ville løst alle problemene rundt dette her.

Ja, inspera klarer åpne den. men det er bare når jeg trykker på vis besvarelse. når jeg trykker på den andre ruten "Last ned besvarelse" - der klarer den ikke å laste mitt dokument på word. men når jeg trykker på vis besvarelse, så kommer det opp uten noe problem 

Gjest Celina holmkold
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du fikk ikke sletter filen og laste opp på ny? 

Anonymkode: 71e94...9e9

nope

Skrevet
29 minutter siden, Pachka Sigaret said:

Det har hendt at f.eks. NTNU har strøket alle som har levert inn med feil format på grunn av at byråkratien sier at det ikke er et gyldig format.

Byråkratien?

Det dreier seg om å følge det som står i oppgaven. Her står det at det skal leveres i PDF. 

Er det byråkratien som sier at man skal bruke APA7 og? Eller bruke den og den linjeavstanden, eller så og så mange ord?

Neida, det er ikke sånn at man bare kan velge hva man vil, men som tidligere nevnt, det blir neppe/sjeldent stryk av å gjøre en glipp som det er å ikke følge reglene for filformatet man leverer i.

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, Celina holmkold said:

Ja, inspera klarer åpne den. men det er bare når jeg trykker på vis besvarelse. når jeg trykker på den andre ruten "Last ned besvarelse" - der klarer den ikke å laste mitt dokument på word. men når jeg trykker på vis besvarelse, så kommer det opp uten noe problem 

Det går mest sannsynlig helt greit, som sagt kan du risikere trekk i karakter, men med mindre du lå ann til E så står du nok uansett.

Skrevet

Tror en hver sensor kan utvise skjønn, er besvarelsen eksemplarisk blir den nok ikke forkastet. Noen av de som fikk A på mitt studie hadde feks. referert på feil måte, ikke feil bok men bare med feil rekkefølge på et par referanser, de fikk ikke stryk fordet men A. Masse skriveleifer osv. men innholdet var vel såpass bra da. Men var PDF et kriterie for å bestå? Da er det vel værre tror jeg. Evt. hvis du er veldig usikker kan du jo forhøre deg med en veileder? Si at alt gikk i ball når du leverte og at innså at du gjorde en grov feil med å ikke levere den konverterte filen men den originale? At du dummet deg ut?

Anonymkode: 06868...655

Skrevet

Hos oss medfører som regel formelle feil at kandidaten trekkes en karakter. Men sensor kan utvise skjønn, og er besvarelsen ellers svært god er det ikke sikkert format har så stor betydning.  

Anonymkode: 9197b...a7a

• Liker 1
Skrevet (endret)
21 hours ago, AnonymBruker said:

Byråkratien?

Det dreier seg om å følge det som står i oppgaven. Her står det at det skal leveres i PDF. 

Er det byråkratien som sier at man skal bruke APA7 og? Eller bruke den og den linjeavstanden, eller så og så mange ord?

Neida, det er ikke sånn at man bare kan velge hva man vil, men som tidligere nevnt, det blir neppe/sjeldent stryk av å gjøre en glipp som det er å ikke følge reglene for filformatet man leverer i.

Ja, en byråkrat ville ha strøket deg for å glemme å levere i gyldig format: PDF; selv om alt annet var eksemplarisk

Grunn: det skulle leveres som PDF. Eneste gyldige besvarelse er PDF:

Det er det som er definisjonen av å være byråkrat: å aldri utvise skjønn og følge alle reglene til punkt og prikke.

https://www.universitetsavisa.no/campus/studenter-leverte-eksamen-i-feil-format---ble-stroket/136197

Byråkrat: stryker 18 av 49 studenter fordi de leverer i Word-format som er standard format for skriveprogrammet til NTNU og ikke spesialeksportert til PDF-formatet, som var et krav for oppgaven.

Skjønn: vurdere oppgaven likevel selv om reglene tilsier stryk.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 1
Gjest Celina holmkold
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (På 27.12.2021 den 22.59):

Ja, en byråkrat ville ha strøket deg for å glemme å levere i gyldig format: PDF; selv om alt annet var eksemplarisk

Grunn: det skulle leveres som PDF. Eneste gyldige besvarelse er PDF:

Det er det som er definisjonen av å være byråkrat: å aldri utvise skjønn og følge alle reglene til punkt og prikke.

https://www.universitetsavisa.no/campus/studenter-leverte-eksamen-i-feil-format---ble-stroket/136197

Byråkrat: stryker 18 av 49 studenter fordi de leverer i Word-format som er standard format for skriveprogrammet til NTNU og ikke spesialeksportert til PDF-formatet, som var et krav for oppgaven.

Skjønn: vurdere oppgaven likevel selv om reglene tilsier stryk.

så ille kan jeg ikke tro at det er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...