Gå til innhold

Spøkende forlatt hyttegrend

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En gang for rundt 20 år siden gikk jeg tur i skogen ett eller annet sted i Nittedal. Jeg er ikke derfra, bare kjørte til enden av en vei og gikk tur derfra, så jeg vet ikke hvor dette kan ha vært. Hyttene, husker ikke om det var typ tre eller seks stykker, men de lå på et litt flatt skogstykke, etter hverandre, alle var forlatt, alle forfalt, og det var en bratt skråning ned på østsiden, muligens sørøstsiden. I bunn der en liten ravine, så opp igjen i et boligfelt. Det var fortsatt eiendeler i de hyttene, klær, møbler, gardiner etc, men åpne vinduer, knuste vinduer, åpne dører, tak som ikke var tette lengre. Utrolig guffent sted. Ja, det var klær. Men ikke klær som en uteligger ville lagt igjen for tyve år siden. Ikke utslitte joggesko eller en uggen Adidasgenser. Nei, strømper som minst var fra 70-tallet, gamle bluser, kanskje fra 50-tallet. 

Jeg har tenkt på stedet mange ganger siden, jeg vet ikke helt hvor det er, jeg gikk en tilfeldig tur der, men de forfalne hyttene var utrolig lite hyggelige, og man følte man ble sett på fra bak ethvert tre der oppe. Noen som vet hvor dette er? Det mest gufne stedet jeg noen sinne har vært. 

Har andre vært der? Andre som kjenner igjen beskrivelsen? Synes det er like guffent? Finner ikke noe som ligner på Google maps. Og bare så det er sagt, jeg skal ikke tilbake, bare lurer på hvor det er. Eventuelt hva som er der…

Anonymkode: 53f52...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det glemte jeg, på vestsiden av hovedveien, mot Nordmarka, muligens i Nordmarka, men kun med tilgang med bil fra Nittedal. Ikke bilvei frem, noen kilometer å gå, med denne lille ravinen mellom. Aner ikke om det er nede ved Gjelleråsen eller mye lengre opp. Bare et guffent sted jeg aldri har klart å glemme. Hvorfor ble alle disse hyttene forlatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes mange forlatte steder som av ulike grunner og personer er brukt til diverse ting opp igjennom. Ingenting unormalt ved det. Kjenner stedet godt, og da jeg var liten (12-13-14 år) lekte vi litt med tanken på at det spøkte rundt der, men etter hvert ble vi voksne og forsto bedre.

Det er lett å tro at en strømpe er fra 50-60-tallet hvis man bruker fantasien litt, og ikke minst lurer seg selv en dose, men det er nok ikke tilfellet etter min erfaring. Og skulle det være det, betyr det ikke stort mer enn at det har ligget søppel der lenge.

For øvrig har jeg også være inne på forlatte hus ved Orderud gård en del ganger. Det spøker like lite der, selv om vi hadde det gøy med det og. Husker en venn av meg falt igjennom gulvet inne i et av husene, da det var pil rottent. Har fanget det på film, da kameraet hadde "grønt nattsyn". Ganske artig å se på i ettertid, selv om det har klart naturlige forklaringer - som i grunn alt har.

Anonymkode: b4a61...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et sånt sted i Gudbrandsdalen helt på slutten av 80-tallet, kanskje 1990, men husker ikke nøyaktig hvor dette var da jeg var barn.

Husker det var to små hytter som stod med noen meters mellomrom , som var falleferdige slik du beskrev det, og det hang stillongs til tørk på en snor på utsiden av hytta. Den stilongsen så ut til å ha hengt der i flere tiår. 

Anonymkode: f8c89...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, det finnes mange forlatte steder som av ulike grunner og personer er brukt til diverse ting opp igjennom. Ingenting unormalt ved det. Kjenner stedet godt, og da jeg var liten (12-13-14 år) lekte vi litt med tanken på at det spøkte rundt der, men etter hvert ble vi voksne og forsto bedre.

Det er lett å tro at en strømpe er fra 50-60-tallet hvis man bruker fantasien litt, og ikke minst lurer seg selv en dose, men det er nok ikke tilfellet etter min erfaring. Og skulle det være det, betyr det ikke stort mer enn at det har ligget søppel der lenge.

For øvrig har jeg også være inne på forlatte hus ved Orderud gård en del ganger. Det spøker like lite der, selv om vi hadde det gøy med det og. Husker en venn av meg falt igjennom gulvet inne i et av husene, da det var pil rottent. Har fanget det på film, da kameraet hadde "grønt nattsyn". Ganske artig å se på i ettertid, selv om det har klart naturlige forklaringer - som i grunn alt har.

Anonymkode: b4a61...3a2

Hvis du kjenner stedet godt, hvor er det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ligger det personlige eiendeler i fraflyttede hytter? 

Hvorfor er ikke hyttene solgt eller tømt?

Anonymkode: 0b737...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chiroptera.
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ligger det personlige eiendeler i fraflyttede hytter? 

Hvorfor er ikke hyttene solgt eller tømt?

Anonymkode: 0b737...5ed

Sikkert fordi de står på tomta til noen som aldri bruker de eller sjeneres av at de råtner. Det koster penger å rive og fjerne bygninger, det korter ikke penger å la en bygning man aldri bruker råtne opp. Tingene kan logge der fordi eieren av bygningene aldri er der og ikke har giddet å rydde i det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...