AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 Hun er 68 år og har fått 3 doser vaksine. Har hjertesykdom. Nå har hun ikke truffet barnebarna på over 3 måneder. Heller ikke bursdag og jul. Nå har tredjemann bursdag i januar og vi vil forsøke å tilrettelegge og har foreslått at det bare ble oss og henne som kunne feire sammen. Til og med dette takket hun nei til fordi hun er engstelig for Omikron. Jeg forstår henne jo også på et vis. Pandemisituasjonen er grusom og god grunn til å få angst av. Men overdriver hun? Vi kunne fint klart å holde avstand her. Vi har stor stue og hun hadde ikke trengt å være borti dem. Hun kunne til og med bare stått på gangen og overlevert gaver og gått etter kort stund om så mener jeg. Men hun tørr ikke. Kjenner jeg blir litt sorgfull over at barna våre mister helt kontakt med mormoren sin nå. Den yngste blir jo ikke ordentlig kjent med henne. De hadde mye kontakt før. Minst 2 ganger per måned og oftest mer. Besteforeldrene på pappaen sin side ser de hver uke. De er ikke like engstelige. Men de har også bedre helse. Hva syns dere? Har jeg grunn til å bli lei meg eller er det min mor som er den fornuftige her? Anonymkode: e2cc6...a81 2
Glød Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 Synes du skal respektere hennes frykt her. Pandemien varer ikke for evig (famous last words..?). 12
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 Forstår dere begge ts. Anonymkode: d61cf...944 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 Sånn er det i noen på min mann sin side også, har også venner som opplever dette. Noen besteforeldre har mye helseangst ang omikron/delta/korona mens andre har ikke fullt så mye. Min personlige mening er at dette igrunn bør respekteres fullt og helt. Jeg forstår at det kan oppleves som leit at familier mister litt kontakten. Men så lenge din mor behandler andre i familien på samme måte, og hun er engstelig og ikke vil så er det igrunn ikke så mye å få gjort her. Anonymkode: abb07...092 3
SoWhat? Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 Nå er det ikke rart i det hele tatt at moren din er redd. I månedsvis har overskrifter i avisene og nyhetene generellt handlet om corona. Nå er det også blitt satt fokus på at mange barn smitter og blir smittet. Det er lett å forstå at du er lei, men dette er faktisk ikke moren din sin skyld. Du bør jo forstå henne. 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Hun er 68 år og har fått 3 doser vaksine. Har hjertesykdom. Nå har hun ikke truffet barnebarna på over 3 måneder. Heller ikke bursdag og jul. Nå har tredjemann bursdag i januar og vi vil forsøke å tilrettelegge og har foreslått at det bare ble oss og henne som kunne feire sammen. Til og med dette takket hun nei til fordi hun er engstelig for Omikron. Jeg forstår henne jo også på et vis. Pandemisituasjonen er grusom og god grunn til å få angst av. Men overdriver hun? Vi kunne fint klart å holde avstand her. Vi har stor stue og hun hadde ikke trengt å være borti dem. Hun kunne til og med bare stått på gangen og overlevert gaver og gått etter kort stund om så mener jeg. Men hun tørr ikke. Kjenner jeg blir litt sorgfull over at barna våre mister helt kontakt med mormoren sin nå. Den yngste blir jo ikke ordentlig kjent med henne. De hadde mye kontakt før. Minst 2 ganger per måned og oftest mer. Besteforeldrene på pappaen sin side ser de hver uke. De er ikke like engstelige. Men de har også bedre helse. Hva syns dere? Har jeg grunn til å bli lei meg eller er det min mor som er den fornuftige her? Anonymkode: e2cc6...a81 Her ville jeg lyttet til bestemor og invitert henne til en tur ute. Hjertesyke bør en ymta ekstra hensyn til i disse dager. Det er nok leit for henne også. Anonymkode: b3f99...151 11
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 Ta dere en bursdagstur i skogen istedenfor! Be henne om å ta med en kopp og så tar du med kaffe, eventuelt brygger kaffe over et bål. Lager dere bål kan dere jo grille pølser også. Anonymkode: 81012...65d 6
Snedig Skrevet 26. desember 2021 #8 Skrevet 26. desember 2021 Vi flyttet tilbake til hjembyen rett før corona for å bo nærmere familie som skulle avlaste oss med barnepass osv. har ikke hatt barnevakt en eneste gang pga frykt for corona. Skjønner deg kjempegodt. Problemet er jo at man hele tiden har tenkt at snaart går det over, snart får vi vaksine osv. Men årene går og barna vokser opp. Jeg hadde ikke ønsket å gå glipp av mine barnebarns liv om jeg var i samme sko. Men er det noe jeg har lært i denne pandemien så er det hvor forskjellig vi mennesker tar det, og det respekterer jeg. 9
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #9 Skrevet 27. desember 2021 Omikron vil jo sannsynligvis smitte om dere er i samme rom en stund, og tror ikke ungene kommer så mye nærmere mormor med munnbind og avstand. Da er det nok minst like bra med videomøte på storskjerm. Men møtes ute kan være et godt alternativ. Anonymkode: 6f94b...01c 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #10 Skrevet 27. desember 2021 Er hun engstelig så er hun det, kan jo ikke tvinge henne. Hun velger jo selv hva som er viktigst. Her har de gamle vært veldig på treff med barna. Som de sier, hva har de å leve for om de ikke kan få treffe barn og barnebarn og andre kjente. Anonymkode: 6246e...e07 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #11 Skrevet 27. desember 2021 Barna mine har ikke sett bestefar siden januar 2020. Han er i slutten av 50 årene. Fått tre doser. Ingen underliggende sykdommer. Bare.. Livredd. Ikke vil han møte de ute heller. Jeg er fortvilt. Skuffet og veldig lei meg. Han kunne i det minste ha ringt på bursdagen deres. Vanskelig og veldig sårt dette. Føler med deg, men det er dessverre lite å gjøre med det. Anonymkode: 9bfaa...8ee 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #12 Skrevet 27. desember 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Er hun engstelig så er hun det, kan jo ikke tvinge henne. Hun velger jo selv hva som er viktigst. Her har de gamle vært veldig på treff med barna. Som de sier, hva har de å leve for om de ikke kan få treffe barn og barnebarn og andre kjente. Anonymkode: 6246e...e07 Mine foreldre er likedan. De er litt eldre og vet nok godt at tiden med barnebarn er begrenset. Tror det hjelper at moren min har jobbet på eldrehjem og farmor ble over 100. Livet som veldig gammel er ikke nødvendigvis så bra.. Best å nyte livet mens helsa og sinnet fungerer. Anonymkode: 5f288...19e 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #13 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hun er 68 år og har fått 3 doser vaksine. Har hjertesykdom. Nå har hun ikke truffet barnebarna på over 3 måneder. Heller ikke bursdag og jul. Nå har tredjemann bursdag i januar og vi vil forsøke å tilrettelegge og har foreslått at det bare ble oss og henne som kunne feire sammen. Til og med dette takket hun nei til fordi hun er engstelig for Omikron. Jeg forstår henne jo også på et vis. Pandemisituasjonen er grusom og god grunn til å få angst av. Men overdriver hun? Vi kunne fint klart å holde avstand her. Vi har stor stue og hun hadde ikke trengt å være borti dem. Hun kunne til og med bare stått på gangen og overlevert gaver og gått etter kort stund om så mener jeg. Men hun tørr ikke. Kjenner jeg blir litt sorgfull over at barna våre mister helt kontakt med mormoren sin nå. Den yngste blir jo ikke ordentlig kjent med henne. De hadde mye kontakt før. Minst 2 ganger per måned og oftest mer. Besteforeldrene på pappaen sin side ser de hver uke. De er ikke like engstelige. Men de har også bedre helse. Hva syns dere? Har jeg grunn til å bli lei meg eller er det min mor som er den fornuftige her? Anonymkode: e2cc6...a81 her må du bare respektere hennes frykt, noen er mer redd enn andre Anonymkode: 1968a...079 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #14 Skrevet 27. desember 2021 Hjelper det ikke om dere tar hurtigtest før dere møtes? Her hurtigtester vi oss hele familien før vi møter besteforeldre. Vi passer også på å ha lite nærkontakter i dagene før vi vet at vi skal møtes. Det er trist at det å overleve blir viktigere enn å leve. Pandemien blir vi ikke kvitt på mange år. Anonymkode: bc313...50e 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #15 Skrevet 27. desember 2021 Slik har vi det og. Pappa er helt frisk, sprek, i starten av 70-årene, ingen underliggende sykdommer, og han har nylig fått booster-dosen sin. Det er veldig leit, men lite å gjøre med at han har slik helse-angst. Vi tok ungene tidlig ut av barnehagen før jul og er veldig trygge mtp. smitte men han vil ikke treffe oss likevel. Yngste barnebarnet hans husker ikke sin bestefar. Eldste har heller ikke et nært forhold til han lenger. Også pappa som er en så fantastisk snill og leken bestefar.. Hører jo at venner og kolleger møter familie i jula og ellers. Besteforeldre er med barnebarna.. så det er jo litt sårt at vi ikke kan ha det slik vi og. Men hva annet kan vi gjøre enn å respektere det valget de tar? Føler med deg og dere andre i tilsvarende situasjon! ❤️ Anonymkode: fc8bc...ebc
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #16 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hun er 68 år og har fått 3 doser vaksine. Har hjertesykdom. Nå har hun ikke truffet barnebarna på over 3 måneder. Heller ikke bursdag og jul. Nå har tredjemann bursdag i januar og vi vil forsøke å tilrettelegge og har foreslått at det bare ble oss og henne som kunne feire sammen. Til og med dette takket hun nei til fordi hun er engstelig for Omikron. Jeg forstår henne jo også på et vis. Pandemisituasjonen er grusom og god grunn til å få angst av. Men overdriver hun? Vi kunne fint klart å holde avstand her. Vi har stor stue og hun hadde ikke trengt å være borti dem. Hun kunne til og med bare stått på gangen og overlevert gaver og gått etter kort stund om så mener jeg. Men hun tørr ikke. Kjenner jeg blir litt sorgfull over at barna våre mister helt kontakt med mormoren sin nå. Den yngste blir jo ikke ordentlig kjent med henne. De hadde mye kontakt før. Minst 2 ganger per måned og oftest mer. Besteforeldrene på pappaen sin side ser de hver uke. De er ikke like engstelige. Men de har også bedre helse. Hva syns dere? Har jeg grunn til å bli lei meg eller er det min mor som er den fornuftige her? Anonymkode: e2cc6...a81 Kanskje hun bruker omikron som unnskyldning til å ikke gå i bursdag fordi hun ikke har lyst? VG svartmaler helt utrolig mye. En kan jo blir overrasket over hvor lite katastrofer som skjer IRL enn i VG. Dommedag hver dag der. Det verste er at man blir kynisk av å lese dommedag og kriser hver dag, så færre påvirkes av det for hver dag. Anonymkode: b55f1...06f 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #17 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje hun bruker omikron som unnskyldning til å ikke gå i bursdag fordi hun ikke har lyst? VG svartmaler helt utrolig mye. En kan jo blir overrasket over hvor lite katastrofer som skjer IRL enn i VG. Dommedag hver dag der. Det verste er at man blir kynisk av å lese dommedag og kriser hver dag, så færre påvirkes av det for hver dag. Anonymkode: b55f1...06f og enkelte bør begynne og ta ting mer alvor enn det de gjør... Anonymkode: 1968a...079 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #18 Skrevet 27. desember 2021 Jeg tenker både at det er helt forståelig at du er lei deg for det, og både skulle ønske hun var mindre redd og tenker hun ikke trenger å være så redd. Og forståelig at hun er redd. Det er jo liv og død den redselen handler om. Vi er litt i samme situasjon. Her er det faren min som er veldig redd for smitte, samme alder, tre vaksinedoser og tidligere hjertesykdom, men legen har sagt at sistnevnte utgjøre lite ekstra risiko for ham. Det er vondt at han ikke tør treffe oss. Og i tillegg tillater han ikke at moren min treffer oss, selv om hun ønsker og ikke er bekymret for å bli smittet selv. Det provoserer meg, selv om jeg samtidig mener at det er helt opp til dem. Det er sårt å bli valgt bort pga. det jeg selv mener er angst de kunne prioritert å jobbe med. Men samtidig kan jo covid være farlig om en er uheldig. Og angst er heller ikke til å spøke med. Jeg håper det snart blir roligere tider koronamessig ❤️ Anonymkode: 68140...509
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #19 Skrevet 27. desember 2021 Forstår henne godt. Har fått dose 3. Møtte barnebarna før jul. De bar på barnehageforkjølelse. Fikk en grei dose bronlitt. Anonymkode: 884e6...604 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #20 Skrevet 27. desember 2021 Jeg må si jeg egentlig ikke forstår henne. Selvsagt skal man holde regler Og anbefalinger, men de som hele tiden skal være mer kristen enn paven, har jeg lite forståelse for. Det å gå glipp av barnebarns oppvekst på grunn av frykt, syntes jeg blir i overkant. min svigermor er lik, i tillegg bruker hun enhver anledning til å si at hun syntes vi er uforsiktige som har barna på skole og i barnehage. I følge henne skulle vi levd isolert fra omverdenen fra mars 2020 til nå. Anonymkode: 96cde...807 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå