Gå til innhold

Baby 3 mnd tar ikke flaske og jeg begynner snart på jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser vi dette? Baby på snart 3 mnd tar ikke flaske og jeg begynner på jobb om 2 mnd. Han vil heller ikke koppemates. Ble koppematet litt på sykehuset i barsel uten problem. Nå renner det bare ut og han brekker seg og hoster og gråter. Ved flakse føles det ut som et intenst overgrep. Han tar heller ikke smokk, det er like ille. Jeg fullammer og han elsker pupp. 

Vi har valgt å dele permisjonen 50/50 så jeg skal snart tilbake på jobb. Jeg benytter meg av ammefri, så begynner kl 09 på jobb i stedet for 07, eller slutter kl 20 i stedet for kl 22. Bor en time unna jobben og vi har flere små barn så barnefar kan ikke bare komme med gutten på jobb heller da vi er avhengig av barnevakt i minimum 3 timer for en amming. Hvordan løser vi dette? Vi har prøvd i over en mnd uten noen form for progresjon. Hva skjer dersom han ikke tar flaske innen den tid?! Vi har også prøvd alle tips og råd vi kan lese om til ingen nytte…

Anonymkode: f2a09...1a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye kan skje på 2 mnd, men hvis ikke, så er eneste alternativ selvfølgelig at du blir hjemme lenger. Tar ikke barnet til seg mat på annen måte enn direkte fra brystet, så har du ikke noe annet valg, ungen kan jo ikke sultes heller. Og hvis du tenker på at det er for sent å varsle jobb, så ordner det seg nok meg en legeerklæring.

Anonymkode: 72c0c...aaf

• Liker 15
Skrevet

Jeg ville prøvd å vært hjemme litt lenger for å være ærlig. Mest sannsynlig går det bra til slutt å gi baby flaske.. 

50/50 fungerer ikke for alle babyer, desverre. 

Anonymkode: 8c80e...29e

• Liker 13
Skrevet

Da endrer dere fordelingen av permisjonen hos NAV, og informerer arbeidsgiver. At mor og puppen skal forlate en 5 måneder gammel baby hører faktisk ingen sted hjemme. 

Anonymkode: efc61...292

• Liker 32
Skrevet

TS her.

Hvordan fungerer det i praksis ift arbeidsgivere? Hvis vi prøver å gi det en sjanse i 1-2 mnd til, og det ikke hjelper, så er det jo en ting at de må finne en til å erstatte meg, dette er jo på samme måte som hvis det plutselig skulle oppstå en sykemelding så er jo de fleste arbeidsgivere godt rustet til det, men min mann jobber i det private og de har jo allerede nå funnet en erstatter for han som skal tiltre den dagen han skal i permisjon. Må min mann gå hjemme da uten lønn?

• Liker 1
Skrevet

Vær hjemme. Å ha 50/50 permisjon er en helt horribel idé når baby ammes.

Anonymkode: 0a3a3...66c

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan løser vi dette? Baby på snart 3 mnd tar ikke flaske og jeg begynner på jobb om 2 mnd. Han vil heller ikke koppemates. Ble koppematet litt på sykehuset i barsel uten problem. Nå renner det bare ut og han brekker seg og hoster og gråter. Ved flakse føles det ut som et intenst overgrep. Han tar heller ikke smokk, det er like ille. Jeg fullammer og han elsker pupp. 

Vi har valgt å dele permisjonen 50/50 så jeg skal snart tilbake på jobb. Jeg benytter meg av ammefri, så begynner kl 09 på jobb i stedet for 07, eller slutter kl 20 i stedet for kl 22. Bor en time unna jobben og vi har flere små barn så barnefar kan ikke bare komme med gutten på jobb heller da vi er avhengig av barnevakt i minimum 3 timer for en amming. Hvordan løser vi dette? Vi har prøvd i over en mnd uten noen form for progresjon. Hva skjer dersom han ikke tar flaske innen den tid?! Vi har også prøvd alle tips og råd vi kan lese om til ingen nytte…

Det er du som har pupper, så det er jo naturlig at du blir hjemme det første året for å amme barnet ditt i fred og ro. 

Mannen din har ikke pupper, og kan heller komme på bane når du er ferdig med å amme. 

Evnt får mannen din kjøre ned på jobben din så du får ammet flere ganger om dagen. 

Anonymkode: f0ba0...d8b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vær hjemme. Å ha 50/50 permisjon er en helt horribel idé når baby ammes.

Anonymkode: 0a3a3...66c

Ja, hvilket inkompetente fuglenek kom på den idéen? 

Man kan aldri likestille kvinner og menn på den måten. 

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må babyen sulte siden det tydeligvis er viktigere med likestilling mellom kjønn. Rart å tenke på at mor som går igjennom graviditet og fødsel og amming ikke kan være hjemme med babyen. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg tipper det kommer til å løse seg. Baby begynner gjerne med både litt fast føde og drikke mer vann innen den tid. Ta en pause med prøvingen så det ikke blir så negativt. Jeg gikk lenge hjemme med første og siste og holdt på å fly på veggen. Med mellomste delte vi mer likt, og det passet oss veldig bra. Dette var bare pga livssituasjon, og det er bare yngste som er mest mammadalt og har slitt en del med det. Handler nok mest om personlighet. Lykke til!

Anonymkode: eea3b...b62

• Liker 5
Skrevet

Jeg stresset også litt, men mye løsnet når det nærmet seg! Ved 5 mnd er det jo en del babyer som sover gjennom natten, og går like lenge uten mat som det du er borte på jobb. I deler av verden er permisjonen målt i uker, og det løser seg det og. Ta en pause nå, og begynn igjen om noen uker. Kan være det blir enklere når dere har begynt med smaksprøver:)

Anonymkode: f022e...34c

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at det løser seg, da barnet starter med mat. Min og nektet plent flaske og smokk. Men da vi startet med mat, så gikk det fint, og da kunne og babyen drikke av kopp.

Anonymkode: 2a744...3d1

• Liker 1
Skrevet

Det løser seg. Gå over til kun flaske fra nå? 

Og til dere som mener barnet ikke vil venne seg til flaske; tenk der hvor mor mister melken, eller barnet har dårlig sugetak (eller mor må/ønsker ut i jobb) - sulter de barna? Nei.

Anonymkode: d00b3...4cb

• Liker 4
Skrevet

Du må få far eller en annen person enn deg selv til å prøve med flaske. Prøv f.eks. å holde deg unna matesituasjonen en hel helg mens far tilbyr flaske. Vent gjerne en måned før dere tar denne "prøvehelgen".

Dytt inn flasken før babyen blir illsint av å vente. Prøv gjerne forskjellige typer flaskesmokk / -topp. Pump deg i starten (det gjør du antakelig?), slik at smaken på flaskeinnholdet er helt likt det som kommer fra puppen.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det løser seg. Gå over til kun flaske fra nå? 

Og til dere som mener barnet ikke vil venne seg til flaske; tenk der hvor mor mister melken, eller barnet har dårlig sugetak (eller mor må/ønsker ut i jobb) - sulter de barna? Nei.

Anonymkode: d00b3...4cb

En mor som fullammer mister ikke plutselig melken. 

Men jada, babyen kan sikkert sultes til å ta flaske. Blir noen tøffe dager først, men sannsynligvis vil ikke babyen sulte seg over lang tid. Særlig hyggelig er det jo ikke. 

Sulter babyen får dere kontakte lege da. 🤷‍♀️ 

Og jo, det finnes absolutt babyer med dårlig sugetak som sulter og må legges inn på sykehus. Det er ganske alvorlig og krevende og gir absolutt null mening å bruke som et eksempel i en slik tråd?? 

Anonymkode: 3dce8...07b

• Liker 1
Skrevet

Babyen min ble nettopp 5 mnd., kunne aldri dratt fra den for å være på jobb hele dagene, han er jo så liten 🥺

Anonymkode: 1c854...3db

• Liker 3
Skrevet

Hei TS!

Jeg var tilbake i jobb når andremann var 5 1/2 mnd gammel. Det var flasketutten til Tommee Tippee som gjorde susen for oss, i tillegg til at det var MYE enklere for pappaen å få baby til å flaske når jeg ikke var i nærheten  😊 Jeg gikk tilbake i jobb såpass tidlig med nr 2 da jeg fikk fødselsdepresjon og hadde det helt jævlig hjemme med nr 1.

Forutsetningen for at jeg gikk med på å få barn nr 2 var nettopp det at far skulle ta mesteparten av permisjonen (han var hjemme med barnet i 9 mnd).  

Man kan sette seg på sin høye hest alt man vil og påstå at barnets far er helt ubrukelig og meningsløs for barnet sitt, men for mange er det helt rett å dele opp permisjonen. Statistikk viser i tillegg at jo høyere utdanning hos parene, jo oftere delte man permisjonstiden. 

Anonymkode: 3ecb6...b65

• Liker 8
Skrevet

Unnskyld, men kjenner jeg blir så provosert når jeg ser kvinner forlater baby fremfor å dra på jobb. Hvorfor får man barn, hvis man har så lyst til å jobbe hele_tiden.. Det er en grunn til at Norge har foreldre permisjon for mamma i 1 år, tilknyttningen her er ekstremt viktig. Også de 2 neste årene. Off blir helt matt.

Anonymkode: eab60...e41

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Unnskyld, men kjenner jeg blir så provosert når jeg ser kvinner forlater baby fremfor å dra på jobb. Hvorfor får man barn, hvis man har så lyst til å jobbe hele_tiden.. Det er en grunn til at Norge har foreldre permisjon for mamma i 1 år, tilknyttningen her er ekstremt viktig. Også de 2 neste årene. Off blir helt matt.

Dette er jo helt feil. Mor får maks 6 mnd hjemme hvis man skal ta ut full lønn, 8 mnd hvis man tar 80% av lønnen. Jeg er mor, og tar så mye jeg har lov til å ta (2/3 av permisjonen), 80% dekning og en mnd ulønnet permisjon. Da må jeg tilbake i jobb når baby er 9 mnd.

Anonymkode: a6158...e94

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi har ikke mammapermisjon i 1 år nei. Og det kan være mange grunner til at mamma begynner tidlig på jobb og pappa tar mer permisjon. For noen er det best å gjøre det slik, for eksempel dersom mor har barseldepresjon og trenger å komme seg ut.

Anonymkode: 8ee44...4c5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...