AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 Jeg er minste-uføre og student, han jobber på provisjon og har ganske god inntekt, men det varierer. Han eier huset jeg har flyttet inn i, i tillegg til tre leiligheter han leier ut. Jeg eier en leilighet jeg leier ut og har bodd billig et annet sted før vi flyttet sammen. Jeg eier bil, som jeg betaler for og vi begge disponerer. Hva ville dere tenkt det er naturlig at jeg betaler i leie/bidrar med? Det blir feil å betale strøm da leietakerens hans også har det samme strømmabenomentet. Jeg gjør det meste av husarbeid og jeg har gratis ved via familie. Anonymkode: 54671...b85
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 Dette er så individuelt. Jeg synes det virker naturlig at om man har vært sammen en stund og ser en framtid sammen så burde man enten ha tilnærmet fellesøkonomi. Ut i fra hva du forteller om deres situasjon virker det som du ikke burde betale noe leie. Du gjør husarbeid og han har også mye større inntekt enn deg. Men dette er som sagt individuelt. Noen vil nok tenke at å skille alt, å dele 50/50 er best. Men da synes jeg kanskje han også burde ta 50% av husarbeidet og betale 50% av bilen. Da vil jo en leie på halv markedspris kanskje være tingen. Uansett er det bra dere snakker om dette. Og dere kan prøve dere litt fram. Det er ikke sånn at det dere blir enig om nå er hugget i stein. Jeg foreslår dere prøver noe nå og så avtaler dere å se hvordan det går og snakke om det igjen om noen måneder. Anonymkode: f3b07...862 3
KapteinJ Skrevet 27. desember 2021 #3 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er minste-uføre og student, han jobber på provisjon og har ganske god inntekt, men det varierer. Han eier huset jeg har flyttet inn i, i tillegg til tre leiligheter han leier ut. Jeg eier en leilighet jeg leier ut og har bodd billig et annet sted før vi flyttet sammen. Jeg eier bil, som jeg betaler for og vi begge disponerer. Hva ville dere tenkt det er naturlig at jeg betaler i leie/bidrar med? Det blir feil å betale strøm da leietakerens hans også har det samme strømmabenomentet. Jeg gjør det meste av husarbeid og jeg har gratis ved via familie. Anonymkode: 54671...b85 Naturlig er helt individuelt her, du må snakke med mannen, hva mener han du skal betale? Jeg tror ikke at jeg hadde ment du skulle betale noe, men jeg vet ikke helt hvor mye han tjener, hvor mye utgifter han har og lignende.
MorTil2 Skrevet 27. desember 2021 #4 Skrevet 27. desember 2021 Hva betalte du der du bodde før? Kanskje det er et sted å starte?
Gjest O.G. Skrevet 27. desember 2021 #5 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er minste-uføre og student, han jobber på provisjon og har ganske god inntekt, men det varierer. Han eier huset jeg har flyttet inn i, i tillegg til tre leiligheter han leier ut. Jeg eier en leilighet jeg leier ut og har bodd billig et annet sted før vi flyttet sammen. Jeg eier bil, som jeg betaler for og vi begge disponerer. Hva ville dere tenkt det er naturlig at jeg betaler i leie/bidrar med? Det blir feil å betale strøm da leietakerens hans også har det samme strømmabenomentet. Jeg gjør det meste av husarbeid og jeg har gratis ved via familie. Anonymkode: 54671...b85 Da skal du ikke betale noe for å bo ilag med ham overhodet.
Ost Skrevet 27. desember 2021 #6 Skrevet 27. desember 2021 O.G. skrev (2 minutter siden): Da skal du ikke betale noe for å bo ilag med ham overhodet. 😂 TS: Jeg tenker at hvis du tar utgangspunkt i halv "leie" (halvparten av boutgiftene), trekker ifra halvparten av bilkostnadene og strømmen så sitter du igjen med et rimelig beløp. Dette med husarbeid og sånn får du ta opp med han, dersom du mener dette er noe som skal gi fratrekk i leie osv. Hadde skrevet en kontrakt på dette om jeg var deg uansett. Høres for øvrig rart ut at leietaker har samme strømabonnement om dette er separate leiligheter han leier ut? Burde jo være egen måler osv da.
Gjest O.G. Skrevet 27. desember 2021 #7 Skrevet 27. desember 2021 Ost skrev (Akkurat nå): 😂 TS: Jeg tenker at hvis du tar utgangspunkt i halv "leie" (halvparten av boutgiftene), trekker ifra halvparten av bilkostnadene og strømmen så sitter du igjen med et rimelig beløp. Dette med husarbeid og sånn får du ta opp med han, dersom du mener dette er noe som skal gi fratrekk i leie osv. Hadde skrevet en kontrakt på dette om jeg var deg uansett. Høres for øvrig rart ut at leietaker har samme strømabonnement om dette er separate leiligheter han leier ut? Burde jo være egen måler osv da. Hvorfor siterte du meg for?
Ost Skrevet 27. desember 2021 #8 Skrevet 27. desember 2021 O.G. skrev (1 minutt siden): Hvorfor siterte du meg for? Latter emojien var et svar til ditt innlegg. 3
Gjest O.G. Skrevet 27. desember 2021 #9 Skrevet 27. desember 2021 Ost skrev (Akkurat nå): Latter emojien var et svar til ditt innlegg. Hvorfor?
SoWhat? Skrevet 27. desember 2021 #10 Skrevet 27. desember 2021 Det er jo helt umulig å svare på når du ikke kommer med noen tall. Det ser ut som at du syns han krever for mye?
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #11 Skrevet 27. desember 2021 Du skal hvert fall betale strøm (leietakeren betaler jo ikke deres strøm selv om dere har samme måler, håper jeg?) og noe tilsvarende halv markedsleie i området (noe fratrekk i leie for bilbruken). At du gjør husarbeid synes jeg er en annen sak og har ingenting med husleie å gjøre. Anonymkode: af37e...089
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #12 Skrevet 27. desember 2021 O.G. skrev (14 minutter siden): Da skal du ikke betale noe for å bo ilag med ham overhodet. Nei, kvinner bor gratis, mannen betaler alt - i 1950. Anonymkode: a2203...ba1 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #13 Skrevet 27. desember 2021 5 minutter siden, O.G. said: Hvorfor? 😂 Anonymkode: 9968c...166 1
Gjest O.G. Skrevet 27. desember 2021 #14 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, kvinner bor gratis, mannen betaler alt - i 1950. Anonymkode: a2203...ba1 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 😂 Anonymkode: 9968c...166 Du må da bare råde TS til å betale for kuk med både gjøre all husarbeid, gratis ved samt husleie i tillegg....
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #15 Skrevet 27. desember 2021 Ost skrev (13 minutter siden): 😂 TS: Jeg tenker at hvis du tar utgangspunkt i halv "leie" (halvparten av boutgiftene), trekker ifra halvparten av bilkostnadene og strømmen så sitter du igjen med et rimelig beløp. Dette med husarbeid og sånn får du ta opp med han, dersom du mener dette er noe som skal gi fratrekk i leie osv. Hadde skrevet en kontrakt på dette om jeg var deg uansett. Høres for øvrig rart ut at leietaker har samme strømabonnement om dette er separate leiligheter han leier ut? Burde jo være egen måler osv da. Jeg tenker at O.G ikke er helt på bærtur. Om hun er hans hushjelp tenker jeg at det er helt fair at hun bor gratis Anonymkode: 06231...d7a
Olive_North Skrevet 27. desember 2021 #16 Skrevet 27. desember 2021 Jeg snakker bare ut fra egen erfaring, men jeg vil anbefale deg å hvertfall betale noe. En sum dere har blitt enige om -og hvorfor akkurat den summen, og hvilke kriterier som ligger bak og om det innebærer at du gjør andre ting. Under en periode med min eks, var det sånn at jeg hadde alt for lite penger og jeg hadde ikke mulighet til å betale, min eks hadde 70k utbetalt i måneden. Jeg kunne flyttet hjem til pappa, men ville jo være hos kjæresten min. Vi var ikke veldig gode på kommunikasjon, og den her perioden med min dårlige økonomi hvor jeg ikke betalte husleie ble dratt frem om og om igjen som bensin på bålet under dårlige perioder… selv om jeg bidro med annet, som ALL JÆVLA HUSVASK (sorry men det der sitter i enda) så holdt liksom aldri argumentet. Og jeg kjente meg hele tiden litt mindreverdig og tok på meg det meste av de kjipeste oppgavene for å veie opp for at jeg ikke betalte husleie. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå