Gå til innhold

Finnes det noen som hadde hyperemesis i 1., men ikke 2. Svangerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff jeg var så uutholdelig dårlig i første svangerskap, ønsker meg et barn til, men vet virkelig ikke om jeg tåler og orker å bli så dårlig igjen. Leser at sannsynligheten er stor for å få hyperemesis igjen. Finnes det noen her som hadde det i første men ikke andre svangerskap?😞

Anonymkode: ed2d0...6c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde hyperemesis første svangerskap og hadde flere runder på sykehus pga det. Med nr 2, følte jeg meg bare uvel og småkvalm om det gikk for lenge mellom måltider. 

Anonymkode: 7a333...4e5

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde hypermesis i 2. svangerskap

Anonymkode: e3943...07a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde hypermesis i 2. svangerskap

Altså ikke 1. svangerskap ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså ikke 1. svangerskap ☺️

Nei jeg har forstått det sånn at som oftest er dårligere i 2. Svangerskap, derfor lurer jeg på om noen av de som slet med ekstrem kvalme i 1. Ikke gjorde det i 2.

Skrevet

Jeg hadde det bare i 1. I 2. hadde jeg normal svangerskapskvalme som gikk over i begynnelsen av 2. trimester. Mitt første svangerskap med hyperemesis var så jævlig at det tok ti år før jeg orket å bli gravid igjen, men det svangerskapet ble mye bedre.

Anonymkode: 0dfd5...d71

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det i første, men bare normal kvalme i andre, så det går an!

• Liker 1
Skrevet

Hadde det i alle 4, men desidert verst med jentene. 

Anonymkode: ac779...05f

Skrevet

Ja, jeg hadde det i første og ikke i andre. Jeg var plaget med kvalme og oppkast i andre svangerskap også, og det var en periode som var fæl hvor jeg tenkte at dette klarer jeg ikke. Men da visste jeg ikke at det kom til å roe seg mye raskere og mer enn første gang. Jeg var flere turer på sykehus i første og andre trimester første gang, og kastet opp frem til fødsel (men det ble bedre i tredje trimester). Andre gang var jeg inne for væskebehandling én gang, i uke 8. Akkurat der og da er det mulig de skrev hyperemesis i journalen min, men det var veldig kortvarig, og egentlig bare den ene uken som var ordentlig ille. 

Uten at jeg hverken har kilder nå eller husker hvor jeg har det fra (tror bl.a. legen min sa det), mener jeg det er økt sjanse for å få hyperemesis igjen i senere svangerskap, men det er likevel mest sannsynlig at en ikke får det. 

Anonymkode: eacb5...f0a

Skrevet

Fra Helsenorge:

"Hvis du har hatt alvorlig svangerkskapskvalme ved tidligere svangerskap, vil risikoen øke fra 0,7 til 15 prosent i neste svangerskap. Det vil si at om lag 15 av 100 kvinner som har hatt tilstanden tidligere, vil få den på nytt".

Skrevet

Hadde hypermesis ved  den andre graviditeten av 3. Jente, jente, gutt

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fra Helsenorge:

"Hvis du har hatt alvorlig svangerkskapskvalme ved tidligere svangerskap, vil risikoen øke fra 0,7 til 15 prosent i neste svangerskap. Det vil si at om lag 15 av 100 kvinner som har hatt tilstanden tidligere, vil få den på nytt".

Så det betyr at sannsynligheten for at jeg får det igjen faktisk er mindre enn at jeg får det?😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Så det betyr at sannsynligheten for at jeg får det igjen faktisk er mindre enn at jeg får det?😀

Ja, heldigvis :) 85 av 100 som hadde det får det ikke neste svangerskap, så sjansene er ganske gode. Men jeg skjønner veldig godt at du er redd for det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...