AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 Er det mulig å få til og hvordan går man frem? Anonymkode: c6765...a71
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 Ja det er mulig men i de fleste land må du skatte av inntekten din så dvs du må skatte dobbelt både til det landet og til Norge. Da er det lite utbetalt trygd igjen. Noen land har unntak men jeg har ingen oversikt over de. Du må melde deg ut av folketrygden om du bor mer enn 6 mnd i året i utlandet og mister dermed norske rettigheter til sykehusbehandling osv har jeg hørt. Det er derfor pensjonister bare bor max 6 mnd i utlandet fordi de ikke vil miste medlemsskapet i den norske folketrygden og ha rett på helsehjelp. Sykehusbehandling i utlandet kan fort koste flere hundretusen kroner... Anonymkode: 1ce99...15b 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 Hvordan sykehusbehandling koster 100 000 NOK? Kreftbehandling?. Kan jeg flytte til utlandet med en mann jeg gifter meg med? Skal jeg spørre kommunen om boliglån? Anonymkode: c6765...a71 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 Google "utlandet ufør" så får du opp NAVs side med all informasjon du trenger. Anonymkode: f37f5...edd 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #5 Skrevet 27. desember 2021 Det er mulig flytte til utlandet med uføretrygd, men du må oppfylle visse krav for at du kan ta med hele uføretrygden. Du kan ikke ta med ung uførtillegget. Det stemmer at du kan miste medlemskapet i folketrygden, men det er mulig søke om frivillig medlemskap. Ville lest på NAV sine sider: https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/uforetrygd-og-utland#chapter-7 AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 22.57): Ja det er mulig men i de fleste land må du skatte av inntekten din så dvs du må skatte dobbelt både til det landet og til Norge. Da er det lite utbetalt trygd igjen. Noen land har unntak men jeg har ingen oversikt over de. Du må melde deg ut av folketrygden om du bor mer enn 6 mnd i året i utlandet og mister dermed norske rettigheter til sykehusbehandling osv har jeg hørt. Det er derfor pensjonister bare bor max 6 mnd i utlandet fordi de ikke vil miste medlemsskapet i den norske folketrygden og ha rett på helsehjelp. Sykehusbehandling i utlandet kan fort koste flere hundretusen kroner... Anonymkode: 1ce99...15b Det med skatt stemmer ikke: Norge har inngått skatteavtaler med en rekke land. Det er den enkelte skatteavtale med det aktuelle landet som foretar utbetalingen av pensjonen og/eller uføreytelsen som regulerer om ytelsen skal beskattes i Norge eller ikke. Etter noen skatteavtaler skal pensjonen og/eller uføreytelsen som utbetales fra utlandet, beskattes både i utbetalingslandet og i Norge. Er pensjonen og/eller uføreytelsen skattepliktig både i Norge og i utbetalingslandet, er det Norge som skal sørge for at du ikke blir dobbeltbeskattet. Etter andre skatteavtaler kan pensjon og/eller uføreytelser fra utlandet være helt eller delvis unntatt fra beskatning i Norge eller i utbetalingslandet. Dersom du mener pensjonen og/eller uføreytelsen du har mottatt fra utlandet er helt eller delvis unntatt fra beskatning i Norge, skal ytelsen likevel oppgis i skattemeldingen. En kan likevel tape penger på flytting, feks betaler en visstnok mer skatt i Sverige i forhold til i Norge. I Spania igjen kan en visstnok søke fritak om skatt dersom en er 100% ufør etter det jeg leste en plass. Så ganske lurt sjekke det på forhånd, slik at en kjenner til skattesystemet. Det stemmer at en blir utmeldt fra folketrygden etter en stund, men det er mulig søke om frivillig medlemskap om en bor utenfor EØS. Innenfor EØS vil du være dekket av landets helsetjeneste, men om du fyller enkelte vilkår kan en ha krav på helsehjelp fra Norge likevel. Anonymkode: 392dd...8b9 7
Rhodiola Skrevet 27. desember 2021 #6 Skrevet 27. desember 2021 Tråden er ryddet for latterliggjøring. - Rhodiola, mod.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #7 Skrevet 29. desember 2021 Kan jeg ta boliglån fra kommune og så flytte utenlands? Anonymkode: c6765...a71
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #8 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan jeg ta boliglån fra kommune og så flytte utenlands? Anonymkode: c6765...a71 Nei. Husbanken er strengt. Du må kjøpe i den kommunen du bor/søker i. Og du må selv bo der. Anonymkode: 51962...1e3 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #9 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Kan jeg ta boliglån fra kommune og så flytte utenlands? Anonymkode: c6765...a71 Det kan du naturligvis ikke. Som sagt over så må du kjøpe og bo i den kommunene du får lån. Du har heller ikke lov til å leie ut bolig kjøpt med husbanklån, og hvis du selger må lånet betales tilbake. Anonymkode: 8ad5b...299
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #10 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kan du naturligvis ikke. Som sagt over så må du kjøpe og bo i den kommunene du får lån. Du har heller ikke lov til å leie ut bolig kjøpt med husbanklån, og hvis du selger må lånet betales tilbake. Anonymkode: 8ad5b...299 Kan nav hjelpe meg med å flytte utenlands da? Anonymkode: c6765...a71
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #11 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan nav hjelpe meg med å flytte utenlands da? Anonymkode: c6765...a71 NAV ser nok helst at du holder deg i Norge. De er ikke så glade i å eksportere penger skjønner du. Anonymkode: 8ad5b...299 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #12 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): NAV ser nok helst at du holder deg i Norge. De er ikke så glade i å eksportere penger skjønner du. Anonymkode: 8ad5b...299 Hvordan skal jeg kunne flytte på lovlig måte da? Anonymkode: c6765...a71
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #13 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan skal jeg kunne flytte på lovlig måte da? Anonymkode: c6765...a71 Si fra deg uføretrygd Anonymkode: e5389...d0e 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #14 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan skal jeg kunne flytte på lovlig måte da? Det er bare å flytte, det er ikke ulovlig. Men du får ikke noe ekstra fra NAV. Anonymkode: 8ad5b...299 10
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #15 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 9.07): Det er bare å flytte, det er ikke ulovlig. Men du får ikke noe ekstra fra NAV. Anonymkode: 8ad5b...299 Noen skrev at jeg skal kontakte NAV. Om jeg skal det, hvem skal jeg kontakte for å flytte da? AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 9.06): Si fra deg uføretrygd Anonymkode: e5389...d0e Hva gjør jeg etterpå? Anonymkode: c6765...a71
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #16 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noen skrev at jeg skal kontakte NAV. Om jeg skal det, hvem skal jeg kontakte for å flytte da? Anonymkode: c6765...a71 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva gjør jeg etterpå? Anonymkode: c6765...a71 Men kjære deg. Hvor gammel er du og hvilken livserfaring har du? Hvilket land kommer denne mannen fra og er det hjemlandet hans du har tenkt å flytte til? Anonymkode: ee5fb...c1e 13
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #17 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan nav hjelpe meg med å flytte utenlands da? Anonymkode: c6765...a71 Du kan flytte uten å kjøpe bolig. Etterhvert kan du få boliglån fra en lokal bank hvis du vil det. Anonymkode: 40ca6...f1c
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #18 Skrevet 29. desember 2021 TS, det virker ikke som om du har kunnskap nok til å klare deg i et annet land. Mange land har et digert byråkrati som du må forholde deg til. Du trenger id-kort, bolig, bank, strøm/gass, helsekort og mye, mye mer. Du bør lese deg (kraftig) opp, og sette deg skikkelig inn i hva som gjelder i det landet du evt. skal flytte til. Og du må sette deg inn i hva som kreves for å beholde trygden. Anonymkode: 60995...dcf 18
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #19 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men kjære deg. Hvor gammel er du og hvilken livserfaring har du? Hvilket land kommer denne mannen fra og er det hjemlandet hans du har tenkt å flytte til? Anonymkode: ee5fb...c1e Jeg vil først dra alene. jeg er 24. Jeg vil reise å se om jeg finner en mann der og så flytte til ham. Anonymkode: c6765...a71
TLR Skrevet 29. desember 2021 #20 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Kan jeg ta boliglån fra kommune og så flytte utenlands? Anonymkode: c6765...a71 Det høres rart ut. Hvordan skal du betale boliglånet hvis du flytter ut av Norge? Ved tanke på renter og gebyrer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå