Gå til innhold

Hvilke symptomer på nyre-/nyrebekken betennelse hos barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 5 har i en periode på ca 2-3 uker hatt hyppig vannlating. Tirsdag som var dro vi til lege med urinprøve da vi mistenkte uvi. Hun har hatt det tidligere i høst. 

Legen sa at det ikke ga utslag på uvi, men at det var noe blod i urinen. Det kunne komme av f.eks rift/sårhet siden hun tørker seg så ofte pga dogåingen. Ingen smerter, ingen lukt og ungen frisk ellers. De tok vel også å målte blodsukker men det var også fint.

På julaften klaget hun på vondt i magen og spydde på morningen, men det gikk seg til og julaften var hun helt normal. Lekte og spiste, pakket opp gaver og virket helt fin. Så våkner hun om natta og spyr. Hele gårdagen er hun slapp og har lys/gul diare.. Klager på magevondt. Det samme er hun hele denne dagen i dag, spydde i natt, er kvalm og slapp. Med unntak av noen få timer tidligere i dag da hun virket noe bedre.  

Kan dette ha noe sammenheng med urinprøven som ga utslag på blod? Sambo mener det kan være omgangssyke men jeg kan ikke si meg helt enig, ungen har ikke feber og det får hun ellers ganske lett.. I tillegg har ikke vi andre i familien noe magesjau symptomer, eller kjenner noen i nærområdet som har omgangssyke.. 

Prøver å finne ut på nett hva det kan være men synes symptomene er så vage.. I lokalnyhetene har helsetjenesten gått ut og sagt at man ikke bør ringe lege dersom man ikke må, på grunn av stor pågang må mtp corona.. (vi har forresten testet negativt på hjemmetest både igår og forgårs). 

Tenker at jeg bør ringe i morgen formiddag dersom ungen er like dårlig. Men ville bare høre om noen andre har opplevd noe lignende? 

Takk på forhånd..

Anonymkode: 92a99...cb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blod i urin er et symptom. Men det er gjerne noen tilleggssymptomer også- Mest normalt er forhøyet feber. 
Du kjenner barnet ditt best, så jeg selv hadde ringt tilbake og fortalt om det nyoppståtte, og fått råd videre. 

dukker feberen opp hadde jeg ringt legevakt ganske kjapt, så de lille vurdere. 

Anonymkode: 7b233...ac4

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville levert ny urinprøve. 

Vårt barn har hatt nyrebekkenbetennelse to ganger, da har det startet med feber, og den har vært høy - over 40,5. Oppkast når feberen gikk oppover, men det har hun alltid ved feber. Ikke voldsomme utslag på urinprøve, men noe utslag. Husker dessverre ikke på hva. 

Har hatt noe magesmerter, men hos oss var feberen og fraværet av andre symptomer - samt noe utslag på urinprøve, de viktigste symptomene. 

God bedring! 

Anonymkode: 78722...941

• Liker 1
Skrevet

Hovedsymptomet er skyhøy feber

Anonymkode: d7cfe...0a2

• Liker 1
Skrevet

Da min hadde nyrebekkenbetennelse kastet hen opp hver dag i en uke, og klaget på vondt i magen. Spiste omtrent ingenting. Da oppkastet endelig ga seg, føk feberen i været til over 40. Vi reiste på legevakten, og hen var i ferd med å bli dehydrert. Ble lagt inn på barneavdelingen med intravenøs næring og antibiotika, og sov i to døgn. Da fant de i ut at det var nyrebekkenbetennelse, og det er ikke å spøke med når det går så langt. Det var vanskelig å oppdage, for barnet var liten og brukte fortsatt bleie. Ingen blod i urinen. 

Anonymkode: 5dd36...835

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen.. har ikke høy feber. Typ 38. 

Jenta fikk levert ny urinprøve og den ga utslag på uvi. Fikk antibiotika kur for 5 dgr. Kjempe fin form fra dag 1 da hun begynte på medisinen. Dag 5 ferdig med kuren og vi tenker det er over.

Dag 8 i dag og ungen våkner opp og spyr, spyr hvert 30.min. vi drar til lege og denne gangen viser ikke urinprøven uvi kun blod.. ungen er slapp og sliten, søvnig. Vi får beskjed om å se det an å kontakte legevakt hvis det blir verre... Aner ikke hva vi skal gjøre..

Anonymkode: 92a99...cb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...