AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #61 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvsagt har de ikke rett på din del, ditt fjols (sorry, jeg blir bare så oppgitt). Dessuten, måten du snakker om at barna skal «grafse» til seg arven sin byr meg i mot. Kan du ikke bli voksen og innrette deg slik at du klarer deg fint uansett hva som skjer? Anonymkode: 4a3fa...397 Jeg er ikke ta, så ro deg ned Anonymkode: 7eb2b...137
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #62 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke ta, så ro deg ned Anonymkode: 7eb2b...137 Ikke ts Anonymkode: 7eb2b...137
Gjest O.G. Skrevet 29. desember 2021 #63 Skrevet 29. desember 2021 (endret) Det at man kan stå i fare for å måtte flytte fra eget hjem som man har bygget opp ved dødsfall er vel grunn nr en til at man ikke bør bli sammen med noen med særkullsbarn og det gjelder både menn og kvinner. Endret 29. desember 2021 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #64 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De har krav på sin andel av hans netto arv. Dersom dere er gift skal du ha en 1/4 av arven først, så skal resten fordeles jevnbyrdig mellom hans fem barn. De har krav på en sum, ikke spesifikke ting. Og tingene må være hans, ikke dine. Så nei, de kan ikke bare komme og "forsyne seg med sølvtøy". Det ryddigste er om både du og mannen har testament. Så går det an å spesifikt skrive ting av verdi - det er uansett gunstig mtp. forsikring. Anonymkode: f606c...3a4 Hvem bestemmer hvilke eiendeler i huset som er hans og hvilke som er mine da? Hvis barna hans skal ha utbetalt summen av hans eiendeler, eller eiendelene i seg selv? Jeg er ikke ute etter å nekte de noen form for farsarv, bare så det er sagt! Jeg bare lurer på hvordan man løser det i praksis, og om de bare kan troppe opp her med kasser for å hente «farens eiendeler». Hvem bestemmer hva som er hans? Anonymkode: 4b446...148 1
Gjest O.G. Skrevet 29. desember 2021 #65 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem bestemmer hvilke eiendeler i huset som er hans og hvilke som er mine da? Hvis barna hans skal ha utbetalt summen av hans eiendeler, eller eiendelene i seg selv? Jeg er ikke ute etter å nekte de noen form for farsarv, bare så det er sagt! Jeg bare lurer på hvordan man løser det i praksis, og om de bare kan troppe opp her med kasser for å hente «farens eiendeler». Hvem bestemmer hva som er hans? Anonymkode: 4b446...148 Kanskje dine ting som du ikke vil gi fra deg kan stå dokumentert noe steds hen? Advokat se på det`?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #66 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du må ha samtykke fra arvinger for å sitte i uskiftet bo. I vårt tilfelle har mannen min tegnet en livsforsikring der jeg er begunstiget. Dersom han skulle dø, vil jeg bruke den utbetalingen til å kjøpe hans barn ut av vår felles bolig slik at hans barn vil motta arven umiddelbart, og jeg kan bli boende. Det er verdt den forsikringspremien. Hans barn er mindreårige, så det er lettest slik. Anonymkode: f606c...3a4 Men det er ulike regler hvis man kun er samboere, eller om man er gift? Anonymkode: 7eb2b...137
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #67 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Si meg en ting. Finnes det virkelig voksne damer som regner seg som oppegående og ikke kan noe som helst om økonomi, arvelov osv? Ikke engang når man gifter seg og kjøper hus med en mann som har barn fra før? Man river seg i håret av å lese her inne. Anonymkode: 4a3fa...397 Jeg tror de fleste har litt mer peiling enn det som reflekteres her. Men dessverre er det jo blitt slik at alle nye samlivsformer er blitt langt mer vanlige, både mine-dine-våre, samt å være ugifte samboere. Så spres det mye falske nyheter om at samboerskap er likestilt ekteskap, og det er det ikke. Her er kvinner like skyldige. Anonymkode: f606c...3a4 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #68 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er ulike regler hvis man kun er samboere, eller om man er gift? Anonymkode: 7eb2b...137 Ja. Gifte par er først og fremst definert som et par som har sagt "ja" til ekteskapsloven. Ekteskapsloven er omfattende og et finmasket vev av små regler. Du kan ha samboerkontrakt, men det finnes ingen samboerkontrakt som er likestilt ekteskap. Du kan starte en egen tråd med disse juridiske spørsmålene, det er mange som hyppig svarer på sånt i Forbruker-forumet. Og snakk med en advokat. Anonymkode: f606c...3a4 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #69 Skrevet 29. desember 2021 O.G. skrev (1 time siden): Det at man kan stå i fare for å måtte flytte fra eget hjem som man har bygget opp ved dødsfall er vel grunn nr en til at man ikke bør bli sammen med noen med særkullsbarn og det gjelder både menn og kvinner. Vi har livsforsikring, så det skal ikke være et problem om noen av oss dør i løpet av de neste 10 årene. Halvparten av alt er jo dessuten mitt, og så arver du vel 1/3 del av mannen, og resten går til barna. Det er ikke slik at man står på bar bakke. Om noen år er alle barna dessuten ute av huset og jeg trenger ikke 330 kvm om mannen min dør. Vi trenger det ikke om begge lever, for å si det slik. Jeg sørger for meg selv, og mannen sørger for seg selv, og vi sørger for hverandre ved å ha livsforsikring. Anonymkode: 09ef5...7c8
Gjest O.G. Skrevet 29. desember 2021 #70 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi har livsforsikring, så det skal ikke være et problem om noen av oss dør i løpet av de neste 10 årene. Halvparten av alt er jo dessuten mitt, og så arver du vel 1/3 del av mannen, og resten går til barna. Det er ikke slik at man står på bar bakke. Om noen år er alle barna dessuten ute av huset og jeg trenger ikke 330 kvm om mannen min dør. Vi trenger det ikke om begge lever, for å si det slik. Jeg sørger for meg selv, og mannen sørger for seg selv, og vi sørger for hverandre ved å ha livsforsikring. Anonymkode: 09ef5...7c8 Det er nå bra da.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #71 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 28.12.2021 den 15.56): Her var det mye forskjellige meningen! Takk for alle som deler. jeg er har vært veldig usikker på om dette forholdet er noe for meg. Og må tenke meg om en ekstra gang før jeg tilfører et barn til. jeg blir ekstremt sliten av barnet til kjæresten min, og har tenkt at det sikkert går over med årene. Er også sårt at vi må ta mye hensyn til mor, og kan ikke gjøre hva vil, når vi vil. Anonymkode: 33cf7...858 Hvis du er i tvil skal du ikke gjøre det! Å være stemor er en ganske så heftig øvelse og jeg etter 19 år som stemor tenker tilbake til et liv jeg ikke ønsket… Kjærligheten for min mann er fortsatt stor men jeg har fått maaange «sår» på veien og det har ikke vært verd alle tårene og kampen vi har hatt. Anonymkode: 77a54...ef4 3
Gjest O.G. Skrevet 30. desember 2021 #72 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Si meg en ting. Finnes det virkelig voksne damer som regner seg som oppegående og ikke kan noe som helst om økonomi, arvelov osv? Ikke engang når man gifter seg og kjøper hus med en mann som har barn fra før? Man river seg i håret av å lese her inne. Anonymkode: 4a3fa...397 Enig...
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #73 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi har livsforsikring, så det skal ikke være et problem om noen av oss dør i løpet av de neste 10 årene. Halvparten av alt er jo dessuten mitt, og så arver du vel 1/3 del av mannen, og resten går til barna. Det er ikke slik at man står på bar bakke. Om noen år er alle barna dessuten ute av huset og jeg trenger ikke 330 kvm om mannen min dør. Vi trenger det ikke om begge lever, for å si det slik. Jeg sørger for meg selv, og mannen sørger for seg selv, og vi sørger for hverandre ved å ha livsforsikring. Anonymkode: 09ef5...7c8 Samme her! Da vi kjøpte hus sammen ble vi enige om at han skulle sitte med huset ved eventuelt brudd, siden han hadde barn. Nå har vi felles barn, men det gjelder fortsatt. Jeg eier likevel - og betaler for, 50% av huset. Dersom jeg dør, blir alt hans, og dersom han dør, selger jeg huset slik at stebarna får farsarven sin (som de selfølgelig har krav på) Vi har et så stort hus som vi har, fordi alle barna skal ha eget rom. Dersom det plutselig er bare meg og mine barn, trenger vi ikke huset uansett.. Vi har også livsforsikring, slik at hvis jeg dør, slipper barna å måtte flytte i tillegg.. Vi har ikke felles økonomi, og alt til huset betales ca 50/50. Han har en hytte (arv) og den er det testamente på, slik at den går til barna. Jeg betaler da heller ikke for vedlikehold, strøm, inventar osv for hytten. Virker nok litt kynisk og lite romantisk, men man vet jo aldri hva som skjer, så hvorfor ikke planlegge det man kan..! Og ikke minst - sikre seg selv og barna sine for fremtiden Anonymkode: 053b7...9db 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #74 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 21.25): Hei! Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dere som lever med stebarn syntes at det er? Og har dere felles barn? jeg har lyst på egne barn ettehvert, men usikker på hvordan det er å få barn med en som har barn fra før? Anonymkode: 33cf7...858 Jeg ble stemor på «fulltid» til to på 8 mnd og 6 år. Det har vært virkelig trøblete. Alle har gjort feil, men jeg må si at jeg tror mye hadde vært annerledes hvis mor hadde sett på meg som en ekstra person for ungene sine, ikke som en konkurrent. Virker som en stefar er en mindre trussel for en far, enn en stemor er for en mor? Her ble det alltid snakket ned det vi gjorde, sagt det var bedre hos henne. Sa ungene de hadde gjort noe med oss, kjøpte mor noe til de, og overhørte det de sa, eks om ferier/ spillkvelder, kino el.l. Da det kom unger her, ble det til at vi fant på ting, kun for våre egne barn. Det var og «mine barn», når det passet henne, men fars/ mine, når det gjaldt å arrangere barnebursdager, alt av dugnader osv. Det interresante er at når jeg hører andre snakke om dette temaet, så er det veldig mye likt som blir sagt, som det jeg har opplevd. Hvis alle legger bort litt stolthet, vil alle få det bedre- ikke minst ungene. Det er de som taper. (Gud forby å si noe positivt om en stemor.. Ingen har vel lest, eller sett, en historie/ barne-TV el.l om en snill stemor?😇) Anonymkode: c0439...a66 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #75 Skrevet 30. desember 2021 Jeg synes ikke det var meg å ha stebarn. ikke nok med at du skal fungere med mannen, men du skal også fungere med barna hans.. og hvordan HAN oppdrar på barn og hvordan eksen hans oppdrar på barn. Godt oppdratte barn og høflige barn er ofte et ord brukt om alle barn. Men er ikke alltid tilfellet man faktisk bruker det rett. Hehe.. Ble alt for mye å håndtere for meg, og distansen mellom han og jeg ble kun mer synlig med barn i bildet. Han fungerte ikke med min og hans fungerte ikke med meg. - å kunne fungere godt sammen krever jeg. Anonymkode: 7bc35...a62 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå