Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får utbetalt 26000 i måneden noe som er laaaaangt unna alle her inne på kg. Men hva er medianen nordmenn får utbetalt i måneden? Finner summen før skatt men ikke etter. Skjønner det vil variere noe. Men vet noen medianen på utbetalinger? 

Anonymkode: fa1a3...633

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er oversikt over medianinntekt etter skatt for ulike aldersgrupper og områder. For aleneboende er medianen omtrent 17 500 - 23 600 utbetalt i måneden avhengig av aldersgruppe. 

https://www.ssb.no/97014/median-inntekt-etter-skatt-etter-fylke-og-husholdningstype.kroner

På økonomi delen her inne tror jeg høytlønnede og folk med høy formue er overrepresentert. Akkurat som folk med barn er overrepresentert på barn og familie delen, og de som går på lavkarbo er overrepresentert på kosthold delen.

Anonymkode: bfc8b...c59

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er oversikt over medianinntekt etter skatt for ulike aldersgrupper og områder. For aleneboende er medianen omtrent 17 500 - 23 600 utbetalt i måneden avhengig av aldersgruppe. 

https://www.ssb.no/97014/median-inntekt-etter-skatt-etter-fylke-og-husholdningstype.kroner

På økonomi delen her inne tror jeg høytlønnede og folk med høy formue er overrepresentert. Akkurat som folk med barn er overrepresentert på barn og familie delen, og de som går på lavkarbo er overrepresentert på kosthold delen.

Når er denne tabellen fra? Den inkluderer Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag som separate fylker.

Mange ganger har jeg søkt etter informasjon, bare for å finne en slik tabell fra SSB uten noen informasjon om hvilket år den er fra. Skjønner ikke hvorfor de ikke bare skriver årstallet i tittelen.

Anonymkode: d2d89...4f9

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Når er denne tabellen fra? Den inkluderer Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag som separate fylker.

Mange ganger har jeg søkt etter informasjon, bare for å finne en slik tabell fra SSB uten noen informasjon om hvilket år den er fra. Skjønner ikke hvorfor de ikke bare skriver årstallet i tittelen.

Anonymkode: d2d89...4f9

Tusen takk for oppklaring! Jeg la den ut uten å sjekke når statestikken kom fra. Her er statestikk fra 2021 (som jeg forsto det i det minste) https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/inntekt-og-formue/statistikk/inntekts-og-formuesstatistikk-for-husholdninger

Her står det at medianinntekten for aleneboende er utbetalt mellom 23 500 og 29 000 avhengig av alder. 

Jeg beklager veldig at jeg kom med feil informasjon.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for oppklaring! Jeg la den ut uten å sjekke når statestikken kom fra. Her er statestikk fra 2021 (som jeg forsto det i det minste) https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/inntekt-og-formue/statistikk/inntekts-og-formuesstatistikk-for-husholdninger

Her står det at medianinntekten for aleneboende er utbetalt mellom 23 500 og 29 000 avhengig av alder. 

Jeg beklager veldig at jeg kom med feil informasjon.

Enda en gang surret jeg. Disse tallene kommer fra 2019, det står det ganske tydelig på. Det er bare siden som ble oppdatert i 2021.

Jeg burde nok gå å legge meg. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Enda en gang surret jeg. Disse tallene kommer fra 2019, det står det ganske tydelig på. Det er bare siden som ble oppdatert i 2021.

Du klarte akkurat å svare før jeg sendte denne :)  alle tabeller som omhandler formuesstatistikk er utdatert og har kun data opp til 2019, dette er på grunn av at personlig næringsdrivende har utsatt frist for levering av skattemelding for 2019 og 2020.

Derfor vil ikke data for 2020 bli publisert før 1. mars 2022, dermed så er også Fylker 1972-2019 fremdeles gyldig for kildetabellen og derfor er Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag hver for seg

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det har nok ikke endret seg veldig fra 2019 til 2020, som sannsynlig er siste året SSB har statistikk fra (siden 2021 og tilhørende skatteoppgjør ikke er ferdig enda). 

Synes du er snill som gidder å google/sjekke SSB for noen som like enkelt kan gjøre det selv, og at du ikke trenger legge deg av den grunn. Uansett, natta når den tid kommer!

Anonymkode: 5d398...f1e

Skrevet (endret)

Jeg fant data fra 2019: https://www.ssb.no/statbank/sq/10061327

Medianinntekt for aleneboende var mellom 23.000 kr. og 29.250 kr., avhengig av aldersgruppe.

Medianinntekt for aleneforsørgere var mellom 31.250 kr. og 49.000 kr., avhengig av yngste barns alder.

Medianinntekt for par uten barn var mellom 24.667 kr. og 34.167 kr. per person, avhengig av eldste persons alder.

Medianinntekt for par med barn var mellom 34.000 kr. og 44.667 kr. per person, avhengig av yngste barns alder.

Dette er etter skatt.

Pachka Sigaret skrev (27 minutter siden):

Derfor vil ikke data for 2020 bli publisert før 1. mars 2022, dermed så er også Fylker 1972-2019 fremdeles gyldig for kildetabellen og derfor er Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag hver for seg

Men Trøndelagene ble slått sammen i 2017, så Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag er ikke hver for seg i tabeller for 2018 eller 2019.

Endret av Nicathv
Fikset lenke
  • Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Nicathv said:

Jeg fant data fra 2019: https://www.ssb.no/statbank/table/06946/tableViewLayout1/

Medianinntekt for aleneboende var mellom 23.000 kr. og 29.250 kr., avhengig av aldersgruppe.

Medianinntekt for aleneforsørgere var mellom 31.250 kr. og 49.000 kr., avhengig av yngste barns alder.

Medianinntekt for par uten barn var mellom 24.667 kr. og 34.167 kr. per person, avhengig av eldste persons alder.

Medianinntekt for par med barn var mellom 34.000 kr. og 44.667 kr. per person, avhengig av yngste barns alder.

Men Trøndelagene ble slått sammen i 2017.

Ja, derfor er den informasjonen som du ser der veldig utdatert... Du kan ikke sende en link til spørringen din på den måten, du må klikke på "Lagre spørring" til venstre :) 

Det er stor forskjell på de 423 000 som det står for alle husholdninger i Sør-Trøndelag, og de 676 000 for Stor-Trøndelag i 2019:

2019.png.bdd6ac8223e935b0bded26945f671afc.png

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Pachka Sigaret skrev (32 minutter siden):

Ja, derfor er den informasjonen som du ser der veldig utdatert... Du kan ikke sende en link til spørringen din på den måten, du må klikke på "Lagre spørring" til venstre :) 

Det er stor forskjell på de 423 000 som det står for alle husholdninger i Sør-Trøndelag, og de 676 000 for Stor-Trøndelag i 2019:

2019.png.bdd6ac8223e935b0bded26945f671afc.png

Hva henviser du til når du sier "derfor"?

"Veldig utdatert"? Det er jo nyeste data tilgjengelig, 2 år er ikke veldig lenge.

Din tabelles venstre kolonne viser "samlet inntekt", midterste er "inntekt etter skatt". Høyre kolonne er antall husholdninger?

Hvor får du 423 000 fra Sør-Trøndelag fra? 

De 676 000 du nevner er median samlet inntekt i alle husholdninger i Trøndelag 2019.

Median samlet inntekt i alle husholdninger i Sør-Trøndelag 2017 var 645 000.

Takk for info om lenking.

Endret av Nicathv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...