Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På en utrolig dårlig måte. Mannen min er ofte sur og mutt og det suger all energien fra meg. Jeg har merket det godt nå i jula da det har vært juleselskap med min side av familien. Han sitter der sur og stille, himler med øynene når ungene gjør noe de ikke skal og svarer ja/nei når noen prøver å inkludere ham i samtaler. Aldri ser jeg smil eller eget initiativ til samtaler. Dette blir verre og verre med årene, men det sto så tydelig for meg i år at dette påvirker min energi også. Jeg blir mer stille, stressa og usikker når vi er hos andre. Nesten sånn at jeg gruer meg til å besøke andre fordi humøret hans er ustabilt. Vet ikke hvor jeg vil med dette. Kanskje noen har tanker eller egne erfaringer?

Anonymkode: 29752...aa3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La ham bli hjemme. Bare planlegg å dra med barna alene til juleselskap osv. med din side av familien. 

Anonymkode: 9390f...cb2

• Liker 10
Skrevet

Vær klar og tydelig overfor han hvirdan dette påvirker deg. Still noen krav og ultimatum. Du må ikke finne deg i det her. Og det er ikke sikkert han skjønner hvordan han fremstår, heller.

Anonymkode: 3c6ef...021

• Liker 6
Skrevet

Kommunikasjon er nøkkelen

Anonymkode: ab041...066

• Liker 5
Skrevet

Jeg har tatt opp dette med ham flere ganger. Han tar det som personlig kritikk og blir sint på meg.  Så da har jeg i tillegg dårlig stemning hjemme. Han har i grunnen veldig lite refleksjon og innsikt i at hans oppførsel påvirker andre. TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har tatt opp dette med ham flere ganger. Han tar det som personlig kritikk og blir sint på meg.  Så da har jeg i tillegg dårlig stemning hjemme. Han har i grunnen veldig lite refleksjon og innsikt i at hans oppførsel påvirker andre. TS

Minner meg om mannen min, bare motsatt. Han spiller skuespill blant folk og er så hyggelig. Men er sur og grinete hjemme, tåler ikke kritikk og blir sint for bagateller. Om jeg prøver å sette ned foten prøver han bare å ta skikkelig overtak med å true med å skilles. Og han vet han kommer bedre ut av det enn meg. Ingen tips å gi desverre, men håper du finner ut av det.

Anonymkode: 3e708...bb6

• Liker 3
Skrevet

Sure folk er kjipt, ikke noe tvil om det. Men du ser litt bakvendt på det. Det er ikke hans energi som påvirker andre. Det er du som suger til deg andres energi. Du er en humør-kameleon. Da du var liten lukket du gjerne opp døren hjemme da du kom hjem fra skolen for å sjekke humøret til foreldrene mine før du visste hvilket humør DU skulle være resten av dagen. Skulle du glad fortelle om det kjekke som hadde skjedd? Eller skulle du smelle med døren og gå på rommet og bare fortelle om det kjipe om noen gadd å spørre? Ihvertfall er du slik nå. Og det er ikke mannen din sin feil. Det er hans feil at han er sur, men det er ikke hans feil at du tar det inn over deg i den grad du gjør det. Du kan ikke gjøre han blidere, men du kan jobbe med dine grenser for å ikke la hans sure energi ødelegge ditt humør. Og så kan dere jobbe med forholdet, evt revurdere det.

Anonymkode: 95497...c54

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sure folk er kjipt, ikke noe tvil om det. Men du ser litt bakvendt på det. Det er ikke hans energi som påvirker andre. Det er du som suger til deg andres energi. Du er en humør-kameleon. Da du var liten lukket du gjerne opp døren hjemme da du kom hjem fra skolen for å sjekke humøret til foreldrene mine før du visste hvilket humør DU skulle være resten av dagen. Skulle du glad fortelle om det kjekke som hadde skjedd? Eller skulle du smelle med døren og gå på rommet og bare fortelle om det kjipe om noen gadd å spørre? Ihvertfall er du slik nå. Og det er ikke mannen din sin feil. Det er hans feil at han er sur, men det er ikke hans feil at du tar det inn over deg i den grad du gjør det. Du kan ikke gjøre han blidere, men du kan jobbe med dine grenser for å ikke la hans sure energi ødelegge ditt humør. Og så kan dere jobbe med forholdet, evt revurdere det.

Hva er galt med deg?

Anonymkode: 81e27...0b0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er galt med deg?

Hva er galt med deg som kommer med personangrep? TS kan ikke endre andre personer, men vi kan endre oss selv. Vi kan klage alt vi vil på KG, og det gjør godt kortsiktig. Men hvis vi virkelig ønsker en endring, så må vi jobbe med oss selv. Ikke bare forvente at andre magisk skal få selvinnsikt og skjerpe seg bare fordi vi påpeker deres feil (i følge oss)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er galt med deg som kommer med personangrep? TS kan ikke endre andre personer, men vi kan endre oss selv. Vi kan klage alt vi vil på KG, og det gjør godt kortsiktig. Men hvis vi virkelig ønsker en endring, så må vi jobbe med oss selv. Ikke bare forvente at andre magisk skal få selvinnsikt og skjerpe seg bare fordi vi påpeker deres feil (i følge oss)

Interessant.

Et spørsmål = personangrep

Et helt avsnitt hvor man spekulerer vilt om TS' sin oppførsel, mentaltilstand og psykiske problemer = helt ok

Jajamenn.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Interessant.

Et spørsmål = personangrep

Et helt avsnitt hvor man spekulerer vilt om TS' sin oppførsel, mentaltilstand og psykiske problemer = helt ok

Jajamenn.

Ikke bare spekulering engang, men bastante påstander.

Hepp hepp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du er en idiot. Nå må du med din logikk ikke motsie meg. Gjør du det så har du jaggu deg sjøl å takke. Din harde barndom skal ikke komme i veien for at jeg nettopp skal få lov til å kalle deg idiot🙄

Anonymkode: c9be3...e01

• Liker 2
Skrevet

La ham bli hjemme. Masse familiebesøk i julen kan være drittkjedelig, og hvis han oppfører seg sånn er det best å la ham slippe.  Har en venninne som har en sånn mann og hun har sluttet å ta han med  ut.

Anonymkode: 65760...e43

• Liker 2
Skrevet

Dere må gjerne kalle meg idiot. Men vi kommer ingen vei ved å rydde TS' livets vei for sure mennesker ved å få dem blide, så TS skal slippe å få dårlig energi av dem. Hun må rett og slett la det prelle av seg. Og han surpompen sin får hun be ta seg sammen og holde seg unna til han har lært seg å oppføre seg. Men det er kun en kortsiktig løsning hvis han generelt er en surpomp. Hun må jo lære seg å skjerme seg mot sånne om hun ikke skal dumpe han.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om han kan være deprimert.... Be han ta en tur til legen, eller bedre: Tipse legen, som sender innkalling til time. 

Anonymkode: 3767d...64f

• Liker 4
Skrevet

Gjør dere lystbetonte ting sammen da og hvordan er han eventuelt i slike anledninger? Om selskap i for stor grad blir noe kjipt han er med utenfra på kan en kanskje venne seg til en rolle der en er femte hjulet på vogna og "lider seg gjennom det". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høres ut som om han kan være deprimert.... Be han ta en tur til legen, eller bedre: Tipse legen, som sender innkalling til time. 

Anonymkode: 3767d...64f

Hæ? Kan man melde folk til fastlegen hvis de ikke oppfører seg i familieselskap?! Det var nytt for meg. Vil fastlegen innkalle pasienten da?!

Anonymkode: 220ab...b2d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hæ? Kan man melde folk til fastlegen hvis de ikke oppfører seg i familieselskap?! Det var nytt for meg. Vil fastlegen innkalle pasienten da?!

Anonymkode: 220ab...b2d

Ts sier at mannens dårlige humør har vart i flere år,  men er blitt ekstra ille i år og da særlig nå i jula.

Man kan melde inn til fastlegen eller fylkeslegen om man mistenker at folk ikke tar tak i egne psykiske problemer. 

Anonymkode: 515f8...d27

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 19.43):

På en utrolig dårlig måte. Mannen min er ofte sur og mutt og det suger all energien fra meg. Jeg har merket det godt nå i jula da det har vært juleselskap med min side av familien. Han sitter der sur og stille, himler med øynene når ungene gjør noe de ikke skal og svarer ja/nei når noen prøver å inkludere ham i samtaler. Aldri ser jeg smil eller eget initiativ til samtaler. Dette blir verre og verre med årene, men det sto så tydelig for meg i år at dette påvirker min energi også. Jeg blir mer stille, stressa og usikker når vi er hos andre. Nesten sånn at jeg gruer meg til å besøke andre fordi humøret hans er ustabilt. Vet ikke hvor jeg vil med dette. Kanskje noen har tanker eller egne erfaringer?

har du snakket med han da? 

Spør han hvordan han har det når dere er hos din familie. Spør om han liker seg der, liker og besøke dem, og om det er noe han har lyst å snakke om, da du har merket at humøret hans ikke er helt på topp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...