Gå til innhold

er dette blitt normalen nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kjent av meg har en som er 9-10-år, hun sitter i dag på snap story med en liten «leke vlog» kan det virke som. Vet egentlig ikke helt hva som er vlogging, men uansett hun sitter å snakker på snap story. Der sitter hun med løs negler, ring light i øya, viser fram klæra sine hun fikk til jul der det ene er en bh typ topp som hun har på seg. Hun scroller opp å ned på TikTok daglig, og går rundt å synger på typ russe sanger. 

Er dette blitt normalen på den alderen nå? 

Anonymkode: a1a00...a79

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke 13-årsgrense på sosiale medier? Mine gutter på 10 og 12 får ikke ha tik-tok, ihvertfall. En 9-åring skjønner ikke konsekvenser av å dele ting på nett. Tenk på alle pervoene som sitter og følger mange av disse barnekontoene hvor foreldrene har null peiling på å sette opp strenge privatinnstillinger!!
😱😱😱

Anonymkode: e7bef...f0b

• Liker 14
Skrevet

Ja desverre 

Anonymkode: 0513e...65a

• Liker 2
Skrevet

Dette er barnemishandling. 

Anonymkode: 0b71a...4c6

• Liker 5
Skrevet

Min 10 åring får ikke ha noen sosiale medier 

Anonymkode: dff38...9c1

• Liker 6
Skrevet

Mange barn har nok brukere på sosiale medier, ja. Å vise fram klær og synge på russesanger ser jeg ikke helt problemet med. Når vi var små sang vi ofte sanger mine foreldre syntes var stygge og ikke «innafor». 

Før sosiale medier får aaaalt for mye drittslenging: Mye bra kan komme ut av sosiale medier også! Det produseres kreative videoer og bilder, man får inspirasjon av andre, man får et sosialt nettverk, kan holde kontakten med venner man ikke nødvendigvis møter hver dag.

Men, man vil nok erfare noen uheldige situasjoner også, f.eks. venner som legger ut bilder/filmer av barnet og legger ut uten samtykke bl.a), kan få stygge kommentarer, ukjente kan ta kontakt++.

Jeg tenker at om barna får sosiale medier er det viktig at foreldrene er på, bryr seg og snakket om dette med dem OFTE. Barna vet godt det ikke er lurt å legge ut lettkleddbilder f.eks. Men HVA gjør man den gangen det faktisk skjer? Man ønsker jo at barna vil komme til en når det først skjer noe. Så ikke formanende, men heller ha god dialog. 

Anonymkode: 84424...061

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er barnemishandling. 

Anonymkode: 0b71a...4c6

Dette er ikke barnemishandling. Det at du kaller det for det, er et hån mot de som faktisk blir utsatt for mishandling. 

Anonymkode: edc0b...f2c

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en gutt på samme alder, og kjenner det ikke igjen fra ham og hans venner (av begge kjønn).

Men å synge til russesanger, altså sanger a la TIX, oppfatter jeg derimot ikke nødvendigvis som unormalt. Barna mine hører på masse forskjellig musikk og noe har et litt drøyt språk, men det betyr jo ikke at de går rundt og snakker sånn.

• Liker 2
Skrevet

Ikke normalen, men sikkert ikke helt unormalt.

Anonymkode: 7ca25...d0b

• Liker 1
Skrevet

Velkommen til verden! Bare vent til dine barn kommer i den alderen. Det er ikke foreldrene som har introdusert jenta for snap story, det er venner. 
mer så lei av folk som skal kritisere barn som gjør det ene eller andre.. som ikke har barn selv. 

Anonymkode: 61bae...4ca

• Liker 1
Skrevet

Er dette normalen nå? Folk som ikke kan rettskrivning, setningsoppbygging eller orddeling? Som skriver klæra?

Anonymkode: 3ea3f...28b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er dette normalen nå? Folk som ikke kan rettskrivning, setningsoppbygging eller orddeling? Som skriver klæra?

Folk skriver dialekt.. Get over it! 
du klarer vel å lese? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk skriver dialekt.. Get over it! 
du klarer vel å lese? 

Det var faktisk såpass mye feil at det ble vanskelig å lese. Til tS, les igjennom og rett opp før du legger ut noe. 
-Nei, dette er ikke normalen for min tiåring og hennes venninner, men det betyr ikke at din «kjent» er helt unormal. Høres rart ut at hun sitter i en bh mens du er på besøk? Og at hun får lov til å være på både tiktok og snap når hun bruker mye tid på det og ukritisk legger ut. Men det er ikke din eller min sak. 

Anonymkode: d24ea...2ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sikkert like normalt som det er å tro at særskrivingsfeil heter orddelingsfeil. 

Anonymkode: 2ce3d...fb2

Skrevet

Hvis det er normalen, så er det i visse miljøer. I andre miljøer er det langt fra normalt. 

Skrevet

Og den «bh-typ-top» du snakker om er helt sikkert en crop top som også er supermoderne akkurat nå. 

Skrevet

Min (gutt, riktignok) er 12 og får enda ikke være på sosiale medier (minus discord).

Anonymkode: 83336...d63

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og den «bh-typ-top» du snakker om er helt sikkert en crop top som også er supermoderne akkurat nå. 

Det var supermoderne å ha synlig g-streng over bukselinninga før men barn gikk med vanlige truser. Det må være grenser for Lolita-estetikk. Barn under 10 år i relativt seksualiserte klær viser hud og kropp på nettet og folk bare «det er trendy». Altså. Ja. Men det er også et herlig eldorado for alle de pedofile svina som går løst rundt blant oss. Sløve foreldre som ikke følger med er noe for seg selv. Lettkledde og nakne barn er naturlig men ikke på nettet og det er ikke uten grunn at ansatte i svømmehaller «tilfeldigvis» vasker garderoben når småguttene som er alene i bassenget går mot garderoben for å dusje og skifte.

Anonymkode: b1797...247

• Liker 3
Skrevet

Normalen er det nok ikke, men er alltids noen som holder på med dette. Ser at bekjentes barn helt ned i 6-7 års alderen har åpne profiler på tik tok og insta med lignende innhold som du beskriver ts, men heldigvis kan man ikke kalle det normalen selv om en liten prosent gjør dette. 

• Liker 1
Skrevet

dessverre er det mange i mitt barns klasse som har både tiktok, snap og instagram, de går i 3 klasse,  min er overhode ingen intresse av det ennå, så håper det varer lenge :) barnet blir 9 i februar

Anonymkode: 77458...26a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...