Gå til innhold

Hvordan sikre meg selv økonomisk i en skilsmisseprosess?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg orker ikke mer, og skal gå fra mannen min. Vi er gift og har ikke særeie eller ektepakt. Han har brukt penger, jeg har spart. Slik jeg forstår det juridiske, har han krav på halvparten av mine sparepenger og aksjefondene mine som er satt av til ekstra pensjonssparing. Finnes det noen lovlige løsninger for å sikre egne sparepenger? Evt andre nyttige tips og råd i denne prosessen? 

Anonymkode: 815d4...a70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fortalte han ikke at jeg hadde sparepenger og han spurte ikke. Så satte vi rett og slett opp i delingsattesten at alt mitt var mitt og alt hans var hans, og det var det. 

Anbefaler å snakke med advokat. 

Alternativet vil jo være å kjøpe noe med pengene, overføre til noen andre eller bruke dem opp på andre måter. 

Anonymkode: 0c3d0...1e2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Søk hjelp hos en avokat. Det er en god investering. 

Anonymkode: 64a8c...445

*advokat, selvklart. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet han om sparepengene dine? 

Anonymkode: 18190...9f1

Nei, ikke pr nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Søk hjelp hos en avokat. Det er en god investering. 

Advokaten sier at så lenge pengene er i min besittelse sier jussen at han har krav på halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Advokaten sier at så lenge pengene er i min besittelse sier jussen at han har krav på halvparten.

Ja, med mindre dere avtaler noe annet. Det er full avtalefrihet. Har han noe av verdi det er viktig for han å beholde? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg orker ikke mer, og skal gå fra mannen min. Vi er gift og har ikke særeie eller ektepakt. Han har brukt penger, jeg har spart. Slik jeg forstår det juridiske, har han krav på halvparten av mine sparepenger og aksjefondene mine som er satt av til ekstra pensjonssparing. Finnes det noen lovlige løsninger for å sikre egne sparepenger? Evt andre nyttige tips og råd i denne prosessen? 

Svaret er nei dersom mannen ikke frivillig går med på det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brunello said:

Leser mellom linjene her at flere anbefaler å underslå midlene. Ikke spesielt sjarmerende. 

For å ikke si ulovlig heller. 

Anonymkode: d480b...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å ikke si ulovlig heller. 

Anonymkode: d480b...a14

Er det ulovlig å kjøpe leilighet til barnet sitt? Nytt for meg

Anonymkode: b1267...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

Leser mellom linjene her at flere anbefaler å underslå midlene. Ikke spesielt sjarmerende. 

Nei. Da er det mer sjarmerende med en mann som skal karre til seg midler hans ekskone har spinket og spart.

Anonymkode: b0e72...31d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (1 minutt siden):

Jeg synes i grunnen hele opplegget med at sparepengene til den ene parten skal deles når de er gift er urimelig og gammeldags. Sannsynligvis ble loven laget for at kvinner som hadde vært hjemmeværende husmor ikke skulle gå tomhendt ut av ekteskapet.

Selv skilte jeg meg fordi mannen min var et økonomisk rotehue, han brukte penger, hadde inkassogjeld og tvangstrekk og det kom stadige trusler om tvangssalg av hus. Jeg brukte flere hundre tusen på ham og hans rot. 

Jeg har INGEN dårlig samvittighet fordi jeg klarte å beholde sparepenger og går ikke med på at det var underslag. Han er en voksen mann, han kunne ha sett på ligningen (som han har full tilgang til) eller spurt. Isteden skrev han bare under.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, hvis han krever det, men som andre nevner er det ganske vanlig å avtale at man beholder det som er på konto selv.

Når det gjelder ting som han ikke har krav på, sjekk om rekker å overføre 40 000kr til IPS i 2021. I motsetning til sparepenger som du i hodet ditt har øremerket pensjon er dette juridisk sett pensjon. Men det er en del begrensninger i hvordan du kan disponere disse pengene, men det er ikke noe problem hvis du uansett skal bruke pengene til pensjon. I 2022 kan beløpet være annerledes, men du kan sikkert sette inn maksbeløp i januar også.

Forøvrig synes jeg ikke det er underslag hvis du rett og slett ikke nevner pengene og han ikke spør.

Anonymkode: e1c8a...11c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 minutter siden):

Tja, det er nå som man ser det. Man bør jo i en skilsmisse også kunne ta høyde for at har han hatt høyt forbruk og hun har spart. Hos oss er det slik. Vi tjener likt, men han bruker mye mer enn meg på dyre hobbyer, mens jeg er opptatt av sparing og investering. Derfor har vi en avtale om av personlige sparing er nettopp personlig og ikke noe som skal fordeles om vi går fra hverandre. Felles sparing som vi begge legger like mye i, blir noe annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, med mindre dere avtaler noe annet. Det er full avtalefrihet. Har han noe av verdi det er viktig for han å beholde? 

Han har ikke noe av verdi utenom vårt felles hjem og bilen osv. Det er for sent å avtale noe uten at han skjønner at noe foregår. Så jeg har tre alternativer nå; flytte på pengene så han ikke får tak i dem (lovlig, selvsagt), ikke oppgi dem og håpe at han ikke finner ut at jeg har dem, eller gi ham halvparten. Det er snakk om mye penger, penger jeg trenger for å etablere meg på nytt. Han har en trygg jobb som er meget godt betalt, jeg skal bytte jobb og kommer til å tjene litt over halvparten av det han tjener nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, det er nå som man ser det. Man bør jo i en skilsmisse også kunne ta høyde for at har han hatt høyt forbruk og hun har spart. Hos oss er det slik. Vi tjener likt, men han bruker mye mer enn meg på dyre hobbyer, mens jeg er opptatt av sparing og investering. Derfor har vi en avtale om av personlige sparing er nettopp personlig og ikke noe som skal fordeles om vi går fra hverandre. Felles sparing som vi begge legger like mye i, blir noe annet. 

Får håpe du har ektepakt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han har ikke noe av verdi utenom vårt felles hjem og bilen osv. Det er for sent å avtale noe uten at han skjønner at noe foregår. Så jeg har tre alternativer nå; flytte på pengene så han ikke får tak i dem (lovlig, selvsagt), ikke oppgi dem og håpe at han ikke finner ut at jeg har dem, eller gi ham halvparten. Det er snakk om mye penger, penger jeg trenger for å etablere meg på nytt. Han har en trygg jobb som er meget godt betalt, jeg skal bytte jobb og kommer til å tjene litt over halvparten av det han tjener nå.

Hvordan er han som person? Real? Vil han forstå at det mest rettferdige er at dine penger forblir dine eller ville han krevd dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Får håpe du har ektepakt da. 

Vi er begge godt sikret i både ektepakt og tilleggsavtaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...