AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 Lagde en tråd her for noen uker siden ang arv fordeling og fikk svar om å gå til advokat. Noen som har gjort det og kan si hva det kostet? Vil tro de trenger mer tid enn den gratis rådgivningstimen noen kontorer tilbyr? Hvor mange timer bør en advokat klare å gi meg god nok informasjon? Må jeg ha med alt av dokumenter og sette av titusener eller er problemstillingen en kjent og generell problemstilling lett å svare på? Gjelder arv av gård satt bort til tre barn likt fordelt, men bare et av barna har råd til å kjøpe ut de andre og mener da at verdien er hennes helt og holdent siden ingen av de andre barna har råd til å kjøpe ut noen. Den rikeste har råd til å kjøpe ut de andre barna men de andre barna syns ikke det er rettferdig Hun som tok over drift av gården er gift med en mann som også plutselig har rettigheter her som resten av barna ikke er enig i. Anonymkode: a3adc...a68
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 Jeg vet ikke såå mye, en advokat vil koste mellom 1600 – 3000kr pr time. Best å skaffe en med litt «kjøtt på beina» ellers er det ikke sikkert det går særlig bra. Må være noen andre her som vet mer. Anonymkode: e8aba...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 Kan ikke gi deg noen pris, men arv av gård er kompliserte greier. Finn en advokat som er god på dette, inkludert odelsloven. Selv om det skulle koste noen titusener, er det billigere enn å gå glipp av arv. Jeg går ut fra at advokaten alltid vil forsøke å generere betalte timer uansett, og at den «gratis timen» er ment for å hanke inn kunder. Det er jo ingen grunn til at en advokat skulle jobbe gratis. Akkurat som at en «gratis konsultasjon» hos en øyelege i forkant av evt laseroperasjon i de fleste tilfeller vil generere en operasjon, og prisen til den «gratis» konsultasjonen er bakt inn i den. Anonymkode: 3cc4c...8be
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg vet ikke såå mye, en advokat vil koste mellom 1600 – 3000kr pr time. Best å skaffe en med litt «kjøtt på beina» ellers er det ikke sikkert det går særlig bra. Må være noen andre her som vet mer. Anonymkode: e8aba...5cb Ja vet timeprisen. Bare lurte på hvor mange timer man må gå ut fra at de trenger for å kunne svare meg. Har ikke titusener desverre så jeg må vite ca hva det vil koste før jeg engasjerer en. Anonymkode: a3adc...a68
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Lagde en tråd her for noen uker siden ang arv fordeling og fikk svar om å gå til advokat. Noen som har gjort det og kan si hva det kostet? Vil tro de trenger mer tid enn den gratis rådgivningstimen noen kontorer tilbyr? Hvor mange timer bør en advokat klare å gi meg god nok informasjon? Må jeg ha med alt av dokumenter og sette av titusener eller er problemstillingen en kjent og generell problemstilling lett å svare på? Gjelder arv av gård satt bort til tre barn likt fordelt, men bare et av barna har råd til å kjøpe ut de andre og mener da at verdien er hennes helt og holdent siden ingen av de andre barna har råd til å kjøpe ut noen. Den rikeste har råd til å kjøpe ut de andre barna men de andre barna syns ikke det er rettferdig Hun som tok over drift av gården er gift med en mann som også plutselig har rettigheter her som resten av barna ikke er enig i. Anonymkode: a3adc...a68 Noen har vel odel? Odelsloven inneholder det meste. Den som drifter har vel gått in med noe kapital? Om en drifter gården så må det være skrevet noen ord om det. Advokat når dere ikke er enige det vil bli dyrt. Selv de enkleste arveoppgjør blir til at koster mye desverre, og ditt er ikke enkelt. Anonymkode: 1decb...234 1
Gjest Smeltemann Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 Odelsloven er ikke vanskelig, les dere opp. Få takst. Om det er foreldre som eier gården og de lever kan dem selge til hvem dem vil.. la de bestemme.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 Odelsrett er komplisert, det er visst ikke bare selve loven, men en rekke dommer også. TS, om ikke annet får du ringe en advokat og finne ut hvor langt du kan komme for eksempel 10 000kr. Men det kan være greit å diskutere det med de andre arvingene først, slik at konfliktnivået ikke eskalerer. Anonymkode: 3cc4c...8be
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #8 Skrevet 26. desember 2021 En skikkelig god advokat har brukt 5-10 000 kr bare på oppdragsvurdering og dokumentasjon (hvitvaskingsloven)… Anonymkode: 8ce32...289
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå