Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Jeg er 23 år gammel og fant nettopp ut av at jeg er gravid. Jeg har gått på p-piller i flere år, men hadde en periode med oppkast i slutten av november… mulig det er det som gjorde det. Jeg er veldig i tvil om jeg skal beholde eller ikke. Har samboer som jeg har vært sammen med i 4 år, vi har også nettopp kjøpt oss leilighet. Han har fast jobb og tjener greit.  Jeg er derimot student, og hadde absolutt ikke sett for meg dette nå. Jeg vet at vi hadde klart oss økonomisk sett, men jeg føler meg for ung og umoden. Redd jeg blir en dårlig mamma. Jeg føler meg rett og slett ikke klar. Får helt panikk av tanken på barn nå, samtidig som jeg blir veldig lei meg av tanken på abort. Ideelt sett hadde vi fått barn om kanskje 3 år, men vet at ting sjeldent blir som man har forestilt seg. Jeg er veldig glad i samboeren min, og vi har det bra sammen. Likevel er jeg redd for å ende opp alene, ettersom «statistikken» kanskje taler for det. Vet man ikke kan ta utgangspunkt i det, men føler på veldig mye nå og bekymrer meg for det meste. Det hører også med at jeg har en veldig akademisk familie som forventer at jeg skal prioritere skolegang og karriere først.   Jeg vet at ingen her kan be meg gjøre det ene eller det andre, men hadde satt pris på noen råd eller erfaringer. Jeg føler meg veldig fortvilet og usikker. 

Anonymkode: a62e4...126

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er naturlig å bekymre seg, men du er i den perfekte alder å få barn på fordi du vil ha masse energi til barnet og å leke med det, fremfor om du får barn når du har fylt 30. Å studere samtidig er intet problem. Følg hjertet ditt, det vil gå fint uansett hva du  velger.

Skrevet

Det er kun du som kan ta denne avgjørelsen, og føle på hva som er rett for deg. 
Snakk med samboer om følelsene dine, og ta en prat med legen din for å få snakket ut med alt for veier for og i mot. Ikke ta hva folk sier til deg for mye, og føl på hva som er rett for deg. Her inne vil du få noen seriøse svar, og desverre mange tullete svar. Kun deg selv og din samboer kan ta dette valget for dere. 

• Liker 5
Skrevet

Vet du med sikkerhet hvor langt du er på vei? Kanskje oppkast i slutten av november var svangerskapskvalme? 

Anonymkode: 87157...9dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du med sikkerhet hvor langt du er på vei? Kanskje oppkast i slutten av november var svangerskapskvalme? 

Anonymkode: 87157...9dc

Jeg har tenkt samme tanke, og har derfor bestilt en digital som jeg håper kommer i løpet av morgendagen 

Skrevet
Cisne skrev (8 minutter siden):

Det er naturlig å bekymre seg, men du er i den perfekte alder å få barn på fordi du vil ha masse energi til barnet og å leke med det, fremfor om du får barn når du har fylt 30. Å studere samtidig er intet problem. Følg hjertet ditt, det vil gå fint uansett hva du  velger.

Er selv 32 og har minst like mye energi enn da jeg var 23. 23 år er litt ungt. Skjønner at du synes det er en situasjon som du ikke planla. Du får min støtte uansett hva du velger. Du virker veldig reflektert. 

• Liker 2
Skrevet

TS får min støtte altså. 

Skrevet
Honeywell skrev (2 minutter siden):

Er selv 32 og har minst like mye energi enn da jeg var 23. 23 år er litt ungt. Skjønner at du synes det er en situasjon som du ikke planla. Du får min støtte uansett hva du velger. Du virker veldig reflektert. 

Det er ditt syn, men garantert har man bedre energi og bedre helse som 23-åring enn 32-åring. 23 er absolutt ikke for ungt for å få barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har tenkt samme tanke, og har derfor bestilt en digital som jeg håper kommer i løpet av morgendagen 

Du må ta ultralyd for å finne ut hvor langt du er på vei, en digital test sier ikke så mye. Klem! Anbefaler også at du snakker med noen. 

Anonymkode: c84a3...a82

• Liker 1
Skrevet
Cisne skrev (2 minutter siden):

Det er ditt syn, men garantert har man bedre energi og bedre helse som 23-åring enn 32-åring. 23 er absolutt ikke for ungt for å få barn. 

Liten forskjell på de 9 årene

• Liker 2
Skrevet
Honeywell skrev (1 minutt siden):

Liten forskjell på de 9 årene

Hvor gammel,er du? Det er enormt med forskjell. 

Skrevet
Honeywell skrev (2 minutter siden):

Ja, "alle" sier det, at energien er den samme. Vet i hvert fall med meg at jeg i begynnelsen av 20 åra lett kunne være med venner til halv tre på natta, og så gå på jobb klokka sju. Eller jobbe 13 dager i strekk uten å være sliten.10 år senere orker jeg ikke det. Må og tenke på energien framover. Kjekt å være i midten av 30 åra når barna er tenåringer og ikke nærmere 50, som mange er i dag.

Anonymkode: 84614...2ca

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 25 og mitt andre da jeg var 35. Jeg har definitivt mye mer energi til nummer to enn til nummer én. Det handler nok mye om hvor man er i livet. Fælt å si det, men jeg er en bedre mamma enn jeg var da jeg fikk den første. Eldre, tryggere og mer "på rett sted". 

Når det er sagt var jeg også student da min første kom og i mange år etter det. Å ha barn mens man er student er på mange måter lettere enn når man jobber, man er friere til å legge opp dagene litt selv, ta fri når det trengs osv. Det savner jeg nå med nummer to. 

Anonymkode: e52b0...21e

• Liker 3
Skrevet
Cisne skrev (9 minutter siden):

Hvor gammel,er du? Det er enormt med forskjell. 

Om du kan lese, så les innleggene min på nytt. Så får du svar på det. Merker ikke så mye forskjell, da jeg driver med aktiv idrett. Men er nok mer merkbart om man festet mye osv i tidlig 20 årene. Hadde lett valgt utdanning før barn om jeg var TS. 

Skrevet

Jeg ville vurdert det ut fra hvor sterkt forholdet deres er, snarere enn ting som utdanning og jobb og ytre forventninger til hva du skal prestere karrieremessig. Det kan komme senere. Er forholdet sterkt og dere har tenkt å satse på hverandre, ville jeg prøvd å omfavne denne lille overraskelsen av et barn. Men om forholdet ryker og du også står uten utdanning og jobb, får du en tøffere vei. 

Anonymkode: 795bd...250

• Liker 2
Skrevet
Honeywell skrev (7 minutter siden):

Om du kan lese, så les innleggene min på nytt. Så får du svar på det. Merker ikke så mye forskjell, da jeg driver med aktiv idrett. Men er nok mer merkbart om man festet mye osv i tidlig 20 årene. Hadde lett valgt utdanning før barn om jeg var TS. 

Det er jo lett å si når man ikke allerede er gravid. Da må man tenke ut fra det. Kanskje lage seg nye veier mot målet. Det går ann å ta en omvei. Ofte er omveier de fineste. 

"Livet er det som skjer mens man planlegger noe annet".

Anonymkode: 84614...2ca

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Min samboer og jeg er veldig usikre, men vi snakker godt om det sammen. Hjelper å få sortert tankene litt her. 

• Liker 1
Skrevet

Utdanning bør ikke stoppe deg fra å beholde, mange får barn som studenter, du skal ha rett til permisjon og flere økonomiske ytelser tror jeg? Og som andre nevner så har du mer fleksible dager, 8-16 arbeidslivet er nok vel så slitsomt med små barn. 

Ville heller tenkt på om dere er klare for barn nå og ønsker å være sammen. 

Må også sies at jeg fikk barn i 30 årene, prøvde aktivt lenge, men fikk likevel et anstrøk av panikk ved positive tester. Handler nok litt om at dette er stort og livsendrende, men oftest på en positiv måte. 

Anonymkode: 80a53...ab6

Skrevet
Honeywell skrev (8 timer siden):

Så du sitter her og anbefaler abort? På det grunnlaget? Virkelig… 

Skrevet
Cisne skrev (48 minutter siden):

Så du sitter her og anbefaler abort? På det grunnlaget? Virkelig… 

Hvor eksakt er det folk sier til TS at hun må ta abort egentlig? 

TS må finne ut hva som er rett for seg selv. Hun kan få veiledning hos for eksempel amathea. Her inne vil hun ikke få veiledning, men råd fra folk som råder ut i fra deres situasjon og tanker noe som er ufattelig dumt fordi selv om man i teorien for eksempel kan få til å få barn under studier betyr det ikke at det dermed er sagt at det er rett for TS selv å beholde, fordi løsningen kan TS kun finne ut av på egenhånd og som sagt kan hun få hjelp til å finne frem til hva som er rett for henne i Amathea.

Anonymkode: 77a59...c6f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...