AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 Hva tenker dere? Vil det være en fordel for meg at jeg har fått de tre barna jeg skal ha, er 29 år. Vil tro jeg konkurrerer med en god del damer som ikke har fått barn ennå. Anonymkode: ffde2...59b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 Kan ikke se for meg at arbeidsgiver skal ha så stor interesse av det. Hvorfor det er det du fokuserer på og hvordan hadde du tenkt det skulle være relevant? Anonymkode: e4fae...8ff 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 Nei, det er ingen fordel. For det første har ikke arbeidsgiver lov til å legge vekt på det. Og om arbeidsgiver virkelig gjør det, så teller flere ting mot deg i forhold til en kvinne på 29 år uten barn: - Du har tre barn = masse fravær. Den barnløse vil kanskje aldri få barn/ønsker kanskje ikke å få barn i det hele tatt. Det er ingen selvfølge at en kvinne på 29 år ser for seg å få barn. (Ja, jeg har tre barn selv. Det genererer masse fravær.) - Selv om du sier nå at du er ferdig, kan du ha ombestemt deg om et år eller fem (eller ti). Da blir det dobbelt negativt: Fravær nå pga de tre barna du allerede har, og sykmelding/permisjon når fjerdemann kommer - Hvis du gjør et nummer ut av det på intervju at du ikke skal ha flere barn, er det gode sjanser for at arbeidsgiver vil se på det som rart Anonymkode: bc63d...04c 9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 Tror det er en fordel hvis du er sikker på at du ikke skal ha flere barn. Anonymkode: c2ead...03d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 Tja, jeg hadde fått de barna jeg skulle ha da jeg fylte 25 og jeg ser ikke noen grunn til å oppgi det på verken CV eller søknad. Håper de valgte å ansette meg pga mine kvalifikasjoner og ikke privatlivet mitt. Anonymkode: 19517...3db 2
Olive_North Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 Jeg vet ikke, og jeg er ikke overrasket om det er en fordel. På mitt jobbintervju for min drømmejobb, jeg så sa en på intervjuet "vår nye avdelingsleder har presis meddelt at hun skal ha barn, så det var uheldig for oss, men sånt kan man vel ikke styre over…" og senere har han sagt at det er en ulempe å ansette yngre foreldre fordi dem ser på fri som en selvfølge… 😪 Lykke til TS, håper uansett du får drømmejobben 😊
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 Absolutt ingen fordel. Med tre småbarn er det garantert en hel del fravær, og i disse tider der man i tillegg risikerer stengt bhg og hjemmeskole så betyr jo det bare enda større risiko for fravær. Dessuten vil du ha ganske mager erfaring med arbeidslivet om du har vært hjemme med tre barn og tatt utdanning ila 20-årene, så du skriver ikke god arbeidstaker nei. Anonymkode: 87924...132
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #8 Skrevet 26. desember 2021 Olive_North skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke, og jeg er ikke overrasket om det er en fordel. På mitt jobbintervju for min drømmejobb, jeg så sa en på intervjuet "vår nye avdelingsleder har presis meddelt at hun skal ha barn, så det var uheldig for oss, men sånt kan man vel ikke styre over…" og senere har han sagt at det er en ulempe å ansette yngre foreldre fordi dem ser på fri som en selvfølge… 😪 Lykke til TS, håper uansett du får drømmejobben 😊 Kan jeg spørre hvilken bransje dette var i? Anonymkode: c2ead...03d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #9 Skrevet 26. desember 2021 Skjønner ikke at privatlivet er et tema engang. Det er er jobbintervju. Ikke et kaffeslabberas. Men om din alder og dine 3 barn er dine beste kvalifikasjoner, og det er det nok siden du velger å ha fokus på det, så tenker jeg at drømmejobben vil forbli en drøm…. Anonymkode: 5eb4c...59c
Olive_North Skrevet 26. desember 2021 #10 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan jeg spørre hvilken bransje dette var i? Anonymkode: c2ead...03d Jeg vil helst ikke skrive så mye om det, men jeg kan si at hele arbeidsplassen er under et generasjonsskifte. Under de neste fem åra er nesten hele ledelsen gått av med pensjon.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #11 Skrevet 26. desember 2021 Nina 29 med tre barn og rett på sykt barn dager x 3 samt egenmeldingsdager og risiko for å bli smittet hver gang ett av barna er syke med noe. Trude 33, barnløs med samboer akkurat flyttet til et rekkehus. Kanskje det aldri blir barn. Kanskje det blir et barn om 2 år. Da vil det settes inn vikar i foreldrepermisjonen og foreldrepenger betales av staten. Og Trude har etter dette rett på sykt barn dager x 2 og en tredjedels færre muligheter til å bli syk da hun har to færre barn enn Nina å bli smittet av. Jeg tror arbeidsgivere har mye å hente i å ansette den kandidaten som er best kvalifisert og å ikke spekulere i hvem som er mest byrdefull med sine rettigheter Anonymkode: 201e3...016 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #12 Skrevet 26. desember 2021 Søkere med 3 unger lyser bare masse fravær for min del... Anonymkode: f78d4...8d1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #13 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nina 29 med tre barn og rett på sykt barn dager x 3 samt egenmeldingsdager og risiko for å bli smittet hver gang ett av barna er syke med noe. Trude 33, barnløs med samboer akkurat flyttet til et rekkehus. Kanskje det aldri blir barn. Kanskje det blir et barn om 2 år. Da vil det settes inn vikar i foreldrepermisjonen og foreldrepenger betales av staten. Og Trude har etter dette rett på sykt barn dager x 2 og en tredjedels færre muligheter til å bli syk da hun har to færre barn enn Nina å bli smittet av. Jeg tror arbeidsgivere har mye å hente i å ansette den kandidaten som er best kvalifisert og å ikke spekulere i hvem som er mest byrdefull med sine rettigheter Anonymkode: 201e3...016 Og Trude har etter dette rett på sykt barn dager x 2. Ganger 1 skulle det stå Anonymkode: 201e3...016
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #14 Skrevet 26. desember 2021 Var nettopp på intervju til 2 drømmejobber og jeg sa ikke noe om barna mine i noen av dem. Fikk første barn som 20-åring , har 2 barn nå og er snart 32. Familiesituasjonen min var aldri relevant for intervjet, jeg fokuserte kun på det som gjorde meg aktuell og kvalifisert til jobben. Fikk tilbud om begge jobbene 😊 Ville lagt ifra meg spekulasjonene og fokusert på det profesjonelle her, så kanskje du har bedre sjanser. Anonymkode: e4fae...8ff
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #15 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Søkere med 3 unger lyser bare masse fravær for min del... Anonymkode: f78d4...8d1 Jeg har ett barn og føler det blir mye fravær med barnehagebarn. Jeg tørr nesten ikke å tenke på hvordan det blir med to. Anonymkode: 201e3...016
Summeer Skrevet 26. desember 2021 #16 Skrevet 26. desember 2021 For min del har det vært en kjempestor fordel å få barn tidlig. En ting er når de er i barnehage alder, men nå er jeg snart 40, har tenåringer og så og si aldri fravær. Jeg har en kombinasjon av mye erfaring og såpass ung at det er verdt å satse på å gi meg mye muligheter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå