AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 Jeg går Vg2 og har vært i praksis i en bedrift en gang i uka siden september i år. Når skolen begynner igjen etter nyttår skal vi etterhvert søke læreplasser. Men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg liker meg godt der jeg har vært i praksis. Selv syns jeg at jeg har gjort en god jobb. Jeg gjorde alt jeg skulle, så ting som måtte gjøres selv og var selvstendig. Noen av de ansatte sa til meg den siste dagen min at jeg har vært en stor ressurs. Det jeg føler meg usikker på er hvor seriøs denne bedriften er. Vi er inne i en vanskelig tid der ting fort kan snus på hodet. Det forstår jeg. Derfor har de to personene som var ansvarlig for meg, vært mye borte bla de dagene jeg var i bedriften. Det er disse to personene jeg skal forholde meg mest til i forhold til opplæring og en evt læreplass. I løpet av tiden jeg var der har jeg ikke hatt ett eneste møte/samtale om hvordan jeg ligger an. Jeg ville gjerne vite hvordan jeg lå an, hva jeg evt kunne gjort annerledes og muligheter for læreplass. Men jeg har ikke hørt noen ting, ingen av de to personene har gjort noe for å informere meg om noe som helst. Og når de har vært så mye borte vet jeg ikke hvordan jeg skal ta kontakt. Jeg har forsøkt å snakke med de andre ansatte men de vet ikke noe om dette. Har også prøvd å tatt opp dette med lærerne mine, men de hjelper meg ikke så mye. Jeg tenkte at de burde ha kontakt med bedriften om meg og hvordan jeg ligger an? Men tydeligvis ikke. Og nå som praksisperioden er over sitter jeg igjen som et spørsmålstegn. Denne bedriften har hatt lærlinger i «alle år» og skal sannsynligvis ha dette neste år også. Men jeg vet ikke. I utgangspunktet vil jeg være lærling der. Men jeg føler meg lite «tatt vare på». Det er mulig de ikke ønsker meg som lærling, men likevel syns jeg at jeg burde få mer oppfølging enn det jeg har fått. Jeg er 18 år og syns det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre når jeg ikke har noe erfaring fra før. Har dere noen tanker? Dette ble langt og rotete. Anonymkode: be333...475
Hareena Skrevet 27. desember 2021 #2 Skrevet 27. desember 2021 Enten er bedriften svak på oppfølging eller så har du for høye forventninger. Det er forskjell på arbeidsliv og skole, så det kan jo være en kombinasjon av dette. Alle lærebedrifter skal ha en faglig leder som ivaretar opplæringsansvaret i samsvar med opplæringsloven. Likevel vil du aldri få følelsen av på bli fulgt opp på samme måte som av en lærer i skolen. Foreslår du kontakter opplæringskontoret/læringskontoret i fylkeskommunen. Da kan du spørre om hvilken erfaring de har har med den aktuelle bedriften, lufte dine betenkeligheter samt be opplæringskonsulenten ta kontakt med bedriften for å høre om de mener du kan være en aktuell kandidat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå