AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 Lang historie kort; ble ekstremt kvalm i uke 6. på nivået at jeg har vært 100% sykemeldt, sengeliggende og gått ned i vekt. Gjorde ikke annet enn å spy og fikk ikke i meg mat. Nå er jeg 10+4 og føler meg brått mye bedre. Matlysten er fraværende men jeg er ikke kvalm. Problemet nå er angsten for kvalmen. Jeg tør ikke å gå i butikken, på besøk til andre enn nær familie etc for jeg er livredd for å plutselig spy. Det skjedde ofte ila de 4 ukene at jeg plutselig kunne spy uten forvarsel. Jeg har holdt meg hjemme nesten hele jula pga denne redselen. Venter bare på at kvalmen skal kicke inn igjen. Nekter å tro at det er over enda, har sikkert bare noen gode dager før kvalme og oppkast kommer tilbake. er det vanlig å slite med dette?😂 jeg har aldri vært gravid før så ikke vet jeg. Har aldri vært redd for å spy før, men har heller aldri opplevd lignende som disse 4 ukene Anonymkode: bb92f...2e4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 Det er nok ikke uvanlig nei. Det kan jo være en forløper til emotofobi, så jeg ville tatt knekken på dette først som sist ved å ha med spyposer i veska og aldri unngått situasjoner før du faktisk ER dårlig. Nå har du jo en gyllen unnskyldning som er mer akseptert, nemlig at du er gravid. Anonymkode: 6fe49...fe3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 Jeg hadde det også slik at jeg plutselig kunne kaste opp uten forvarsel i første del av svangerskapet, og jeg var redd for at det skulle skje en god stund etter at den verste kvalmen roet seg. Det som hjalp var å erfare at det gikk bra å f.eks. uforvarende komme for nær panteautomaten på dagligvarebutikken og kjenne lukta av gammelt øl. Da kvalmen var på det værste, spydde jeg av det. Og det var en trigger jeg visste om. Det hendte kvalmen bare plutselig tok overhånd uten noen åpenbar trigger også. Så ja, det var vanskelig å være ute blant folk en periode. Men for det det er verdt, etter at kvalmen roet seg, klarte jeg også å holde igjen til jeg f.eks. kom meg til et toalett eller ut i bilen hvis jeg nå likevel måtte kaste opp ute blant folk. Og det skjedde ikke så ofte. Så jeg sluttet gradvis å være redd for det. I tillegg syntes jeg det ble lettere når gravidmagen ble synlig. Innen det var jeg redd folk skulle tro jeg var full eller syk (og det var vel sannsynligvis det de trodde også). Når jeg var synlig gravid laget jeg meg en plan om å si til folk rundt at det skyldtes svangerskapet og ikke var smittsomt, og tenkte de ville tro på det. Det hjalp meg litt. Men jeg fikk altså lite bruk for det. God bedring videre! Anonymkode: dcfab...9f7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er nok ikke uvanlig nei. Det kan jo være en forløper til emotofobi, så jeg ville tatt knekken på dette først som sist ved å ha med spyposer i veska og aldri unngått situasjoner før du faktisk ER dårlig. Nå har du jo en gyllen unnskyldning som er mer akseptert, nemlig at du er gravid. Anonymkode: 6fe49...fe3 Dette! Jeg hadde emetofobi da jeg var yngre, og var veldig redd for å bli kvalm/spy. Da jeg var på jobb (hvor jeg møtte kunder og var i møte med kollegaer) ufarliggjorde jeg det med å si ifra på forhånd at jeg var gravid og muligens måtte stikke på kort varsel for å spy😅 vet ikke om du er åpen om graviditeten enda, men for meg hjalp det iallefall å si det høyt Anonymkode: 74535...a78
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 Takk for alle svar! Jeg er åpen om graviditeten med nærmeste familie, men ikke resten av verden enda. Jeg må nok bare hoppe i det som dere sier… med babysteps. Kanskje en tur på matbutikken i morgen da😬 føler meg som verdens største pingle Anonymkode: bb92f...2e4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Takk for alle svar! Jeg er åpen om graviditeten med nærmeste familie, men ikke resten av verden enda. Jeg må nok bare hoppe i det som dere sier… med babysteps. Kanskje en tur på matbutikken i morgen da😬 føler meg som verdens største pingle Anonymkode: bb92f...2e4 Jeg syns i hvert fall ikke du er noen pingle. Det var ikke noe gøy da det stod på her. Jeg håper resten av svangerskapet ditt går like bra oppkastmessig som det gjorde for meg, og at du slipper den angsten snart. Lykke til Anonymkode: dcfab...9f7 1
mereo Skrevet 27. desember 2021 #7 Skrevet 27. desember 2021 Det finnes spyposer å få kjøpt på apoteket. Hadde det alltid med da jeg var gravid, pga hyperemesis. spyr du ute så får du faktisk bare si «jeg er gravid», så slipper omverden hvertfall å få noia over eventuell smitte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå