AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 Min ekskone og jeg ble skilt for noen år siden, og vi har to barn sammen. Vår eldste er nå tenåring, og begynt å bli utagerende. Jeg var forberedt på tenåringsfasen, samtidig er man vel aldri fullt og helt forberedt... Vår utfordring består i at vi har ganske ulik tilnærming til oppdragelse. Det har vi alltid hatt, og var litt av årsaken til skilsmissen (selv om det ikke var den eneste). Hun kommer fra et hjem med mye konflikt og krangling. Vår datter likner mye på sin mor i lynne og oppførsel, og den siste tiden er hun blitt ekstremt rappkjefta. Jeg har snakket med kompiser som også har tenåringer, og de har noen av de samme utfordringene, men jeg ser at min datter verre - hun kan si forferdelige ting til meg og iblant bli fysisk utagerende og kaste ting. Hun er en blåkopi av sin mor da vi kranglet, og jeg vet at det er mye drittslenging dem imellom også. Jeg mener jeg har ganske normale rammer - at hun skal rydde etter seg, holde avtaler, legge bort mobil for felles måltider osv. I det siste har det blitt store krangler over slike småting der hun regelrett ignorerer meg eller sier hun "ikke bryr seg". Hun ringer da moren sin som kommer og henter henne, og jeg får en skyllebøtte fra mor om at jeg er for streng. Dette er nå blitt et mønster, og jeg mistenker at hun nå vil være mer hos mor enn hos meg, fordi hun har færre regler der (vi har 50/50). Mor jobber mye, og hun er mye alene hjemme hos henne. Nå er hun såpass stor at hun kan velge mer selv, og jeg kan jo ikke fysisk tvinge henne til å være hos meg. Jeg føler samtidig at jeg mister henne, og jeg lurer litt på hvordan tenårene blir med den typen oppfølging hun har hos mor. Jeg føler meg litt satt i en skvis, der det utad fremstår som om jeg "gir henne opp", samtidig som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. En konstruktiv dialog med mor er vanskelig. Er det noen som har erfaring med dette, og hvordan løste dere det? Har dere sluppet det hele? Anonymkode: 9aa4d...ace
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 17-åring her i hus. Jeg tenker bare, velg dine kamper med omhu! For min del er det viktigste at hun er hyggelig mot oss og søsken. Holde avtaler er sånt som skjer, jeg trenger ikke kjefte på det, for kommer hun for sent til middag så må hun jo spise alene, osv. Så det får ganske naturlige konsekvenser. Og mobilen kommer jo fort frem rundt bordet hvis det er kjedelige samtaler, så når hun drar frem den tenker jeg at jeg er for lite engasjert. Hos far er han mye strengere, og hun puster alltid ut når hun kommer hit. De siste par årene har hun vært der 1-2 netter hver måned. Han har gravd sin egen grav, ved å bestemme fremfor å snakke med henne. Så til deg: Har du spurt henne hva som kan gjøres for at dere skal krangle mindre? Har du spurt om hun har det bra slik hun bor nå? Det er veldig vanlig at de vil gå over til å bo fast et sted når de blir eldre. Har du spurt om hun har forslag til hvilke regler dere bør endre? Hva som oppleves for strengt? Har hun forslag til regler dere kan møtes på halvveien? Eller overkjører du bare og bestemmer over hodet hennes? Anonymkode: 76347...9f7 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 17-åring her i hus. Jeg tenker bare, velg dine kamper med omhu! For min del er det viktigste at hun er hyggelig mot oss og søsken. Holde avtaler er sånt som skjer, jeg trenger ikke kjefte på det, for kommer hun for sent til middag så må hun jo spise alene, osv. Så det får ganske naturlige konsekvenser. Og mobilen kommer jo fort frem rundt bordet hvis det er kjedelige samtaler, så når hun drar frem den tenker jeg at jeg er for lite engasjert. Hos far er han mye strengere, og hun puster alltid ut når hun kommer hit. De siste par årene har hun vært der 1-2 netter hver måned. Han har gravd sin egen grav, ved å bestemme fremfor å snakke med henne. Så til deg: Har du spurt henne hva som kan gjøres for at dere skal krangle mindre? Har du spurt om hun har det bra slik hun bor nå? Det er veldig vanlig at de vil gå over til å bo fast et sted når de blir eldre. Har du spurt om hun har forslag til hvilke regler dere bør endre? Hva som oppleves for strengt? Har hun forslag til regler dere kan møtes på halvveien? Eller overkjører du bare og bestemmer over hodet hennes? Anonymkode: 76347...9f7 Takk for svar. Jeg velger min kamper ja, men noen kamper vil jeg alltid ta, og det gjelder oppførsel. Hun kan være direkte slem mot både meg og søsken, og det er ikke akseptabelt. Avtaler og skole maser jeg ikke så mye om, for hun er blitt stor nok til å erfare konsekvensene selv. Men jeg er uenig ang. mobilbruk ved bordet - jeg mener man må klare å gi folk sin oppmerksomhet i en begrenset mengde tid, selv om man synes det er kjedelig. Jeg snakker generelt mye med barna. Jeg trappet ned og begynte å jobbe mer fleksibelt da vi ble skilt, rett og slett for å være til stede. Når barna er hos meg er alt fokus på dem, jeg kjører dem hit og dit, og tar dem med på aktiviteter. Jeg har mye mer direkte tid med dem enn mor har, og når hun er hos moren sin snakker jeg med henne hver dag på telefon. Vi har stort sett en god dialog, men når hun blir sint er det som om hun "klikker". TS Anonymkode: 9aa4d...ace 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Jeg velger min kamper ja, men noen kamper vil jeg alltid ta, og det gjelder oppførsel. Hun kan være direkte slem mot både meg og søsken, og det er ikke akseptabelt. Avtaler og skole maser jeg ikke så mye om, for hun er blitt stor nok til å erfare konsekvensene selv. Men jeg er uenig ang. mobilbruk ved bordet - jeg mener man må klare å gi folk sin oppmerksomhet i en begrenset mengde tid, selv om man synes det er kjedelig. Jeg snakker generelt mye med barna. Jeg trappet ned og begynte å jobbe mer fleksibelt da vi ble skilt, rett og slett for å være til stede. Når barna er hos meg er alt fokus på dem, jeg kjører dem hit og dit, og tar dem med på aktiviteter. Jeg har mye mer direkte tid med dem enn mor har, og når hun er hos moren sin snakker jeg med henne hver dag på telefon. Vi har stort sett en god dialog, men når hun blir sint er det som om hun "klikker". TS Anonymkode: 9aa4d...ace Jo, men igjen: du har en tenåring i hus. Ha veldig få regler: inne til X tidspunkt (ikke tidligere enn andre), det med mobil under middag er og en helt OK regel. Snakk med henne i en ordentlig samtale, ikke under middagen. Anonymkode: 6ebc1...ab2 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Jeg velger min kamper ja, men noen kamper vil jeg alltid ta, og det gjelder oppførsel. Hun kan være direkte slem mot både meg og søsken, og det er ikke akseptabelt. Avtaler og skole maser jeg ikke så mye om, for hun er blitt stor nok til å erfare konsekvensene selv. Men jeg er uenig ang. mobilbruk ved bordet - jeg mener man må klare å gi folk sin oppmerksomhet i en begrenset mengde tid, selv om man synes det er kjedelig. Jeg snakker generelt mye med barna. Jeg trappet ned og begynte å jobbe mer fleksibelt da vi ble skilt, rett og slett for å være til stede. Når barna er hos meg er alt fokus på dem, jeg kjører dem hit og dit, og tar dem med på aktiviteter. Jeg har mye mer direkte tid med dem enn mor har, og når hun er hos moren sin snakker jeg med henne hver dag på telefon. Vi har stort sett en god dialog, men når hun blir sint er det som om hun "klikker". TS Anonymkode: 9aa4d...ace Kanskje du er for mye? Snakker du virkelig med henne hver dag på telefonen? Blir hun ikke sliten av sånt? Og ja, tenåringer "klikker". Dette er fordi de har et hormonkaos inni seg, kan sammenlignes med damer med ekstrem pms og gravide! De "klikker" gjerne også. Jeg synes det egentlig høres ut som du krever og aktiviserer for mye jeg. Faren til min skal også ha så mye familieaktiviteter og ting som skjer hele tiden. Aldri en rolig helg hvor de bare sitter i sofaen og lader opp. Og min er i hvertfall utslitt etter en skoleuke, og trenger egentlig å få sitte og surfe mobil i timesvis for å koble ut. Hadde jeg ringt henne hver dag eller krevd masse oppmerksomhet og at hun skulle deltatt på masse greier så hadde hun for det første blitt drittlei meg, og hun hadde jo heller aldri fått prøvd å bli mer selvstendig. Kanskje det at hun aldri er hjemme alene hos deg også gjør at hun heller vil være hos mor? Min ELSKER når hun er hjemme alene, og klager ofte over at jeg drar for sjeldent bort. Anonymkode: 76347...9f7 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 Og forresten, du sier hun er sin mor opp av dage. Du og mor klarte ikke å fungere sammen og hadde masse krangling og konflikter, så mye at dere skiltes. Hvorfor tror du det skal gå så mye bedre når du nå har ei datter som visstnok er helt lik mor i lynne og oppførsel? Du må jo nå lære deg å tåle nettopp de tingene du ikke tålte ved din ekskone. Og kanskje se på dynamikken der, siden du ikke klarer å unngå konflikter med denne personligheten både mor og datter tydeligvis deler. Anonymkode: 76347...9f7 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jo, men igjen: du har en tenåring i hus. Ha veldig få regler: inne til X tidspunkt (ikke tidligere enn andre), det med mobil under middag er og en helt OK regel. Snakk med henne i en ordentlig samtale, ikke under middagen. Anonymkode: 6ebc1...ab2 Løsningen på dårlig oppførsel hos tenåringer er vel ikke å ha droppe alle regler? Tenåringer trenger også faste rammer og grenser, selv om de vil utfordre dem. Å ikke behandle andre dårlig, holde avtaler og ikke ha mobil ved matbordet er da ganske grunnleggende høflighet/oppførsel ikke akkurat strenge regler. Anonymkode: 70c6b...12f 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #8 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Kanskje du er for mye? Snakker du virkelig med henne hver dag på telefonen? Blir hun ikke sliten av sånt? Anonymkode: 76347...9f7 Ja vi snakkes hver dag, men det er like ofte hun som ringer meg. Da vil hun gjerne ha noe (penger), men vi slår av en prat samtidig. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg synes det egentlig høres ut som du krever og aktiviserer for mye jeg. Faren til min skal også ha så mye familieaktiviteter og ting som skjer hele tiden. Aldri en rolig helg hvor de bare sitter i sofaen og lader opp. Og min er i hvertfall utslitt etter en skoleuke, og trenger egentlig å få sitte og surfe mobil i timesvis for å koble ut. Hadde jeg ringt henne hver dag eller krevd masse oppmerksomhet og at hun skulle deltatt på masse greier så hadde hun for det første blitt drittlei meg, og hun hadde jo heller aldri fått prøvd å bli mer selvstendig. Kanskje det at hun aldri er hjemme alene hos deg også gjør at hun heller vil være hos mor? Min ELSKER når hun er hjemme alene, og klager ofte over at jeg drar for sjeldent bort. Anonymkode: 76347...9f7 Hun driver med en fritidsaktivitet som hun er på 2-3 ganger i uken, og jeg kjører henne til og fra. Ellers er det til og fra venninner. Når vi driver med andre aktiviteter i fellesskap så er det også for å aktivisere hennes yngre søsken. Hun er bare 13 så hun er alene hjemme på dagtid, men det er ikke et alternativ å la henne være alene en helg mens vi andre drar på fjellet (f.eks.). Så der er hun nødt til å tilpasse seg litt. Jeg vet det er kjipt å tilpasse seg yngre søsken, som jeg for så vidt også gjorde da jeg var på hennes alder. Hun får ellers henge alene på dagtid i helgene, men hun er veldig sosial og vil ofte være med venninner. TS Anonymkode: 9aa4d...ace
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå