Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vil gjerne ha forslag til bøker av norske forfattere. Lyst til å lese masse.

Noen som vet om gode/morsomme/originale norske bøker?

Endret av Sommer1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sigurd Hoel er min favoritt blant norske forfattere. Mye spennende han har skrevet. For eksempel "Veien til verdens ende" som handler om en liten gutt som vokser opp på en gård eller de mest kjente "Syndere i sommersol" og "Møte ved milepælen". Syndere i sommersol er jo også blitt laget film av (som jeg dessverre ikke har fått sett).

Skrevet (endret)

Vet om mange, inkludert meg selv, som har brukt barnebøker til særemnet. Ville absolutt snust litt der også. ;) (Jeg skrev om døden, en venninne skrev om moral i barnelyrikk, en annen så på overnaturlige fenomener... det er massevis av muligheter.)

Endret av Virvel
Skrevet
Vet om mange, inkludert meg selv, som har brukt barnebøker til særemnet. Ville absolutt snust litt der også. ;) (Jeg skrev om døden, en venninne skrev om moral i barnelyrikk, en annen så på overnaturlige fenomener... det er massevis av muligheter.)

Mens jeg kombinerte barnelitteratur og forfatterstudium og skrev om Anne Cath. Vestly som foregangsperson i norsk likestilling. Det var kjempeinteressant!

Skrevet

Skal dere lese flere bøker av samme forfatter?

Hva med:

Gert Nygårdshaug (Mengele Zoo, Himmelblomsttreets muligheter, Afrodites basseng) - dette er utrolig spennende bøker, og masse å gripe tak i en oppgave! Anbefales på det sterkeste!

Skrevet

Flere bøker av samme forfatter, ja.. :)

Tusen takk for alle svar!

Gjest Sesselja
Skrevet

Jonny Halberg er en interessant norsk samtidsforfatter. Spesielt bra er Stormen.

Ellers er jo Saabye Christensen bra, og Kristin Næss om du vil se på en kvinnelig samtidsforfatter.

Skrevet

Av klassikerne har jeg likt Alexander Kielland godt. Dersom du vil satse på barnebøker kan kanskje Thorbjørn Egner være noe? En i klassen min skrev om Odd Børretzen husker jeg, og han hadde iallfall en veldig morsom presentasjon! :)

Lykke til med valget!

Skrevet

Thure Erik Lund er morsom og veldig veldig bra, men muligens litt tung å lese innimellom. Kommer an på hvor lesevant/glad du er. Vet at i hvert fall to av bøkene hans handler om èn person (Thomas Myrbråthen), tematisk er han også en veldig "sammenhengende" forfatter.

Skrevet

Dag Solstad er interessant. Ibsen er alltid aktuell.

Skrevet

Dag Solstad er interessant. Ibsen er alltid aktuell.

Skrevet

Sigrid Unsedt og trilogien hennes om Kristin Lavransdatter.

Skrevet

Jostein Gaarder?

Masse gode bøker, om du ikke orker Sofies Verden, så Kabalmysteiet, julemysteriet (joda, litt banrebøker, men kjempekoselig!) "i et speil, i en gåte" (kjeeeeeeeempefin bok!) "appelsinpiken" (eller hva den nå het den siste) og flere til.

Skrevet

Jeg ville valgt Gabriel Scott. Da må du lese Det gylde evangelium!

Det kan du også kombinere med ett par filmer som er laget etter hans bøker: Tante Pose og De Vergeløse.

Lykke til!

Skrevet

Dersom ikkje du tar skrekken av litt radikal nynorsk ville eg prøvd å tatt ein kikk på bøkene til Frode Grytten. Dersom du likar novelle-samlinga "Bikubesong" likar du resten også!!! Kan anbefalast på det varmaste for ungdom!!

Skrevet

Jeg vet faktisk om en som skrev om "Sagaen om Isfolket" også, med veldig godt resultat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...