Gå til innhold

Noen som har snudd om noen tradisjoner? Vi endret gaveåpning til FØR middag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller, vi begynte med en gave fra morgenen av, og så jevnlig i løpet av dagen fikk barna åpne en hver. Det var da igjen tre gaver til hver til etter middag. Og så kom nissen før middag, hjemmefra er jeg vandt til at nissen kommer etter middag, og gjerne etter vi har åpnet alle andre gaver. 

Ønsker meg mer barnevennlig feiring, og fikk det :) (Siden det kun var kjernefamilien, hadde jeg hatt med min familie (mor, far og søsken) eller hans familie (far og besteforeldre) så hadde vi nok ikke turt å endre det. Dette var første gangen med bare oss, og det var faktisk helt nydelig. Vi snakket om det på forhånd, er jo så gøy å kunne lage sine egne tradisjoner. 

Noen endringer dere har gjort? Noe som har gjort dagen bedre, logistikken lettere eller lignende? :) 

Anonymkode: 7c2c9...d84

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi også åpner gaver løst utover hele dagen, mye mindre pes enn å stress pakke opp etter middag slik andre gjør. Syns det er mye bedre å åpne litt etter litt fordelt utover hele dagen, barna setter mer pris på hver enkelt gave også. I stedet for å hive seg over neste. 

Anonymkode: 89902...1e2

• Liker 1
Skrevet

Ja, i år var jeg og mannen min alene. Vi valgte å åpne ca en gave i timen utover ettermiddagen :) syns det var veldig kjekt. Rakk å se nøyere på hva vi gikk, og faktisk huske hva som er fra hvem. Mye gøyere.

Anonymkode: 26d90...798

• Liker 1
Skrevet

Vi åpner gavene på morgenen 24, slipper unger som tripper og masser om gavene under julemiddagen 

Anonymkode: 75a85...b12

Skrevet

Så gøy å høre! Jeg er i 30-årene og har vokst opp (og levd hele livet) med at det er strengt forbudt å røre en eneste gave før etter oppvasken er tatt etter både middag og dessert. Det var altså SÅ befriende å velge annerledes! Moro å lese at flere også gjør sånne ting :) 

• Liker 2
Skrevet

Det må hver familie gjøre som de vil. Jeg vil ha middag, dessert, rydding og oppvask før man setter seg ned med kaffe og gaver. Syns det er fint at barn lærer seg å vente. Om det er så msnge pakker at det lager stress og tar mange timer, så ville jeg heller ha gjort noe med mengden gaver. 

Men plutselig en vakker dag så får jeg svigerbarn og barnebarn som ikke liker den tradisjonelle måten 😱. Da kommer de til å klage på svigermor her på KG 😉

Anonymkode: 8cc25...e0d

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det må hver familie gjøre som de vil. Jeg vil ha middag, dessert, rydding og oppvask før man setter seg ned med kaffe og gaver. Syns det er fint at barn lærer seg å vente. Om det er så msnge pakker at det lager stress og tar mange timer, så ville jeg heller ha gjort noe med mengden gaver. 

Men plutselig en vakker dag så får jeg svigerbarn og barnebarn som ikke liker den tradisjonelle måten 😱. Da kommer de til å klage på svigermor her på KG 😉

Men du svarte ikke på tråden min? Har du snudd om på noen tradisjoner? Eller svarte du bare for å påpeke at vi som har byttet om på gaveåpningen ikke lærer barna å vente? 😅

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men du svarte ikke på tråden min? Har du snudd om på noen tradisjoner? Eller svarte du bare for å påpeke at vi som har byttet om på gaveåpningen ikke lærer barna å vente? 😅

Svaret mitt var at alle må få velge selv hvordan de vil gjøre det. Jeg respekterer dere som snur på det. Har aldri prøvd det, så burde selvfølgelig ikke ha skrevet kommentar. Unnskyld 🙂. Men vi burde virkelig slutte å bry oss om hva slags vaner andre har. Da hadde alle de negative trådene om svigers og andres julefeiring blitt borte. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Svaret mitt var at alle må få velge selv hvordan de vil gjøre det. Jeg respekterer dere som snur på det. Har aldri prøvd det, så burde selvfølgelig ikke ha skrevet kommentar. Unnskyld 🙂. Men vi burde virkelig slutte å bry oss om hva slags vaner andre har. Da hadde alle de negative trådene om svigers og andres julefeiring blitt borte. 

Men dette er jo ingen negativ tråd, dette var for inspirasjon til nye tradisjoner, og for å lese om andre som har gjort noe nytt! I håp om å adoptere noen gode ideer. Kanskje du skal lage din egen tråd hvis du har grums du vil få ut? :)  

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men dette er jo ingen negativ tråd, dette var for inspirasjon til nye tradisjoner, og for å lese om andre som har gjort noe nytt! I håp om å adoptere noen gode ideer. Kanskje du skal lage din egen tråd hvis du har grums du vil få ut? :)  

Har null grums, men skal pelle meg ut herfra 🙂

Skrevet

Prøvde det ifjor men gikk tilbake til gamle tradisjoner i år, barna her legger seg uansett ikke til normal tid på julaften, de er oppe så lenge de orker. Det var faktisk 7 åringen her som ville ha tilbake å åpne pakker etter middag, de to yngre husket nok ikke hvordan vi gjorde det årene før. Men han syntes noe av gleden var å måtte vente til etter maten. De åpner 1 gave før mat da.

Anonymkode: ff63a...4c2

• Liker 2
Skrevet

Vi har ikke gjort det ennå, men gleder oss til barna blir så store at det blir greit med julemiddag ved 20-tiden.

Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Vi har ikke gjort det ennå, men gleder oss til barna blir så store at det blir greit med julemiddag ved 20-tiden.

Oh, det har vi aldri hatt! Hvordan tenker du da dere hadde gjort det med lunsj osv? Sen middag kunne absolutt vært aktuelt her, vi gjør ofte det på lørdager, bytter om på kveldsmaten og middagen, og spiser "sen" middag kl. 19. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oh, det har vi aldri hatt! Hvordan tenker du da dere hadde gjort det med lunsj osv? Sen middag kunne absolutt vært aktuelt her, vi gjør ofte det på lørdager, bytter om på kveldsmaten og middagen, og spiser "sen" middag kl. 19. 

Lunsj 14. og middag 20. 

Skrevet

Eneste vi gjør annerledes er at barna får begynne å åpne pakker når vi voksne spiser dessert. Husker da jeg var barn og tiden mellom å stå opp om morningen og gaveåpning var uendelig lang, og ikke nok med det; de voksne skulle spise i en evighet, så var det dessert også var de så mette at vi måtte vente en stund før gaveåpning. Dette synes jeg som barn var drittkjedelig. Så nå sitter vi voksne rundt stuebordet, drikker et glass vin og spiser dessert, barna får åpne sine gaver også åpner vi våre når vi er ferdige med desserten og alle blir ferdige samtidig :) 

Anonymkode: 64c61...aa1

Skrevet

Ja vi har sluttet med å kjøpe gaver til hverandre.

Vi har heller noen billige gaver med til pakkelek som vi spiller for moro skyld. Ting som vin, julepynt, sjokolade og flaxlodd. Julen er mye mer koselig nå.

• Liker 1
Skrevet
Polyester skrev (19 minutter siden):

Ja vi har sluttet med å kjøpe gaver til hverandre.

Vi har heller noen billige gaver med til pakkelek som vi spiller for moro skyld. Ting som vin, julepynt, sjokolade og flaxlodd. Julen er mye mer koselig nå.

Hvilken pakkelek? Vi har prøvd den rundt bordet med ovnsvotter, det var veldig gøy, men enda mer overtenning på barna 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken pakkelek? Vi har prøvd den rundt bordet med ovnsvotter, det var veldig gøy, men enda mer overtenning på barna 😅

Pakkelek med terninger. Vi bruker to like istedenfor en sekser:

Sitat

I første del av leken, spiller ikke tiden noen rolle. Førstemann kaster terningen. Får h*n en 6-er kan vedkommende velge seg en av pakkene på bordet som h*n legger foran seg på bordet. Terningen sendes videre til nestemann. Dersom h*n får 1,2,3,4 eller 5, får h*n ingen pakke, men må sende terningen videre. Slik fortsetter leken til alle pakkene er delt ut. Det er NÅ konkurransen begynner!

Aktivitetsleder bestemmer seg nå for et antall hemmelige minutter for når leken skal være slutt. Deltagerne vet ikke om dette er snakk om 20 sekunder eller 5 minutter, så nå blir det garantert hett rundt bordet! Førstemann kaster på nytt terningen. Blir det 1,2,3,4 eller 5, sender h*n som vanlig terningen raskt videre. Får h*n en 6-er så kan skal h*n stjele en pakke fra en av de andre deltakerne!  Alle stjeler fra hvem de vil, men om det barn som skal leke, er det lurt å oppfordre til å ta fra de som har mest. Om en voksen er med, kan h*n være med å styre dette litt…

Leken er slutt når aktivitetsleder roper «STOPP», blåser i ei fløyte, ringer i ei bjelle eller lignende. Deltagerne får nå pakkene de har foran seg til odel og eie.

Skrevet
Polyester skrev (2 minutter siden):

Pakkelek med terninger. Vi bruker to like istedenfor en sekser:

Tusen takk! ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Eneste vi gjør annerledes er at barna får begynne å åpne pakker når vi voksne spiser dessert. Husker da jeg var barn og tiden mellom å stå opp om morningen og gaveåpning var uendelig lang, og ikke nok med det; de voksne skulle spise i en evighet, så var det dessert også var de så mette at vi måtte vente en stund før gaveåpning. Dette synes jeg som barn var drittkjedelig. Så nå sitter vi voksne rundt stuebordet, drikker et glass vin og spiser dessert, barna får åpne sine gaver også åpner vi våre når vi er ferdige med desserten og alle blir ferdige samtidig :) 

Anonymkode: 64c61...aa1

Egentlig litt lurt ,da  får man litt barnefri mens de holder på

Anonymkode: 75a85...b12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...