Honeywell Skrevet 27. desember 2021 #21 Skrevet 27. desember 2021 Jeg ser at AnonymBruker har misforstått litt hva jeg har skrevt i denne tråden. Mulig jeg ikke var klar nok i formuleringen. Filsystemet har kanskje ikke så mye å si. Men jeg tror ikke det blir mindre sikkerhet av at jeg har redundans av filer både på windows og linux maskiner. Så for å ta ned alle filene på en gang via virus, må begge typer operativsystemer infiseres. Det jeg skrev om gratis skylagring. Jeg tenkte da på ondedrive og dropbox med fler som har gratis opp til 5 gb eller noe sånt. Samme med Jottacloud. Om disse skulle utlevere brukerdata, så gjør de nok dette i betalings versjonen også. Gjetter jeg på. 5 gb nok en smaksprøve for å få folk til å betale for mer plass. Jeg har uansett kryptert det jeg ikke vil skal havne på avveie og har en skytjeneste jeg betaler for. Jottacloud er slik jeg har fått intrykk av, gode på personvern. Servere i Norge eller tilsvarende land med streng lovgivning for å utlevere kunder. Stoler personlig mer på disse enn de store amerikanske. De har hatt datatap. Men ingenting er sikkert på internett. Så ha uansett aldri ting lagret kun i skyen og ikke andre steder. Selv om skylagring har redundans. Dette har jeg diskutert med en av de fremste i Norge på IT sikkerhet. Og han er enig. Ha alltid andre kopier. Nei. Det er så klart ikke sikkert å stolre blindt på et SD kort. Men som jeg skrev i forrige innlegget, så har jeg ganske mange offline kopier. Disse er lagret på mange forskjellige lagrings enheter. Personlig liker jeg å lagre på interne harddisker offline. Kjøper da fra tid til annen flere disker og lagrer det samme på flere disker. om man selvfølgelig bør ha andre typer lagringsenheter, da mekaniske harddisker kan bli ødelagt over tid. Liker dem likevel bedre enn ssd og eksterne harddisker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå