AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 Synes det virker som om veldig mange har en ovenfra og ned holdning til mange yrkesgrupper her inne. Håndtverkere, renholdere, sykepleiere, renovasjonsarbeidere, bønder og butikkansatte feks. Hva jobber du med selv du som ser ned på disse yrkene? Og hvorfor ser du ned på dem? Er man uintelligent hvis man har en utdanning lavere enn bachelorgrad? Er det flaut å jobbe med noe annet enn å sitte på PC'en på ett kontor å sende emails og fylle ut excelark? Er det stakkarslig å ha en jobb som betaler under 600 000,- i året? Jeg blir så trist av mye av det som skrives her inne. Håper sykepleiere, renholdere og butikkansatte holder seg langt unna Kvinneguiden. For deres egen selvfølelses skyld.. De føler seg nok ikke mer verdsatt av å titte innom her.. Anonymkode: b0ff4...a17 15
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 Ser ikke ned på noen yrkesgrupper sånn egentlig, sånn bortsett fra de som skal sitte å mase om at de har en mastergrad, som om det er vanskelig å få. 😄 Anonymkode: 82d37...47a 16
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 Eneste jeg ser litt ned på er folk med høy utdanning som har en jobb der man i prinsippet bare går rundt å snakker med folk. Jeg jobber på en høyskole og det virker som om det er mange som er ansatt bare for å gå rundt å vase. Anonymkode: 102ea...adb 12
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eneste jeg ser litt ned på er folk med høy utdanning som har en jobb der man i prinsippet bare går rundt å snakker med folk. Jeg jobber på en høyskole og det virker som om det er mange som er ansatt bare for å gå rundt å vase. Anonymkode: 102ea...adb Haha, ja i kommune og på vgs som jeg har vært innom har det vært det samme. De suser bare rundt med kaffekoppen uten å gjøre noe spesielt. Nytter ikke å ta det opp med de heller for har man først fått jobb i kommune og stat så er man sikret for livet uavhengig av om man gjør jobben man er ansatt for. Da ansetter man heller en til for det er lettere en å sparke noen, helt merkelig for oss som har vært i det private før. 😄 Anonymkode: 82d37...47a 11
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 Det kommer vel av at Mastergrad var en ganske big deal før. For noen generasjoner siden hadde jo nesten ingen utdanning. Idag er det jo Bachelorgrader og Mastergrader i alle mulige fag og lånekassen gjør det mulig for de aller fleste å ta dem. Hvis de liker studielivet. Anonymkode: b0ff4...a17 2
emilie123 Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 Synes det er utrolig leit at noen i det hele tatt ser ned på andres yrker. Alle yrker trengs mer eller mindre. Husker det var streik blant de som kjørte søppel. Det tok ikke lang tid før det var kaos. Det sier vel mer om de som ser ned på andre. 15
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Synes det virker som om veldig mange har en ovenfra og ned holdning til mange yrkesgrupper her inne. Håndtverkere, renholdere, sykepleiere, renovasjonsarbeidere, bønder og butikkansatte feks. Hva jobber du med selv du som ser ned på disse yrkene? Og hvorfor ser du ned på dem? Er man uintelligent hvis man har en utdanning lavere enn bachelorgrad? Er det flaut å jobbe med noe annet enn å sitte på PC'en på ett kontor å sende emails og fylle ut excelark? Er det stakkarslig å ha en jobb som betaler under 600 000,- i året? Jeg blir så trist av mye av det som skrives her inne. Håper sykepleiere, renholdere og butikkansatte holder seg langt unna Kvinneguiden. For deres egen selvfølelses skyld.. De føler seg nok ikke mer verdsatt av å titte innom her.. Anonymkode: b0ff4...a17 De som sitter her å skriver dritt er de som er uføre og bitter. Ta det med en klype salt. Anonymkode: 548a6...d04 6
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. desember 2021 #8 Skrevet 26. desember 2021 Influensere. De er ikke alltid et bra forbildet for unge mennesker.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #9 Skrevet 26. desember 2021 Faktiske yrker? Nei, da ser jeg ikke ned på noen. Jeg er litt skeptisk til enkelte prestisjefylte yrker, men kun fordi de tiltrekker seg mye av samfunnets rask. Yrkene i seg selv er jo greie. Anonymkode: 4fea1...fba 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #10 Skrevet 26. desember 2021 Helsefagarbeidere er den gruppen flest ser ned på, og ikke sykepleiere. Sykepleiere hylles jo i media hver dag. Anonymkode: 112fb...424 5
PetterKanin Skrevet 26. desember 2021 #11 Skrevet 26. desember 2021 Nei. Forsi det ville vært en idiotisk ting å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #13 Skrevet 26. desember 2021 Sleipe parkeringsvakter. Anonymkode: b9970...1a4 3
Knirke Skrevet 26. desember 2021 #14 Skrevet 26. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Synes det virker som om veldig mange har en ovenfra og ned holdning til mange yrkesgrupper her inne. Håndtverkere, renholdere, sykepleiere, renovasjonsarbeidere, bønder og butikkansatte feks. Hva jobber du med selv du som ser ned på disse yrkene? Og hvorfor ser du ned på dem? Er man uintelligent hvis man har en utdanning lavere enn bachelorgrad? Er det flaut å jobbe med noe annet enn å sitte på PC'en på ett kontor å sende emails og fylle ut excelark? Er det stakkarslig å ha en jobb som betaler under 600 000,- i året? Jeg blir så trist av mye av det som skrives her inne. Håper sykepleiere, renholdere og butikkansatte holder seg langt unna Kvinneguiden. For deres egen selvfølelses skyld.. De føler seg nok ikke mer verdsatt av å titte innom her.. Anonymkode: b0ff4...a17 Lykke til med å få folk til å innrømme at de ser ned på andre. De gjør skjeldent det ifølge dem selv. Men... Du må jo sies å være på god vei selv når du tråkker på folk som "sitter på PC'en og fyller ut excel ark". Mye av det som skrives, som du og sikkert mange andre oppfatter som "ovenfra og ned" holdning er folk som prøver å forklare enkle realiteter, som f.eks at man ikke lønnes etter hvor viktig yrket ens er, at tilbud og etterspørsel henger sammen, eller at Staten ikke kan pøse ut med penger til yrkesgrupper som de synes fortjener mer enn andre. Enkelte individer kan fremstå som noe uintelligente når de skriver innlegg, men det betyr ikke at alle som har samme yrke som dem er dumme, eller at folk uten utdannelse er dumme. 8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #15 Skrevet 27. desember 2021 Jeg ser ikke ned på yrkesgrupper, men folk som slurver med jobben sin eller ikke har litt yrkesstolthet. Og de som er totalt motsatt og høy på seg selv, f.eks fordi de tror de er mer vellykket enn andre fordi de har mastergrad osv. Anonymkode: cf1e5...1af 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #17 Skrevet 27. desember 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Haha, ja i kommune og på vgs som jeg har vært innom har det vært det samme. De suser bare rundt med kaffekoppen uten å gjøre noe spesielt. Nytter ikke å ta det opp med de heller for har man først fått jobb i kommune og stat så er man sikret for livet uavhengig av om man gjør jobben man er ansatt for. Da ansetter man heller en til for det er lettere en å sparke noen, helt merkelig for oss som har vært i det private før. 😄 Anonymkode: 82d37...47a Jeg har sett en del byråkrati, sementerte ineffektive rutiner og ansatte som ikke bærer sin egen vekt i det private også. Skjer i alle bedrifter over tid når de bare blir store og gamle nok. Anonymkode: fa2d5...fec 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #18 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): De som sitter her å skriver dritt er de som er uføre og bitter. Ta det med en klype salt. Anonymkode: 548a6...d04 Tviler sterkt på at det er uføre. Det er nok heller enkelte med overbetalte jobber som snakker dritt om dem som har tunge jobber med lav lønn. Synes ikke at det er noe bra å snakke ned dem med kontorjobber heller sånn som i innlegg #3, verden blir ikke noe bedre av det. Anonymkode: 97961...a0e 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #19 Skrevet 27. desember 2021 Mitt inntrykk er at de som har fagbrev og vgs i større grad ser ned på dem med høyere utdanning enn omvendt. Men det bunner kanskje i mindreverdighetskomplekser. Anonymkode: ddb9f...369 11
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #20 Skrevet 27. desember 2021 Jeg ser ikke ned på, men synes litt synd på folk som har jobber som strengt tatt er unødvendige. Som en del konsulenter for eksempel, som har det veldig «travelt» men produserer «resultater» som er totalt unyttige for samfunnet. Såkalte bullshit jobs. Anonymkode: ef893...c9b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå