Gå til innhold

Når blir barna store nok til å gå (en liten) tur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. :)

Jenta mi på 1,5 år elsker å være ute, men er jo ikke mulig å gå tur fordi hun løper i alle retninger og må passes på hele tiden. Hun liker ikke vogn med mindre hun sover.

Grunnen til at jeg lurer er fordi vi har hund, og det er helt umulig å ha ungen med mindre hun sover. Så vi må dele oss, eller gå uten hunden som heller ikke er noe gøy. Han vil jo på frem og jeg må holde han i bandet selvfølgelig, og da kan jeg ikke løpe etter barnet samtidig😆

Spørsmålet er egentlig når barn (ca, forstår det varierer voldsomt) kan være med å gå tur uten å løpe alle veier og forstår mer at man skal holde seg på fortauet. Og går i et litt bedre tempo. Er dette mulig før de er 4-5-6 år? Snakker ikke om lange turer, men turer rundt i nabolaget/ evt skogstur med pauser underveis😊

evt. andre tips til å ha med barnet våkent på tur bortsett fra vogn? Hun sover bare en gang daglig, så hadde vært greit å bruke den tiden til andre ting enn tur😄

(Hun går i barnehage til vanlig, og vi begge jobber turnus med en del fri, ellers får vi mye hjelp av familie til å gå turer med hunden når vi jobber altså - før noen sier noe på det. Han får alt han trenger av turer)

Anonymkode: 59315...aac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun vil ikke holde i hånden? Kanskje ta bånd på ungen og, man får sånne små sekker med bånd på 😄

Anonymkode: dbcb7...9f5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun vil ikke holde i hånden? Kanskje ta bånd på ungen og, man får sånne små sekker med bånd på 😄

Nei, holde i hånda er ikke aktuelt.. har ikke tid til det😂 men så elsker hun å være ute og gå, så hadde vært så greit å kombinert det med hundeluftingen😀 hvilke sekker er dette? Tror ikke jeg har hørt om det🙈

Skrevet

Med gutten min var det nok fra fireårsalder. Men han hater å gå tur, så ikke lett nå heller når han er 7 😆 jenta mi er min lille turkamerat, hun kunne fint gå fra hun var 2 år. 3,5 år nå ☺️

Anonymkode: f8d1f...b07

Skrevet

Evnen til å gå tur var der ved ca. 4-5 år, men viljen kom ikke før 7-8 års alderen😂👍🏼 Så det ble ikke så mange turer mellom 4 og 8 år.

Anonymkode: e4bf2...d9c

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd bæremeis? Mine likte ikke vogn så godt, men elsket bæremeisen. Tror kanskje det var fordi de både fikk være nær en voksen og hadde god utsikt.

Anonymkode: 823ae...a09

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, holde i hånda er ikke aktuelt.. har ikke tid til det😂 men så elsker hun å være ute og gå, så hadde vært så greit å kombinert det med hundeluftingen😀 hvilke sekker er dette? Tror ikke jeg har hørt om det🙈

Vet mange synes det er "barnemishandling" men jeg tenker det er fint jeg, om man har barn som VIL gå selv men det faktisk ikke er helt trygt, som feks i ditt scenario hvor det også er en hund som skal holdes. Tror mange bruker det på reise feks eller steder med mye folk :)

Vet ikke hvor de kjøpes men tenkte på sånne: https://prisguiden.no/produkt/littlelife-animal-395069 

• Liker 1
Skrevet

Mi gikk masse på tur med meg når hun var rundt 1,5 år. På veldig korte turer gikk hun helt selv, på lengre turer hadde jeg  med bæresele så hun byttet på å gå selv og sitte på ryggen :)

Anonymkode: 42d3b...aa8

• Liker 4
Skrevet

Med den eldste gikk det fra hun var rundt to år. Altså i form av at hun ikke løp ut i veien og forsvant i alle retninger. Hun orket ikke å gå langturer akkurat. Men i samme periode fikk vi en til, og da ville hun plutselig være i vogn, selv om hadde mislikt det helt fra fødsel. Så det hun lå ofte i handlekurven under vogna når hun ble sliten og trengte å hvile litt 😅

Lillesøsteren er imidlertid to år nå, og hun er det nytteløst å ta med på tur med hunden. Vil ikke sitte i vogn og vil ikke sitte i bæresele. Storesøsteren satt også gjerne i bæresele i perioder på tur. Hun yngste vil ned etter 1,5 minutter på ryggen. 

Fra rundt 3 - 3,5 er det nok vanlig at det går lettere. Jeg jobbet litt i barnehage en periode, og de minste i storbarnsavdelingen var som regel mye lettere å ha med på tur enn de eldste i smårbarnsavdelingen (med noen unntak).

Anonymkode: bb890...04e

Skrevet

Er nok forskjell på barn her. Min 2-åring kan fint tusle en liten tur med meg og vi går til og fra barnehagen hver dag (400 m en vei ca) Men blir jo mye stopp. Men har aldri vært den som stikker av, liker helst å være i nærheten av meg, så det har jo betydning selvfølgelig. 

Anonymkode: 1e280...ecb

Skrevet

Vi gikk temmelig lange turer i marka med barn som var 2,5. De løp overalt, opp og ned bakker, lett til beins. Lettere på sommeren med lite klær, da. Men vi har turglade unger.

Med en bæremeis på ryggen sikrer du deg om barnet skulle gå lei eller bli sliten. 

Anonymkode: 7899f...4a5

Skrevet

Min 3-åring stikker i hvert fall av, noe som gjør turer med den stakkars hunden helt håpløst 😅 Er alene med begge to og, så det krever en del!

Gleder meg veldig til sønnen kan gå en liten tur altså, jeg elsker turer selv og savner det.

Anonymkode: ce040...2ab

Skrevet

Vil ikke barne holde hånden kjøper du bånd til barnet som du fester sammen med hunden. 

Her tvang holdt vi barna så de forstod at det er vi voksne som bestemmer ute. Vi forklarer farene med biler og vei. Gjentok dette til de var 3 kanskje. Det er ikke barnet som bestemmer om du skal holde hånden eller ikke. Vil ikke barnet leie blir det vogn. Her må du være bestemt!

Nå er de 5, 8 og 12. 5 åringen er faktisk den flinkeste på veiregler og når vi går tur.

Vi har gått på 6 timers turer siden største var 5 år. Uten noen problemer 🙂

Anonymkode: f9e41...764

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jenta mi på 1,5 år elsker å være ute, men er jo ikke mulig å gå tur fordi hun løper i alle retninger og må passes på hele tiden. Hun liker ikke vogn med mindre hun sover.

Grunnen til at jeg lurer er fordi vi har hund, og det er helt umulig å ha ungen med mindre hun sover. Så vi må dele oss, eller gå uten hunden som heller ikke er noe gøy. Han vil jo på frem og jeg må holde han i bandet selvfølgelig, og da kan jeg ikke løpe etter barnet samtidig😆

Spørsmålet er egentlig når barn (ca, forstår det varierer voldsomt) kan være med å gå tur uten å løpe alle veier og forstår mer at man skal holde seg på fortauet. Og går i et litt bedre tempo. Er dette mulig før de er 4-5-6 år? Snakker ikke om lange turer, men turer rundt i nabolaget/ evt skogstur med pauser underveis😊

evt. andre tips til å ha med barnet våkent på tur bortsett fra vogn? Hun sover bare en gang daglig, så hadde vært greit å bruke den tiden til andre ting enn tur😄

(Hun går i barnehage til vanlig, og vi begge jobber turnus med en del fri, ellers får vi mye hjelp av familie til å gå turer med hunden når vi jobber altså - før noen sier noe på det. Han får alt han trenger av turer)

Bær henne på ryggen i bæresele/sjal. 

Skrevet

Går tur med min 1,5 åring. Hender hun får bestemme retning - men hun forstår godt konseptet med fortau og å gå sammen over gangfelt.

Anonymkode: 79bc0...d5c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 13.48):

Min eldste gikk ved siden av lillebrors barnevogn til og fra barnehagen da hun var 2 år og 3 mnd. Hun holdt i hånda eller vogna. Gikk kjempefint.

Anonymkode: 65391...164

Skrevet

Tror det kommer an på ungen. Min gikk bedre på tur som 1,5 år enn nå ett år senere. Da holdt hun hånda og stanset ved veien osv. Nå stikker hun av og gjør mye rart for å teste grenser. Så vi bruker mer vogn nå enn vi gjorde da, én advarsel så er det rett opp i vogna. Virker ikke som det har ønsket effekt helt enda, impulskontrollen er nærmest ikke-eksisterende om dagen 😅

Anonymkode: dacbf...345

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...