Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

13. eller 20. dag jul. Pynter aldri før 23. desember.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Arkana skrev (12 minutter siden):

For noen er det begge deler. :jepp: Vi pynter litt allerede 1. desember, men julepynten blir likevel værende til 13. dag jul så det er absolutt ikke slik at alle som pynter tidlig også tar ned julen tidlig, selv om jeg også observerer at de aller fleste som pynter før julen faktisk har begynt også tar den ned før julen er over. 

Hva mener du med dette? :klo: 

Jul er et førkristen begrep og dreier seg om vinterens mørkeste punkt. Det vi alle feirer (fordekt, symbolsk eller på annet vis) er at håpet er tilbake. Om du sier at håpet er lengre dager og sol eller Jesus - samma greia. 

Julen er altså dagene rundt 21.-23. desember. Hva de ulike religiøse eller overtroiske samfunnene finner på med kalenderen sine er ikke egentlig relevant. Som vi alle vet sammenfaller uansett 
ikke jul og Jesus fødsel. Symbolsk datovalg. 

Hvilken dag vi starter og ender vår feiring av at årets mørkeste punkt er over er altså selvsagt uvesentlig, så lenge den sentrerer seg rundt det viktige - solen.

Anonymkode: edbcc...c78

• Liker 1
Skrevet

Rundt 13.januar. Som regel i helgen nærmest. 

Anonymkode: 4ae40...94f

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva mener du med dette? :klo: 

Jul er et førkristen begrep og dreier seg om vinterens mørkeste punkt. Det vi alle feirer (fordekt, symbolsk eller på annet vis) er at håpet er tilbake. Om du sier at håpet er lengre dager og sol eller Jesus - samma greia. 

Julen er altså dagene rundt 21.-23. desember. Hva de ulike religiøse eller overtroiske samfunnene finner på med kalenderen sine er ikke egentlig relevant. Som vi alle vet sammenfaller uansett 
ikke jul og Jesus fødsel. Symbolsk datovalg. 

Hvilken dag vi starter og ender vår feiring av at årets mørkeste punkt er over er altså selvsagt uvesentlig, så lenge den sentrerer seg rundt det viktige - solen.

Anonymkode: edbcc...c78

Hvis du vil feire hedensk jol ble den feira rundt 12. januar, midtvintersdagen. Feiringa ble flytta til 24.-25. desember da kristendommen ble innført.

Skrevet

13. dag jul 🎄

Anonymkode: cc840...266

• Liker 3
Skrevet

13 januar.

Anonymkode: a342f...042

• Liker 4
Skrevet

Jobber nyttårshelga, så julepynten her kommer ikke ned før tidligst 3-4. januar. 

Skrevet

Vi har jul fra omtrent september til langt ut i januar, sikkert ok for de som orker, men det er ikke meg.. Jeg hiver julen ut 1. januar ikke seinere. Jeg er ikke den som henger pynt på juletreet den dagen hagemøbler pakkes vekk, eller den som har noe ønske om å pakke vekk nissene den dagen hagemøbler pakkes ut.  Jeg vil ha jul når det er jul og være ferdig med den når den er over, så 1 nyttårsdag er det helt greit å være ferdig.

Jeg er glad i julen altså, men for min del blir sjarmen borte viss den bokstaveligtalt skal vare helt til påske, eller gud forby til sommeren.

Anonymkode: e9a68...21e

Skrevet

Har aldri ryddet den ut før nyttår. Hadde en periode med første nyttårsdag, men synes det er fint å ha det til 13 eller 20 dag jul. Prøver å ikke vanne ut tradisjon for mye (pynter litt før advent da). Vintermånedene er så sykt lange, så det trengs. Lyslenkene som ikke er for "julete" ute lar jeg stå til februar for å ha litt lys i mørket. 

Anonymkode: 28e59...45d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har aldri hørt noen si 3. juledag, det som brukes fra den 27. desember er romjulen. Men om jeg skrev romjulen så kan det bety alt fra 27. til 31. desember, så derfor kalte jeg det for 3. juledag. 😅

Anonymkode: 6a3cc...3b0

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig! 

"3.juledag" er ingen helligdag, som 1. og 2. er. Romjul, helt klart, eller 27.des 🙂

Anonymkode: 57f35...b71

Da lærte dere noe nytt i dag og. Helligdager har ikke noe med saken å gjøre. Romjulen er en fellesbetegnelse på alle dagene mellom julaften og nyttårsaften. I tillegg omtales hver av dagene i romjulen som (tall) juledag, f.eks. 6. juledag. Så går man over til å si (tall) dag jul, f.eks. 10. dag jul (3 januar) helt til jula er slutt 20. dag jul, den 13. januar. 

Synd at til og med navnene går i glemmeboka, det ser ut til at stadig mer av de norske tradisjonene forsvinner til fordel for importerte tradisjoner. 

Anonymkode: ca156...65a

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva med alle lysene og kosen som var så viktig i mørke, triste november?  Januar er da jammen mørk og trist og lang den også!

Men jula skal ut før den er over! 😄 

Her får jula vare så lenge den faktisk varer, og det er til minst 13. dag jul. Koselig med alle lysene og pynten i mørke, triste januar! 

Anonymkode: ac53b...dfb

I januar kommer ofte snø, da reiser vi ski, så synes ikke den er lang og trist. Utelysene får henge litt da.

Anonymkode: 7b92b...dd1

Gjest Alterego666
Skrevet

Pynter lille julaften og tar det ned første nyttårsdag.

Skrevet

Jeg fjerner det mest julete 1. nyttårsdag, men det mest av lys/lyslenker står leeenge.

Anonymkode: fff54...bdd

• Liker 1
Skrevet

Lar pynten stå framme til 13. dag jul. Utelys o.l står til 20. dag. Men så tar jeg ikke fram julepynt før 4. søndag i advent. Før det bruker jeg adventpynt i lilla.

Anonymkode: 2daa0...037

• Liker 2
Skrevet

Hjelpes, så mange uvitende. Hva skjedde med overføring av tradisjoner? Forvitret de helt da pengene og tilgangen til dette interiørfjaset tok fart? Da noen snudde stjernene opp ned, og gjorde dem gigantiske, og innpodet at det skulle være en i hvert vindu?  

Anonymkode: d45fa...d83

• Liker 4
Skrevet

Alt fyker ut den 30. Skal pynte og ordne her til nyttårsaften, med masse ballonger, girlandere og annet stæsj. Da blir det lite plass til juletre og all julepynt på 40 kvm! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hjelpes, så mange uvitende. Hva skjedde med overføring av tradisjoner? Forvitret de helt da pengene og tilgangen til dette interiørfjaset tok fart? Da noen snudde stjernene opp ned, og gjorde dem gigantiske, og innpodet at det skulle være en i hvert vindu?  

Folk hater forandringer. Men iblant må de til 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Folk har ikke peiling når det gjelder jul. Vi pynter i midten av november, men vi holder på med pynting i ca 2 uker siden huset er så stort. Vi tar ikke ned julepynten før 13. januar allikevel.

• Liker 3
Skrevet

1 januar

Anonymkode: b4c48...857

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Overskriften sier sitt. 

Anonymkode: 6a3cc...3b0

1 januar, da er det nytt år :)

Anonymkode: 31d66...02f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...