AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 Jeg er gravid og tenker endel på dette med å dele bilder av barnet på Facebook og Instagram. tenker at det er naturlig å dele et nyfødtfoto etter det har kommet til verden (har veldig lyst å ta bilder hos fotograf). Utover dette så er jeg veldig usikker på om jeg vil dele noe. Kanskje eventuelt ved spesielle anledninger som navnfest eller lignende. En ting er at jeg ikke vil presse uinteressante barnebilder inn i feeden til venner. Tenker dette er mest interessant for nære familie. En annen ting er dette med å skjerme barna fra å ha masse bilder av seg på internett før de kan velge det selv. Selv med lukkede profiler er det mange som får se. har vurdert litt å lage en egen Instagram profil som kun nærmeste familie har tilgang på, og legge ut bilder der. Noen som har gjort noe lignende? Da vil det jo fortsatt ligge bilder av barnet på internett, men med er svært begrenset publikum som mest sannsynlig ville fått bildet på melding uansett. så er det moren min da.. hun deler i perioder mye på sosiale medier. Jeg syntes det er for mye. Det er selfies og bilde av hytta eller hvor mye snø det er, eller av mine nevøer/kusiner. Hun syntes det er stor stas å dele bilder av barnebarna med sine venner. Jeg merker at jeg ikke ønsker at hun skal det med mine barn. Men samtidig så har hun jo ikke såå mange venner på Facebook. Er det så farlig? Skal jeg ta fra henne den gleden? Jeg er redd hun vil bli lei seg hvis jeg tar opp dette med henne. Samtidig kan man ikke leve for å please andre alltid. vil gjerne høre deres tanker og erfaringer rundt dette tema. forøvrig tenker mannen det samme som meg, og svigers er ikke noe problem, de legger ikke ut bilder av barnebarn😊 Anonymkode: 98e8e...331
Brunello Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er gravid og tenker endel på dette med å dele bilder av barnet på Facebook og Instagram. tenker at det er naturlig å dele et nyfødtfoto etter det har kommet til verden (har veldig lyst å ta bilder hos fotograf). Utover dette så er jeg veldig usikker på om jeg vil dele noe. Kanskje eventuelt ved spesielle anledninger som navnfest eller lignende. En ting er at jeg ikke vil presse uinteressante barnebilder inn i feeden til venner. Tenker dette er mest interessant for nære familie. En annen ting er dette med å skjerme barna fra å ha masse bilder av seg på internett før de kan velge det selv. Selv med lukkede profiler er det mange som får se. har vurdert litt å lage en egen Instagram profil som kun nærmeste familie har tilgang på, og legge ut bilder der. Noen som har gjort noe lignende? Da vil det jo fortsatt ligge bilder av barnet på internett, men med er svært begrenset publikum som mest sannsynlig ville fått bildet på melding uansett. så er det moren min da.. hun deler i perioder mye på sosiale medier. Jeg syntes det er for mye. Det er selfies og bilde av hytta eller hvor mye snø det er, eller av mine nevøer/kusiner. Hun syntes det er stor stas å dele bilder av barnebarna med sine venner. Jeg merker at jeg ikke ønsker at hun skal det med mine barn. Men samtidig så har hun jo ikke såå mange venner på Facebook. Er det så farlig? Skal jeg ta fra henne den gleden? Jeg er redd hun vil bli lei seg hvis jeg tar opp dette med henne. Samtidig kan man ikke leve for å please andre alltid. vil gjerne høre deres tanker og erfaringer rundt dette tema. forøvrig tenker mannen det samme som meg, og svigers er ikke noe problem, de legger ikke ut bilder av barnebarn😊 Anonymkode: 98e8e...331 Den eneste grunnen til at man et venn med en god del mennesker på FB er jo at man vil se hva som skjer i livene deres. Da er det hyggelig å de bilder av barna deres. 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 Vi har en messenger-gruppe med familien der vi deler litt bilder. Det hender jeg jeg deler bilder av barna mine, men det er f.eks et "god jul-bilde" fra julaften da vi stod på slalåm og ungene hadde på seg hjelmer og skibriller. Ingen andre får dele bilder av barna. Jeg unngår disse tingene: Bilder av barna som ser rett i kamera Navn til bildene Lettkledde barn Jeg tenker det er foreldrene som bestemmer og besteforeldre må selvsagt forholde seg til det uten å bli fornærmet. Anonymkode: 9c689...17c 5
Mwanafunzi Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 Med tanke på personvernet til Facebook hadde jeg ikke delt noen bilder der, i allefall ikke av mennesker. 9
Frauken Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 (endret) Ser den. Samtidig har jeg rundt 500 venner på Facebook, noe jeg tror er ganske vanlig. Det er alt fra nære venner til bekjente, folk fra barneskolen, gamle og nyere kolleger. Endret 26. desember 2021 av Frauken
Brunello Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 Frauken skrev (Akkurat nå): Ser den. Samtidig har jeg rundt 500 venner på Facebook, noe jeg tror er ganske vanlig. Det er alt fra nære venner til bekjente, folk fra barneskolen, gamle og nyere kolleger. ts I alle fall bedre med barnebilder enn av dyr og mat. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 Jeg er omtrent som deg, min mor omtrent som din og svigermor omtrent som din. Min mor har heldigvis vett til å spørre om hun kan publisere, og siden hun har stor glede av det, og hun alltid spør om å publisere pene eller koselige bilder, har jeg og mine barn alltid godtatt. Det er ikke så mange som får se, og bildene er greie selv om noen i fremtiden en gang skulle finne dem. Men jeg kjenner det hadde vært ubehagelig å måtte be henne begrense seg. Jeg hadde likevel klart det for barna, men hadde i så fall funnet et annet sted hun kunne fått utløp for skrytebehovet som gruppechatter e.l. Anonymkode: 7ed02...45c
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #8 Skrevet 26. desember 2021 Jeg synes det er veldig hyggelig når venner og bekjente deler bilder av barna sine, uansett hvor "uinteressante" de er. Jeg deler ingen selv, kun til nærmeste familie på snap eller messenger. Har et redigert bilde av barnas føtter i gresset, og et bilde av eldste på tur med bestefar langt unna og ryggen til. Sterk sol så man ikke ser fargene engang. Og hånda til eldste med mehndi på😅 Anonymkode: b0185...1dd
Saftelsker Skrevet 26. desember 2021 #9 Skrevet 26. desember 2021 (endret) Jeg tenker ganske likt som deg. syntes det er hyggelig å dele noe men vil ikke dele for mye. Har også en familie som skal dele veldig mye og de har alle fått streng beskjed om at de må spørre før de legger ut noe. Svigers delte nyfødt bilde av gutten med en gang han ble født (typ 30 min etter) før vi fikk delt selv og jeg ble fly forbanna. De sletta med en gang heldigvis. Det glipper av og til og da sier jeg ifra at de må slette og det blir respektert selv om det et tydelig at noen syntes jeg er hysterisk... Jeg legger ut i ny og ne, også sletter jeg de etter en liten stund så de ikke ligger der. Det samme får jeg familie til å gjøre. Da får folk sett men uten at man kan spore opp hele livet hans senere. Endret 26. desember 2021 av Saftelsker 2
SmuleSMitt Skrevet 26. desember 2021 #10 Skrevet 26. desember 2021 Det er viktig å kunne regulere selvfølelsen sin på andre måter enn å poste bilder av barn/barnebarn. Barna mine er ikke til for at jeg skal få likes og oppmerksomhet på sosiale medier! Å poste bilder av barna sine på sosiale medier har ingen annen funksjon enn at foreldre skal få litt oppmerksomhet og føle seg viktige. 17
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #11 Skrevet 26. desember 2021 Publiserer ikke noe av barn på SoMe, men har en familie-chat på messenger. Der deles det bilder. Vet ikke om det er bedre i forhold til personvern og lagring av bildene da. Føles bare mer privat. Anonymkode: bff89...971
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #12 Skrevet 26. desember 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Publiserer ikke noe av barn på SoMe, men har en familie-chat på messenger. Der deles det bilder. Vet ikke om det er bedre i forhold til personvern og lagring av bildene da. Føles bare mer privat. Anonymkode: bff89...971 Dette lurer jeg også på. Noen som vet? Jeg selv sender kun på Messenger og Snapchat til nærmeste familie. Men er det trygt? Anonymkode: 00598...1f2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #13 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette lurer jeg også på. Noen som vet? Jeg selv sender kun på Messenger og Snapchat til nærmeste familie. Men er det trygt? Anonymkode: 00598...1f2 Snapchat er trygt i hvertfall. Det er en myte at snapchat lagrer bilder man sender; de ligger på en server ingen kan benytte seg av frem til mottaker har sett bildene, da forsvinner se for alle som en. Messenger aner jeg ikke, men ærlig talt er ikke det noe som bekymrer meg vilt. Det er verre med bilder som blir lagt ut for hvermannsen, i uheldige positurer. Barn med mat rundt munnen, slikkepinne eller is i munn, lettkledde eller nakne(!?), sinte, sure, triste og så videre. Det er så fryktelig slemt å legge ut slikt av noen som ikke kan si nei. TS: min mor er som din, men jeg har ingen problem med å nekte henne å legge ut bilder av barnet/barna mine uten mitt samtykke. Jeg har bedt henne fjerne bilder hun har lagt ut uten min tillatelse, og jeg sier stadig nei. Hun får ikke bruke barna mine for å sanke likes og skryt. Men jeg sender henne av og til bilder hun får lov til å bruke, for jeg er ikke helt nazi selv og sa blir det for dumt (i mitt hode, andre får gjøre som de ønsker for seg og sine uten at jeg legger meg i det) å nekte henne fullstendig. Det være seg bilder fra 17. mai i strikkaklær fra henne f.eks, eller julebildet foran treet. Jeg forsøker å ta bilder som ikke viser ansikt så langt det lar seg gjøre, men et og annet ansikt kommer med av og til. Anonymkode: 64cf5...0ec 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #14 Skrevet 26. desember 2021 SmuleSMitt skrev (1 time siden): Det er viktig å kunne regulere selvfølelsen sin på andre måter enn å poste bilder av barn/barnebarn. Barna mine er ikke til for at jeg skal få likes og oppmerksomhet på sosiale medier! Å poste bilder av barna sine på sosiale medier har ingen annen funksjon enn at foreldre skal få litt oppmerksomhet og føle seg viktige. Jeg tenker at det unektelig er noe i dette. Jeg kjente i hvert fall en overraskende trang til å sende bilde av babyen til folk jeg pratet med via meldinger da jeg var nybakt mor. Og det var fordi jeg var stolt. Jeg gjorde det stort sett ikke da, men jeg skal innrømme at jeg sendte masse bilder til mamma. Veldig kjekt, for hun var omtrent like stolt, og så det samme som meg (et lite mirakel i en helt vanlig baby). Men jeg er også glad i å se bilder fra andre familier langt unna, og se hvordan barna deres vokser til. Jeg syns alle julehilsener i sosiale medier nå, med både barn, hunder og folk i sin nye, julepyntede stue, er koselig. Vi har ikke lagt ut julebilde av barna selv, og pleier ikke å dele noe. Men det er mest fordi jeg ikke pleier å legge ut noe som helst. Likevel tenker jeg at noe av hensikten kan være nettopp å "hilse til" venner å bekjente, ved å vise at dette er oss og vår familie nå. Og ikke å vise frem barna i seg selv. Vi sender julekort. Og det yngste barnet vårt er for liten til å velge/godkjenne bildene. Det er sikkert noe skryt av de helt ordinære barna mine og oss som familie i det og, men det er helt oppriktig for å hilse til folk som bor langt unna, og som sender julekort eller julebrev med sine bilder til oss. Det er noe med mengden som postes, og i hvilke settinger. Men om man skal poste bilder av andre enn seg selv, og hunden eller katten som sannsynligvis ikke bryr seg så veldig, tenker jeg det er viktig å reflektere over hvorfor. Å bli glad for likes og trivelige kommentarer ligger vel i naturen vår. Men merker man at man begynner å poste mer og bli veldig opptatt av likes på bilder av barna sine, så bør man stoppe seg selv. Anonymkode: 5ea04...72e 2
Tuppeluri Skrevet 26. desember 2021 #15 Skrevet 26. desember 2021 Jeg syns det er koselig med familie og barnebilder på alle SoMe, men da mener jeg sånne "God jul, påske, halloween eller I dag har vi vært i dyreparken" bilder. Reagerer sterkt negativt på de som legger ut halvnakne lettkledde bilder av ungene sine. Det syns jeg ikke noe om... Har ei på snapgruppa vi har som til stadighet legger ut både bilder og videoer av ungene sine i badekaret, ingen sensur eller noe foran over 300 andre damer. Jeg laga egen instagram som er privat. Der kan nære venner og familie følge, godtar ikke fjerne bekjente da de ikke har noe med mitt liv å gjøre. På facebook deler jeg bare "store begivenheter" som jul, påske, bursdag og evt navnfest bilder. Legger aldri ut noe lettkledd, og heller ikke en sutrete og sårbar unge. Syns ikke noe om det. All familie har fått streng beskjed om å spørre og sende meg bildet først før de legger noe ut, uansett setting. Samboer hadde sendt et bilde av guttungen til oldemora si hvor du kunne se alt som var å se rett etter fødsel. Dette presterte hu å legge ut på SoMe. Aldri vært så forbanna før. Eier jo ikke sosiale antenner...
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #16 Skrevet 26. desember 2021 Poster noen bilder en sjelden gang der barna er med, men da er det situasjonen jeg tar bilde av og stort sett uten ansiktet til barnet. Vi har ikke nulltoleranse, men vil bli spurt først for å ha litt kontroll, og vi vil begrense mengden. De fleste besteforeldrene spurte alltid først, men svigerfar var som mora di og jeg grua meg litt. Da første bilde av vårt første barn ble delt uten at vi ble spurt og mannen kvia seg for å ta det opp, gjorde jeg det. Resultatet ble først litt trykka stemning i stua før svigermor kom på banen og backa meg opp. Siden da har mengden bilder av barnebarn(eldre enn våre) blitt kraftig redusert og når det er snakk om våre barn blir vi alltid spurt først (og siden han har blitt bevisst hva vi ønsker så trenger vi ikke begrense han og han får alltid ja hvis han spør 😊) Anonymkode: a82c7...a10
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #17 Skrevet 26. desember 2021 Hva er greia? Før sendte julekort og hang opp. Om jeg legger ut et bilde av og til (legger faktisk ut svært sjeldent) så har det ikke noe å si. Jeg tror ikke noen kan gjøre så mye galt med bildet. Og om de gjør det så skader det vel ikke mitt barn. Men veldig greit å være reflektert over det. Men om du bestemmer deg for å la være, så må du la være. Ikke gjør som så mange nå som legger ut en hånd, legger ut bilde av barnet med ansiktet sladdet, bilde av barna bakfra. Hva er vitsen da?? Og, tenk så koselig å få legge ut bilde for besteforeldre da❤️ Anonymkode: 97afb...d47
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #18 Skrevet 26. desember 2021 Jeg synes det er koselig å se andre legger ut bilder av sine barn, men jeg er absolutt ingen fan av å gjøre det selv. Jeg delte kun bilde av hånden til babyen etter først en uke.. og jeg er veldig selektiv på hva jeg deler av barnet. Hvis jeg deler er det stort sett baksiden av barnet, og aldri når barnet er i «sårbare situasjoner». Det tok 8 mnd før jeg i det hele tatt godtok at pappaen fikk dele et bilde med ansiktet på Facebook, men jeg føler nok mer på en redsel enn det han gjør. Jeg synes det er ekkelt at det ligger bilder ute for alltid, selv etter sletting. Og det er så utrolig mange ekle griser der ute, selv de du absolutt aldri ville trodd hadde slike tanker! ikke ser jeg poenget i å dele alt med hele verden heller.. jeg deler aldri noe av barnet mitt på Facebook, og deler noe på Instagram - men der har jeg kun mine nærmeste som følger meg, da jeg ikke er så opptatt av å ha en hel haug med følgere. Og før jeg legger ut bilder tenker jeg alltid på tre ting; - ville dette vært greit å dele om 15 år, for barnets skyld. - er der vits å dele det med «hele verden» - hvorfor har for eksempel vennene mine på Facebook noe med dette å gjøre, og hva får de ut av det utenom å sende en meningsløs like og kanskje en liten hjerte-kommentar. når det kommer til hva andre deler av mitt barn er jeg ekstremt streng. Alltid vært. Det handler mye om personvernet til barnet! Min mor er veldig glad i å dele bilder av alt mulig, og det skal hun få lov til, men ho trenger ikke dele bilder av mine barn. Ho har aldri reagert verken ene eller andre veien for at jeg ikke vil ha trynet til ungen min over hele facebooken hennes, samt som jeg ikke kjenner eller vet hvem 70% av vennelisten hennes er engang. Personlige snapper er greit, men ikke dele ut til alle på alle mulige sosiale medier. Det er DERE(eller DU) som forelder som bestemmer hva barna skal eksponeres for, også på internett, pg det har andre bare å respektere hvis dere ikke synes det er okei:) Anonymkode: 3e497...ea1 3
SmuleSMitt Skrevet 26. desember 2021 #19 Skrevet 26. desember 2021 Mitt behov for å verne om privatlivet til barna mine er større enn behovet for å vise de frem og få oppmerksomhet via dem, for å si det sånn. Kjenner til trangen, spesielt da barna var små, men man må kunne styre seg. Man får søke dekke oppmerksomhetsbehovet på andre måter enn via barna sine. Tenker dette er sunt å huske på og leve etter, både når det kommer til bilder på sosiale medier og ellers i livet. Man søker f.eks ikke bekreftelse via barnets flinkhet, utseende eller utdanning/jobb osv. Barnet har rett til sitt eget liv og å gå sin egen veg. 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #20 Skrevet 26. desember 2021 Jeg syns det med å ivareta barets personvern har gått litt vel lang, jeg da. Jeg vet at jeg hadde hatt null problem med at foreldrene mine hadde delt et bilde av ett år gamle meg på julaften. Jeg hadde mislikt at de delte ting ofte og i en ukritisk setting, men ett nøye gjennomtenkt bilde til bursdag og ett til jul, tror jeg de færreste barn vil ha problemer med å se tilbake på. Og angående at bilder ligger ute til evig tid, selv om du sletter dem: Gjør de egentlig det? De er i hvert fall ikke tilgjengelig for hvermannsen. Ingen av bildene jeg har slettet fra Facebook og andre steder kommer opp når jeg søker på navnet mitt på Google. De kom opp før jeg slettet dem. Det er sikkert mulig å få tak i dem for en som har skills til slikt, men hva er sannsynligheten for at noen er interessert i å prøve å hente frem slettede bilder av akkurat meg eller mine barn? Anonymkode: 370e4...691 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå