Gå til innhold

Lærere og sykepleiere, generell sutring under covid-19

TwoCupsNoGirls

Anbefalte innlegg

TwoCupsNoGirls skrev (3 minutter siden):

Jeg ser ikke hvordan du har fått det for deg at det er noen tydelig motstand mot andres arbeid. Dette handler jo ikke om noe annet enn den kollektive sutringen som i høyeste grad kommer fra sykepleierne og lærerne, som om deres situasjon er mer problematisk enn hva andre opplever. 

Opplever det ikke som sutring, mer realitetsorientering, synes forøvrig vi bør kaste penger etter alle som må stå midt i pandemien; sykepleiere, lærere, barnehagelærere og andre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Opplever det ikke som sutring, mer realitetsorientering, synes forøvrig vi bør kaste penger etter alle som må stå midt i pandemien; sykepleiere, lærere, barnehagelærere og andre. 

Hvorfor opplever du det som en realitetsorientering, og hvorfor trekker du frem sykepleiere, lærere, barnehagelærere, når realiteten er at butikkansatte er like utsatt, bartendere er jo i en langt verre situasjon, bussjåfører, taxi, trikkeførere

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Og i disse yrkene du nevner er det vanlig med ulønnet overtid på kveldstid og helger, som var det opprinnelige argumentet ditt? 

Ja? Tror du det å være økonomiansvarlig eller HR- ansvarlig er en jobb der du aldri må jobbe overtid? Og når du er ansatt i særlig uavhengig stilling (som mange av disse rollene er), så får man pr def ikke overtidsbetalt. Jeg kjenner mange som jobber i slike stillinger, og jeg skal love deg at det ikke er en 8-16 jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Og i disse yrkene du nevner er det vanlig med ulønnet overtid på kveldstid og helger, som var det opprinnelige argumentet ditt? 

Ja, det er det. Jeg er masterutdannet og jobber med regnskap. Ikke lederansvar, men stilling som er definert som selvstendig, Jobber myye i januar-mars, ofte 60-70 timer og helger. Ingen overtidsbetaling og ingen registrering av timer, så kan ikke slå i bordet med 100 timer dokumentert overtid for eksempel. men kan flexe i roligere perioder, og tar fri inneklemt dager ol. Men kan ikke ta fri en uke i strekk. Faller påske i rapporteringsperiode må jeg jobbe, uten noe form for kompensasjon. To av tre uker i fellesferie på sommeren må det jobbes i hvert år, som er vanskelig når barnehage/sfo er stengt, så jeg og nannen må ta ferie på ulike tider. Aldr kunne tatt vinterferie. Jeg synes lærerens ferier og fri høres fint ut jeg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LisbethBerg skrev (34 minutter siden):

Ja? Tror du det å være økonomiansvarlig eller HR- ansvarlig er en jobb der du aldri må jobbe overtid? Og når du er ansatt i særlig uavhengig stilling (som mange av disse rollene er), så får man pr def ikke overtidsbetalt. Jeg kjenner mange som jobber i slike stillinger, og jeg skal love deg at det ikke er en 8-16 jobb. 

Og betalt deretter. Det er poenget. Samfunnet sparer masse penger på at lærerne avspasserer oversiden, istedenfor å betale det det egentlig hadde kostet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaffemonsteret skrev (38 minutter siden):

Ja, det er det. Jeg er masterutdannet og jobber med regnskap. Ikke lederansvar, men stilling som er definert som selvstendig, Jobber myye i januar-mars, ofte 60-70 timer og helger. Ingen overtidsbetaling og ingen registrering av timer, så kan ikke slå i bordet med 100 timer dokumentert overtid for eksempel. men kan flexe i roligere perioder, og tar fri inneklemt dager ol. Men kan ikke ta fri en uke i strekk. Faller påske i rapporteringsperiode må jeg jobbe, uten noe form for kompensasjon. To av tre uker i fellesferie på sommeren må det jobbes i hvert år, som er vanskelig når barnehage/sfo er stengt, så jeg og nannen må ta ferie på ulike tider. Aldr kunne tatt vinterferie. Jeg synes lærerens ferier og fri høres fint ut jeg :)

Også får du nok betalt deretter, samt en reell mulighet til å forhandle om lønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (18 minutter siden):

Og betalt deretter. Det er poenget. Samfunnet sparer masse penger på at lærerne avspasserer oversiden, istedenfor å betale det det egentlig hadde kostet.

Det var jo nettopp det jeg skrev at det nødvendigvis ikke er. 650’ er en helt normal årslønn for slike stillinger. Heller ikke unormalt med lavere. Si du er er regnskapsansvarlig i et firma med 20 ansatte. Da tjener du sjelden mer enn 600-650’. Mange sitter med eneansvar på sitt område og må derfor jobbe også i ferien. Det er frister og rapportering løpende. 

Men nå virker du bare useriøs, siden du selv er fullstendig overbevist om at dere lærere er de eneste som jobber masse og ikke tjener en mill i året. Blir for dumt å diskutere når du ikke gidder å lese hva jeg skriver. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (1 time siden):

Hvorfor opplever du det som en realitetsorientering, og hvorfor trekker du frem sykepleiere, lærere, barnehagelærere, når realiteten er at butikkansatte er like utsatt, bartendere er jo i en langt verre situasjon, bussjåfører, taxi, trikkeførere

Disse du nevner kan bruke munnbind, samt kan som oftest klare å holde to meter (under to meter i over 15 min med smittet elev ga min lærervenninne karantene de siste dagene før jul). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (3 timer siden):

Man skal være en temmelig dårlig lærer hvis man sliter med å begrunne karakteren.

Å du får samme lønn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (3 timer siden):

Jeg har over 150 reisedøgn i året, mesteparten utenlands. 

Du får samme lønn som en sykepleier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LisbethBerg skrev (2 timer siden):

Det var jo nettopp det jeg skrev at det nødvendigvis ikke er. 650’ er en helt normal årslønn for slike stillinger. Heller ikke unormalt med lavere. Si du er er regnskapsansvarlig i et firma med 20 ansatte. Da tjener du sjelden mer enn 600-650’. Mange sitter med eneansvar på sitt område og må derfor jobbe også i ferien. Det er frister og rapportering løpende. 

Men nå virker du bare useriøs, siden du selv er fullstendig overbevist om at dere lærere er de eneste som jobber masse og ikke tjener en mill i året. Blir for dumt å diskutere når du ikke gidder å lese hva jeg skriver. 

https://sammenlign.utdanning.no/sammenligne/yrke#y_revisor,y_lektor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (5 minutter siden):

Skrev jeg revisor som eksempel? En revisor er ikke det samme som en regnskapsansvarlig, controller osv. revisorer har gjerne rolige perioder på sommeren/høsten. De jobber ekstremt mye i vårhalvåret så har de rolige perioder med mulighet for avspasering. De fleste revisorer (og autoriserte regnskapsførere) får overtidsbetalt for de jobber i byråer. De har ikke stillinger som er selvstendige med mindre de er ledere. Derfor skrev jeg heller ikke revisor eller regnskapsfører blant mine eksempler. Jeg skrev regnskapsansvarlige, controllere, HR mm. Dette er ikke det samme. 

Leste du hva kaffemonsteret skrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TwoCupsNoGirls skrev (4 timer siden):

Joda, mange er utsatt. Men butikkansatte og bussjåfører, trikkeførere, taxisjåfører etc. kan sitte bak pleksiglass-  det kan ikke lærere og sykepleiere gjøre. Lærere får ikke engang lov til å bruke munnbind i klasserommene -og må være nær på elevene. For øvrig er det ikke en konkurranse, vi kan vel være enige i at alle yrkesgrupper må få muligheten til å oppleve trygghet på jobb.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...