LisbethBerg Skrevet 26. desember 2021 #61 Del Skrevet 26. desember 2021 velociraptor skrev (2 minutter siden): Ha ha ha! Og kan ikke de kreftsyke være takknemlige for at de blir tynne, liksom? 7 uker fri i strekk på sommeren, hele juleferien, påsken pluss høst og vinterferie, det høres helt forjævlig ut. Spesielt siden alle disse timene på jobbes inn på kvelder og i helger resten av året. Å være lærer høres skikkelig givende ut, men arbeidstidene får mange til å styre laaangt unna. Ledere med typisk overtid inkludert har stort sett en mye høyere grunnlønn enn lærere. Dermed blir det mer verdt det. Der bekrefter du bare det jeg skriver. Lærere tror åpenbart at ingen andre yrker jobber kvelder og helger, samt at alle har fete lønninger. En lektor med tillegg tjener 650’, det er virkelig ikke en dårlig lønn. Og igjen: de færreste har mulighet til å avspasere timene de jobber over 40 timer i uken. Et årsverk for en lærer er til og med kortere enn hva det et normalt årsverk er (1750 timer er normalt, mens lærerne har 1687). Det er ikke noe galt med ordningen til lærerne, helt ok at noen yrkesgrupper har egne fordeler. Det som er galt er denne evinnelige sutringen over hvor mye dere jobber og hvor fælt dere har det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Talentedmrripley Skrevet 26. desember 2021 #62 Del Skrevet 26. desember 2021 3 minutter siden, LisbethBerg said: Der bekrefter du bare det jeg skriver. Lærere tror åpenbart at ingen andre yrker jobber kvelder og helger, samt at alle har fete lønninger. En lektor med tillegg tjener 650’, det er virkelig ikke en dårlig lønn. Og igjen: de færreste har mulighet til å avspasere timene de jobber over 40 timer i uken. Et årsverk for en lærer er til og med kortere enn hva det et normalt årsverk er (1750 timer er normalt, mens lærerne har 1687). Det er ikke noe galt med ordningen til lærerne, helt ok at noen yrkesgrupper har egne fordeler. Det som er galt er denne evinnelige sutringen over hvor mye dere jobber og hvor fælt dere har det. En lektor med tillegg og 10 år ansiennitet har 609'. Neste lønnshopp er ved 16 års ansiennitet. Hvor har du tallene dine fra? Du kan gjerne påstå jeg har betalt ferie nå i julen, men som sagt jobber jeg omtrent hver dag (og det kommer i tillegg til de lengre arbeidsukene jeg vanligvis har). Jeg har vært mange år i privat næringsliv, og jeg har hatt selvstendig ledende stilling. Det er absolutt mer tidkrevende å være lærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 26. desember 2021 #63 Del Skrevet 26. desember 2021 5 minutter siden, LisbethBerg said: Der bekrefter du bare det jeg skriver. Lærere tror åpenbart at ingen andre yrker jobber kvelder og helger, samt at alle har fete lønninger. En lektor med tillegg tjener 650’, det er virkelig ikke en dårlig lønn. Og igjen: de færreste har mulighet til å avspasere timene de jobber over 40 timer i uken. Et årsverk for en lærer er til og med kortere enn hva det et normalt årsverk er (1750 timer er normalt, mens lærerne har 1687). Det er ikke noe galt med ordningen til lærerne, helt ok at noen yrkesgrupper har egne fordeler. Det som er galt er denne evinnelige sutringen over hvor mye dere jobber og hvor fælt dere har det. Jeg gikk glatt fra lærerjobben til en jobb i det private hvor jeg jobber vesentlig mer pr uke, samt er tilgjengelig ca. hele døgnet. Betraktelig bedre betalt. Betraktelig flere muligheter. Betraktelig bedre arbeidsdag. Jobber gledelig gjennom hele jula. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LisbethBerg Skrevet 26. desember 2021 #64 Del Skrevet 26. desember 2021 Talentedmrripley skrev (5 minutter siden): En lektor med tillegg og 10 år ansiennitet har 609'. Neste lønnshopp er ved 16 års ansiennitet. Hvor har du tallene dine fra? Du kan gjerne påstå jeg har betalt ferie nå i julen, men som sagt jobber jeg omtrent hver dag (og det kommer i tillegg til de lengre arbeidsukene jeg vanligvis har). Jeg har vært mange år i privat næringsliv, og jeg har hatt selvstendig ledende stilling. Det er absolutt mer tidkrevende å være lærer. Fant tallet på utdanningsnytt.no . Mulig du ser på tall uten tillegg, men dette er ifølge TBSK- rapporten for 2020 hva en lektor med tillegg har i gjennomsnitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LisbethBerg Skrevet 26. desember 2021 #65 Del Skrevet 26. desember 2021 Katten.2.0 skrev (6 minutter siden): Jeg gikk glatt fra lærerjobben til en jobb i det private hvor jeg jobber vesentlig mer pr uke, samt er tilgjengelig ca. hele døgnet. Betraktelig bedre betalt. Betraktelig flere muligheter. Betraktelig bedre arbeidsdag. Jobber gledelig gjennom hele jula. Litt usikker på hvor du vil hen med svaret😉 Men du bekrefter jo hva jeg skriver om at det er mange yrker som jobber betraktelig mer enn lærere, uten at de sutrer av den grunn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 26. desember 2021 #66 Del Skrevet 26. desember 2021 LisbethBerg skrev (20 minutter siden): Der bekrefter du bare det jeg skriver. Lærere tror åpenbart at ingen andre yrker jobber kvelder og helger, samt at alle har fete lønninger. En lektor med tillegg tjener 650’, det er virkelig ikke en dårlig lønn. Og igjen: de færreste har mulighet til å avspasere timene de jobber over 40 timer i uken. Et årsverk for en lærer er til og med kortere enn hva det et normalt årsverk er (1750 timer er normalt, mens lærerne har 1687). Det er ikke noe galt med ordningen til lærerne, helt ok at noen yrkesgrupper har egne fordeler. Det som er galt er denne evinnelige sutringen over hvor mye dere jobber og hvor fælt dere har det. Skal alle sammenlignes? Ta meg som eksempel. Er flere dager i uka på intensiv. Vi kjenner på frykten for smitte hver dag da vi fra før er lite folk på jobb. Men, og ett viktig men vi kan og vet hvordan vi beskytter oss. De lærerne jeg kjenner har aldri klaget, men er det en gruppe som har vært mer utsatt enn de? De går blandt denne smitten hver dag for å gjøre våre barns hverdag så normal som mulig i disse tider. Er vel ikke bare hvor mye de jobber, men hvordan de jobber? Nå har jeg god kontakt med lærerne til mine barn, og vet hvordan de har snudd seg rundt. Sist vi fikk mld om at skolen åpnet igjen var kl 23 på kvelden. Er så vanskelig å se hva de står i? Eller vil vi bare føle at alle andre har det værre? Jeg hadde ikke takket nei til korona tillegg, mange får det, men klarer da å se at andre står hardere i det selv om jeg er i direkte kontakt med viruset! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 26. desember 2021 #67 Del Skrevet 26. desember 2021 LisbethBerg skrev (28 minutter siden): Der bekrefter du bare det jeg skriver. Lærere tror åpenbart at ingen andre yrker jobber kvelder og helger, samt at alle har fete lønninger. En lektor med tillegg tjener 650’, det er virkelig ikke en dårlig lønn. Og igjen: de færreste har mulighet til å avspasere timene de jobber over 40 timer i uken. Et årsverk for en lærer er til og med kortere enn hva det et normalt årsverk er (1750 timer er normalt, mens lærerne har 1687). Det er ikke noe galt med ordningen til lærerne, helt ok at noen yrkesgrupper har egne fordeler. Det som er galt er denne evinnelige sutringen over hvor mye dere jobber og hvor fælt dere har det. De færreste er lektor med tillegg. 650 000 er heller ikke vanvittig god lønn om man tar i betraktning at det handler om en mastergrad + minimum 60 studiepoeng i tillegg. Forskjellen er at når andre jobber kvelder og helger er det enten en del av turnus eller ren overtid. Når jeg som lærer jobber kvelder er det etter en full arbeidsdag for 0 kroner ekstra. Så ja, det er snakk om avspasering, ikke ferie. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Talentedmrripley Skrevet 26. desember 2021 #68 Del Skrevet 26. desember 2021 (endret) Jeg er selv lektor med tilleggsutdanning (6 år utdanning), og vet godt hva jeg tjener. Tabellen finner du her: https://www.norsklektorlag.no/info/dette-skal-du-tjene-som-lektor/ Jeg sier det igjen: Jeg har bred erfaring fra privat næringsliv. Jeg jobbet til tider mye overtid og digget det. Det var jo gode penger å tjene på overtid. Som lærer jobber jeg mye overtid som ikke er betalt. All ære til sykepleiere også, men de får betalt så lenge de er fysisk på jobb og kan veldig enkelt logge overtidstimer - og dermed også få betalt for det: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/sykepleiermangel_-nesten-400-sykepleiere-ved-finnmarkssykehuset-jobbet-overtid-de-siste-to-manedene-1.15761371 Endret 26. desember 2021 av Lomvi Fjernet sitat 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LisbethBerg Skrevet 26. desember 2021 #69 Del Skrevet 26. desember 2021 Example skrev (1 minutt siden): De færreste er lektor med tillegg. 650 000 er heller ikke vanvittig god lønn om man tar i betraktning at det handler om en mastergrad + minimum 60 studiepoeng i tillegg. Forskjellen er at når andre jobber kvelder og helger er det enten en del av turnus eller ren overtid. Når jeg som lærer jobber kvelder er det etter en full arbeidsdag for 0 kroner ekstra. Så ja, det er snakk om avspasering, ikke ferie. Hvis du leste hva jeg skrev: det er mange ansatte som er ansatt i «særlig uavhengige stillinger»: da får de 0,- i overtid på lik linje med lærere. De får heller ikke avspasere. Det er ikke gitt at de har noe bedre lønn enn lærere heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Realverdien Skrevet 26. desember 2021 #70 Del Skrevet 26. desember 2021 zemer skrev (9 timer siden): Hvorfor sånn hat mot lærere?? Det de har stått i og står i er mye mer enn jobben sin. Lærere er forhatt av en god del av 'livets harde skole' folket. De ser ikke verdien av didaktisk utdanning og forstår heller ikke helt hva læreryrket går utpå. De er gjerne på trygd eller ufør selv. Men raljerer mot jobbsikkerhet til enkelte grupper. At 50% av norsklærerne i Olso slutter det første året de underviser har de ingen kommentar til eller forståelse av. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 26. desember 2021 #71 Del Skrevet 26. desember 2021 (endret) LisbethBerg skrev (4 minutter siden): Hvis du leste hva jeg skrev: det er mange ansatte som er ansatt i «særlig uavhengige stillinger»: da får de 0,- i overtid på lik linje med lærere. De får heller ikke avspasere. Det er ikke gitt at de har noe bedre lønn enn lærere heller. Hvilke jobber er du sikter til her? Siden du trekker inn lektor med tilleggsutdanning, kan du fint nevne de jobbene som krever seks års høyere utdanning, siden du sammenligner med det. Endret 26. desember 2021 av Example 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 26. desember 2021 #72 Del Skrevet 26. desember 2021 26 minutter siden, LisbethBerg said: Litt usikker på hvor du vil hen med svaret😉 Men du bekrefter jo hva jeg skriver om at det er mange yrker som jobber betraktelig mer enn lærere, uten at de sutrer av den grunn. Fordi det både betaler bedre og har en betraktelig mer behagelig arbeidsdag. Lærere har lange arbeidsdager, dårlig lønn, dårlige muligheter og en elendig arbeidsdag. Hvorfor klage på at mennesker ønsker å bedre sin arbeidssituasjon? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Talentedmrripley Skrevet 26. desember 2021 #73 Del Skrevet 26. desember 2021 3 minutter siden, LisbethBerg said: Hvis du leste hva jeg skrev: det er mange ansatte som er ansatt i «særlig uavhengige stillinger»: da får de 0,- i overtid på lik linje med lærere. De får heller ikke avspasere. Det er ikke gitt at de har noe bedre lønn enn lærere heller. Jeg har hatt en slik stilling. Jeg kan også si at slike stillinger ble utnyttet av arbeidsgivere en stund, før det ser ut til å ha blitt strengere. Slike stillinger medfører ikke noen fast overtid som ikke er betalt. Hvis det er snakk om jevn og/eller mye overtid får de overtidstillegg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 26. desember 2021 #74 Del Skrevet 26. desember 2021 LisbethBerg skrev (5 minutter siden): Hvis du leste hva jeg skrev: det er mange ansatte som er ansatt i «særlig uavhengige stillinger»: da får de 0,- i overtid på lik linje med lærere. De får heller ikke avspasere. Det er ikke gitt at de har noe bedre lønn enn lærere heller. Hvem sikter du til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 26. desember 2021 #75 Del Skrevet 26. desember 2021 Realverdien skrev (3 minutter siden): Lærere er forhatt av en god del av 'livets harde skole' folket. De ser ikke verdien av didaktisk utdanning og forstår heller ikke helt hva læreryrket går utpå. De er gjerne på trygd eller ufør selv. Men raljerer mot jobbsikkerhet til enkelte grupper. At 50% av norsklærerne i Olso slutter det første året de underviser har de ingen kommentar til eller forståelse av. Jeg vet heller ikke helt hva læreryrket går ut på,men jeg ser jo hvordan de snur seg rundt og finner løsninger på veldig kort tid. Alt dette for våre barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 26. desember 2021 #76 Del Skrevet 26. desember 2021 LisbethBerg skrev (7 minutter siden): Hvis du leste hva jeg skrev: det er mange ansatte som er ansatt i «særlig uavhengige stillinger»: da får de 0,- i overtid på lik linje med lærere. De får heller ikke avspasere. Det er ikke gitt at de har noe bedre lønn enn lærere heller. Særlig uavhengige stillinger? Hva sikter du til? Føler ikke at lærere kan sammenlignes helt med det. Har venner som leder egne bedrifter, jobber masse og tjener noen mill i året, de bryr seg knapt om avspasering eller overtid, kan ikke være slike yrker du sikter til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Confusedandtired Skrevet 26. desember 2021 #77 Del Skrevet 26. desember 2021 (endret) TwoCupsNoGirls skrev (10 timer siden): Lærerne: I perioden før jul var det ikke måte på sutring ifbm mangel på tiltak rundt barn, risikoen for å havne i karantene og påfølgende ødelagt julefeiring. Det er vel få yrker hvor man som ferdigutdannet har lettere for å få jobb, for ikke å snakke om hvor mye ferie de har. Sykepleierne har på sin side selvsagt valgt å spille kortene sine for å gjøre dette om til en debatt om økt lønn, ganske så utrolig i all den tid de ikke akkurat er i nærheten av å være underbetalte. Mye vil ha mer. Enda et yrke hvor de vasser i jobbtilbud og hvor kommuner byr over hverandre for å sikre seg nødvendig kompetanse, hvor man nærmest kan diktere egne lønnsvilkår. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/sykepleiermangel_-nesten-400-sykepleiere-ved-finnmarkssykehuset-jobbet-overtid-de-siste-to-manedene-1.15761371 / ser man på snittet så er det altså forsvinnende få overtidstimer, bortsett fra enkeltpersoner som ser sitt snitt til å tjene gigantsummer. Helsevesenet trekkes frem i den ene talen etter den andre, der de liksom står i en frontlinje. Merkelig opplegg, nesten like idiotisk som sparetipsene til Stein Erik Hagen under finanskrisen, hvor han sendte skjortene sine til skredder i England for å skifte snipp. Hvor blir det av fokuset på de som tross alt har blitt truffet hardest av pandemien, yrkene hvor de ansatte har minimalt med utdannelse og hvor langvarige tiltak har fått enorme konsekvenser i negativ forstand, de som stort sett har vært de første som ryker hver gang det kommer tiltak. Livets harde skole mars 20-> tar seg fint ut på CV-en. Hva med sjøfolkene, som i begynnelsen av pandemien ble sittende i over et halvt år lengre enn forventet fordi det å utføre mannskapsskifte var særdeles vanskelig å gjennomføre i enkelte deler av verden, som i perioden med størst usikkerhet faktisk var borte fra familien med minimal kontakt. Hade du selv ønsket å jobbe på kort varsel, jobbe mange timer overtid, ikke kunne planlegge fritiden din og hele tia stille opp på jobb? Jobbe turnus og føle deg uvell i tillegg? Til en lønn som dem har? Hade jeg tjent tre ganger så mye så kunne jeg tenke meg å stille på jobb og være tillgjengelig 24/7 i en kort periode for å sen kunne ta fri en periode . Men da må lønne være såpass god at det går an. Ellers er det ikke verdt det når en ser andre gå hjem Kl 17 hvar dag, flexe, ta pauser på jobb og kunne ha en fritid og ledige dager. Nei Takk- egen helse og fritid først Endret 26. desember 2021 av Confusedandtired 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 26. desember 2021 #78 Del Skrevet 26. desember 2021 Confusedandtired skrev (10 minutter siden): Hade du selv ønsket å jobbe på kort varsel, jobbe mange timer overtid, ikke kunne planlegge fritiden din og hele tia stille opp på jobb? Jobbe turnus og føle deg uvell i tillegg? Til en lønn som dem har? Hade jeg tjent tre ganger så mye så kunne jeg tenke meg å stille på jobb og være tillgjengelig 24/7 i en kort periode for å sen kunne ta fri en periode . Men da må lønne være såpass god at det går an. Ellers er det ikke verdt det når en ser andre gå hjem Kl 17 hvar dag, flexe, ta pauser på jobb og kunne ha en fritid og ledige dager. Nei Takk- egen helse og fritid først Samme her, hadde ikke orket læreryrket uansett lønn. Er sjeleglad for at mange orker å stå i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LisbethBerg Skrevet 26. desember 2021 #79 Del Skrevet 26. desember 2021 Example skrev (1 time siden): Hvilke jobber er du sikter til her? Siden du trekker inn lektor med tilleggsutdanning, kan du fint nevne de jobbene som krever seks års høyere utdanning, siden du sammenligner med det. Det finnes veldig mange ulike mastergrader i Norge som ikke nødvendigvis gir veldig høy lønn (seks år er jo ikke like vanlig i Norge). Det er feks mange med master som jobber i ulike administrative stillinger: HR- / lønnsledere, regnskaps/økonomiansvarlige, controllere, selgere, logistikkansvarlige. I alle disse stillingene varierer lønnen voldsomt etter bransje og hvor i landet man bor, men 650’ er ganske vanlig. Bor du i Oslo/Stavanger/Bergen og jobber i store selskaper tjener du kanskje mer, men ikke om du jobber i et mindre selskap i en mindre by, da tjener du ofte heller mindre enn 650’. Dette er stillinger preget av tidvis stor arbeidsmengde og tidsfrister. Og uten mulighet for ukesvis med avspasering. Agronomer og sosionomer er andre eksempler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LisbethBerg Skrevet 26. desember 2021 #80 Del Skrevet 26. desember 2021 Kollontaj skrev (1 time siden): Særlig uavhengige stillinger? Hva sikter du til? Føler ikke at lærere kan sammenlignes helt med det. Har venner som leder egne bedrifter, jobber masse og tjener noen mill i året, de bryr seg knapt om avspasering eller overtid, kan ikke være slike yrker du sikter til? Man trenger ikke lede sin egen bedrift for å ha en særlig uavhengig stilling. Det er en fellesbetegnelse for stillinger der man gjerne har lederansvar og styrer hverdagen sin i stor grad selv. I slike stillinger har du ikke overtidsbetalt, grunnlønnen skal kompensere for overtid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg