Gå til innhold

Lærere og sykepleiere, generell sutring under covid-19

TwoCupsNoGirls

Anbefalte innlegg

TwoCupsNoGirls skrev (Akkurat nå):

Du trekker det jo spesifikt frem, så jeg antar det er en grunn til det?

Trekker frem det jeg kjenner til, og helsevesenet er ett av de. Hvordan lærerne har det og har hatt det er da ikke vanskelig å forstå om en har barn i skolen. Da vi stengte fikk vi mye fri med lønn så jeg klager ikke.

Lurer forsatt på hvorfor du er så bitter? Har du barn i grunnskolen?

Vi fikk mld en søndag kveld om at det dagen etter var hjemmeskole. Dagen etter åpnet de for så å stenge ned igjen onsdagen. Lærere må jammen svinge seg fort rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TwoCupsNoGirls skrev (11 minutter siden):

Hehe, dere avspaserer mer eller mindre et fiktivt antall timer samtidig med ferien til elevene og som arbeides inn på papiret. Det er, i praksis, lite annet enn en ferie uavhengig.

Det er særdeles få, om enn noen, yrker hvor ting ikke kunne vært bedre. 

Den arbeides ikke bare inn på papiret, men også i praksis. Jeg vil tro de fleste går langt over denne tiden. Særlig de som har kontaktlæreransvar og er språklærere. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talentedmrripley skrev (3 minutter siden):

Avspaserer fiktive timer? Jeg jobber kvelder og helger, uten å få noe overtidsbetalt, og er begrenset til å kunne reise i fellesferier når alt er dyrt - og til den sørlige halvkule når det er vinter der. 

Jeg elsker å være lærer, men det jeg savner fra mange år i privat næringsliv er ordnede rammer med timer (og overtidsbetaling), være ferdig med jobb når jeg drar for dagen, og muligheten for ferie når det selv passer meg. 

Finner det smått urealistisk at samtlige avspaseringstimer er reelle for samtlige. 

At lærere er begrenset til å reise innenfor et ganske romslig tidsrom kan da umulig være nevneverdig problematisk i all den tid reisene kan planlegges i god tid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (Akkurat nå):

Den arbeides ikke bare inn på papiret, men også i praksis. Jeg vil tro de fleste går langt over denne tiden. Særlig de som har kontaktlæreransvar og er språklærere. 

Jeg har forståelse for at enkelte av dere liker å tro det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg svært godt at det gjør. 

Alternativet til dagens system er at mer av dine og alles skattepenger brukes til å lønne lærere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (26 minutter siden):

Hvorfor behovet for å trekke frem helsevesenet? Tror du det var mer slitsomt for deg enn andre?

Aner ikke hva du jobber som, men den som syter mest her er tross alt deg🤷🏼‍♂️

Jeg har hatt det topp på jobb siste 2 årene jeg egentlig. Mye å gjøre og utsatt for mye smitte, ja. Samtidig jobber jeg så mye jeg bare vil. Sluppet en eneste dag med hjemmekontor. Skolen har oppe for unga mine uavhengig av gul/rød/grønn status og de har sluppet hjemmeskole unntatt  enkeltdager de selv har ønsket det.

Økonomisk har jeg aldri hatt det bedre en siste par årene. Kjøpt ny bil og pusset opp.

Ikke hatt noen følbare innskrenkelser i privatlivet. Mest merkbare denne pandemien har påført meg er bruk av munnbind i butikken,,,,ikke veldig plagsomt 🤷🏼‍♂️.

Endret av sicario
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Example said:

Som språklærer og kontaktlærer kan jeg skrive under på dette. 

Jeg er så heldig at jeg får gleden av å sitte å gi tilbakemeldinger til 86 elever nå i 'ferien'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (3 minutter siden):

Liker? Jeg har tre barn i grunnskolen to forskjellige trinn. Mulig vi er heldige, men  er mer enn fornøyd med lærerne. Og det vet de at vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talentedmrripley skrev (1 minutt siden):

Jeg er så heldig at jeg får gleden av å sitte å gi tilbakemeldinger til 86 elever nå i 'ferien'. 

Stor applaus til dere👏👏glad jeg er i helsevesenet og kan beskytte meg og mine❤

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På starten av pandemien så heia folk på hverandre, men nå er det slutt på det. Jeg synes folk heller burde være takknemelig for den jobb lærere/førskolelærere og sykepleiere gjør nå. Også må de få lov og si fra litt om hvilken forhold de jobber under. Jeg jobber i barnehagen og når et barn fikk høy feber måtte jeg gi det omsorg i vissshet om at der kunne min ferie ryke. 

vordan hadde samfunnet kunne gå rundt om vi ikke hadde gjort jobben vår.

Vær glad for at vi gir ditt barn omsorg, med fare for egen helse.

Endret av rorodinbåt
skrivefeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (12 minutter siden):

Trekker frem det jeg kjenner til, og helsevesenet er ett av de. Hvordan lærerne har det og har hatt det er da ikke vanskelig å forstå om en har barn i skolen. Da vi stengte fikk vi mye fri med lønn så jeg klager ikke.

Lurer forsatt på hvorfor du er så bitter? Har du barn i grunnskolen?

Vi fikk mld en søndag kveld om at det dagen etter var hjemmeskole. Dagen etter åpnet de for så å stenge ned igjen onsdagen. Lærere må jammen svinge seg fort rundt.

Du har jo tydeligvis et behov for å trekke frem at du jobber i helsevesenet, uten at du evner å utdype noe om relevansen. 

Er usikker på hvor du har fått det fra at jeg er bitter bare fordi at jeg trekker frem unødvendig kollektiv sutring fra enkelte yrkesgrupper.

Hvorfor skulle det være problematisk for lærere å «svinge seg rundt» avhengig om det er hjemmeskole eller fysisk oppmøte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talentedmrripley skrev (7 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal det være problematisk å gi tilbakemeldinger til 86 elever? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talentedmrripley skrev (6 minutter siden):

Da er vi to. "Ferien" er ikke bare fri og avkobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i all verden skal det være problematisk å gi tilbakemeldinger til 86 elever? 

Det er mange arbeidstimer. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TwoCupsNoGirls said:

Ja, det enkleste hadde vært å bare trille terning på hver eneste tekst, og heller ikke markere eller gi noen kommentarer på hvorfor de har fått den karakteren de har fått, eller si noe om hva elevene må jobbe videre med. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, TwoCupsNoGirls said:

Det er grupper som har løftet seg frem i «frontlinjen» mot covid, så hvorfor skal man ikke fokusere på de? Legg merke til at jeg skriver ferie generelt, ikke bare sommerferie. Hvis den største utfordringen de har anno 2021 er at de kanskje risikerer å havne i karantene i jula slik at de ikke får være med venner og familie, i en tid hvor Finn.no florerer av annonser fra mennesker som trenger hjelp til å komme seg gjennom jula, så er det kanskje på tide at disse egoistene tar en liten kikk utenfor egen nesetipp. 

Behovet for å løfte frem en yrkesgruppe som sykepleierne, når man ser på hva de faktisk tjener, virker smått absurd. Litt som å synes synd på oljearbeiderne i Nordsjøen som har 2-4 turnus.

Lærere har ferien sin i juli. Fire uker og én dag ferie. (21 dager) Det kan de ikke velge. All den andre tiden er avspasering. Som heller ikke kan legges til valgfri tid. Den er satt til elevenes fri. Naturlig nok. Lærere jobber 43,15 timer i uken. Ikke 37,5. Derav avspasering. Betalt lunsj har de også og de har derfor ikke krav på 30 sammenhengende minutter. (Bare to kvarter i løpet av dagen) Men for all del. Synes du det er så gullkantet som lærer så er det altså lærermangel nå.

I dare ya. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TwoCupsNoGirls skrev (18 minutter siden):

Du har jo tydeligvis et behov for å trekke frem at du jobber i helsevesenet, uten at du evner å utdype noe om relevansen. 

Er usikker på hvor du har fått det fra at jeg er bitter bare fordi at jeg trekker frem unødvendig kollektiv sutring fra enkelte yrkesgrupper.

Hvorfor skulle det være problematisk for lærere å «svinge seg rundt» avhengig om det er hjemmeskole eller fysisk oppmøte?

Har du barn i grunnskolen? Nei, jeg sier ikke hvilken avd jeg jobber ved, men tett på korona pasienter er vi. Men, vi er beskyttet, noe aldri lærere er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg ikke er noen av disse yrkene, for da hadde jeg skammet meg. Makan til sutring i media som vi har sett de to siste årene har jeg aldri sett maken til. Det virker veldig spesielt at de som er pedagoger er så selvsentrert og uten evne til å se at det er uendelig mange yrkesgrupper som også har det tøft.

Og det evige gnålet om at sommerferien til lærerene er avspasering. Kan dere ikke bare være takknemlige for at dere er helt utrolig heldige som har syv uker hver sommer med fri? + hele juleferien, påskeferien, høst- og vinterferie. Det finnes uendelig mange ledere/mellomledere/ansatte i selvstendige yrker som heller ikke får en krone i overtid, og jobber minst like mye som dere. De fleste er aldri i nærheten av å kunne ta ut så mye avspasering som dere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (8 timer siden):

På hvilken måte har de stått, og fortsetter å stå, i mer enn noen andre av de yrkesaktive under covid-19?

Ved å ikke ha fått betalt for ekstrajobben de har blitt pålagt. Fatter ikke at de er så ryggradløse at de finner seg i det, men det er vel en annen diskusjon.

TwoCupsNoGirls skrev (2 timer siden):

Finner det smått urealistisk at samtlige avspaseringstimer er reelle for samtlige. 

At lærere er begrenset til å reise innenfor et ganske romslig tidsrom kan da umulig være nevneverdig problematisk i all den tid reisene kan planlegges i god tid.

Tvungen avspasering på de tidspunktene man har minst lyst på ferie var grunnen til at jeg valgte vekk læreryrket. Fatter ikke at du og flere mener dette faktisk er en fordel. Kun ferie på de kjipeste og dyreste tidene. Umulig å få noe fri ellers.

Masse ubetalt overtid frister heller ikke.

Lærerene har i motsetning til sykepleierene heller ikke fått betaling for all overtiden de har blitt pålagt under pandemien.

Jeg synes godt de kan få syte litt.

Sykepleierene derimot får betalt 100 % overtid, mao dobbel lønn, for hver time de har jobbet over vanlig arbeidstid. Det hjelper lite om man har mer behov for fri enn penger, enten fordi man er utslitt eller fordi man har barn man ønsker å se av og til, men mange sykepleiere er faktisk superfornøyde med å få jobbet så mye og lagt seg opp ekstra penger. Disse får imidlertid lite oppmerksomhet i media. Gråtende sykepleiere som er slitne passer bedre til narrativet media og myndighetene ønsker å presentere til oss.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...