Gå til innhold

Lærere og sykepleiere, generell sutring under covid-19

TwoCupsNoGirls

Anbefalte innlegg

TwoCupsNoGirls skrev (7 minutter siden):

Allikevel så sier altså statistikken noe helt annet om risiko for å bli smittet. 

Ja, den sier at det er kun leger, av de yrkesgruppene som nå er på jobb, som er i større risiko for å bli smittet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marimba skrev (Akkurat nå):

Det at jeg mener at lærerne står fremst i pandemien utelukker ikke at det er flere der. Jeg har ikke behovet for å absolutt skulle sette yrkesgrupper opp mot hverandre. Men gi meg gjerne eksempel på flere yrkesgrupper  enn lærere og barnehageansatte som har et stort antall nærkontakter hver dag uten lov(!) til å bruke munnbind eller lignende smittevernutstyr, og uten mulighet til å holde avstand, sist i vaksinekø (frem til nå) og heller ikke prioritert for hurtigtester (frem til nå om regjeringen får det som de vil i januar). 

Hvilken rolle spiller det, sånn bortsett fra i fantasien til forsmådde lærere, i all den tid statistikken sier at dere ikke engang er den yrkesgruppen med størst risiko for å bli smittet. Jeg har reist verden rundt i jobbsammenheng og sittet totalt månedsvis i karantene i ulike hotellrom,  hvorfor i herrens navn og rike er liksom lærere i en særskilt stilling? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (1 time siden):

Lærerne: I perioden før jul var det ikke måte på sutring ifbm mangel på tiltak rundt barn, risikoen for å havne i karantene og påfølgende ødelagt julefeiring. Det er vel få yrker hvor man som ferdigutdannet har lettere for å få jobb, for ikke å snakke om hvor mye ferie de har.

Sykepleierne har på sin side selvsagt valgt å spille kortene sine for å gjøre dette om til en debatt om økt lønn, ganske så utrolig i all den tid de ikke akkurat er i nærheten av å være underbetalte. Mye vil ha mer. Enda et yrke hvor de vasser i jobbtilbud og hvor kommuner byr over hverandre for å sikre seg nødvendig kompetanse, hvor man nærmest kan diktere egne lønnsvilkår. 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/sykepleiermangel_-nesten-400-sykepleiere-ved-finnmarkssykehuset-jobbet-overtid-de-siste-to-manedene-1.15761371 / ser man på snittet så er det altså forsvinnende få overtidstimer, bortsett fra enkeltpersoner som ser sitt snitt til å tjene gigantsummer.

Helsevesenet trekkes frem i den ene talen etter den andre, der de liksom står i en frontlinje. Merkelig opplegg, nesten like idiotisk som sparetipsene til Stein Erik Hagen under finanskrisen, hvor han sendte skjortene sine til skredder i England for å skifte snipp.

Hvor blir det av fokuset på de som tross alt har blitt truffet hardest av pandemien, yrkene hvor de ansatte har minimalt med utdannelse og hvor langvarige tiltak har fått enorme konsekvenser i negativ forstand, de som stort sett har vært de første som ryker hver gang det kommer tiltak. Livets harde skole mars 20-> tar seg fint ut på CV-en. Hva med sjøfolkene, som i begynnelsen av pandemien ble sittende i over et halvt år lengre enn forventet fordi det å utføre mannskapsskifte var særdeles vanskelig å gjennomføre i enkelte deler av verden, som i perioden med størst usikkerhet faktisk var borte fra familien med minimal kontakt. 

Hvorfor sutrer du så fælt?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier, jeg sutrer ikke. Er veldig glad jeg har jobb og jeg tjener godt, har mulighet til overtid og dermed tjene mer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (6 minutter siden):

At lærere har mer ferie enn andre er selvsagt tull. Forskjellen er at avspaseringen blir lagt i visse perioder. Avspasering man gir lærere fremfor mye høyere lønn, som ville vært dyrere for samfunnet som helhet.

Jeg er ikke direkte uenig at min arbeidsgruppe kan sutre en del, og til tider unødvendig. Samtidig har jeg full forståelse for at en del i risikogruppene har vært engstelige. Man har mange sinte og slitne lærere der ute nå, og det er et beger som er i ferd med å renne over. Jeg mener man i utgangspunktet har gjort to ting feil:

- Merarbeid har ikke blitt kompensert. De utallige timene hver lærer har lagt inn i forbindelse med endringer i trafikklysmodellen, særlig forrige skoleår. At regjeringen for ca. et år siden innførte rødt nivå klokken 18 på kvelden i slutten av juleferien var som å pisse på alle som jobber i skolene. Der andre får overtidsbetaling for overtid får ikke lærere det, annet enn hvis de tar vikartimer utover rammene.

- Vaksineringen. Der skulle man ha prioritert lærere nasjonalt fra et tidlig tidspunkt. Det gjorde man ikke. 

Det jeg personlig er mest redd for nå er å sitte i " husarrest" i ukesvis, kanskje månedsvis, over nyttår. Fritidskarantene er jo et system som utnytter dette. Med omikronvarianten og tresifret antall nærkontakter blir det vanskelig å avslutte en ny "fritidskarantene" før den neste begynner. Dette systemet kan man ikke holde på med. Da mister jeg personlig helt viljen til å bry meg om karante, da det åpenbart ikke er så viktig om man smitter kolleger eller barna på skolen.

At du ikke ønsker å definere avspasering som ferie er din sak. 

Dere har valgt en karriere, med de åpenbare fordelen og ulempene det medfører, ta ansvar. Hvis det er så forferdelig grusomt å være lærer, med de fordelaktige arbeidstimene, lønnen og tilnærmet garantert jobb livet ut, så er det vel bare til å si opp jobben og finne et annet yrke. 

At det midt i en pandemi innføres tiltak som oppleves som ubeleilige kan vel neppe komme som et sjokk. Var sikkert mye bedre for alle de som mistet jobben før jul som følge av de nye tiltakene, restaurantene og uteplassene som måtte stenge ned.  

Julen 2021 er vel den eneste ferien siden pandemien kom til landet at jeg ikke har sittet i hjemmekarantene, samtlige fellesferier har gått adundas, det er ikke akkurat verdens undergang i all den tid jeg slipper særdeles billig unna kontra andre yrkesgrupper. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette yrkesgrupper opp mot hverandre, er lite givende, særlig om man sauser inn alt man er irritert på ved lærere og sykepleiere. Tror vi heller skal være takknemlige for at det går sånn noen lunde rundt på skoler feks. Har både venner og familie i ulike deler av skoleverket og det er ikke noe å misunne under en pandemi. Hjemmeskole med egne barn hjemme, 100 nærkontakter eller mer i løpet av uka, hyppig testing og nesten ingen tester å få på arbeidsplassen, noen bruker tusenvis på å hurtigteste seg selv og familien. Flere har levd i selvpålagt fritidskarantene i lange perioder pga de ikke vil risikere å smitte andre. Ingen jeg kjenner har fått noe ekstra betalt for ekstra arbeid, godt at sykepleierne får det! 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Å sette yrkesgrupper opp mot hverandre, er lite givende, særlig om man sauser inn alt man er irritert på ved lærere og sykepleiere. Tror vi heller skal være takknemlige for at det går sånn noen lunde rundt på skoler feks. Har både venner og familie i ulike deler av skoleverket og det er ikke noe å misunne under en pandemi. Hjemmeskole med egne barn hjemme, 100 nærkontakter eller mer i løpet av uka, hyppig testing og nesten ingen tester å få på arbeidsplassen, noen bruker tusenvis på å hurtigteste seg selv og familien. Flere har levd i selvpålagt fritidskarantene i lange perioder pga de ikke vil risikere å smitte andre. Ingen jeg kjenner har fått noe ekstra betalt for ekstra arbeid, godt at sykepleierne får det! 

Jeg setter strengt tatt ikke yrkesgrupper opp mot hverandre, jeg trekker frem yrkesgruppene som sutrer mest under pandemien selv om de er i en særskilt positiv posisjon som andre bare kan drømme om.

Hvorfor er det så mye verre å være lærer med barn hjemme, kontra mange av de andre yrkene som har hjemmekontor og hvor barna trenger oppfølging. Samboeren min er gravid, jeg har levd i selvpålagt fritidskarantene siden den første testen. Jeg har ikke besøkt venner og familie i andre deler av landet på to år nå, shit happens, det er ikke verre for meg enn det er for andre. 

Konseptet her er ikke så mye mer komplisert enn at det ikke er mer synd på lærerne, eller sykepleierne for den saks skyld, enn det er på butikkansatte som tross alt har tilsvarende smittetall å vise til. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at naboen min med fire barn under 8 år hjemme hadde det mer hektisk da hun hadde hjemmeskole med Zoom/Teams i flere timer hver dag enn flere av oss andre som satt på hjemmekontor og tross alt ikke skulle få oppmerksomheten til 30 fjortenåringer. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (22 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at naboen min med fire barn under 8 år hjemme hadde det mer hektisk da hun hadde hjemmeskole med Zoom/Teams i flere timer hver dag enn flere av oss andre som satt på hjemmekontor og tross alt ikke skulle få oppmerksomheten til 30 fjortenåringer. 

Eller vi som var og er på jobb i helsevesenet mens bhg og skolene tar vare på våre barn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

At lærere har mer ferie enn andre er selvsagt tull. Forskjellen er at avspaseringen blir lagt i visse perioder. Avspasering man gir lærere fremfor mye høyere lønn, som ville vært dyrere for samfunnet som helhet.

Jeg er ikke direkte uenig at min arbeidsgruppe kan sutre en del, og til tider unødvendig. Samtidig har jeg full forståelse for at en del i risikogruppene har vært engstelige. Man har mange sinte og slitne lærere der ute nå, og det er et beger som er i ferd med å renne over. Jeg mener man i utgangspunktet har gjort to ting feil:

- Merarbeid har ikke blitt kompensert. De utallige timene hver lærer har lagt inn i forbindelse med endringer i trafikklysmodellen, særlig forrige skoleår. At regjeringen for ca. et år siden innførte rødt nivå klokken 18 på kvelden i slutten av juleferien var som å pisse på alle som jobber i skolene. Der andre får overtidsbetaling for overtid får ikke lærere det, annet enn hvis de tar vikartimer utover rammene.

- Vaksineringen. Der skulle man ha prioritert lærere nasjonalt fra et tidlig tidspunkt. Det gjorde man ikke. 

Det jeg personlig er mest redd for nå er å sitte i " husarrest" i ukesvis, kanskje månedsvis, over nyttår. Fritidskarantene er jo et system som utnytter dette. Med omikronvarianten og tresifret antall nærkontakter blir det vanskelig å avslutte en ny "fritidskarantene" før den neste begynner. Dette systemet kan man ikke holde på med. Da mister jeg personlig helt viljen til å bry meg om karante, da det åpenbart ikke er så viktig om man smitter kolleger eller barna på skolen.

Avspasering er vel også på forhånd jobbet inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (1 time siden):

At du ikke ønsker å definere avspasering som ferie er din sak. 

Dere har valgt en karriere, med de åpenbare fordelen og ulempene det medfører, ta ansvar. Hvis det er så forferdelig grusomt å være lærer, med de fordelaktige arbeidstimene, lønnen og tilnærmet garantert jobb livet ut, så er det vel bare til å si opp jobben og finne et annet yrke. 

At det midt i en pandemi innføres tiltak som oppleves som ubeleilige kan vel neppe komme som et sjokk. Var sikkert mye bedre for alle de som mistet jobben før jul som følge av de nye tiltakene, restaurantene og uteplassene som måtte stenge ned.  

Julen 2021 er vel den eneste ferien siden pandemien kom til landet at jeg ikke har sittet i hjemmekarantene, samtlige fellesferier har gått adundas, det er ikke akkurat verdens undergang i all den tid jeg slipper særdeles billig unna kontra andre yrkesgrupper. 

Det er ikke det at jeg ikke ønsker å definere avspasering som ferie. Det er ikke ferie. Dersom jeg for eksempel blir sykemeldt i avspaseringstiden, kan jeg ikke få den igjen, men i ferien gjelder andre regler.

Det er ikke det at det er grusomt å være lærer. Samtidig er det en del ting som kunne vært bedre. Problemet er at vi som samfunn har behov for kvalifiserte lærere. Det er ganske mange som vurderer å bytte jobb, og en del har allerede gjort det. Det er ikke heldig. Vi bruker ganske mye penger på å utdanne lærere, tross alt, og gode lærere er prekært for fremtiden. 

Men ja, jeg skjønner at en del hat problemer med å forstå hvordan arbeidstiden legges opp. Jeg skal tenke på deg når jeg tar ferie 17. juni neste år 😉

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (36 minutter siden):

Avspasering er vel også på forhånd jobbet inn?

Ja. Vi jobber lengre uker resten av året for å jobbe inn dette. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 minutter siden):

Ja. Vi jobber lengre uker resten av året for å jobbe inn dette. 

Hvorfor er det så mange som klager på lærerne da? Er glad jeg slipper å ta jobben med hjem!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (15 minutter siden):

Hvorfor er det så mange som klager på lærerne da? Er glad jeg slipper å ta jobben med hjem!

Det handler nok mest om mangel på kunnskap, samt noen fordommer.

Yrket er nok mer krevende nå enn tidligere. Så det var nok en bedre deal før enn nå. Særlig kontaktlærerjobben. Det er ren dugnad, rett og slett. 

Endret av Example
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 timer siden):

Det handler nok mest om mangel på kunnskap, samt noen fordommer.

Yrket er nok mer krevende nå enn tidligere. Så det var nok en bedre deal før enn nå. Særlig kontaktlærerjobben. Det er ren dugnad, rett og slett. 

Det tror jeg på. Jeg får ihvertfall ikke fullrost lærerne etter hva de er gjennom nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Det er ikke det at jeg ikke ønsker å definere avspasering som ferie. Det er ikke ferie. Dersom jeg for eksempel blir sykemeldt i avspaseringstiden, kan jeg ikke få den igjen, men i ferien gjelder andre regler.

Det er ikke det at det er grusomt å være lærer. Samtidig er det en del ting som kunne vært bedre. Problemet er at vi som samfunn har behov for kvalifiserte lærere. Det er ganske mange som vurderer å bytte jobb, og en del har allerede gjort det. Det er ikke heldig. Vi bruker ganske mye penger på å utdanne lærere, tross alt, og gode lærere er prekært for fremtiden. 

Men ja, jeg skjønner at en del hat problemer med å forstå hvordan arbeidstiden legges opp. Jeg skal tenke på deg når jeg tar ferie 17. juni neste år 😉

Hehe, dere avspaserer mer eller mindre et fiktivt antall timer samtidig med ferien til elevene og som arbeides inn på papiret. Det er, i praksis, lite annet enn en ferie uavhengig.

Det er særdeles få, om enn noen, yrker hvor ting ikke kunne vært bedre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
zemer skrev (4 timer siden):

Eller vi som var og er på jobb i helsevesenet mens bhg og skolene tar vare på våre barn.

Hvorfor behovet for å trekke frem helsevesenet? Tror du det var mer slitsomt for deg enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TwoCupsNoGirls said:

Hehe, dere avspaserer mer eller mindre et fiktivt antall timer samtidig med ferien til elevene og som arbeides inn på papiret. Det er, i praksis, lite annet enn en ferie uavhengig.

Det er særdeles få, om enn noen, yrker hvor ting ikke kunne vært bedre. 

Avspaserer fiktive timer? Jeg jobber kvelder og helger, uten å få noe overtidsbetalt, og er begrenset til å kunne reise i fellesferier når alt er dyrt - og til den sørlige halvkule når det er vinter der. 

Jeg elsker å være lærer, men det jeg savner fra mange år i privat næringsliv er ordnede rammer med timer (og overtidsbetaling), være ferdig med jobb når jeg drar for dagen, og muligheten for ferie når det selv passer meg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (2 minutter siden):

Hvorfor behovet for å trekke frem helsevesenet? Tror du det var mer slitsomt for deg enn andre?

Har jeg sagt det? Hvorfor så bitter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (Akkurat nå):

Har jeg sagt det? Hvorfor så bitter?

Du trekker det jo spesifikt frem, så jeg antar det er en grunn til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...