Gå til innhold

Lærere og sykepleiere, generell sutring under covid-19

TwoCupsNoGirls

Anbefalte innlegg

Lærerne: I perioden før jul var det ikke måte på sutring ifbm mangel på tiltak rundt barn, risikoen for å havne i karantene og påfølgende ødelagt julefeiring. Det er vel få yrker hvor man som ferdigutdannet har lettere for å få jobb, for ikke å snakke om hvor mye ferie de har.

Sykepleierne har på sin side selvsagt valgt å spille kortene sine for å gjøre dette om til en debatt om økt lønn, ganske så utrolig i all den tid de ikke akkurat er i nærheten av å være underbetalte. Mye vil ha mer. Enda et yrke hvor de vasser i jobbtilbud og hvor kommuner byr over hverandre for å sikre seg nødvendig kompetanse, hvor man nærmest kan diktere egne lønnsvilkår. 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/sykepleiermangel_-nesten-400-sykepleiere-ved-finnmarkssykehuset-jobbet-overtid-de-siste-to-manedene-1.15761371 / ser man på snittet så er det altså forsvinnende få overtidstimer, bortsett fra enkeltpersoner som ser sitt snitt til å tjene gigantsummer.

Helsevesenet trekkes frem i den ene talen etter den andre, der de liksom står i en frontlinje. Merkelig opplegg, nesten like idiotisk som sparetipsene til Stein Erik Hagen under finanskrisen, hvor han sendte skjortene sine til skredder i England for å skifte snipp.

Hvor blir det av fokuset på de som tross alt har blitt truffet hardest av pandemien, yrkene hvor de ansatte har minimalt med utdannelse og hvor langvarige tiltak har fått enorme konsekvenser i negativ forstand, de som stort sett har vært de første som ryker hver gang det kommer tiltak. Livets harde skole mars 20-> tar seg fint ut på CV-en. Hva med sjøfolkene, som i begynnelsen av pandemien ble sittende i over et halvt år lengre enn forventet fordi det å utføre mannskapsskifte var særdeles vanskelig å gjennomføre i enkelte deler av verden, som i perioden med størst usikkerhet faktisk var borte fra familien med minimal kontakt. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor sette grupper opp mot hverandre? Og hva har sommerferien til lærerne å gjøre med julefeiring? 

Jeg er veldig glad for at jeg ikke jobber i bhg eller skole i disse tider. På vår jobb har vi 2 meter avstand og munnbind, det lar seg ikke gjøre for de i bhg og skolen. 

Synes virkelig de kunne blitt løftet frem her altså.

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den der «lærere og sykepleiere sutrer» er litt oppbrukt nå. Du vil sikkert få støtte fra enkelte i ekkokammeret her inne, men siden man ikke kan være anonym i dette underforumet: kanskje ikke. 

Ja, synd for alle som har mistet jobben, uansett hva slags utdanning de har. Håper det blir bedre snart. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (2 minutter siden):

Hvorfor sette grupper opp mot hverandre? Og hva har sommerferien til lærerne å gjøre med julefeiring? 

Jeg er veldig glad for at jeg ikke jobber i bhg eller skole i disse tider. På vår jobb har vi 2 meter avstand og munnbind, det lar seg ikke gjøre for de i bhg og skolen. 

Synes virkelig de kunne blitt løftet frem her altså.

Det er grupper som har løftet seg frem i «frontlinjen» mot covid, så hvorfor skal man ikke fokusere på de? Legg merke til at jeg skriver ferie generelt, ikke bare sommerferie. Hvis den største utfordringen de har anno 2021 er at de kanskje risikerer å havne i karantene i jula slik at de ikke får være med venner og familie, i en tid hvor Finn.no florerer av annonser fra mennesker som trenger hjelp til å komme seg gjennom jula, så er det kanskje på tide at disse egoistene tar en liten kikk utenfor egen nesetipp. 

Behovet for å løfte frem en yrkesgruppe som sykepleierne, når man ser på hva de faktisk tjener, virker smått absurd. Litt som å synes synd på oljearbeiderne i Nordsjøen som har 2-4 turnus.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mwanafunzi skrev (6 minutter siden):

Jeg synes den der «lærere og sykepleiere sutrer» er litt oppbrukt nå. Du vil sikkert få støtte fra enkelte i ekkokammeret her inne, men siden man ikke kan være anonym i dette underforumet: kanskje ikke. 

Ja, synd for alle som har mistet jobben, uansett hva slags utdanning de har. Håper det blir bedre snart. 

Det er yrkesgruppene som leder frem i sutrekoret jeg trekker frem. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig usannsynlig at man hører mest fra de som er flest. Når det gjelder lærere og sykepleiere er det to store yrkesgrupper med sterke fagforeninger som berører mange mennesker hver dag. 

Og dersom man alltid skal vurdere klaging vedrørende om andre har det verre, kan man bare slutte å klage med en gang. Det vil alltid være andre som har det verre. 

Og det at du trekker inn lærerens ferie viser bare hvor liten peiling du har på yrket, ettersom lærerne har 4  uker ferie. De har også noen arbeidsfrie perioder som kommer av ekstraarbeid i andre perioder. Lett å få seg jobb som lærer, ja kanskje enkelte steder. Det at jeg kom til å stå fremst og ubeskyttet i en pandemi var ikke noe jeg var forberedt på når jeg valgte utdanning. Alle andre skal begrense omgang mest mulig, mens jeg skal vasse rundt i covid og bruke tusenvis på hurtigtester siden jeg ikke er prioritert for gratis test, for at dine barn skal være tryggere. Jaja. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marimba skrev (3 minutter siden):

Det er ikke så veldig usannsynlig at man hører mest fra de som er flest. Når det gjelder lærere og sykepleiere er det to store yrkesgrupper med sterke fagforeninger som berører mange mennesker hver dag. 

Og dersom man alltid skal vurdere klaging vedrørende om andre har det verre, kan man bare slutte å klage med en gang. Det vil alltid være andre som har det verre. 

Og det at du trekker inn lærerens ferie viser bare hvor liten peiling du har på yrket, ettersom lærerne har 4  uker ferie. De har også noen arbeidsfrie perioder som kommer av ekstraarbeid i andre perioder. Lett å få seg jobb som lærer, ja kanskje enkelte steder. Det at jeg kom til å stå fremst og ubeskyttet i en pandemi var ikke noe jeg var forberedt på når jeg valgte utdanning. Alle andre skal begrense omgang mest mulig, mens jeg skal vasse rundt i covid og bruke tusenvis på hurtigtester siden jeg ikke er prioritert for gratis test, for at dine barn skal være tryggere. Jaja. 

Kan vel ikke si at vi i helsevesenet var forbredt heller så nedbemannet vi har blitt over år.

Når det gjelder lærere så er det ikke bare at de har stått i det uten smittevernutstyr. De har fra den ene dagen til den andre gått fra grønt til gult og rødt nivå. Hatt hjemmeskole, samtidig som de har hatt skolebarn hjemme, og må undervise barn med foreldrene i samfunnskritiske yrker. Vært redd for å dra med smitten hjem med tanke på alle nærkontakter bare på en dag.

Heier forsatt på lærerne👏👏👏

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (7 minutter siden):

Det er dine ord, jeg skriver simpelthen at de to yrkesgruppene er i en ganske så unik posisjon og at de burde definitivt ikke være de som roper høyest om utfordringer i hverdagen.

Hvor mange steder utgjør lærere en vesentlig andel av statistikken over arbeidsledige?

At lærere visstnok står fremst og ubeskyttet i en pandemi er noe episk fjas. På hvilken måte står dere lengre fremme enn en vilkårlig barnehageansatt, rengjører, flyvertinne, bussjåfør, trikkefører, butikkansatt, bartendere.

Jeg har reist verden over i jobbsammenheng siden det ble åpnet for utenlandsreiser.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (Akkurat nå):

Det er dine ord, jeg skriver simpelthen at de to yrkesgruppene er i en ganske så unik posisjon og at de burde definitivt ikke være de som roper høyest om utfordringer i hverdagen.

Hvor mange steder utgjør lærere en vesentlig andel av statistikken over arbeidsledige?

At lærere visstnok står fremst og ubeskyttet i en pandemi er noe episk fjas. På hvilken måte står dere lengre fremme enn en vilkårlig barnehageansatt, rengjører, flyvertinne, bussjåfør, trikkefører, butikkansatt, bartendere.

Jeg har reist verden over i jobbsammenheng siden det ble åpnet for utenlandsreiser.

De andre kan bruke munnbind og ikke minst avstand!!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (11 minutter siden):

Kan vel ikke si at vi i helsevesenet var forbredt heller så nedbemannet vi har blitt over år.

Når det gjelder lærere så er det ikke bare at de har stått i det uten smittevernutstyr. De har fra den ene dagen til den andre gått fra grønt til gult og rødt nivå. Hatt hjemmeskole, samtidig som de har hatt skolebarn hjemme, og må undervise barn med foreldrene i samfunnskritiske yrker. Vært redd for å dra med smitten hjem med tanke på alle nærkontakter bare på en dag.

Heier forsatt på lærerne👏👏👏

Hva i all verden er det å heie på, at de gjør jobben sin? 

R

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (Akkurat nå):

Hva i all verden er det å heie på, at de gjør jobben sin? 

R

Hvorfor sånn hat mot lærere?? Det de har stått i og står i er mye mer enn jobben sin.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (3 minutter siden):

Hvorfor sånn hat mot lærere?? Det de har stått i og står i er mye mer enn jobben sin.

På hvilken måte har de stått, og fortsetter å stå, i mer enn noen andre av de yrkesaktive under covid-19?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (Akkurat nå):

Brukte de avstand og munnbind som de hadde mulighet til? De fleste gikk uten. Er en vesentlig forskjell her.

Det får være din påstand. Butikkmedarbeidere har tilnærmet samme smittetall som disse stakkars lærerne som er i frontlinjen, det sier det meste. Nå er det jo dessverre slik at lærerne omtrent har sutret og klagd over alt mellom himmel og jord siden de fullførte utdannelsen sin.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (8 minutter siden):

Bortsett fra barnehageansatte kan de andre yrkesgruppene bruke munnbind og holde avstand, samt at de ikke har barn på fanget eller helt opp i ansiktet, barn er gjerne småsyke hele tiden i tillegg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Diamant20 skrev (Akkurat nå):

Bortsett fra barnehageansatte kan de andre yrkesgruppene bruke munnbind og holde avstand, samt at de ikke har barn på fanget eller helt opp i ansiktet, barn er gjerne småsyke hele tiden i tillegg.

Allikevel så sier altså statistikken noe helt annet om risiko for å bli smittet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (1 minutt siden):

Det får være din påstand. Butikkmedarbeidere har tilnærmet samme smittetall som disse stakkars lærerne som er i frontlinjen, det sier det meste. Nå er det jo dessverre slik at lærerne omtrent har sutret og klagd over alt mellom himmel og jord siden de fullførte utdannelsen sin.

Det at jeg mener at lærerne står fremst i pandemien utelukker ikke at det er flere der. Jeg har ikke behovet for å absolutt skulle sette yrkesgrupper opp mot hverandre. Men gi meg gjerne eksempel på flere yrkesgrupper  enn lærere og barnehageansatte som har et stort antall nærkontakter hver dag uten lov(!) til å bruke munnbind eller lignende smittevernutstyr, og uten mulighet til å holde avstand, sist i vaksinekø (frem til nå) og heller ikke prioritert for hurtigtester (frem til nå om regjeringen får det som de vil i januar). 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At lærere har mer ferie enn andre er selvsagt tull. Forskjellen er at avspaseringen blir lagt i visse perioder. Avspasering man gir lærere fremfor mye høyere lønn, som ville vært dyrere for samfunnet som helhet.

Jeg er ikke direkte uenig at min arbeidsgruppe kan sutre en del, og til tider unødvendig. Samtidig har jeg full forståelse for at en del i risikogruppene har vært engstelige. Man har mange sinte og slitne lærere der ute nå, og det er et beger som er i ferd med å renne over. Jeg mener man i utgangspunktet har gjort to ting feil:

- Merarbeid har ikke blitt kompensert. De utallige timene hver lærer har lagt inn i forbindelse med endringer i trafikklysmodellen, særlig forrige skoleår. At regjeringen for ca. et år siden innførte rødt nivå klokken 18 på kvelden i slutten av juleferien var som å pisse på alle som jobber i skolene. Der andre får overtidsbetaling for overtid får ikke lærere det, annet enn hvis de tar vikartimer utover rammene.

- Vaksineringen. Der skulle man ha prioritert lærere nasjonalt fra et tidlig tidspunkt. Det gjorde man ikke. 

Det jeg personlig er mest redd for nå er å sitte i " husarrest" i ukesvis, kanskje månedsvis, over nyttår. Fritidskarantene er jo et system som utnytter dette. Med omikronvarianten og tresifret antall nærkontakter blir det vanskelig å avslutte en ny "fritidskarantene" før den neste begynner. Dette systemet kan man ikke holde på med. Da mister jeg personlig helt viljen til å bry meg om karante, da det åpenbart ikke er så viktig om man smitter kolleger eller barna på skolen.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...