AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 I jula hvert år reiser jeg hjem til jul, jeg er 30 uten barn, har samboer, og selv om jeg gjerne skulle feiret med deres familie, gjør jeg ikke det da jeg ønsker å feire med mine besteforeldre i 80årene før de ikke er lenger. Problemet er at jeg må da bo hos min mor i en veldig liten leilighet. Vi har aldri hatt noe godt forhold hele mitt liv, hun har vært fraværende og hatt sine problemer. Vi har ingenting å snakke om, og hun er ganske sosialt sær etter mange år med diverse problemer. Så nå sitter jeg bare her rett opp og ned i toseteren (eneste sitteplassen), ingen vet hva vi skal snakke om og det hele blir så anstrengt at jeg ikke får puste. Jeg har ingen venner her jeg kan dra til heller. Kan gå en tur, men den varer jo ikke så lenge før jeg sitter her igjen uten å si et ord. Og sier jeg at jeg skal gå ut, eks til besteforeldre som jeg har bedre kontakt med og har vært en del med i julen, blir det surkete. Jeg gruer meg hvert år pga. dette, og skulle veldig gjerne ha sluppet og feiret omså aleine, hadde det bare ikke vært for at jeg ønsker å se mine besteforeldre. Har noen tips for hva jeg kan gjøre for å holde ut den siste tiden? Klarer ikke sitte her rett opp og ned, stirre på skjermen og ikke snakke, jeg kveles. Anonymkode: cd546...066
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 Har din mor noen hobbyer? Eller har du en hobby? I så fall, snakk om hobby, masse, ofte kommer spørsmål litt mer av seg selv om det er om et spesifikt tema. Anonymkode: 87edc...1d5
visp Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 Det er grusomt å sitte fast i sånne situasjoner og spesielt siden det er dem som skal være din nærmeste. Siden det ikke høres ut som om moren din tar ansvar for lettere stemning så må du ordne det selv. Hvor mange dager er du der og hvor lang tid tar det å dra hjem? Jeg ville nok korte ned på besøket så mye som mulig. Moren din føler det nok slitsomt også ellers hadde ikke energien mellom dere vært så tung (men det er ikke din skyld at det er sånn. Det bare er sånn). Du burde ta med noe å gjøre for deg selv. Det er vanskelig når hun bor så smått, men du kunne gått deg en tur, tatt med noe hekletøy eller kryssord, en bok eller lignende. Det er jo bare selvpining det du beskriver. Hadde du hatt råd til å ta noen dager på hotell så det ikke blir så intenst? Er det utelukket å dra med moren din på en aktivitet? Skitur eller noe? Å gjøre noe aktivt sammen løsner alltid opp i ubehaget. Om du ikke bor altfor mange timer unna med bil ville jeg kun dratt på dagsbesøk.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 Kan du ikke bo hos dine besteforeldre i stedet? Anonymkode: 6c066...2ed 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 Oi. Det der høres intenst ut! Det eneste rådet jeg har er å korte ned litt på besøkstiden kanskje? Bør det ikke holde med besøk et par dager? Jeg kommer overens med min familie jeg besøker, men er også veldig urolig og rastløs av stillesitting og spising og venting. Man har visst også problemer med å akseptere at jeg ikke forblir her i hele romjulen, men jeg lever heller med litt dårlig samvittighet og reiser hjem for å bare virkelig slappe av før hverdagen vender tilbake, enn å fortsette som dette. Selv om du er glad i dine besteforeldre betyr vel ikke det at du må bruke absolutt hele ferien for å bevise det? Anonymkode: fc8ba...bb6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #6 Skrevet 27. desember 2021 Hadde det ganske likt i min jul. Forstår deg godt. Beste løsning er å korte ned på besøket, men det bør gjøres når dere avtaler at du skal besøke henne, og ikke underveis i besøket. Har vært der også. Anonymkode: 1e5e5...f4c
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #7 Skrevet 27. desember 2021 Hotell? Anonymkode: 38da6...c50 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #8 Skrevet 27. desember 2021 Kort ned på antall dager du må bo der, evt. spørre om besteforeldre har et ledig rom. Eller et hotell. Så kan du heller gå på besøk til din mor med mye mer tilmålt tid, og da blir det kanskje ikke så anstrengt som hvis du bor der hele tiden. Anonymkode: 26a5e...fa1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #9 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kort ned på antall dager du må bo der, evt. spørre om besteforeldre har et ledig rom. Eller et hotell. Så kan du heller gå på besøk til din mor med mye mer tilmålt tid, og da blir det kanskje ikke så anstrengt som hvis du bor der hele tiden. Anonymkode: 26a5e...fa1 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kan du ikke bo hos dine besteforeldre i stedet? Anonymkode: 6c066...2ed AnonymBruker skrev (15 timer siden): Oi. Det der høres intenst ut! Det eneste rådet jeg har er å korte ned litt på besøkstiden kanskje? Bør det ikke holde med besøk et par dager? Jeg kommer overens med min familie jeg besøker, men er også veldig urolig og rastløs av stillesitting og spising og venting. Man har visst også problemer med å akseptere at jeg ikke forblir her i hele romjulen, men jeg lever heller med litt dårlig samvittighet og reiser hjem for å bare virkelig slappe av før hverdagen vender tilbake, enn å fortsette som dette. Selv om du er glad i dine besteforeldre betyr vel ikke det at du må bruke absolutt hele ferien for å bevise det? Anonymkode: fc8ba...bb6 Jeg har bodd noen dager hos mine besteforeldre, og skulle bo resten av tiden hos mor for å gjøre henne fornøyd, altså gjøre det for hennes del (jeg har ingen behov). Men nå når jeg ønsker å tilbringe alenetid med besteforeldre i noen timer på kvelden (som jeg har gjort lite i jula), før jeg drar tilbake til mor, ja så følger hun etter og blir surkete og sur når jeg prøver å si ifra om at jeg ikke ønsker at vi skal se hverandre hele dagen hver dag (det klarer jeg ikke, men hun forstår ikke det), og sier jeg er fæl, slem og negativ. Anonymkode: cd546...066
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #10 Skrevet 27. desember 2021 TS: forstår ikke hvorfor hun ikke bare kan sette pris på de timene jeg faktisk velger å være her. Vi har jo sett hverandre hver dag, hvorfor må hun kreve mer utover det? Hadde jeg skulle gjort akkurat som jeg ville, hadde jeg nok kuttet kontakt, i hvert fall hatt svært lite med henne å gjøre. Anonymkode: cd546...066
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå