Gå til innhold

Normalt at menn rundt 50 er som pensjonister?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er såklart individuelt, men jeg er selv 47, mannen er 50. Jeg ser på meg selv som gjennomsnittlig for alderen, jobber, trener, har et par hobbyer, holder meg oppdatert og føler meg ganske ungdommelig mentalt. Fikser det meste selv.

Det har blitt et problem for meg at jeg føler at jeg lever med en 70-åring. Mannen er i full jobb, men når han er hjemme er han mentalt veldig fjern, uengasjert, som regel bare på mobilen eller pusler i garasjen, følger ikke lenger med på nyheter eller ting som skjer i samfunnet, lite energi, møter sjelden venner, henger ofte ikke med i samtaler, jeg tar meg av det meste av praktiske ting og vedlikehold i huset.

Ja, jeg føler det har blitt et stort sprik mellom oss. Jeg har oppfordret til å prøve å trene og bry seg litt om kostholdet, men han er ikke interessert. 

Er det vanlig at en mann på 50 er så "kjedelig"?

Anonymkode: b774a...a24

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Nei. 

Jeg kjenner ingen menn i den alderen som er sånn. 

Pusle i garasjen er jo greit da. 

Har han sjekket helsa og hørsel feks? 

Skrevet

Jeg også tenkte på hørsel med en gang. Man blir veldig avskåret hvis man begynner å slite med den, og det kan en mann i 50-årene fint ha begynt med.

Anonymkode: 43580...01a

• Liker 7
Skrevet

Det du skriver har ikke noe å gjøre med å være som en pensjonist. De pensjonistene jeg kjenner er supersosiale og følger mer med på nyheter enn noen andre. Tar opp de mest merkelige hobbyer gjør de også.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er såklart individuelt, men jeg er selv 47, mannen er 50. Jeg ser på meg selv som gjennomsnittlig for alderen, jobber, trener, har et par hobbyer, holder meg oppdatert og føler meg ganske ungdommelig mentalt. Fikser det meste selv.

Det har blitt et problem for meg at jeg føler at jeg lever med en 70-åring. Mannen er i full jobb, men når han er hjemme er han mentalt veldig fjern, uengasjert, som regel bare på mobilen eller pusler i garasjen, følger ikke lenger med på nyheter eller ting som skjer i samfunnet, lite energi, møter sjelden venner, henger ofte ikke med i samtaler, jeg tar meg av det meste av praktiske ting og vedlikehold i huset.

Ja, jeg føler det har blitt et stort sprik mellom oss. Jeg har oppfordret til å prøve å trene og bry seg litt om kostholdet, men han er ikke interessert. 

Er det vanlig at en mann på 50 er så "kjedelig"?

Har du kjent han lenge, har han forandret seg?

Har dere god nok økonomi så det er penger til hobbyer?

Han bør nok til legen, jeg tenker på test for testosteron og alsheimer.

• Liker 4
Skrevet

Det er ganske vanlig at menn sakker akterut fra 50årene. Mindre testosteron gjør at det ikke har samme drive og motivajon i livet om unge menn. Samtidig er jo aldringen i full gang. Menn dør jo tidligere enn kvinner, å ikke rart at man merker at mannen svekkes før en selv. 

Anonymkode: ab957...b65

• Liker 8
Skrevet

Broren min svarer: «kanskje han er sånn fordi han er sammen med ei på 47 og ikke 30...» 

Anonymkode: 34a78...125

• Liker 6
Skrevet

Det der høres ikke normalt ut for en femtiåring nei. Burde kanskje ha en legesjekk i tilfelle det er gryende alzheimer? At han pusler i garasjen eller ikke har interesse for trening er ikke nødvendigvis unormalt, med mindre han tidligere har vært veldig opptatt av trening, men at han ikke henger med i samtaler høres litt skummelt ut. 

• Liker 5
Skrevet
Dævendøtte skrev (27 minutter siden):

Nei. 

Jeg kjenner ingen menn i den alderen som er sånn. 

Pusle i garasjen er jo greit da. 

Har han sjekket helsa og hørsel feks? 

Det kan ha med hørsel å gjøre, noe av det. For jeg repereter ofte det jeg sier fordi han hører feil. Men samtidig er det også det at han på en måte er tregere til å oppfatte humor, ironi, misoppfatter eller forstår ikke tenåringen sin litt kjappere måte å prate på osv. Som om hjernen er tregere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ganske vanlig at menn sakker akterut fra 50årene. Mindre testosteron gjør at det ikke har samme drive og motivajon i livet om unge menn. Samtidig er jo aldringen i full gang. Menn dør jo tidligere enn kvinner, å ikke rart at man merker at mannen svekkes før en selv. 

Anonymkode: ab957...b65

Det virker logisk. Grunnen til at det er så merkbart, er at når han var yngre hadde han veldig mye drive og oppfinnsomhet og energi, var sjelden i ro. Kanskje testosteron er nøkkelen.

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan ha med hørsel å gjøre, noe av det. For jeg repereter ofte det jeg sier fordi han hører feil. Men samtidig er det også det at han på en måte er tregere til å oppfatte humor, ironi, misoppfatter eller forstår ikke tenåringen sin litt kjappere måte å prate på osv. Som om hjernen er tregere.

Tenker som en start at han bør ta en tur til legen for en helt normal helsesjekk. 

• Liker 14
Skrevet

Han er nok lei og ønsker seg en yngre kvinne. Ikke så rart, du er jo ikke akkurat ung lenger

Anonymkode: d44fa...8bc

• Liker 1
Skrevet

Heller en litt sedat fyr som steller og stuller i garasjen, enn en mann som er rammet av total alderspanikk, trener syv dager i uka og er manisk og tvangsmessig opptatt av kosthold og helse. Det er fint at middeladrende menn ønsker å leve et sunt og aktivt liv, men det bør gjøres med en viss verdighet.

Anonymkode: b761f...cac

• Liker 15
Skrevet

Les om mannens overgangsalder- så har du svaret...... Helt normalt! Men han kan ta noen grep om han vil da...

Anonymkode: 9dd65...f44

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Broren min svarer: «kanskje han er sånn fordi han er sammen med ei på 47 og ikke 30...» 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Han er nok lei og ønsker seg en yngre kvinne. Ikke så rart, du er jo ikke akkurat ung lenger

Å, noen ganger ønsker jeg meg et kamera som automatisk la ved et bilde av avsender når slike kommentarer ble postet. 

Anonymkode: 4e783...c0d

• Liker 31
Skrevet

Dette med mannlig overgangsalder vet jeg ikke så mye om, men jeg tenker også midtlivskrise, utbrenthet, mild depresjon. Går man slik over en periode,  så vil det gå ut over kognitive evner, og man kommer inn i en negativ spiral, med å føle utilstrekkelighet på jobb, og hjemme.  

Ikke alle midtlivskriser slår ut i panikk. Like ofte vender han det innover, og blir desillusjonert og motløs. M53

Anonymkode: 638a0...60c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva i all verden skal han med en yngre kvinne, når han ikke engang klarer holde tritt med ei på 47? 

• Liker 31
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Heller en litt sedat fyr som steller og stuller i garasjen, enn en mann som er rammet av total alderspanikk, trener syv dager i uka og er manisk og tvangsmessig opptatt av kosthold og helse. Det er fint at middeladrende menn ønsker å leve et sunt og aktivt liv, men det bør gjøres med en viss verdighet.

Anonymkode: b761f...cac

Hvordan gjør man det med "verdighet"?

Anonymkode: e5a39...a8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja han høres jo ut som et catch for en 30-åring...

Anonymkode: 2c791...b46

• Liker 17
Skrevet
Era Vulgaris skrev (2 timer siden):

Hva i all verden skal han med en yngre kvinne, når han ikke engang klarer holde tritt med ei på 47? 

Hvis han ikke har noen interesse av henne lenger så trenger han vel ikke anstrenge seg for å tilfredsstille henne. Er nok lei og deprimert. Blomstrer sikkert i et nytt forhold.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...