AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 Faren min bor på en liten gård. Et nydelig sted med masse skog til. Han er gammel og bekymrer seg over hva som vil skje med stedet når han dør. Vi er tre voksne døtre som alle bor ganske langt vekk med hver vår familie og ingen ønsker å bo på gården permanent. Faren min vil nå overføre stedet til den eldste av oss søstre, fordi han tror det er mest sannsynlig at hun kommer til å bruke det. Han er redd for at det forsvinner ut av familien og synes det er tryggest å gi det til henne. Vi andre synes det er litt trist. Ikke pga. pengene, men fordi alle tre føler tilknytning til stedet. Den eldste søsteren min er rettferdig anlagt og sier at hun vil dele det med oss andre søstre, selv om hun står som eier på papiret, men vi er usikre på om det er noen juridiske problemer i denne løsningen. Er det noen som kan dele erfaringer eller tanker om mulige problemer? Anonymkode: 79f64...0bc
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 Problemet kommer vel først når deres far har gått bort og denne søsteren finner ut at hun ikke gidder å bruke store summer på vedlikehold, strøm, kommunale avgifter osv. på en bolig som hun bruker lite og som søstrene og deres familie også har tilgang på. Og da er sannsynligheten stor for at hun selger, og legger gevinsten i egen lomme. Det eneste riktige her er dersom dere oppretter et sameie hvor dere alle eier likt, og hefter for lik andel av utgifter på eiendommen. Det medfører også at dere må stemme over hva av vedlikehold som skal utføres når, i og med at dere alle må ta deres del av utgiften for dette, og kan medføre mye krangel og uvennskap. Anonymkode: fde71...950 9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 Hus bør aldri deles mellom personer, skaper bare trøbbel med fremtidige generasjoner. Første generasjon går for det meste ok om de i uke har lik økonomi og bruker like mye på vedlikehold. Når en av dere da dør og den enes 5 barn plutselig arver det så starter problemene. Anonymkode: ffa75...8e4 8
Doktor Dyregod Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 Hvordan er det med bo og driveplikt på eindommen? 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 Dette er oppskriften på familiekrangel på sikt. Det virker kanskje som en grei løsning nå, men det vil by masse konflikter. Skal søster stå for drift og vedlikehold på stedet, når dere skal ha samme tilgang til bruk? Eller skal dere betale drift og vedlikehold på et sted dere ikke eier? Hvordan skal dere bedømme hva som er nødvendig vedlikehold? Hva skjer om noen av dere får dårligere økonomi? Spesielt om eldste søster får dårlig økonomi? Hva skjer når dere dør og neste generasjon skal ta over? Skal kun hennes barn arve? Eller skal alle 3 søskenflokker ha rettigheter? Anonymkode: 8ccc7...4fd 8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet kommer vel først når deres far har gått bort og denne søsteren finner ut at hun ikke gidder å bruke store summer på vedlikehold, strøm, kommunale avgifter osv. på en bolig som hun bruker lite og som søstrene og deres familie også har tilgang på. Og da er sannsynligheten stor for at hun selger, og legger gevinsten i egen lomme. Det eneste riktige her er dersom dere oppretter et sameie hvor dere alle eier likt, og hefter for lik andel av utgifter på eiendommen. Det medfører også at dere må stemme over hva av vedlikehold som skal utføres når, i og med at dere alle må ta deres del av utgiften for dette, og kan medføre mye krangel og uvennskap. Anonymkode: fde71...950 God ide med sameie. Og sikkert også ganske komplisert pga. det med at man må bli enige om hva som skal gjøres når. 24 minutter siden, AnonymBruker said: Hus bør aldri deles mellom personer, skaper bare trøbbel med fremtidige generasjoner. Første generasjon går for det meste ok om de i uke har lik økonomi og bruker like mye på vedlikehold. Når en av dere da dør og den enes 5 barn plutselig arver det så starter problemene. Anonymkode: ffa75...8e4 Det er også min tanke. At det kanskje kan gå med oss tre søstre, men hva med barna våre som jo blir voksne på et tidspunkt. 24 minutter siden, Doktor Dyregod said: Hvordan er det med bo og driveplikt på eindommen? Så vidt jeg vet er det boplikt, men jeg tror ikke kommunen følger så godt med. Det virker hvertfall sånn på meg når jeg ser hvordan andre hus og eiendommer blir brukt. 16 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er oppskriften på familiekrangel på sikt. Det virker kanskje som en grei løsning nå, men det vil by masse konflikter. Skal søster stå for drift og vedlikehold på stedet, når dere skal ha samme tilgang til bruk? Eller skal dere betale drift og vedlikehold på et sted dere ikke eier? Hvordan skal dere bedømme hva som er nødvendig vedlikehold? Hva skjer om noen av dere får dårligere økonomi? Spesielt om eldste søster får dårlig økonomi? Hva skjer når dere dør og neste generasjon skal ta over? Skal kun hennes barn arve? Eller skal alle 3 søskenflokker ha rettigheter? Anonymkode: 8ccc7...4fd Det er mange viktige spørsmål. Min tanke er at vi enten deler regninger likt (men vanskelig når man kanskje ikke er enige om hva som skal gjøres) eller at vi andre betaler for å være der hvis vi vil bruke det. Og neste generasjon… Bare tanken er vanskelig i seg selv. På en måte flytter vi jo kanskje bare problemet fram i tid på denne måten. Jeg synes det er vanskelig. Hvid ingen av oss har råd til å kjøpe noen ut blir vel eneste alternativ at hun bare får det? Hva ville dere gjort hvis dere var henne? Anonymkode: 79f64...0bc
Doktor Dyregod Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så vidt jeg vet er det boplikt, men jeg tror ikke kommunen følger så godt med. Det virker hvertfall sånn på meg når jeg ser hvordan andre hus og eiendommer blir brukt. Anonymkode: 79f64...0bc For du skrev at det var en gård. Drev din far gården? Var det drift på jordene? For da må det vel forpaktes bort. Men det letteste er et direkte salg mellom far og barn før han går bort. Er han medlem av bondelaget eller småbrukerlaget, så kan han få god hjelp der. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #8 Skrevet 26. desember 2021 Bør gis til alle tre så får dere bestemme hva dere skal gjøre. Om det er den ene søsteren som vil beholde får hun kjøpe ut dere to til takst. Anonymkode: 71043...660 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #9 Skrevet 26. desember 2021 Dere bør snakke sammen, alle fire, og prøve å finne en løsning alle synes er grei. Spørsmål kan for eksempel være: Hvis ingen kommer til å bo der fast, men kun bruke det som feriested - er det ikke da bedre at gården selges til noen som bor der? Eiendommer forfaller fort hvis noen ikke bruker dem/bor der. Hvilken stand er bygningene i nå? Hvis kun én eier, men de andre benytter eiendommen - skal de andre to betale noe? Bidra på dugnader (vedlikehold)? Har noen av dere råd til å sitte på gården alene? Det kan være mye vedlikehold, og faste utgifter som løper uansett. Er det noen god idé å prøve å omgå boplikten? Hva skjer hvis kommunen oppdager det (egentlig lett, når ingen er folkeregistrert der), og krever at eldste søster flytter dit? Hva skjer hvis dere velger sameie - har alle råd til det? Tid til det? Lyst til det? Å dele en eiendom kan være oppskriften på konflikt. Hva hvis noen ønsker å selge? Hva med løpende vedlikehold og oppgraderinger, hvis dere ikke er enige? Hverken om det økonomiske, hvem som skal gjøre det, eller hva/hvordan det skal gjøres? Hva med neste generasjon? Det er forståelig at faren deres ønsker å beholde gården i gården, men hvis dere tar en skikkelig samtale om dette, alle fire, kan det være dere finner ut av fallgruvene. Anonymkode: 62630...115
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #10 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bør gis til alle tre så får dere bestemme hva dere skal gjøre. Om det er den ene søsteren som vil beholde får hun kjøpe ut dere to til takst. Anonymkode: 71043...660 man om den som faktisk ønsker å bo der (og drive hele gården videre) ikke har penger nok til å kjøpe ut de andre søsknene? Anonymkode: 8ffa0...2e2
TBergh Skrevet 26. desember 2021 #11 Skrevet 26. desember 2021 Hei. Mange gode forslag som allerede er skrevet. Ikke glem skattespørsmålet. Formueskatt osv. Dere kan opprette skriftlige avtaler, nå mellom alle søsknene om hvordan dette skal gjøres. Men jeg har noen punkter selv, jeg tror det vil lønne seg å vurdere nærmere. Den ene eier, de andre betaler pr uke, mnd når de ønsker å bo på gården. Fordelingen av bo/oppholdstidspunkt kan f.eks. være: Den første bor der i mai, så neste i juni, juli, august. Neste år så flytter hver av dere en mnd frem. Den som bor der i august må nå bo der i mai, og så forskyves de andre en mnd frem, juni til juli osv. (Håper du forstod den) Når det gjelder fordeling av utgifter oppretter dere en skriftlig avtale. Ikke glem at den som står oppført som eventuelt eneeier må få fratrekk i sin andre vedlikeholds og «driftsutgifter» slikt som vann, strøm, kloakk. (Sjekk hvilke regninger som din far nå betaler.) og skatt av formue osv. Bytte av bo/oppholdstid kan byttes dere imellom, men skal likevel ikke påvirke den opprinnelige oppholdsavtalen. Ta også med at en av dere også har retten til å kjøpe de andre ut, da mot markedspris. Få også med hva som skal skje hvis/når en av dere eiere dør/faller fra. Husk barns pliktdelsarv. Møte Avtal også at det skal være et fellesmøte som mellom alle søsknene én gang i året, hvor det skal bestemmes hva som skal / må / bør gjøres av vedlikehold, oppgradering. (Tenker på lading av elbil og installasjon av lader, oppgradering av strømnettet. Hva skal skje hvis den som oppholder seg på gården plutselig oppdager en vannskade, el-feil osv, ting som krever umiddelbar utbedring av brann, sikkerhetshensyn. Felleskonto hvor hver setter inn et fast beløp hver mnd, slik at uforutsette utgifter kan dekkes delvis/helt. Hvem skal ha kontakt med kommunen, på vegne av de andre. (Etter min vurdering bør dette bli eventuell eneeier.) Hva MÅ gjøres nå? Få en tømrer til å foreta en vurdering av gården nå og komme med et prisoverslag for alle utbedringer som bør gjøres, og MÅ gjøres. Når kommer hvilke utgifter? F.eks. må vannrør byttes i løpet av 5 – 10 år. Nå kommer den verste og mest ubehagelige gjøremålet. (I det minste for meg) Tenk gjennom alt flere ganger så dere unngår å «gå på en MORSOM en» (Økomn Det blir alltid dyrere med påkrevet vedlikehold enn man budsjetterer med. Når dere mener at dere har fått med alt, kontakt advokat, eller snakk med en takstmann for å forsikre dere om at alt faktisk er tatt med. Oppgradering av eiendommen. Hvis en av dere ønsker en oppgradering av noe, men dere andre enten ikke vil eller ikke ønsker denne oppgraderingen. Hva da? Nekte oppgradering eller «ja bare oppgrader, men det må du betale selv, og du kan ikke nekte oss andre å bruke det. F.eks. oppgradering kjøkken eller bad, eller bygge en stor terrasse osv. Hva da med utgifter til vedlikehold av det oppgraderte? Hva med at eiendommen får en vesentlig økning i markedsverdi, etter oppgraderingen. Ved et eventuelt salg, skal de/n som oppgraderte få sine utlegg refundert, før salgssummen så deles på alle???? Når/hvis det ønskes oppgradering skal dette snakkes om, minst 12 – 24 – 36 mnd, før oppgraderingen kan starte. Da får man tenkt seg om, og sjekket om oppgraderingen kan skje billigere/på en annen måte, osv. Hva hvis det som ønskes oppgradert kun trengs å vedlikeholdes eller gå til innkjøp av en tilsvarende gjenstand/objekt, som er vesentlig billigere, men gjør like stor nytte. F.eks. kjøleskap som er gått i stykker. En av dere ønsker et mye dyrere kjøleskap med ismaskin, innlagt PC, TV og ladepunkt for elsykkel. Det koster kr 100 000,- etthundretusen, mens et fornuftig kjøleskap koster kr 5 000,00 Hva hvis kun en av dere ikke vil være med på en oppgradering, hva da?? Hva hvis det oppstår krangel mellom dere alle? Hva skal da skje? Klarer dere å lage en slike avtale som tar for seg slike ting, da vil, meget sannsynlig alle fremtidig krangel være avverget. Hva hvis en ønsker å selge seg ut. Hva hvis en av dere av en eller annen grunn ikke har økonomi på å bli med på spleisen til å kjøpe ut den som ønsker å selge? Eller rett og slett ikke ønsker å bruke mer penger på å kjøpe seg inn i og med et få en større eierandel Håper jeg har gitt noen innspill du kan benytte. Ja, også fortsatt God Jul og Godt Nytt År Med vennlig hilsen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #12 Skrevet 26. desember 2021 Mange gode tips allerede. Jeg vil bare supplere med en løsning som har blitt brukt i min slekt i en lignende situasjon: Gården overdras til eldstemann med visshet ovenfor faren om at gården er i trygge hender slik at han får dø lykkelig. Med en gang han er borte selges stedet (fordi ingen har interesse av å bo der) og pengene deles likt. Du skriver at dere ønsker å beholde det, men ingen vil bo der. Om det i det hele tatt er mulig å unngå boplikten så vil det helt sikkert påløpe vedlikehold på et tidspunkt som minst en av partene ikke er interessert i å ta, og da er kjøret i gang. Anonymkode: 7d54e...e0e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #13 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): man om den som faktisk ønsker å bo der (og drive hele gården videre) ikke har penger nok til å kjøpe ut de andre søsknene? Anonymkode: 8ffa0...2e2 Det er jo synd. Man har ikke krav på mer arv enn sine søsken Anonymkode: 71043...660
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #14 Skrevet 26. desember 2021 Vi er litt i samme situasjon, selv om det gjelder en hytte i vårt tilfelle. Vi er to søstre som er såpass ulike av personlighet og prioriteringer at det å eie noe sammen garantert ville føre til konflikter. For å ikke legge opp til slike konflikter vil min søster overta hytta, og jeg og min familie vil få rett til å låne den. Vi kommer til å avtale en sum vi betaler for å låne hytta dag/helg/uke, så min søster ikke får ekstra utgifter ved at vi bruker hytta. Generelt vil hytta på alle måter være min søsters hytte, men i motsetning til nåværende generasjon, hvor min onkel og hans familie jevnlig låner hytta, uten å bidra noe verken praktisk eller økonomisk, vil vi altså ha avtale som sikrer at den som eier ikke blir belastet økonomisk ved å være grei og låne bort hytta. Jeg og mine kommer nok også til å hjelpe litt praktisk i tillegg, om det er behov for det. Begge vi søstre har ønsker om at hytta også i fremtiden skal være et sted vi alle kan samles innimellom, slik vi alltid har gjort, men vi ønsker ikke å eie sammen, ettersom det garantert ville medføre konflikter. Jeg er veldig innstilt på at når hun eier hytta er den min søsters, og hva som utføres/endres der er helt opp til henne og mannen hennes. Det hadde jeg ikke klart å innstille meg på dersom den skulle være vår sammen. Anonymkode: 4139a...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #15 Skrevet 28. desember 2021 On 12/26/2021 at 11:56 AM, Doktor Dyregod said: For du skrev at det var en gård. Drev din far gården? Var det drift på jordene? For da må det vel forpaktes bort. Men det letteste er et direkte salg mellom far og barn før han går bort. Er han medlem av bondelaget eller småbrukerlaget, så kan han få god hjelp der. Det var en gård før han overtok den fra storesøstra si. Da hun døde flyttet han inn. Nå driver han den ikke som en gård, men det er masse jord til. Jeg tror nok noen leker jorda av ham, men han er for gammel og dårlig til å dyrke noe eller ha dyr selv. On 12/26/2021 at 12:04 PM, AnonymBruker said: Bør gis til alle tre så får dere bestemme hva dere skal gjøre. Om det er den ene søsteren som vil beholde får hun kjøpe ut dere to til takst. Anonymkode: 71043...660 Jeg synes også det virker mest rettferdig at han ikke gjør noe drastisk med den nå, men at vi løser det sammen når han ikke er her lenger. Jeg tror ikke søsteren min har penger til å kjøpe oss ut. On 12/26/2021 at 1:44 PM, AnonymBruker said: Dere bør snakke sammen, alle fire, og prøve å finne en løsning alle synes er grei. Spørsmål kan for eksempel være: Hvis ingen kommer til å bo der fast, men kun bruke det som feriested - er det ikke da bedre at gården selges til noen som bor der? Eiendommer forfaller fort hvis noen ikke bruker dem/bor der. Hvilken stand er bygningene i nå? Hvis kun én eier, men de andre benytter eiendommen - skal de andre to betale noe? Bidra på dugnader (vedlikehold)? Har noen av dere råd til å sitte på gården alene? Det kan være mye vedlikehold, og faste utgifter som løper uansett. Er det noen god idé å prøve å omgå boplikten? Hva skjer hvis kommunen oppdager det (egentlig lett, når ingen er folkeregistrert der), og krever at eldste søster flytter dit? Hva skjer hvis dere velger sameie - har alle råd til det? Tid til det? Lyst til det? Å dele en eiendom kan være oppskriften på konflikt. Hva hvis noen ønsker å selge? Hva med løpende vedlikehold og oppgraderinger, hvis dere ikke er enige? Hverken om det økonomiske, hvem som skal gjøre det, eller hva/hvordan det skal gjøres? Hva med neste generasjon? Det er forståelig at faren deres ønsker å beholde gården i gården, men hvis dere tar en skikkelig samtale om dette, alle fire, kan det være dere finner ut av fallgruvene. Anonymkode: 62630...115 Takk for mange gode input. Gården er i god stand. Faren min har brukt masse penger på vedlikehold de siste årene og gjort den mye bedre enn den var. On 12/26/2021 at 7:01 PM, TBergh said: Hei. Mange gode forslag som allerede er skrevet. Ikke glem skattespørsmålet. Formueskatt osv. Dere kan opprette skriftlige avtaler, nå mellom alle søsknene om hvordan dette skal gjøres. Men jeg har noen punkter selv, jeg tror det vil lønne seg å vurdere nærmere. Den ene eier, de andre betaler pr uke, mnd når de ønsker å bo på gården. Fordelingen av bo/oppholdstidspunkt kan f.eks. være: Den første bor der i mai, så neste i juni, juli, august. Neste år så flytter hver av dere en mnd frem. Den som bor der i august må nå bo der i mai, og så forskyves de andre en mnd frem, juni til juli osv. (Håper du forstod den) Når det gjelder fordeling av utgifter oppretter dere en skriftlig avtale. Ikke glem at den som står oppført som eventuelt eneeier må få fratrekk i sin andre vedlikeholds og «driftsutgifter» slikt som vann, strøm, kloakk. (Sjekk hvilke regninger som din far nå betaler.) og skatt av formue osv. Bytte av bo/oppholdstid kan byttes dere imellom, men skal likevel ikke påvirke den opprinnelige oppholdsavtalen. Ta også med at en av dere også har retten til å kjøpe de andre ut, da mot markedspris. Få også med hva som skal skje hvis/når en av dere eiere dør/faller fra. Husk barns pliktdelsarv. Møte Avtal også at det skal være et fellesmøte som mellom alle søsknene én gang i året, hvor det skal bestemmes hva som skal / må / bør gjøres av vedlikehold, oppgradering. (Tenker på lading av elbil og installasjon av lader, oppgradering av strømnettet. Hva skal skje hvis den som oppholder seg på gården plutselig oppdager en vannskade, el-feil osv, ting som krever umiddelbar utbedring av brann, sikkerhetshensyn. Felleskonto hvor hver setter inn et fast beløp hver mnd, slik at uforutsette utgifter kan dekkes delvis/helt. Hvem skal ha kontakt med kommunen, på vegne av de andre. (Etter min vurdering bør dette bli eventuell eneeier.) Hva MÅ gjøres nå? Få en tømrer til å foreta en vurdering av gården nå og komme med et prisoverslag for alle utbedringer som bør gjøres, og MÅ gjøres. Når kommer hvilke utgifter? F.eks. må vannrør byttes i løpet av 5 – 10 år. Nå kommer den verste og mest ubehagelige gjøremålet. (I det minste for meg) Tenk gjennom alt flere ganger så dere unngår å «gå på en MORSOM en» (Økomn Det blir alltid dyrere med påkrevet vedlikehold enn man budsjetterer med. Når dere mener at dere har fått med alt, kontakt advokat, eller snakk med en takstmann for å forsikre dere om at alt faktisk er tatt med. Oppgradering av eiendommen. Hvis en av dere ønsker en oppgradering av noe, men dere andre enten ikke vil eller ikke ønsker denne oppgraderingen. Hva da? Nekte oppgradering eller «ja bare oppgrader, men det må du betale selv, og du kan ikke nekte oss andre å bruke det. F.eks. oppgradering kjøkken eller bad, eller bygge en stor terrasse osv. Hva da med utgifter til vedlikehold av det oppgraderte? Hva med at eiendommen får en vesentlig økning i markedsverdi, etter oppgraderingen. Ved et eventuelt salg, skal de/n som oppgraderte få sine utlegg refundert, før salgssummen så deles på alle???? Når/hvis det ønskes oppgradering skal dette snakkes om, minst 12 – 24 – 36 mnd, før oppgraderingen kan starte. Da får man tenkt seg om, og sjekket om oppgraderingen kan skje billigere/på en annen måte, osv. Hva hvis det som ønskes oppgradert kun trengs å vedlikeholdes eller gå til innkjøp av en tilsvarende gjenstand/objekt, som er vesentlig billigere, men gjør like stor nytte. F.eks. kjøleskap som er gått i stykker. En av dere ønsker et mye dyrere kjøleskap med ismaskin, innlagt PC, TV og ladepunkt for elsykkel. Det koster kr 100 000,- etthundretusen, mens et fornuftig kjøleskap koster kr 5 000,00 Hva hvis kun en av dere ikke vil være med på en oppgradering, hva da?? Hva hvis det oppstår krangel mellom dere alle? Hva skal da skje? Klarer dere å lage en slike avtale som tar for seg slike ting, da vil, meget sannsynlig alle fremtidig krangel være avverget. Hva hvis en ønsker å selge seg ut. Hva hvis en av dere av en eller annen grunn ikke har økonomi på å bli med på spleisen til å kjøpe ut den som ønsker å selge? Eller rett og slett ikke ønsker å bruke mer penger på å kjøpe seg inn i og med et få en større eierandel Håper jeg har gitt noen innspill du kan benytte. Ja, også fortsatt God Jul og Godt Nytt År Med vennlig hilsen TBergh Takk for mange gode tanker. Hva er det jeg/vi skal være oppmerksomme på med formueskatt? At søstra mi får høyere skatt hvis hun arver gården? On 12/26/2021 at 7:08 PM, AnonymBruker said:Mange gode tips allerede. Jeg vil bare supplere med en løsning som har blitt brukt i min slekt i en lignende situasjon: Gården overdras til eldstemann med visshet ovenfor faren om at gården er i trygge hender slik at han får dø lykkelig. Med en gang han er borte selges stedet (fordi ingen har interesse av å bo der) og pengene deles likt. Du skriver at dere ønsker å beholde det, men ingen vil bo der. Om det i det hele tatt er mulig å unngå boplikten så vil det helt sikkert påløpe vedlikehold på et tidspunkt som minst en av partene ikke er interessert i å ta, og da er kjøret i gang. Anonymkode: 7d54e...e0e Ja, det er kanskje ikke mulig å finne en måte å beholde den på. Den ligger mange timer vekk fra oss alle, og vi har jo barn, partnere, jobber osv., så det er ikke bare lett å overta hvis det er bo- og driveplikt. Jeg vet ikke helt hva faren min tenker om boplikten. Gården går flere generasjoner tilbake, så jeg tror han tenker at kommunen ikke vil kaste oss ut. On 12/26/2021 at 7:27 PM, AnonymBruker said: Vi er litt i samme situasjon, selv om det gjelder en hytte i vårt tilfelle. Vi er to søstre som er såpass ulike av personlighet og prioriteringer at det å eie noe sammen garantert ville føre til konflikter. For å ikke legge opp til slike konflikter vil min søster overta hytta, og jeg og min familie vil få rett til å låne den. Vi kommer til å avtale en sum vi betaler for å låne hytta dag/helg/uke, så min søster ikke får ekstra utgifter ved at vi bruker hytta. Generelt vil hytta på alle måter være min søsters hytte, men i motsetning til nåværende generasjon, hvor min onkel og hans familie jevnlig låner hytta, uten å bidra noe verken praktisk eller økonomisk, vil vi altså ha avtale som sikrer at den som eier ikke blir belastet økonomisk ved å være grei og låne bort hytta. Jeg og mine kommer nok også til å hjelpe litt praktisk i tillegg, om det er behov for det. Begge vi søstre har ønsker om at hytta også i fremtiden skal være et sted vi alle kan samles innimellom, slik vi alltid har gjort, men vi ønsker ikke å eie sammen, ettersom det garantert ville medføre konflikter. Jeg er veldig innstilt på at når hun eier hytta er den min søsters, og hva som utføres/endres der er helt opp til henne og mannen hennes. Det hadde jeg ikke klart å innstille meg på dersom den skulle være vår sammen. Anonymkode: 4139a...3f1 Det virker som en god plan. Kanskje vi ender med noe av det samme. Jeg synes allikevel det er litt trist at barna mine mister tilknytningen til stedet ved at det er noen andre som eier det. Særlig fordi vi bor langt vekk og ikke kan bruke det særlig ofte. Ikke fordi de ikke er knyttet til den delen av familien, for det er de. Men hvis noen andre eier det blir det bare noe annet. Men problemet er nok mest at det ikke finnes en lettvint læsning på det. Jeg kan ikke flytte langt vekk og drive gård. Anonymkode: 79f64...0bc
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #16 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 19.08): Mange gode tips allerede. Jeg vil bare supplere med en løsning som har blitt brukt i min slekt i en lignende situasjon: Gården overdras til eldstemann med visshet ovenfor faren om at gården er i trygge hender slik at han får dø lykkelig. Med en gang han er borte selges stedet (fordi ingen har interesse av å bo der) og pengene deles likt. Jeg får dårlig smak i munnen av at folk gjør sånn jeg. Det er respektløst overfor han som har gått bort. Jeg kunne aldri i verden gjort noe slik. Et løfte er et løfte! AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 19.08): Du skriver at dere ønsker å beholde det, men ingen vil bo der. Om det i det hele tatt er mulig å unngå boplikten så vil det helt sikkert påløpe vedlikehold på et tidspunkt som minst en av partene ikke er interessert i å ta, og da er kjøret i gang. Anonymkode: 7d54e...e0e Anonymkode: 6057a...670 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #17 Skrevet 28. desember 2021 Beklager å si det, men dere virker ikke så veldig praktisk anlagt? Det er mye jobb å drifte og vedlikeholde en eiendom, selv om dere ikke drifter jorda selv. Jeg har problemer med å se hvordan dere skal kunne få unna vedlikehold når dere alle bor så langt unna? Jeg synes det høres ut som du/dere baserer beslutninger mye på følelser og lite på fornuft. Jeg kommer selv fra gård og tenker det er bedre om gården eies av noen som virkelig ønsker å drive og utvikle den. I stedet for at den skal stå tom og forfalle fordi den er et nostalgisk minne. Anonymkode: c2f21...5b3 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #18 Skrevet 28. desember 2021 Bo-og driveplikt er heldigvis ikke lett å lure seg unna. Hadde det vært lett så ville enda flere gårder vært brukt som feriested og det er ikke noe bygda trenger. Det har vært saker på det, der folk tvinges til å oppfylle den plikta. Anonymkode: 6057a...670 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #19 Skrevet 28. desember 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Beklager å si det, men dere virker ikke så veldig praktisk anlagt? Det er mye jobb å drifte og vedlikeholde en eiendom, selv om dere ikke drifter jorda selv. Jeg har problemer med å se hvordan dere skal kunne få unna vedlikehold når dere alle bor så langt unna? Jeg synes det høres ut som du/dere baserer beslutninger mye på følelser og lite på fornuft. Jeg kommer selv fra gård og tenker det er bedre om gården eies av noen som virkelig ønsker å drive og utvikle den. I stedet for at den skal stå tom og forfalle fordi den er et nostalgisk minne. Anonymkode: c2f21...5b3 Ha ha, du behøver ikke beklage det. Vi er faktisk praktisk anlagt, men har nok med det vi selv driver. Vi er alle tre vokst opp på gård og vet at det krever en del. Og det er nettopp hvilke muligheter det er for gården (og faren min) jeg lurer på ved å oprette tråden. Han ønsker veldig sterkt at den blir i familien, men jeg synes det virker vanskelig. Anonymkode: 79f64...0bc
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #20 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det var en gård før han overtok den fra storesøstra si. Da hun døde flyttet han inn. Nå driver han den ikke som en gård, men det er masse jord til. Jeg tror nok noen leker jorda av ham, men han er for gammel og dårlig til å dyrke noe eller ha dyr selv. Jeg synes også det virker mest rettferdig at han ikke gjør noe drastisk med den nå, men at vi løser det sammen når han ikke er her lenger. Jeg tror ikke søsteren min har penger til å kjøpe oss ut. Takk for mange gode input. Gården er i god stand. Faren min har brukt masse penger på vedlikehold de siste årene og gjort den mye bedre enn den var. Takk for mange gode tanker. Hva er det jeg/vi skal være oppmerksomme på med formueskatt? At søstra mi får høyere skatt hvis hun arver gården? Ja, det er kanskje ikke mulig å finne en måte å beholde den på. Den ligger mange timer vekk fra oss alle, og vi har jo barn, partnere, jobber osv., så det er ikke bare lett å overta hvis det er bo- og driveplikt. Jeg vet ikke helt hva faren min tenker om boplikten. Gården går flere generasjoner tilbake, så jeg tror han tenker at kommunen ikke vil kaste oss ut. Det virker som en god plan. Kanskje vi ender med noe av det samme. Jeg synes allikevel det er litt trist at barna mine mister tilknytningen til stedet ved at det er noen andre som eier det. Særlig fordi vi bor langt vekk og ikke kan bruke det særlig ofte. Ikke fordi de ikke er knyttet til den delen av familien, for det er de. Men hvis noen andre eier det blir det bare noe annet. Men problemet er nok mest at det ikke finnes en lettvint læsning på det. Jeg kan ikke flytte langt vekk og drive gård. Anonymkode: 79f64...0bc Her tar faren din fort feil - det er vanlig at kommuner legger stor vekt på boplikten. Det er risikabelt å satse på at kommunen ikke vil merke det. Anonymkode: 62630...115 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå