AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 Hei! Jeg vurderer å kjøpe bil men vet ikke helt om jeg tar meg vann over hode. Hva tenker dere? Utbetalt: 34.000 kr Utgifter: 3000 i mat (min samboer betaler også sin del) 8500 i boliglån med dagens rente 3500 kr i studielån 2500 i strøm (2500 kr fra min samboer også. Kommer til å bli mye billigere enn dette i vår/sommerhalvåret) 1000 kr i uføre, livs, reise og ulykkesforsikring. (Samboer tar seg av innboforsikring) 1000 kr i pensjon 300 kr i mobilregning 5000 til å leve (gaver, parkering, spise ute, møbler, klær) 900 kr i busskort om jeg ikke har bil = 25.000 kr (26.000 med busskort) Så er spørsmålet om jeg skal kjøpe meg ny bil. Da må jeg betale 2800 kr i billån og ca 600 kr for god forsikring, i tillegg til lading og vedlikehold. Om det er relevant, jeg er i slutten av 20 årene og har akkurat kjøpt enebolig. Min samboer har bil men vil bruke denne hele dagen på jobb. Jeg har trygg og fast jobb i kommunen. Noen tanker? Anonymkode: c95e1...dd9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 Kjør på. Lykke til med bilkjøp. Anonymkode: 48c73...55d 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om det er relevant, jeg er i slutten av 20 årene og har akkurat kjøpt enebolig. Min samboer har bil men vil bruke denne hele dagen på jobb. Jeg har trygg og fast jobb i kommunen. Noen tanker? Anonymkode: c95e1...dd9 Hva med sparing til vedlikehold og reparasjoner på bolig? Annen sparing ut over pensjon? Tv/telefon/internett? Kommunale avgifter? Eiendomsskatt er det ikke alle som har, så det hopper jeg over. Renteøkning må du ta høyde for. Tross de utgiftene du ikke har listet opp ser det ut til at du kan ha råd til å kjøpe bil i den prisklassen du ser for deg, men det blir nok ikke like romslig som du ser for deg ut i fra oversikten du har laget her. Anonymkode: b529b...af9 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med sparing til vedlikehold og reparasjoner på bolig? Annen sparing ut over pensjon? Tv/telefon/internett? Kommunale avgifter? Eiendomsskatt er det ikke alle som har, så det hopper jeg over. Renteøkning må du ta høyde for. Tross de utgiftene du ikke har listet opp ser det ut til at du kan ha råd til å kjøpe bil i den prisklassen du ser for deg, men det blir nok ikke like romslig som du ser for deg ut i fra oversikten du har laget her. Anonymkode: b529b...af9 Det er nettopp dette som stresser meg - at jeg ikke får spart all verdens ved siden av. Vedlikehold og reparasjoner på huset blir det, men vi har kjøpt splitter nytt hus så det blir nok ikke store summene nå de første årene. Billånet er dessuten betalt ned på 5 år så da er 2800 kr ledig i budsjettet. Vi skal ikke ha TV pakke, men må ha internett. Delt på to regner jeg ikke med det blir allverdens. Vi har noen strømmetjenester begge to, men de er "innbakt" i de 5000 kr til å leve for min del. Kommunale avgifter er et veldig godt poeng, det blir 900 kr på hver i måneden. Det burde jeg tatt med. Eiendomsskatt inkludert i avgiften. Renteøkningen er alltid skummel, men som kriseløsning kan vi skjevfordele boliglånet enda mer om det blir krise da jeg har en samboer med høy inntekt. Anonymkode: c95e1...dd9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 Kjøp deg en bil, du. Men du må påregne noe mer i bilutgifter enn du har skissert (drivstoff/lading, service/vedlikehold, parkeringutgifter og evt. egenandel ved skade) Anonymkode: 58a36...890
Gjest Alterego666 Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 Det går sikkert bra, men vurdér hvorvidt dere virkelig trenger to biler. Å eie bil er virkelig å spyle penger ned i dass. Sett opp et regnestykke hvor du heller bruker pengene på å betale avdrag på huslånet og se hvor mye raskere du blir kvitt huslånet!
Gjest Gunn Greta Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 Jeg hadde ikke gjort det, jeg hadde ventet ett år eller to. Bruk denne tiden til å bygge deg en buffer.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #8 Skrevet 26. desember 2021 Gunn Greta skrev (31 minutter siden): Jeg hadde ikke gjort det, jeg hadde ventet ett år eller to. Bruk denne tiden til å bygge deg en buffer. Jeg har en buffer på ca 35 000 pr nå. I tillegg har jeg en ekstrajobb hvor jeg vanligvis tjener 10.000 (etter skatt) i tillegg til fastlønnen, så denne gir muligheter for sparing. Når det er sagt så vil jeg være sikker på at jeg kan betjene lånene mine uten ekstrainntekten da den sannsynligvis ikke vil vare for evig. TS Anonymkode: c95e1...dd9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #9 Skrevet 26. desember 2021 Absolutt. Du har god råd til det. Anonymkode: fa02b...7fe
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #10 Skrevet 26. desember 2021 *budsjett Anonymkode: de225...123
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #11 Skrevet 26. desember 2021 Bil er alltid tapsprosjekt. Hvorfor ikke leie etter behov? Og da kun betale for tiden man låner bilen. Anonymkode: a8b6a...448 3
Annna90 Skrevet 26. desember 2021 #12 Skrevet 26. desember 2021 Hvis jeg var deg og hadde kjøpt meg bil, så ville jeg ha brukt mindre på budsjettposten som går til klær, gaver, parkering osv.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #13 Skrevet 26. desember 2021 Jeg hadde ikke kjøpt bil med lån på. Kjøp en du kan betale fullt for. Anonymkode: 335bc...9f7 1
Taluno Skrevet 26. desember 2021 #15 Skrevet 26. desember 2021 På budsjettet tenker jeg at det ville vært smart å kjøpe en billigere bil. Men det du ikke sier noe om, er hvorfor du skal ha en ny og dyr bil? Sparer du masse tid på transport til/fra jobb? Kjører du mye til venner og familie? Har du hobbyer dom gjør det lettere med bil? Eller vil du bare ha bil fordi det er lettere finne på ting? Når du kun oppgir budsjett, og ikke behov, så virker det som du ikke trenger bil, og bare har lyst på for moros skyld. Jeg har noe likt budsjett, og sparer halvannen time hver dag på å ha bil. Derfor er bil prioritert inn i budsjett hos meg. Har dog en mye billigere bil. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #16 Skrevet 26. desember 2021 Taluno skrev (52 minutter siden): På budsjettet tenker jeg at det ville vært smart å kjøpe en billigere bil. Men det du ikke sier noe om, er hvorfor du skal ha en ny og dyr bil? Sparer du masse tid på transport til/fra jobb? Kjører du mye til venner og familie? Har du hobbyer dom gjør det lettere med bil? Eller vil du bare ha bil fordi det er lettere finne på ting? Når du kun oppgir budsjett, og ikke behov, så virker det som du ikke trenger bil, og bare har lyst på for moros skyld. Jeg har noe likt budsjett, og sparer halvannen time hver dag på å ha bil. Derfor er bil prioritert inn i budsjett hos meg. Har dog en mye billigere bil. Ja, jeg kan absolutt vurdere en billigere bil. Den jeg skal kjøpe koster 250.000 kr, og er 1 år gammel. Jeg har bare tenkt at dersom jeg kjøper en eldre elbil så vil det bli mye utgifter knyttet til reparasjon og vedlikehold. Vil også ha relativt god rekkevidde slik at jeg kan kjøre til min hjemby. Jeg ønsker ny bil fordi min samboer jobber døgnet rundt og jeg vil derfor ikke ha mulighet til å bruke bil hverken til handling, besøke venner/familie, dra til hjembyen min eller jobb. Vil spare veldig mye tid på dette. Kjedelig å feks måtte handle hver dag pga jeg ikke orker å bære nok varer hjem fra butikken. I tillegg må jeg nå takke nei til ekstravakter i ukedagene pga jeg ikke har bil, så jeg taper litt penger jeg i utgangspunktet ville kunne fått med bil. Anonymkode: c95e1...dd9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #17 Skrevet 26. desember 2021 Det går nok fint ja. Vi er riktignok to, men jeg tjener mye mindre enn deg samt at vi har to barn. Skal kjøpe ny bil snart. Anonymkode: f3353...e54
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #18 Skrevet 26. desember 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg kan absolutt vurdere en billigere bil. Den jeg skal kjøpe koster 250.000 kr, og er 1 år gammel. Jeg har bare tenkt at dersom jeg kjøper en eldre elbil så vil det bli mye utgifter knyttet til reparasjon og vedlikehold. Vil også ha relativt god rekkevidde slik at jeg kan kjøre til min hjemby. Jeg ønsker ny bil fordi min samboer jobber døgnet rundt og jeg vil derfor ikke ha mulighet til å bruke bil hverken til handling, besøke venner/familie, dra til hjembyen min eller jobb. Vil spare veldig mye tid på dette. Kjedelig å feks måtte handle hver dag pga jeg ikke orker å bære nok varer hjem fra butikken. I tillegg må jeg nå takke nei til ekstravakter i ukedagene pga jeg ikke har bil, så jeg taper litt penger jeg i utgangspunktet ville kunne fått med bil. Anonymkode: c95e1...dd9 Vi kjøpte en bil til 30.000kr og legger ca. ut 10.000kr i året på reparasjoner/dekk/vedlikehold på den. Om vi hadde kjøpt en bil til 250.000 så ville vi betalt 220.000kr mer, men vi må fremdeles vedlikeholde den selv om noen reparasjoner er litt lengre unna enn på en godt brukt bil. Selv synes jeg ikke det er verdt 220.000kr ekstra for å legge mindre ut i reparasjoner, det er ikke så dyrt med reparasjoner versus nedgangen i verdi på en bil. Anonymkode: 468e9...7df 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #19 Skrevet 26. desember 2021 Først, har du faktisk behov for bil? Hva er grunnen til at du skal kjøpe bil? Om det er noe man må ha i en jobb, eller det f. eks. virkelig ikke er mulig å bruke den andre bilen til å hente/kjøre i barnehage osv. så må man jo. Men er det noe som er "nice to have" ville jeg faktisk tenkt meg om en gang til. Anonymkode: 13478...6d3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #20 Skrevet 26. desember 2021 Jeg tjener det dobbelte og tar meg ikke råd til bil 🤷♀️ Anonymkode: 63d10...fa1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå