Gå til innhold

Hvordan kan ateister forklare mareritt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet om en logisk forklaring. Mareritt er noe som er mikset med tanker du har for dagen. Så hvis du tenker mye negativt eller får det i hodet så kan det samles til mareritt.

Men her er det jeg drømt

" Drømte at jeg såg SAW 1 film men hadde ikke noe med SAW handlingen å gjøre. Det var to menn på en flåte der demoner kom om bord og skulle angripe. Men tror det var mer fjeset deres som forvandlet seg til demonske, så de var usikre hva som var hva. Så plutselig var det goths i en by med en rar dialekt. De kunne høre ting fra lang distanse ved å ta finger til øre eller på hverandre med en magisk kraft. Så hadde du kristne folk i en undergrunn plass der de gjorde ritualer som holdte demonene borte selv om du kunne høre dem. Og jeg kommenterte (Vel det er bedre med en kort film enn en lang film som er på 1 time 11 minutter)"

Så våknet jeg opp.

Så jeg tenker hvordan kan folk som Richard Dawkins og ateister og slikt forklare onde tanker som dette? Hvis det ikke ligger noe overnaturlig i det?

Anonymkode: 988fc...901

Endret av Rhodiola
for å rette på skrivefeil for ts - Rhodiola, mod.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en sammensetning av ting du har sett på tv hele livet, film, bøker, fantasi, bilder, følelser, frykt, stress 

Ikke noe overnaturlig 

Anonymkode: a1ef9...412

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager mener du at denne miksen av rare tanker og inntrykk i ditt hode skulle være noe som helst indikasjon på at det finnes noe overnaturlig?

Anonymkode: 83c04...592

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnaturlig og ateisme er da slettes ikke noe som utelukker hverandre. Man kan være ateist og tro på det overnaturlige. Man kan være kristen og ikke tro på det overnaturlige. 

Anonymkode: 129a2...ac7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så jeg tenker hvordan kan folk som Richard Dawkins og ateister og slikt forklare onde tanker som dette? Hvis det ikke ligger noe overnaturlig i det?

Så vidt man vet, er drømmer en måte hjernen din bearbeider tanker og inntrykk. Det finnes mye forskning og vitenskapelige forklaringer på dette, helt uten å blande inn noe overnaturlig.

Hvorfor i all verden mener du at det er god grunn til å tro at det ligger noe overnaturlig i det i det hele tatt?

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det finnes da andre mareritt enn det som handler om demoner og spøkelser? Det er ikke akkurat festlig å drømme at en drukner f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man kan være kristen og ikke tro på det overnaturlige.

Nei, det er faktisk ikke mulig. Alle former for guder er pr. def overnaturlig, men ikke alt overnaturlig er guder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du forklare at det ligger noe overnaturlig i mareritt da? Du presenterer jo en logisk forklaring for at det ikke er overnaturlig, men  eneste argumentet for at det er overnaturlig er at det er "onde tanker" ? 

Anonymkode: 2f4d5...f3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting overnaturlig ved mareritt. Hjernen din jobber på høygir med å sortere, og det kan gi mareritt basert på hva du har opplevd eller inntrykk du har fått. Feks kan ulike typer mat trigge til mer livaktige drømmer.

Anonymkode: 8b0d5...8ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...