AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 Er hos en psykolog for å få utredet ting, og han ønsket at jeg tok med min mor for å også intervju henne - om min oppvekst. Vel, lang historie kort, det ble et tårevåt intervju, og hun fikk snakket om alt. Mamma har slitt med litt av hvert opp igjennom åra, både PTSD og angst - hun gikk også en god periode arbeidsledig, slik at jeg og mine søsken brukte å bo på deltid hos våre besteforeldre. Det var aldri vold eller fyll hjemme, har gode minner fra barndommen - men skjønner jo nå at hun sleit med sine ting. Hun fikk uansett "orden" på livet etter vi ble voksne. Tok utdanning, fikk seg stabil jobb hun stortrives i, en kjempegod partner. Kan si at alle vi barna har fått en ny sjanse, og har bedre forhold enn vi noen gang har hatt før, med henne. Men hun har slit, og sliter fortsatt, med skam og skyldfølelse av å ha vært en dårlig mor. Kanskje noe vagt spørsmål, men finnes det noen god måte å forsikre henne om at dette ikke er tilfellet, og at hun ikke burde føle slikt? Anonymkode: 22e82...f3c 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er hos en psykolog for å få utredet ting, og han ønsket at jeg tok med min mor for å også intervju henne - om min oppvekst. Vel, lang historie kort, det ble et tårevåt intervju, og hun fikk snakket om alt. Mamma har slitt med litt av hvert opp igjennom åra, både PTSD og angst - hun gikk også en god periode arbeidsledig, slik at jeg og mine søsken brukte å bo på deltid hos våre besteforeldre. Det var aldri vold eller fyll hjemme, har gode minner fra barndommen - men skjønner jo nå at hun sleit med sine ting. Hun fikk uansett "orden" på livet etter vi ble voksne. Tok utdanning, fikk seg stabil jobb hun stortrives i, en kjempegod partner. Kan si at alle vi barna har fått en ny sjanse, og har bedre forhold enn vi noen gang har hatt før, med henne. Men hun har slit, og sliter fortsatt, med skam og skyldfølelse av å ha vært en dårlig mor. Kanskje noe vagt spørsmål, men finnes det noen god måte å forsikre henne om at dette ikke er tilfellet, og at hun ikke burde føle slikt? Anonymkode: 22e82...f3c Nei. Dette er ikke din jobb å fikse. Hun må selv komme seg gjennom sine følelser. Kanskje helst med hjelp fra en terapeut? ❤️ Anonymkode: 945fc...be4 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 Så fint å lese at du ikke holder noe imot henne for vanskene hun var i. Du får bare si det til henne som du sa det nå, og si at du forstår at hun var i en vanskelig situasjon. Dette er ikke ting man velger selv, men livet skjer også gjør man så godt man kan bare. Anonymkode: 668da...e42 3
SoWhat? Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 Du kan kanskje si til moren din at de virkelig "farlige" foreldrene, er de som er perfekte. Det blir alt for mye for barn å strekke seg etter, og dette er seriøst altså. Så alt i alt 🙂 Dere barna har vel blitt bra, så mye rett har hun gjort. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 SoWhat? skrev (3 minutter siden): Du kan kanskje si til moren din at de virkelig "farlige" foreldrene, er de som er perfekte. Det blir alt for mye for barn å strekke seg etter, og dette er seriøst altså. Så alt i alt 🙂 Dere barna har vel blitt bra, så mye rett har hun gjort. Farlig å ha ting på stell? Anonymkode: e429a...d1e
SoWhat? Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Farlig å ha ting på stell? Anonymkode: e429a...d1e Var det det jeg skrev? 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 Ptsd og skam henger veldig tett sammen. Jeg synes det høres ut som moren din har stått skikkelig på ❤️ Anbefaler deg å bare si det til henne, ev skrive en melding, gjerne med konkrete eksempler på hva du synes har vært bra og fint. Så må moren din jobbe med skammen, det handler om hennes egen selvfølelse, og den hadde hun sannsynligvis hatt uansett hvor «perfekt» hun hadde vært. Anonymkode: 9a3d0...ca6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå