AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #1 Skrevet 25. desember 2021 Om det feks står på leketøyet at det er for barn 4+ år, er det da innafor eller ikke å kjøpe det til en på 3+ år? Havnet i en situasjon i går, vi kjøpte en gave der det står 4+, men barnet er ca 3,5 år, og mor syns ikke det var greit.. Det var et slags fiskespill, der man skal fiske figurer på et brett (dårlig forklart, jeg vet), men slik jeg kjenner dette barnet er hn fullt ut i stand til å forstå konseptet. Nå er våre barn tenåringer, men også når de var yngre fikk de leker som var "anbefalt" til litt eldre. Er jeg helt på tulltur her?🙈 Anonymkode: c9b87...73a
tussi84 Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 Når jeg kjøper leker til barn så tenker jeg på om barnet har forståelse for leken, eller kommer til å få forståelse innen rimelig tid. Å kjøpe noe med 4+ på til en på 3,5 år synes jeg går under rimelig tid. Å kjøpe noe med 7+ er ikke innenfor. En annen ting jeg ser etter hvis jeg kjøper til barn under 3,5- 4 år er små deler. Jeg kjøper ikke ting jeg vet små barn kan sette i halsen, hvis de fortsatt er i stadiet hvor de skal smake og spise på alt. (1-2 år som regel) Kjøper heller ikke noe med mange små deler. Det siste momentet går på ferdigheter og interesse hos barnet. 10
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 Jeg kunne fint justert litt om jeg kjente barnet godt nok til å være relativt trygg på at gaven traff. Da regner jeg også med at jeg kjenner foreldrene godt nok til å forutse sånne reaksjoner. Det gjelder forresten både opp og ned i alder. Jeg kunne fint kjøpt en leke til en syvåring som sa 4+, om det er noe jeg vet treffer på interesser og slikt. Anonymkode: bf5a5...167 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 Herregud hva er det med folk. Det er da null problem Anonymkode: ef907...e5d 11
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 "Rett aldersgruppe"? Det er anbefalt aldersgruppe basert på hva barn vanligvis liker og forstår. Barn er forskjellige. Har selv kjøpt 7+ til en på 3,5 og hun digget det og forstod det definitivt. Anonymkode: c896c...92f 11
Pølsevann Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 Vi kjøper selv til 4+ når barnet er 3-3,5 år. Både fordi de har noe å strekke seg etter og at spesielt jul og bursdag får barnet så mange leker så det er greit å ha noe å spare noen måneder. Noen leker på 4+ er jo greie å få til for 3,5 åringer også. 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 Så utrolig sært. Det er ikke snakk om at barnet her blir skadet av å leke med noe beregnet for en høyere aldersgruppe. En 3,5-åring kunne for eksempel fint puslet et puslespill beregnet for 7+, dersom vedkommende hadde ferdighetene til det. Det er jo ikke som om motivene på puslespill for 7+ er svært upassende for yngre barn. Anonymkode: 9c16c...096 14
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #8 Skrevet 26. desember 2021 Det er nok noen som misforstår aldersangivningen på leker som absolutte grenser. Kanskje særlig for yngre barn, med tanke på om lekene er trygge sikkerhetsmessig. Mens de egentlig er mer ment som kjøpshjelp, så kunder kan ha en rettesnor på ca hvilken aldersgruppe leken vil fenge. Har null problem med å gå hverken opp eller ned i ‘aldersklasse’ på leker, så lenge det enkelte barnet kan bruke leken trygt og ha det morro med den. Dette er litt forutinntatt av meg - men - er dette en av de mødrene som tenker på barnet sitt som baby enda, og teller alderen i måneder heller enn år…? Anonymkode: 49232...568 8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #9 Skrevet 26. desember 2021 Den moren har nok misforstått «aldersgrensene».. Det er ikke som om du kjøpte alkohol til en 16-åring liksom 😅 Da min eldste var 2 år og gikk på storbarnsavdeling i barnehagen lekte han bare med Lego, så vi byttet ut duploen hjemme med Lego, selvom det sto feks 5+ etc på legoen. Og selvom leken skulle vært for litt eldre barn, gjør det noe? Det skader da ikke å spare på noe en liten stund før det åpnes, ofte har jo barn mer enn nok leker fra før av. Anonymkode: 979f3...e38 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #10 Skrevet 26. desember 2021 Utrolig sært av denne moren.. Fikk det fiskespillet selv til jul til mitt barn på 2,5 år. Hun skjønte det og syns det var gøy. De har det i barnehagen også. Er jo bare en indikasjon på alder Anonymkode: 97b12...30a 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #11 Skrevet 26. desember 2021 Jeg kjøper selv alltid gaver med hakket høyere alders-anbefaling enn barnet er, nettopp for at barnet skal kunne ha gleden av leken/spillet lengre, og for at barnet skal ha leker å vokse inn i (og ikke så fort ut av). så klart ser man på modenheten og interessene til barnet også, men opplever at de fleste barna jeg gir gaver til blir mer knyttet til gavene hvis de kan bruke dem en lengre periode. Anonymkode: 9adfd...b24 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #12 Skrevet 26. desember 2021 Jeg kjøper ut fra hva barna mine synes er gøy og ut fra hva jeg tror fenger. Sønnen min på 2,5 år kan fint leke med leker merket 3+ og enkelte merket 4+. Til jul kjøpte jeg en liten fellesgave til han og datteren min på 1 år (13 mnd). Den var merket 18 mnd+ og begge synes det var kjempegøy. Så det er jo kun en form for veiledning, særlig når de ikke lenger putter alt i munnen og kvelingsfare utgår. Synes dette var litt sært av de. Sønnen min har forresten også fiskespill og synes det er kjempegøy. Anonymkode: 58160...9b0 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #13 Skrevet 26. desember 2021 Nei, det er jeg ikke nøye på. Vår 3,5-åring leker mye med en leke som det står 1,5+ på og som det egentlig var lillesøsteren hennes som fikk til jul. Og søsteren på snart 2 fikk figurer som det står 3+ på, som hun elsker. Problemet er smådeler på de lekene, så vi har henne under oppsyn når hun holder på med dem. Kan det være at barnet du kjøpte gave til har lett for å putte små ting i munnen og moren er redd hun skal sette figurene i halsen? Anonymkode: 2e9fe...cf4
Majkin Skrevet 26. desember 2021 #14 Skrevet 26. desember 2021 (endret) Jeg har aldri vært nøye med anbefalte aldersgrenser på leker når det kommer til mine to barn. Jeg kjøper etter interesse og forståelse til dem. Den ene var langt mer ivrig etter nye utfordringer og mestring enn den andre, så ene barnet fikk lego og puslespill med flere biter fra 2 års alder, den andre var mer fornøyd med det enklere til rundt 5 års alder.. Av gaver de fikk fra andre var det enten etter interesse eller klær om dem ikke var sikre.. La meg aldri opp i hvilken aldersgruppe leken siktet til.. Opplevde også en gang å kjøpe en robot bamse som I Norge sto 3+ på og samme bamsen I England sto 1,5+ på 😳 Endret 26. desember 2021 av Majkin
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #15 Skrevet 26. desember 2021 Vi gjør som deg ts. Og da yngste ble født 4 år etter eldste så likte han storebrors leker mye bedre enn sine egne. Gikk veldig fint det. Anonymkode: 628db...bbd
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #16 Skrevet 26. desember 2021 Synes det var sært av denne moren å reagere sånn på det. Jeg har ei på 10 måneder og ei på 3 år, begge to har fått leker over deres aldersgruppe, og det gjør da ingenting. Anonymkode: 6d298...429
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #17 Skrevet 26. desember 2021 Vi fikk mange leker til 1 år+ til min baby på 9 mnd. Det er bare fint! Han forstår ikke alt enda, men det kommer jo snart! Anonymkode: 0f081...7bb
Snedig Skrevet 26. desember 2021 #18 Skrevet 26. desember 2021 Haha hva i alle dager er det med folk. Ungen er jo 4 år om få måneder?! Du kjøpte jo helt etter «boken». Du kunne kjøpt 5+ og jeg hadde fortsatt synes det var greit. selv ser jeg såvidt på aldersanbefalingene når jeg kjøper til mine barn. Jeg vet hva de liker, og som oftes er anbefalingene 1-2 år høyere enn alder på barnet. Dersom jeg kjøper gaver til andre sine barn, og barnet er under 3 år, passer jeg på å ikke kjøpe de som det står 0-3 år med strek over. Men det er mer for å berolige foreldrene. Disse lekene kjøpte jeg til egne barn lenge før de var 3 år. Jeg synes veldig mange leker har dette symbolet (unødvendig) på. Altså en 2 åring må jo få lov å holde en blyant eller leke med en sånn metall-lekebil. Men jeg har aldri hatt unger som skal putte alt i munnen. 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #19 Skrevet 26. desember 2021 Hvis jeg kjenner barnet og kjenner til leken, så ser jeg ikke på aldersanbefalingen, men kjøper etter eget skjønn. Hvis jeg skal kjøpe til noen jeg ikke kjenner så godt så kan merkingen være til god hjelp. Sønnen min på 10 fikk en gave som var merket med 4-7 år. Men det var absolutt ingen grunn til at den skulle slutte å være interessant ved 7 års alder, og han har lekt mye med den allerede. Unntaket er barn under 3 år, der kjøper jeg ikke ting som er merket med 3 eller høyere til andres barn. For de tenker jeg kan inneholde deler de kan sette i halsen. Jeg gjorde det til mitt eget barn da han var 2,5 og jeg visste han hadde sluttet å putte ting i munnen. Anonymkode: abf41...18d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #20 Skrevet 26. desember 2021 Jeg passer på å ikke kjøpe leker med smådeler til barn under 3 år. Har selv hatt to som puttet alt i munnen, så å få leker med masse smådeler ble til at jeg måtte jeg bare legge vekk. Men ellers tenker jeg ikke på utover at det skal passe sånn nogenlunde. Min syvåring kan godt få lego for 12,14, 18 år, han bygger det like lett. Mens noen leker blir for barnslige om de er ment for lavere aldersgrupper for eksempel. Anonymkode: cb528...059 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå