AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #1 Skrevet 25. desember 2021 Jeg leier en leilighet med et gammelt kjøleskap som holder på å streike. Det jeg lurer på er om det er jeg eller utleier som skal betale for å reparer det, evt kjøpe nytt? Til opplysning har jeg bare bodd her 3 mnd. Syns kanskje det ikke er riktig at jeg må erstatte en gamle hvitevare. Om jeg kjøper nytt kjøleskap og kan ta det med meg er det greit nok. Anonymkode: 03aba...9cd
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #2 Skrevet 25. desember 2021 Hvis du leier bolig med hvitevarer inkludert, er det utleier som skal sørge for at alle hvitevarer er funksjonelle. Anonymkode: fd97a...316 11
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #3 Skrevet 25. desember 2021 Utleier. Anonymkode: 32bc9...f05 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #4 Skrevet 25. desember 2021 Om hvitevarer er inkludert, er det utleier. Men du som leietaker kan ikke bare bestille reparasjon, det er utleiers oppgave med mindre annet er avtalt. Anonymkode: 10ed6...446 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 Kommet an på hva som er avtalt i kontrakten. Anonymkode: 452d9...7dc 1
Frøken Mitzi Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 Om du kjøper nytt, tilhøyrer det deg, og du tek det med når du ev flyttar. 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #8 Skrevet 26. desember 2021 Vaskemaskinen røyk kort tid etter jeg flyttet inn i leid leilighet med hvitevarer inkludert. Sa fra til huseier, hadde ny noen få dager senere. Anonymkode: f35a4...ef8 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #9 Skrevet 27. desember 2021 Spørs om du leier med aller uten hvitevarer (det står vel i kontrakten?). Inkludert hvitevarer: Som leietaker skal man vanligvis vedlikeholde hvitevarene, det vil si at reparasjon må dekkes av leietaker. Hvis det ikke lønner seg å reparere er det huseier som må kjøpe inn nytt kjøleskap. https://www.leie-bolig.no/faq/er-utleier-eller-leietaker-ansvarlig-reparere-ogeller-kjope-nye-hvitevarer-hvis-de-gamle-hvitevarene-ikke-fungerer/ Ikke inkludert: da må du skaffe eget kjøleskap, og du kan ta det med deg når du flytter. Utleier må sørge for å kvitte seg med det som er i stykker. Anonymkode: 0978a...e00 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #10 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 0.47): Hvis du leier bolig med hvitevarer inkludert, er det utleier som skal sørge for at alle hvitevarer er funksjonelle. Anonymkode: fd97a...316 Det stemmer rett og slett ikke i de fleste leiekontrakter! Vi bruker helt vanlig standardkontrakt der det er leietaker som må vedlikeholde hvitevarene hvis det svarer seg og utleier som må kjøpe nytt dersom det ikke svarer seg. Ved feil bruk blir leietaker ansvarlig for erstatning. Anonymkode: 0978a...e00
Trolltunge Skrevet 27. desember 2021 #11 Skrevet 27. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Spørs om du leier med aller uten hvitevarer (det står vel i kontrakten?). Inkludert hvitevarer: Som leietaker skal man vanligvis vedlikeholde hvitevarene, det vil si at reparasjon må dekkes av leietaker. Hvis det ikke lønner seg å reparere er det huseier som må kjøpe inn nytt kjøleskap. https://www.leie-bolig.no/faq/er-utleier-eller-leietaker-ansvarlig-reparere-ogeller-kjope-nye-hvitevarer-hvis-de-gamle-hvitevarene-ikke-fungerer/ Ikke inkludert: da må du skaffe eget kjøleskap, og du kan ta det med deg når du flytter. Utleier må sørge for å kvitte seg med det som er i stykker. Anonymkode: 0978a...e00 Er det virkelig slik at utleiere kan forlange at leieboer skal reparere hvitevarer som følger med i leie, og faktisk gjør det? For min del virker det utrolig urimelig. "Ikke regningssvarende for leietaker" er da egentlig fra første krone det koster, siden leietaker ikke eier hvitevarene, og ikke får dem med seg, uansett hva de har lagt ut i å reparere. For meg er det selvfølgelig at jeg som utleier har det hele og fulle ansvaret for at alt som er i utleieboligen er i orden. Kun med unntak av rent hærverk og at leieboer har ødelagt noe ved svært uvøren og unødvendig dumskap/feilbruk. Slike leieboere har jeg heldigvis ikke hatt, så jeg fikser/bytter absolutt alt leieboer melder fra om at ikke fungerer. Virker helt feil at leieboer skal fikse noe flere har brukt før ham/henne, og som jeg eier. Endret 27. desember 2021 av Trolltunge 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #12 Skrevet 27. desember 2021 Trolltunge skrev (7 timer siden): Er det virkelig slik at utleiere kan forlange at leieboer skal reparere hvitevarer som følger med i leie, og faktisk gjør det? For min del virker det utrolig urimelig. "Ikke regningssvarende for leietaker" er da egentlig fra første krone det koster, siden leietaker ikke eier hvitevarene, og ikke får dem med seg, uansett hva de har lagt ut i å reparere. For meg er det selvfølgelig at jeg som utleier har det hele og fulle ansvaret for at alt som er i utleieboligen er i orden. Kun med unntak av rent hærverk og at leieboer har ødelagt noe ved svært uvøren og unødvendig dumskap/feilbruk. Slike leieboere har jeg heldigvis ikke hatt, så jeg fikser/bytter absolutt alt leieboer melder fra om at ikke fungerer. Virker helt feil at leieboer skal fikse noe flere har brukt før ham/henne, og som jeg eier. Sa ikke noe om hva jeg gjør personlig når noe går i stykker hos mine leietakere, og stort sett er jo ting som er eldre enn garantien på produktet (5 år) ikke verdt å fikse på. Jeg sa bare hva som er vanlig i kontrakter - men det er nok dessverre mange leietakere som ikke får med seg hva som står i papirene de skriver under på. Anonymkode: 0978a...e00
Trolltunge Skrevet 27. desember 2021 #13 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sa ikke noe om hva jeg gjør personlig når noe går i stykker hos mine leietakere, og stort sett er jo ting som er eldre enn garantien på produktet (5 år) ikke verdt å fikse på. Jeg sa bare hva som er vanlig i kontrakter - men det er nok dessverre mange leietakere som ikke får med seg hva som står i papirene de skriver under på. Anonymkode: 0978a...e00 Påsto heller ikke noe om hva dine handlinger går ut på, jeg ble bare forundret over at det du la inn er en vanlig regel. 😉 Jeg kommer iallefall ikke til å dra den regelen frem når noe ikke virker. Finner den urimelig. Kanskje ok om en og samme leieboer har bodd der kontinuerlig siden hvitevarene var nye. Kanskje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå