Gå til innhold

Jeg arver 400.000 kr - hvor bør jeg investere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eier bolig så trenger ikke dette til EK.

Ønsker at de skal ha vokse endel innen 10 år.

Hvor ville du ha plassert dette og når?

Anonymkode: f2882...484

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ofte er høy inntjening knyttet til risiko. Ikke alle er villig til å investere f.eks in Norwegian og gamble på at alt blir bedre når pandemien tar slutt. Det tryggeste nå er internettet og helse. Men ikke ta mitt ord for det. Bruk finansportalen.

Endret av Michaelhe
Skrevet

Globalt indeksfond. Ettersom det er en litt større sum, kan du velge å porsjonere ut innbetalingene over litt tid, for å senke risikoen for at du kjøper deg inn med alle pengene på en «topp». Men jeg ville ikke drøyd det over for lang tid heller, da «time in the marked» har vist seg å være viktigere enn «timing the marked». 

Men, du bør bare sette pengene der hvis du vet du ikke kommer til å trenge dem på mange år. Har du f.eks. ingen buffer til uforutsette hendelser, ville jeg satt av til det først, og så satt resten i fond.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det spørs.

Ønsker du å holde det helt trygt kan du helt enkelt benytte det til å betale ned på lånet. Da sparer du evt. rentekostnadene du ville brukt over de årene.

Hvis du ønsker å ta risiko med pengene kan du investere i aksjefond slik som Sessan_ skriver over.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 2
Skrevet

Ryddet for avsporing,

Chantielle mod.

Skrevet

En ting er at man ikke trenger å spare til ek, men det lønner seg å ha lav belåningsgrad på bolig. Enten om man vil bytte bolig om noen år, eller ting kan skje som gjør at man tjener mindre og dermed har behov for lavere faste utgifter, eller man kan ha behov for å låne opp med sikkerhet i bolig mtp feks å hjelpe barna inn på boligmarkedet.

Om du har en belåningsgrad på over 50% av boligens verdi og/eller 1x husholdningensinntekt så ville jeg rett og slett betalt ned på boliglånet. Så kan du heller ta den snaue tusenlappen du får redusert mnd kostnad med til å opprette en spareavtale i indexfond. 

• Liker 3
Skrevet

Dersom du ikke trenger pengene ila. 5+ år, er et globalt indeksfond det beste du kan kjøpe. (Som DNB Global Indeks eller KLP AksjeVerden).

Anonymkode: 38ad4...dce

Skrevet

Nå som renta er rekordlav og inflasjonen er høy er det ulønnsomt å betale ned ekstra på boliglånet. Et alternativ som ikke har blitt nevnt er oppussing og/eller påbygging av boligen du eier. Da både investerer du pengene i noe som vokser i verdi over tid, får et triveligere sted å bo og bidrar til økt aktivitet i arbeidsmarkedet.

Anonymkode: dd70a...8e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...