Gå til innhold

Hvordan få sminke til å sitte på fet hud?

Anbefalte innlegg

Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg har prøvd litt av hvert, men synes ikke at noe fungerer særlig godt. Har prøvd primer, men da synes jeg noen ganger at huden blir verre siden det blir enda et lag med produkt på huden som gjør at huden bare virker fetere og ekkel. Jeg har også øyelokk som blir fete og selv vannfast mascara smitter av, men ikke like mye som vanlig mascara. 

Jeg bruker hudpleie for min hud, har prøvd primer (bruker det på hud og øyelokk), bruker sminke som passer til min hud og har blotting paper. Lurer derfor på hva dere som har veldig fet hud gjør? 

Spesielt når det blir varmt og litt tett luft inne så ser sminken fort stygg ut. Gjerne etter å ha spist og drukket alkohol sånn som nå i julen. Kunne tenkt meg å sminke meg til anledninger uten å se helt forferdelig ut etter noen få timer. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv veldig fet hud siden ungdomms tiden. Har prøvd litt forskjellig, men har funnet ut at jeg må holde unna foundation, pudder osv. Det vil bare tette igjen porene og får akne utbrudd. Fordelen med fet hud er at rynker kommer mye senere. Det jeg har fokusert mer på er rense huden. Serum, en god gel krem og solkrem for fet hud:) Bruker kun litt rouge, vannfast maskara og øyenskygge. Huden gløder og mange har gitt kompliment for huden min. 

Serum booster 89 fra Vichy, dagkrem og rens fra cosmica den blåe serien ( til folk med fet hud og akne), natt krem aqua gel fra avene og perfekt solkrem fra cliniderm. Da har oljen i huden holdt seg i sjakk;)

Skrevet

Mineralpudder er eneste som funker for meg på fet hud. Idun mineral pudder eller lily lolo. Tikei gir fint resultat men blir fett igjen etter bare noen få timer. 

Anti shine pressed Powder fra baha mama er også utrolig bra til å sette sminken med! 

Anonymkode: 29e62...427

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri kunnet bruke flytende foundation pga den fete huden min, så har brukt mineralfoundation i alle år. Tikei som er nevnt over meg her. Det blir riktignok fett og kakete etter bare noen timer uten noe ekstra over, men bruker jeg fuktspray (jane iredale) og settingpudder (Glo perfecting powder), så blir det et finere resultat som holder en god stund.

Anonymkode: e50b3...78c

Skrevet

Jeg kan ikke bruke mineralfoundation som de andre nevner, det setter seg bare i porene mine. Fete porer er ofte store.

Jeg passer på å bruke hudpleie for fet hud, jobbe i tynne lag, og helst unngå foundation om du kan. Jeg bruker flytende om jeg først skal bruke. 

Så har jeg et lett pudder jeg setter alt med. Blotting paper eller pudder i veska om jeg vil det skal vare mer enn 6-8 timer. Men less is more er min erfaring, nå bruker jeg concealer kun der jeg må og pudder forsiktig. 

Anonymkode: 859ab...35e

Gjest AprilRyan
Skrevet

Det virker som flere av dere har samme problem som meg. Jeg kan ikke ha for mange lag på huden siden huden da reagerer med å bli enda fetere. Må egentlig ha foundation siden hudtonen er litt ujevn, men prøver å ha tynne lag. Synes egentlig at det største problemet er at øyesminken ikke sitter så bra om jeg blir varm. Bruker primer, men synes ikke at det hjelper så mye. Utrolig irriterende med en sånn vanskelig hud. 

Til hverdags har jeg ikke så mye problemer med det siden jeg da ikke bruker så mye sminke og blir heller ikke så varm. 

Gjest Shawtyella
Skrevet

Jeg har kombinasjonshud så får mye akne i T-sonen. Jeg bruker Estee Lauder Double Wear, den sitter som et skudd, men jeg bruker ekstremt tynt lag og har en fuktighetskrem under. Får aldri akne med denne, overraskende nok. Men det er viktig å få det av når man skal sove, for den er relativt tett. Giorgio Armani Luminious silk har også vært fantastisk for min del i t-sonen, men denne sitter nok litt dårligere. Anbefaler egentlig heller å gå for Jane Iredale og mineralsminke!

Skrevet

Ja det er helt utrolig irriterende og frustrerende. Huden er så fet om morgenen at om jeg drar en finger over pannen, er den full av olje. Har heldigvis (og merkelig nok) ikke store porer. Bruker salisylsyre rens og acticlear pads fra elixir da, som sikkert hjelper på å minske porene ytterligere. I tillegg bruker jeg Skinoren pga at huden er veldig acne-prone. 

Skulle gjerne sluppet å bruke sminke, men huden min er veldig, veldig rød og varm til enhver tid i hele ansiktet (muligens en form for rosacea), så jeg må for å tørre å møte folk.

Men sverger til Glo pudderet, det matter og fikserer godt, det vil nok også fungere bra som base for øyesminke. 

Anonymkode: e50b3...78c

Gjest Shawtyella
Skrevet
AprilRyan skrev (9 minutter siden):

Det virker som flere av dere har samme problem som meg. Jeg kan ikke ha for mange lag på huden siden huden da reagerer med å bli enda fetere. Må egentlig ha foundation siden hudtonen er litt ujevn, men prøver å ha tynne lag. Synes egentlig at det største problemet er at øyesminken ikke sitter så bra om jeg blir varm. Bruker primer, men synes ikke at det hjelper så mye. Utrolig irriterende med en sånn vanskelig hud. 

Til hverdags har jeg ikke så mye problemer med det siden jeg da ikke bruker så mye sminke og blir heller ikke så varm. 

Hva med Estee Lauder Double Wear? Jeg tar et tyyyynt lag med denne, og den sitter stort sett gjennom alt. Jeg bruker ikke pudder over, for når den tørker så smitter den lite til klær eller slikt. Bruker en fuktighetskrem under, så blir det ikke så tørt.

Gjest AprilRyan
Skrevet
Shawtyella skrev (3 timer siden):

Hva med Estee Lauder Double Wear? Jeg tar et tyyyynt lag med denne, og den sitter stort sett gjennom alt. Jeg bruker ikke pudder over, for når den tørker så smitter den lite til klær eller slikt. Bruker en fuktighetskrem under, så blir det ikke så tørt.

Hm, kanskje det kunne vært noe å prøve. Nå bruker jeg en foundation i fast form til fet hud, men den holder ikke særlig lenge. 

Skrevet

Jeg har også ganske fet hud og har prøvd meg frem med ulike produkter. Jeg har ikke noen supertips og bruker ikke øyenskygge til hverdags siden den sklir ut selv om jeg bruker primer. 

Nå bruker jeg Face and body foundation fra Mac til hverdags og en foundation fra Ysl hvis jeg ønsker en mer dekkende foundation. Jeg bruker SOS primer fra Clarins og sprayer med All nighter fra Urban Decay til slutt. Da synes jeg at sminken holder greit, men jeg har bare vent meg til at det ikke er alle produkter som passer til huden min 🙂

Skrevet

Pudder over og under foundation 😊 det hjelper meg. Pudder uten farge.

Skrevet (endret)

Hadde prøvd meg på et supermattende pudder muligens? Tas på i tynt lag. 

Jeg synes MAC mineralize var ganske matt og samtidig gav litt dekkevne.

Så helmatt bronzer og blush. 

Double Wear som noen her nevner er og matt - men nokså heldekkende. Den kan nok blandes ut med mattende dagkrem vil jeg tro. 

Jane Iredale må du iallefall ikke velge annet enn noe som er merket helmatt, den gir hakket for god glød selv til meg som har tørr hud. 

Endret av Fløff
Gjest Shawtyella
Skrevet
AprilRyan skrev (5 timer siden):

Hm, kanskje det kunne vært noe å prøve. Nå bruker jeg en foundation i fast form til fet hud, men den holder ikke særlig lenge. 

Estee Lauder sin tåler en svømmetur under vann, det er vel den som sitter best av alle foundations. Men den er veeeldig drøy med høy dekkevne, så ta bare noen dråper her og der i ansiktet og blend ut. Helst med fuktighetskrem under kanskje, en som er bra for fet hud😊Den er litt dyt (420kr tror jeg), men jeg har vel min foundation i ca 8-9mnd og bruker den ofte. Pudder tetter porene mine heeelt og da får jeg mye mer kviser.. med denne foundation slipper jeg pudder. Funker like godt med en settingspray over.

Skrevet

Hvis jeg husker å pudre litt FØR jeg legger foundation syns jeg det hjelper litt.  Ellers er alt annet håpløst. Bruker Loreal Infallible foundation, den sitter greit men blir jo alltid blank etter et par timer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...